Vastaus päätoimittaja Viitarinteelle (kommettien toivominen tähän lienee turhaa):
Viime kauden pelaajaruletti ja loukkaantumissuma on mielestäni yksi harvoja kelpo selityksiä joita voitaisiin käyttää. Silti Urama on itse todennut epäonnistuneensa, korjannut kesän aikana virheitään ja koko muukin organisaatio on parantanut toimintaansa - mm. ulkomaalaisten pelaajien kohdalla ollaan nyt osuttu huomattavasti viime kautista paremmin.
disclaimer: olen itse erittäin realistisesti varovaisen optimistinen Lukon tämänhetkisestä pelistä. Nautin jokaisesta voitosta ja katsomoon asti välittyvästä peli-ilosta, kiekollisesta pelistä ja loistavista yksilösuorituksista. En uskalla veikata mitään tulevasta, koska mitä tahansa saattaa tapahtua, mutta itse olen tyytyväinen, mikäli Lukko on kauden päättyessä sijoilla 4-8, mieluummin devianssin yläpäässä.
Mielestäni hullun maineen saa vain arvioimalla liigan voimasuhteita neljän (viiden) pelatun kierroksen jälkeen. Tuskinpa kukaan jääkiekosta oikeasti mitään ymmärtävä väittää sarjataulukon olevan edes lähellekään samassa muodossa esimerkiksi kymmenen pelatun kierroksen jälkeen. Saati sitten runkosarjan lopussa.SM-liigan sarjataulukon kärkipäässä keikkuvat KalPa, Lukko ja Ilves, jälkimmäiset ovat vieläpä pelanneet ilman pistemenetyksiä. Kuka olisi uskonut? Kuopiolaisia sarjan kärkikahinoihin veikkailtiin laajalla rintamalla, mutta Lukko ja Ilves? Moisista veikkauksista saisi jopa hullun maineen.
Totaalinen romahdus kyllä tuli vasta tammikuussa, siihen asti Lukko oli hyvinkin mukana sarjataistelussa niiltä osin joihin realistit sen veikkasivat - sijoilla 6-10.Raumalla tilanne ei kuitenkaan ole uusi. Kun katsotaan hieman ajassa taaksepäin, niin syksyllä 2008 Lukko aloitti kautensa erinomaisesti ja joukkue keikkui SM-liigan kärkikahinoissa aina marraskuulle saakka. Sitten tapahtui totaalinen romahdus.
Kunnianhimoisimmat? Joukkueesta poistuivat ainoina selkeinä menetyksinä Haataja & Saarenheimo, näidenkin lähtö oli käytännössä selvä jo ennen kauden alkua, veri veti muualle. Joukkueesta poistettiin myös Saarela, joka ei lopulta ollut se liideri mitä odotettiin, ei kentällä eikä kopissa. Määrätietoisesti jatkosopimuksia ei annettu/tarjottu pelaajille jotka eivät olleet sitoutuneet Uramalaiseen kiekkoon, vaan tilalle mieluummin haluttiin tuoretta verta. RKT-asiavirheeseen en edes jaksa puuttua.Kauden aluksi Lukon huoltajilla riitti taas kerran töitä, kun uusien pelaajien nimikylttejä sai ruuvata paikalleen pukukopissa. Joukkueesta poistuivat kunnianhimoisimmat pelaajat muualle ja RKT lakaisi osan pois.
Toisaalta joku voisi nähdä asian siten, että pitkäjänteisesti ajetaan Uramalaista kiekkoilua sisään, ja siihen sopimattomat palaset vaihdettiin paremmin sopiviin. Nyt neljän pelin perusteella näyttää siltä, että vaihto on ollut onnistunut, toivottavasti se kantaa myös pidemmälle.Joukkueen hyökkäyspelin kokoaminen jouduttiin aloittamaan jälleen kerran alusta. Pitkäjännitteinen työ on täysin tuntematon käsite Raumalla.
Uuden aikakauden alku todellakin on kyseessä. Akatemia on käynnistetty, koko urheilullinen toiminta on uudistettu. Nyt ajetaan sisään Uramalaista pelitapaa. Mihin edellisessä kappaleessa kuuluttamasi pitkäjänteisyys katosi? Tuottaako jokainen "uusi aika" välittömästi mestaruuksia muissa seuroissa?Päävalmentaja Rauli Urama on saanut nyt ajaa pelitaktiikkaansa yhden kauden ajan sisään. Sikäli huvittavaa, että pelin pitäisi parantua kauden edetessä, niin Lukon peli levisi viime kaudella kuin kuuluisat Jokisen eväät. Nytkin Lukko on aloittanut kauden vahvasti, mutta kestääkö vire pitkässä juoksussa? Siinä Uramalla on paljon tekemistä.
Oman pojan Uraman saapuminen Lukon peräsimeen piti olla uuden aikakauden alku. Viime kauden alussa se näyttikin siltä, mutta sitten tapahtui jotain. Käsittämätön pelaajaliikenne ja muutaman avainpelaajan loukkaantuminen käyvät osaksi selitystä, mutta ei silläkään voi selittää kaikkea. Onko Urama sittenkään maineensa veroinen velho?
Viime kauden pelaajaruletti ja loukkaantumissuma on mielestäni yksi harvoja kelpo selityksiä joita voitaisiin käyttää. Silti Urama on itse todennut epäonnistuneensa, korjannut kesän aikana virheitään ja koko muukin organisaatio on parantanut toimintaansa - mm. ulkomaalaisten pelaajien kohdalla ollaan nyt osuttu huomattavasti viime kautista paremmin.
Totta kai taidot punnitaan siinä vaiheessa. Tuskinpa yksikään fanaattinen Lukkofanikaan odottaa rökälevoittoja illasta toiseen kuten alkukaudella on tehty. Voitto-ottelut ovat siitä hyviä, että silloin tiedetään mitä tehdään oikein, vasta tappion tullen tiedetään mitä tehtiin väärin - ja pystytään asia korjaamaan. En epäile hetkeäkään, etteikö myös Urama pystyisi pelin sisäiseen reagointiin tai ottamaan oppia virheistään, siinä missä muutkin valmentajat.Kuluvaa kautta on ennustettu tasaisimmaksi pitkään aikaan SM-liigassa. Silloin valmentajien taitotaso nousee suureen asemaan. Yksittäisten pelien taktiikkamuutokset ja pienet oivallukset saattavat tuoda juuri tarvittavat lisät pisteiden ja voittojen metsästämiseen. Myös Uraman taidot punnitaan toden teolla, kun Lukon peli jossain vaiheessa alkaa yskähdellä.
Kuitenkin teit ihan koko kolumnin mittaisen "analyysin", tosin ilman viitettäkään oikeasta analyysista, diskurssista tai edes siitä, että olisit yhtäkään Lukon peliä nähnyt. Päätöslauseesi voi pitää paikkansa, aivan yhtä hyvin voit olla abysmaalisesti väärässä.Vajaan kymmenen pelin jälkeen on mahdotonta tehdä suurempia analyysejä. Kautta on paljon jäljellä ja sarjataulukko ehtii pyörähtää aivan päälaelleen. Runkosarjan päättyessä Lukkokin löytyy lähempänä sarjan tyvipäätä kuin kärkeä.
disclaimer: olen itse erittäin realistisesti varovaisen optimistinen Lukon tämänhetkisestä pelistä. Nautin jokaisesta voitosta ja katsomoon asti välittyvästä peli-ilosta, kiekollisesta pelistä ja loistavista yksilösuorituksista. En uskalla veikata mitään tulevasta, koska mitä tahansa saattaa tapahtua, mutta itse olen tyytyväinen, mikäli Lukko on kauden päättyessä sijoilla 4-8, mieluummin devianssin yläpäässä.