Pelicans kaudelle 2013–2014

  • 738 537
  • 2 174

Morso

Jäsen
Viime kaudesta ei tosiaan kannata vetää suuria johtopäätöksiä, mutta on sitä Niinimäkeä seurattu paljon myös täysin kunnossa ollessaan. Ei se liike päätä huimaa vaikka siihenkin on tullut vuosien aikana jopa parannusta. Eli varmasti yksi jengin hitaimpia hyökkääjiä ellei hitain ensi kaudella. Kompensoi vajavaisen liikkeen taidolla ja pelinäkemyksellä, jota on vaikka muille pussileuolle jakaa.

SM-liiga nyt kuitenkin on "vain" SM-liiga. Moni nykypelaajista tuskin pelaisi tässä liigassa, jos heillä ei olisi lainkaan heikkouksia. Niinimäki pärjännyt melko hyvin kotimaan liigassa, vaikka on ollut hidas. Sen takia en ymmärrä, miksi se yhtäkkiä olisi liian suuri ongelma, kun sitä nyt koko ajan tuodaan esille.

Molemmat hyvin hyökkäysorientoituneita ja asenteeltaan sellaisia...no sanotaanko vähän rennompia jätkiä.

Pekkalasta kuitenkin positiiviset signaalit harjoittelujen muodossa, joten en lähtisi aikaisemmalla historialla liikaa leimaamaan. Ihminen ja nuori hänkin on ollut - ehkä nyt on kasvunpaikka. Jos tämä homma epäonnistuu Pekkalalta, niin tuskin vähään aikaan saamassa muita vastaavan tason näytönpaikkoja. Uskon, että Pekkala tietää tämän myös itse ja suhtautuu asiaan siihen kuuluvalla ammattimaisuudella. Tuossa linkkaamani jutun kuvassakin selvästi kiinteämpi kaveri, kuin niissä Mestis-palkintogaala kuvissa*. Toisella foorumilla huudeltiin, että 10kg olisi painoa lähtenyt, mutta näitä lukuja en kuitenkaan pysty mistään vahvistamaan.

*Jatkoaika.com -kuvakooste palkintogaalasta
 

Fordél

Jäsen
SM-liiga nyt kuitenkin on "vain" SM-liiga. Moni nykypelaajista tuskin pelaisi tässä liigassa, jos heillä ei olisi lainkaan heikkouksia. Niinimäki pärjännyt melko hyvin kotimaan liigassa, vaikka on ollut hidas. Sen takia en ymmärrä, miksi se yhtäkkiä olisi liian suuri ongelma, kun sitä nyt koko ajan tuodaan esille.

Jos Niinimäen liike, asenne ja harjoittelumotivaatio olisivat olleet jo pidemmän aikaa kunnossa, Niinimäki olisi viilettänyt jo monta kautta rahakkaammissa sarjoissa kuin SM-liigassa. Heikkouksia on tosiaan kaikilla, mutta silti osalla se kokonaisvaltainen pelaaminen toimii toisia paremmin. Pelicans on jostain kumman syystä ihastunut viime vuosina näihin pelaajiin, joista heikkoudet paistaa ylimmällekin ISKU-areenan penkkiriville. Eikä siinä mitään, voihan se olla, että joukkueesta löytyy kuitenkin riittävästi toisiaan täydentäviä palasia ja riskit eivät realisoidu. Toivotaan ilman muuta tätä.

Eikä Niinimäen liikkeestä ja paikkojen heikosta kunnosta ole tullut yhtäkkiä mitään sen suurempaa ongelmaa kuin aiemminkaan. Siellä ne on edelleen ennen kuin nähdään, että ovat poissa. Se miksi ne on nyt parissa viestissä nousseet esille on, kun mietittiin sopivia kenttäkoostumuksia. Pekkalan ja Niinimäen laittamaminen samaan kenttään voi olla mainio haku. Toinen osaa järjestää maalipaikkoja ja toinen osaa parjaimmillaan laittaa limppua verkkoon. Toisaalta ongelmaksi voi muodostua se kun nämä kaksi menettävät kiekon hyökkäysalueella. Teholukemasta voi nopeasti tulla molemmilla surullista katsottavaa. Mutta aika näyttää nähdäänkö näitä kahta edes samassa kentässä.

Pekkalasta kuitenkin positiiviset signaalit harjoittelujen muodossa, joten en lähtisi aikaisemmalla historialla liikaa leimaamaan. Ihminen ja nuori hänkin on ollut - ehkä nyt on kasvunpaikka. Jos tämä homma epäonnistuu Pekkalalta, niin tuskin vähään aikaan saamassa muita vastaavan tason näytönpaikkoja. Uskon, että Pekkala tietää tämän myös itse ja suhtautuu asiaan siihen kuuluvalla ammattimaisuudella. Tuossa linkkaamani jutun kuvassakin selvästi kiinteämpi kaveri, kuin niissä Mestis-palkintogaala kuvissa*. Toisella foorumilla huudeltiin, että 10kg olisi painoa lähtenyt, mutta näitä lukuja en kuitenkaan pysty mistään vahvistamaan.

Kyllä, nyt on Pekkalallakin hyvä paikka tehdä ns. kousat ja alkaa toimimaan kaikessa kuin huippu-urheilija. Kyllähän se nähtiin Niinimäenkin kohdalla mitä saatiin aikaan, kun mies otti itseään niskasta kiinni ja alkoi ekan kerran treenata tosissaan kesällä. Kaikki on siis vielä mahdollista ja jäädään odottamaan millainen Pekkala nähdään syksynä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä, nyt on Pekkalallakin hyvä paikka tehdä ns. kousat ja alkaa toimimaan kaikessa kuin huippu-urheilija. Kyllähän se nähtiin Niinimäenkin kohdalla mitä saatiin aikaan, kun mies otti itseään niskasta kiinni ja alkoi ekan kerran treenata tosissaan kesällä. Kaikki on siis vielä mahdollista ja jäädään odottamaan millainen Pekkala nähdään syksynä.

Pikkaisen tulen Pelicansin hiekkalaatikolle leikkimään, sillä Pekkala oululaisena kiinnostaa. Tämä lupaava kiekkoilija ei aikanaan pystynyt lyömään itseään läpi Kärpissä. Peliaikaa ei hirveästi tullut, jonka johdosta kaverilla oli ainakin pieni herne nenässä. Lähti Kärpistä muistaakseni kesken kauden Tapparaan ja teki ensimmäisessä pelissään Lehterän ja Enlundin rinnalla tehot tyyliin 3+2. Pikkaisen kiukuttelijan maine jäi minulle mieleen hänestä. Toki aikaa on kulunut ja kaveri on voinut miehistyä kovin. Potentiaalia hänessä on paljon. Ryhtiliikkeen täysiveriseen urheilijaelämään on kuitenkin lähdettävä täysin hänestä itsestään, sillä Aravirrasta ei ole sitä vaatimaan. Liekkö Aravirta on kesällä edes joukkueensa harjoituksissa. Oulussa ollessaan kesällä golf kiinnosti miestä enemmän kuin kiekko. Sitä vain, että Hannu ei välttämättä ole paras mies komentamaan pejaajia kuten Pekkala ja Niinimäki.
 
Liekkö Aravirta on kesällä edes joukkueensa harjoituksissa. Oulussa ollessaan kesällä golf kiinnosti miestä enemmän kuin kiekko.

Ara ei mun käsittääkseni ole enää vuosikausiin ollut kesätreeneissä kovin aktiivisesti mukana. Mutta kuten "pelsun kasvot" aikoinaan totesi; "mä en tajua mitä tekemistä jääkiekolla ja jollain hiekalla juoksemisella on keskenään" tms. Siinä mielessä on tosiaan se ja sama kuka ne kuntotreenit vetää, viesti tulee kyllä eteenpäin jos siellä joku löysäilee.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ara ei mun käsittääkseni ole enää vuosikausiin ollut kesätreeneissä kovin aktiivisesti mukana. Mutta kuten "pelsun kasvot" aikoinaan totesi; "mä en tajua mitä tekemistä jääkiekolla ja jollain hiekalla juoksemisella on keskenään" tms. Siinä mielessä on tosiaan se ja sama kuka ne kuntotreenit vetää, viesti tulee kyllä eteenpäin jos siellä joku löysäilee.

Ja mitenkäs se Aravirta on viime vuosina menestynyt? Ei ole tarvinnut pyttyjä kotiin kannella ja golfkaudenkin on päässyt aloittamaan hyvissä ajoin, kun siitä niin kovin tykkää. Kyllä joukkueen yhtenäisyyden kannalta on tärkeää, että pomo johtaa sitä etulinjasta, eikä golfkentältä. Luottamus rakennetaan yhteistyöllä. Kesällä vietetty yhteinen aika näkyy sitten talvella tiukoissa paikoissa. Ei todellakaan ole sama, kuka niitä fysiikkatreenejä vetää. Mielestäni juuri päinvastoin.
 

Fordél

Jäsen
Olen McTorson kanssa ihan samoilla linjoilla. Kyllä koko valmennuksen on hyvä olla mukana myös kesällä. Toki jokaisen harjoitteen vetää sille ominaisin valmentaja. Fysiikka valmentaja omat jutut ja muu valmennus omat jutut, esim. pelitavan sisäänajon.

Yhtenäisen joukkueen muodostuminen alkaa jo niistä ensimmäisistä kokoontumisista ja treeneistä. Sitä paremmat mahdollisuudet on koko jengin hitsautua yhteen kun yhdessä tehdään juttuja. Koko valmennusryhmän läsnäolo antaa valmennukselle tärkeää tietoa joukkueesta, niin joukkueen dynamiikasta kuin pelaajista. Miten pelaaja X toimii joukkueessa, mikä on hänen fyysinen tasonsa, missä on kehitettävää, mikä treeni sopii kellekin jne. Samalla päästään koko ajan kommunikoimaan pelaajien kanssa.

Jos itse olisin päävalmentaja niin olisin ilman muuta mukana kesätreeneissä. En tietenkään vetäisi kaikkia juttuja, mutta olisin ainakin paikalla havainnoimassa ja kommunikoimassa pelaajien kanssa. Jos Ara ei näin tee niin se on hänen valintansa, mutta tuskin se ainakaan lisää joukkueen sitoutumista ja hänen tietomääräänsä joukkueesta. Ei ne kesäharjoitteet koko päivää kestä ja golfatakin kerkee.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Voi kyynel millaisesta aiheesta täällä taas luodaan draamaa... Minä luulen että Aravirran kaltainen kokenut valmentaja kyllä tietää mitä tekee. Ei teidän tarvitsisi olla hänestä niin kovin huolissaan :D Eiköhän tällekin systeemille ole omat syynsä, en usko että Ara millään lailla laimiinlyö omaa joukkuettaan antamalla "oppipoikansa" vastata kesätreenien vetämisestä.

Tämä ensimmäinen osa seuraavasta lainauksesta on niin järkyttävää paskapuhetta että ei pitäisi varmaan edes vaivautua kommentoimaan siihen mutta vaivaudunpa nyt jokatapauksessa kun kerran olen niin ihanan helposti provosoituva ihminen.

Yhtenäisen joukkueen muodostuminen alkaa jo niistä ensimmäisistä kokoontumisista ja treeneistä. Sitä paremmat mahdollisuudet on koko jengin hitsautua yhteen kun yhdessä tehdään juttuja. Koko valmennusryhmän läsnäolo antaa valmennukselle tärkeää tietoa joukkueesta, niin joukkueen dynamiikasta kuin pelaajista. Miten pelaaja X toimii joukkueessa, mikä on hänen fyysinen tasonsa, missä on kehitettävää, mikä treeni sopii kellekin jne. Samalla päästään koko ajan kommunikoimaan pelaajien kanssa.

Eli siis lähdetääs liikkeelle. Yhtenäisen joukkueen muodostavat pelaajat, joukkuetta johtaa valmentajat. Eikös se näin mene? On ihan bullshittiä väittää että koska P.Mustoselle on annettu täysvastuu kesätreenien vetämisestä, joukkueen yhtenäisyys mukamas jotenkin kärsisi tästä. En millään usko että Mustonen on paska valmentaja. Jos olisi, niin saattaisin itsekin olla huolissani siitä miten joukkue hänen johtaessa orkesteria näin ensi alkuun lähtee hitsautumaan yhteen. Sitä paitsi Pelicansin rosteri on pysynyt nyt varsinkin vuoden takaiseen pelaajakatoon verrattuna erinomaisen hyvin koossa joten yhtenäisyyttä löytyy varmasti jo entuudestaan.

Koko valmennusryhmän läsnäolo antaa valmennukselle tärkeää tietoa joukkueesta, niin joukkueen dynamiikasta kuin pelaajista. Miten pelaaja X toimii joukkueessa, mikä on hänen fyysinen tasonsa, missä on kehitettävää, mikä treeni sopii kellekin jne. Samalla päästään koko ajan kommunikoimaan pelaajien kanssa.

Eiköhän Mustonen Aran oikeana kätenä infoa tälle koko ajan aktiivisesti siitä missä mennään ja pitää näin Aran ajan hermolla siitä mihin suuntaan joukkue on lähtenyt rakentumaan ja mitkä ovat joukkueen sekä sen individuaalien tärkeimmät yksittäiset asiat joiden parantamiseen kannattaa pre-seasonin aikana keskittyä ja panostaa. En usko että Aran ja Mustosen välisessä kommunikaatiossa on mitään vikaa. Jos olisi, niin näin tuskin olisi toimittu.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Voi kyynel millaisesta aiheesta täällä taas luodaan draamaa...

Mitä ihmeen draamaa? Tässähän keskustellaan asioista ja erilaisista näkemyksistä. Ota ihan rauhallisesti.

Minä luulen että Aravirran kaltainen kokenut valmentaja kyllä tietää mitä tekee. Ei teidän tarvitsisi olla hänestä niin kovin huolissaan :D Eiköhän tällekin systeemille ole omat syynsä, en usko että Ara millään lailla laimiinlyö omaa joukkuettaan antamalla "oppipoikansa" vastata kesätreenien vetämisestä.

Minäkin uskon, että kokenut Aravirta tietää tasan tarkkaan mitä hän tekee. Eri asia on se, että onko toimintamalli paras mahdollinen vai ei. Siitä varmasti saa ihan aiheellisesti esittää erilaisia näkemyksiä. Tosin ihan tarkkaa kuvaahan meillä ei ole siitä, miten Pelicansin kesä sujuu ja millainen on tämä Aran malli.

Eli siis lähdetääs liikkeelle. Yhtenäisen joukkueen muodostavat pelaajat, joukkuetta johtaa valmentajat. Eikös se näin mene? On ihan bullshittiä väittää että kun P.Mustoselle on annettu täysvastuu kesätreenien vetämisestä, etää joukkueen yhtenäisyys mukamas kärsisi tästä.

Ei vaan joukkkue muodostuu pelaajista, valmennuksesta, huollosta ja muista taustahenkilöistä. Mitä yhtenäisempi tämä kokonaisuus eli joukkue on ja mitä paremmin yksilöiden väliset suhteet toimivat, sitä paremmat mahdollisuudet yksilöllä on toimia joukkueessa ja olla oma itsensä, mikä vaikuttaa joukkueen menestykseen.

Eikä ole bullshittia väittää, että apuvalmentajalle annettu täysvastuu (jos näin on tapahtunut) voisi heikentää joukkueen yhtenäisyyttä. Voi toki olla, että esimerkiksi pelaajat eivät tästä ole moksiskaan. Voi myös olla, että pelaajat kokevat asian ongelmana. Tätähän me emme voi tietää, mutta perusteita on molemmille näkökannoille ja eri joukkueissa on erilaisia käytäntöjä. Jos apuvalmentajan vetämä kesäkausi olisi selkeästi paras vaihtoehto, kaikki jengit vetäisivät kesän läpi apuvalmentajan voimin, mutta näinhän ei tapahdu.

Eiköhän Mustonen Aran oikeana kätenä infoa tälle koko ajan aktiivisesti siitä missä mennään ja pitää näin Aran ajan hermolla siitä mihin suuntaan joukkue on lähtenyt rakentumaan ja mitkä ovat joukkueen sekä sen individuaalien tärkeimmät yksittäiset asiat joiden parantamiseen kannattaa pre-seasonin aikana keskittyä ja panostaa. En usko että Aran ja Mustosen välisessä kommunikaatiossa on mitään vikaa. Jos olisi, niin näin tuskin olisi tehty.

En epäile hetkeäkään ettekö muu valmennusryhmä infoaisi Araa. Toisen käden tieto ei kuitenkaan korvaa omia havaintoja ja kommunikointia pelaajien kanssa. Aran on valmennusryhmän kokenein ja ylintä päätösvaltaa käyttävä jäsen. Hänen havaintonsa ovat tärkeimmät.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
No minulle nyt vain on sattumuisin pinttynyt ajan myötä päähäni sellainen kuva että nimimerkki Fordel käy täällä jatkuvasti arvostelemassa Pelicansin organisaation toimintaa, ja yleensä vieläpä negatiivisessa mielessä. Puolustan vain omia periaatteitani ja luulenpa että minulla on myös oikeus siihen. En jaksa alkaa taas jankuttamaan asioista joten päivän jatkoja vain sinne Tampereelle vain missä ikinä nyt asutkaan.
 

Fordél

Jäsen
No minulle nyt vain on sattumuisin pinttynyt ajan myötä päähäni sellainen kuva että nimimerkki Fordel käy täällä jatkuvasti arvostelemassa Pelicansin organisaation toimintaa, ja yleensä vieläpä negatiivisessa mielessä. Puolustan vain omia periaatteitani ja luulenpa että minulla on myös oikeus siihen. En jaksa alkaa taas jankuttamaan asioista joten päivän jatkoja vain sinne Tampereelle vain missä ikinä nyt asutkaan.

Arvotelen, kun on arvostelun paikka. Kehun, kun on kehumisen paikka. Jos seuraat Pelicans-aiheisia ketjuja taaemmas, huomaat siellä paljon kehuja esim. taloudenhoidosta Kaarnalle, Nurmisen maalivahtivalmennukselle ja sen tuloksille, Suikkasen kiinnitykselle jne. Viime aikoina ei valitettavasti ole ollut minun silmiini paljon kehuttavaa, joten on mennyt pääasiassa arvostelun puolelle. Jos kirjoituksissani on joku kohta, josta olet eri mieltä niin ei muuta kuin perusteltua vastinetta tulemaan, aivan kuten olet tehnytkin. Asiat täällä tappelee, ei ihmiset. Mitään intressiä minulla ei ole mollata juuri Lahden Pelicansia. Tietystä syystä se on yksi niistä seuroista, joita seuraan SM-liigassa muita tarkemmin ja lähempää.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
No minulle nyt vain on sattumuisin pinttynyt ajan myötä päähäni sellainen kuva että nimimerkki Fordel käy täällä jatkuvasti arvostelemassa Pelicansin organisaation toimintaa, ja yleensä vieläpä negatiivisessa mielessä.
Ehkä sen takia, että viimeisen vuoden ajan joukkueen touhu on ollu ihan skeidaa. Kyl mä väittäsin, että Fordel on tällä palstalla niitä asiallisimpia kirjoittajia, jotka käsittelevät useamman joukkueen asioita.

Mitä tulee kesäreeneihin, niin lakonisesti voitaneen todeta, ettei ei se ole suurin huolenaihe ensi kautta ajatellen. Kunpa olisikin.
 
Vedetään sanat takaisin.

Päivän etlarissa oli kuvaa Aravirrasta eiliseltä pukukopista kuvatekstillä: Hannu Aravirta valmistautui ohjaamaan harjoituksia.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Ehkä sen takia, että viimeisen vuoden ajan joukkueen touhu on ollu ihan skeidaa.

Juu, ymmärränhän mä toki tämän mutta en silti edelleenkään näe Fordelin tauottomassa Aran dissaamisessa mitään perää. Itse kun luotan Aravirtaan täysin, siis siinä mielessä että hän palauttaa Lahen playoffkartalle mikä on omissa silmissäni ensi kautta ajatellen se päätavoite number one, joskin mistään mitaleista lienee turhaa edes haaveilla. Siihen tosin vaikuttaa myös sekin tosiasia että tuo rosteri on kaikesta siitä yhtenäisyydestä huolimatta silti auttamattoman tasapaksu.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Juu, ymmärränhän mä toki tämän mutta en silti edelleenkään näe Fordelin tauottomassa Aran dissaamisessa mitään perää.
Ei se kyllä ole mitään dissaamista, jos pohditaan näkökulmia harjoittelun toteuttamiseen ja muutenkin joukkueen toimintaan, joissa päävalmentajan läsnäolo ja sitoutuminen on aika hemmetin oleellinen asia. Ihan virkistävää, että edes jonkun (= Fordel) mielestä hommat pitäs hoitaa paremmin ku mikään muu jengi tässä liigassa, eikä 95-prosenttisesti.

Mutta niinku ne sano, niin kolmatta kautta vetävät jo samalla systeemillä ja jengi on muutenkin täynnä näitä kehäkettuja, jotka ovat jo 30 vuotta vetäneet kesätreenejä, joten ei siinä varmaan kovin pitkälle metsään mennä kuitenkaan. Ja touhu on linjassa muun puuhastelun kanssa.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Ja joo, kyl mäki uskon, että sääleihin ees päästään. Sehän se uskomattominta oiskin, jos näillä resursseilla se ei ois itsestäänselvyys.
 

Fordél

Jäsen
Juu, ymmärränhän mä toki tämän mutta en silti edelleenkään näe Fordelin tauottomassa Aran dissaamisessa mitään perää. Itse kun luotan Aravirtaan täysin, siis siinä mielessä että hän palauttaa Lahen playoffkartalle mikä on omissa silmissäni ensi kautta ajatellen se päätavoite number one, joskin mistään mitaleista lienee turhaa edes haaveilla. Siihen tosin vaikuttaa myös sekin tosiasia että tuo rosteri on kaikesta siitä yhtenäisyydestä huolimatta silti auttamattoman tasapaksu.

Ei tää nyt sentään mitään tauotonta dissaamista ole eikä mun mielestä edes dissaamista.

Itse arvostan Ara todella paljon. Kiistatta yksi Suomen menestyneimpiä valmentajia. Tällaisen valmentajan palkkaaminen jengiin ei voi olla mikään huono ratkaisu eli sinänsä hyvä haku Pelsuilta. Lisäksi jos Pelsuilla on käynnissä jonkinlainen vuoden väliprojekti kunnes aloitetaan uusi pidempi projekti, on Ara kokeneena kettuna ja tuttuna valmentajana varmasti turvallinen valinta. Eli sinänsä kaikki kunnossa ja kauteen voidaan lähteä ihan turvallisin mielin.

Mihin Aran anti sitten riittää? Oma veikkaus on, että tasapaksuun suoritukseen. Suurin ongelma on edelleen joukkueessa, josta olen kirjoittanut jo omat näkemykseni useaaan otteeseen. Ei liene tarvetta kerrata. En usko, että Ara saa juuri tästä joukkueesta maksimaalista irti. Paljon haasteellisia pelaajia, jotka kaipaisivat varmaan vähän erilaista valmentajaa. En myöskään usko, että Ara saa itsestään enää maksimaalista suoritusta irti ja sekin on ihan inhimillistä.

Mitään floppia tuskin on luvassa, mutta tuskin mitään itsensä ylittämistä. Tasapaksu suoritus taistelussa sääleistä ja kenties jäämistä ulos. Mielestäni se ei ole riittävä taso Lahden resursseilla (pelaajabudjetti viime kaudella 6. suurin), potentiaalilla ja käynnissä olevalla jonkinlaisella buumilla.

Lisäksi asiaa voidaan katsoa vielä laajemmin. Voimme esimerkiksi miettiä pitäisikö Pelsuilla olla valmentaja, jolla olisi näkemystä ja virtaa kehittää yhdessä Saarisen kanssa junnupuolta? Luotaisiin yhtenäinen lahtelainen peli-identiteetti junnuista edustukseen. Mielestäni ehdottomasti pitäisi, jotta päästääisiin eroon tästä joka vuotisesta poukkoilusta stabiilimpaan tilaan ala JYP. En näe Araa tällaisessakaan roolissa. Kenties tähän pystyvä heppu on tulossa kaudeksi 2014-2015, jolloin käynnistetään muutenkin pidempi projekti. Siksi Aran valintaa ei ehkä kannata kritisoida tällä perusteellla.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Luotaisiin yhtenäinen lahtelainen peli-identiteetti junnuista edustukseen.

Minun mielestä Ara on aika hyvin kartalla lahtelaisen peli-identiteetin kanssa:

Aravirta Etlarissa kirjoitti:
Toivon rohkeaa, vauhdikasta ja aggressiivista peliotetta.

Juuri tuo on ollut lahtelainen peli-identiteetti, tai tuohon tuohon on pyritty viimeiset kymmenen vuotta. Ara ja Suikkanen tässä onnistuivat, Rokki-Jamit ja Toivola ei.
 

Fordél

Jäsen
Juuri tuo on ollut lahtelainen peli-identiteetti, tai tuohon tuohon on pyritty viimeiset kymmenen vuotta. Ara ja Suikkanen tässä onnistuivat, Rokki-Jamit ja Toivola ei.

Jep se on varmaan se lahtelainen peli-identiteetti, jos se pitäisi kolmella adjektiivilla kuvata. Mutta onko koko organisaatio junnuista nuoriin pelannut sitä kiekkoa? Siis niin, että kun junnu tulee nuorista edustukseen, pelitapa jutut on tuttuja ja on helppo hypätä siltä osin miesten peleihin.

Entä onko tämä sama peli-identiteetti ollut jengissä vuodesta toiseen? Siiis niin, että voitaisiin helposti nostaa päävalmentaja omasta edustuksen valmennusryhmästä tai junnujen valmennuksesta, koska se pelillinen identiteetti on niin vahva ja koko organisaation sisäistämä?

Ja en tiedä onko Ara ja Suikkanenkaan olleet ihan samalla pelitavalla liikkeellä. Ainakaan mulla ei tule Aran kiekosta ensimmäisenä mieleen esim. rohkeus ja aggressiivisuus.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Jep se on varmaan se lahtelainen peli-identiteetti, jos se pitäisi kolmella adjektiivilla kuvata. Mutta onko koko organisaatio junnuista nuoriin pelannut sitä kiekkoa? Siis niin, että kun junnu tulee nuorista edustukseen, pelitapa jutut on tuttuja ja on helppo hypätä siltä osin miesten peleihin.

Entä onko tämä sama peli-identiteetti ollut jengissä vuodesta toiseen? Siiis niin, että voitaisiin helposti nostaa päävalmentaja omasta edustuksen valmennusryhmästä tai junnujen valmennuksesta, koska se pelillinen identiteetti on niin vahva ja koko organisaation sisäistämä?

Ei ja ei. Mutta molemmat ovat vahvasti työn alla...
 

IcyPredator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, 49ers
Näin olen itsekin ymmärtänyt. Olisi mukava tietää mikä on Aran panostus tähän prosessiin vai onko se vain Saarisen harteilla.
Sepä se. Kukaan ei tiedä, kun kukaan ei ole tulevaisuuden suunnitelmia avannut. Hyviä arvauksia voidaan laukoa ilmoille. UTJ Saarinen olisi hyvä veikkaus. Mikahan on jonkun verran junnupuolesta avautunut(pikku askelin etiäpäin, muuta en muista). Loppukädessä ainut joka tietää, mutta ei halua kertoa on Kaarna, koska tilanteet voivatkin muuttua(kantapään kautta oppinut). Veikkaan, että Kaarnan kuvioista löytyvät nimet Ara, Nupe ja Saarinen, mutta "pelipaikat" ovat vielä haussa. Toki Kaarnan papereissa voi olla isolla myös turvakaukalon rahoitus, tarkan markan mies kun on kyseessä. Joku voi heittää paremman arvauksen.

Aran kommentit kuulostavat ihan perusjargonilta. Kehutaan, kehutaan ja vielä kerran kehutaan. Lahti on kiekkokaupunki, jep. Mitäköhän Ara tarkoitti sillä, että organisaatio on mennyt eteenpäin(fasiliteetit kunnossa?). Toki eihän se ole Aran syy, jos haastattelija ei tiedä pelistä juurikaan mitään ja kysymykset ovat tätä luokkaa.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Mitäköhän Ara tarkoitti sillä, että organisaatio on mennyt eteenpäin(fasiliteetit kunnossa?). Toki eihän se ole Aran syy, jos haastattelija ei tiedä pelistä juurikaan mitään ja kysymykset ovat tätä luokkaa.

No onhan se nyt vaan ihan fakta että helvetin paljon ollaan menty eteenpäin vrt. kevät 2006 kun Ara palkattiin pelastamaan tätä uppoavaa purjelaivaa. Täytyy kuitenkin muistaa että silloin roikuttiin todella löysässä hirressä. Pelkäsin varsinkin tuolloin offseasonilla 2004 pieni poika kun vielä olin ihan aidosti että rakkaan lempijoukkueeni tie liigassa on tulossa päätökseensä. Jälkikäteen ajateltuna on valtava helpotus että kauhutarina sai onnellisen lopun.

Nykyisin Pelicansin organisaatiolla on sentään jotain mistä tuohon aikaan voitiin vain unissamme haaveilla, nimittäin vakaa talous. Toki siitäkin huolimatta tietyt seuran johtoportaassa viime vuosina tehdyt ratkaisut ovat varmasti hämmästyttäneet meistä itse kutakin, kuten Toivottoman hankkiminen uudeksi päävalmentajaksi Aran lähdettyä tai viime kesäinen kourallisen riskikortteja hankkiminen rosteriin kun ei lähdetty pelaajaostoksille riittävän ajoissa. Pelsun toimisto kusi viime kesänä kirjaimellisesti housuun kun ovi tuntui käyvän pelkästään ulospäin ja noh, sähläämisen tulos näkyi ennen kaikkea viime syksyn kuntopuntarista.

Lyhyesti tiivistäen, liigaorganisaationa Pelicansilla on edelleen monessa asiassa opittavaa mutta kyllä Aran puheissa siitä, että paljon on menty eteenpäin, piilee totuuden siemen. En toki itsekään ymmärrä sen tarkemmin Aran fasiliteettivertausta kun en niin tarkasti organisaation sisällä vuosien varrella tapahtuneista muutoksista kuitenkaan tiedä.
 
Viimeksi muokattu:

KallesS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Real Madrid
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös