Ethän sä vaan ole myyntityössä, ethän?
Tiedäthän, että kaikki myytävä ei ole tuotteita, vaan myös esim. palveluita? Tiesithän, että asiakas ei aina sano suoraan tarvitsevansa jotain? Tämä on joko siksi, että hän ei tunnista itse kaikkia tarpeitaan tai sitten ei vain halua sanoa liian suoraan kaikkia tarpeitaan sillä hän haluaa myyjän kaivavan sen tarpeen esille. Jos myyjä ei löydä olemassa olevaa tarvetta, kaupat jäävät syntymättä.
Toisin sanoen se, että myyjälle opetetaan tarpeen löytäminen (tai kartoittaminen) tarkoittaa sitä, että opetetaan kysymään oikeita kysymyksiä. Hyvä myyjä tekee B2B-puolella helvetin paljon enemmän kauppaa kuin huono myyjä ja se ei johdu tuurista eikä väkisin myymisestä vaan puhtaasti tekniikasta. Jos et tee kauppaa, olet huono myyjä. Tai sitten yrität myydä jonkun suomalaisinsinöörin taidonnäytettä: "tätä me ollaan nyt kehitetty viis vuotta ja se alkaa olla valmis, enää pitäis tietää kuka tällaista tarvitsee."
Mutta joo, hirvittävän offtopiciksi menee.