Onneksi olkoon
Hienoa, että käräjäoikeus teki tällaisen ratkaisun. se on varmasti linjassa muiden yritysaneerauspäätösten kanssa eli se, että kyseessä on urheiluseura, ei koitunut Pelicansin tappioksi.
Uskon myös, että liigahallitus hyväksyy Pelicansin liigapaikan. Muunlainen päätös olisi tyhmä ja väärin yhteiskunnan sallimaa yrityssaneerauslakia kohtaan.
Mutta siltikään en usko, kuten kirjoitin jo muutama kuukausi sitten, että Pelicans pelaa ensi kaudella liigassa. Seura tulee kaatumaan valitettavasti likviditeettiongelmiin.
Montako teistä, arvon Pelicans-fanit, on valmis tässä tilanteessa maksamaan seuran kausikortista jo nyt, kun tietoa syksyn tilanteesta ei ole? Oletteko todella valmiita ottamaan sen riskin, että kausareihin laitettu raha ´meneekin konkurssin myötä hukkaan?
Minä en usko, että sellaisia uhkarohkeita löytyy kourallista enempää. Itse en varmasti ostaisi vastaavassa tilanteessa.
Entä moniko yritys on valmis panostamaan yhteistyösopimuksen muodolssa rahallisesti jo nyt. Ei varmaankaan moni, yritykset ovat tänä päivänä erittäin varovaisia. Luottotappion vaara on niin ilmeinen.
Eli selviytyäkseen Pelicansin on saatava Kosuselta aika iso vippi, millä pyöritetään toimintaa syksyyn. Onko Kosunen siihen valmis aikaisempien vastuidensa lisäksi, epäilen. Lisäksi on muistettava, että kaikkia hallituksen jäseniä uhkaa verottajan taholta vaara, että heidät haetaan henkilökohtaiseen vastuuseen maksamattomista ennakonpidätyksistä ja alveista. Mukava tilanne, kerta kaikkiaan. On siinä asianajajallakin pohdittavaa.
Olen siis edelleen pessimisti, mutta toki toivon parasta ja olen iloinen, mikäli olen väärässä.