Mun silmiin se punainen lanka puuttuu, joten siksi Pelsujen jengi näyttää sekavalta. Esim. Tapparalla, JYP:lla, Jokereilla, Bluesilla, HPK:lla ja SaiPalla on selkeesti ajatusta jengin kasaamsisessa. Hyvä rakenne niin potentiaalin kuin varmojen suorittajien ja erilaisten ominaisuuksien sekä iän suhteen.
Fordel on nyt ilmeisesti päättänyt, että Pelicansin materiaalilla ei voi menestyä ensi kauden liigassa, joten pahaltahan tilanne näyttää.
Itse olen sitä mieltä, että 2kk sitten tilanne ehkä näyttikin vielä pahalta, mutta Pelicansin osakkeet ovat vahvistuneet kaiken aikaa. Tapparan, Jokerien ja ehkä JYPin joukkueenrakennus on vakuuttavammalla pohjalla kuin lahtelaisten, mutta Blues, HPK tai SaiPa ei ole kyllä millään tavoin Pelicansia edellä.
Bluesin ja SaiPan materiaalit näyttävät heikoilta, eikä HPK:n nippukaan kovin kaksinen ole. Lisäksi heidän pakkaansa sekoittaa Selinin lähtö KHL:ään.
Muutenkin liigajoukkueiden hankinnat ovat olleet todella vaisuja, eikä isoja kaloja tunnu enää markkinoilla olevan, joten moni seura joutuu tyytymään täydellisiin arpohin kesän hankinnoissaan. Ja ne arvat ovat huomattavasti epävarmempia kuin terveenä olevat Jesse Niinimäki tai Ilkka Pikkarainen.
Tyler Redenbach on edellä mainitun kaksikon tapaan osoittanut kykynsä pelata liigassa huipputasolla, toisin kuin AHL/ECHL-arvat. Redenbach saattaakin olla jopa yllättävän kovaa valuuttaa ensi kauden sentterirankingissa.
Lisäksi Pelicansilla on ässänä hihassa aika iso kortti - Radek Smolenak, joka oli liigan tehokkain maalintekijä syyskaudella lähtöönsä asti. Smolenak voi hyvinkin olla ensi kauden paras ulkomaalaisvahvistus, mikäli nyt ei yllättäen saa jostain KHL-sopimusta. Useimmilla seuroilla ykköstykit ovat vielä hankkimatta, joten Pelicansin tilanne on tältä osin loistava.
Mulla on sellainen kutina, että Aravirta nostaa Pelicansin takaisin kuuden joukkoon ensi kaudella, mikäli maalivahtipeli on alusta alkaen huippuluokkaa.
Niin ne suhdanteet vaihtelee, myös näin kesällä.