Ympyrä sulkeutuu ja ehkä hyvä niin. Lambert saa Lahdessa laadukasta valmennusta ja varmasti paluu kotikylään tuo tietynlaista rauhaa myös kaukalon ulkopuolelle. Asuuko muuten Bradin äiti Lahdessa vai onko perhe kiertänyt mukana?
Jälkikäteen ajateltuna Lambertin ei olisi koskaan pitänyt Lahdesta edes lähteä. HIFK-sopimus oli sinänsä ihan kunnianhimoinen yritys lähteä hakemaan vähän suurempia kuvioita ja paineita matkalla kohti maailman kärkeä, mutta Lamberteilla ei sitten jänne riittänyt edes vähää alusta. Meillä olisi ollut tarjolla hyvää valmennusta jo Pikkaraisen aikakaudella ja paljon kokeneita pelimiehiä, joiden rinnalla olisi voinut rauhassa keskittyä olennaiseen. Mutta jonkun, oman käsitykseni mukaan isän, pitkäjänteisyys ei riittänyt, vaan kaikki piti saada heti. Siinä ei vain poika ihan pysynyt mukana. Siirto Jyväskylään olikin sitten kaikin puolin virhearvio.
Toivottavasti Brad onnistuu, ihan itsensäkin takia. Sen verran paljon on ehtinyt tapahtua parin viime vuoden aikana, että takaisin ei palaa sama nuorimies vain vähän kasvaneena ja kokeneena, vaan omalla tavallaan silmätikuksi joutunut pelaaja, jolla on nyt todella paljon todistettavaa. Mua kiinnostaa kehittyminen aina pitkällä tähtäimellä, ei mikään yksittäinen kausi. Bradissa on kaikki eväät olla huippupelaaja, mutta tilanne pitää nyt rauhoittaa. Itse toivon, että tämän kaiken takana on Bradin oma tahto ja hän on itse tehnyt päätökset sen mukaan, mikä on hänelle itselleen parasta. Täysi-ikäisyys tuo myös valtaa, mikä varmasti Bradin kohdalla on hyvä asia.