Zinzino, Forever Living Products jne. toimivat kaikki suunnilleen samoilla periaatteilla. Tässäpä niistä keskeisimmät.
1) Toiminta liikkuu laittoman pyramidipelin rajamailla. Lainaus
Wikipediasta:
"Monitasomarkkinointi on lähtökohtaisesti laillinen tapa markkinoida tuotteita ja palveluita sekä värvätä uusia värvääjiä tekemään samoin, mutta lain suomia porsaanreikiä on mahdollista käyttää hyväksi niin, että laiton rahankeräys naamioidaan tavanomaiseksi kaupankäynniksi, jota harjoitetaan monitasomarkkinoinnin tapaan."
-> Toisin sanoen väitetään bisneksen perustuvan johonkin tuotteeseen, kuten vaikka kahviin tai öljyihin, mutta todellisuudessa yritystoiminta perustuu uusien jäsenten rekrytointiin ja alhaalta ylöspäin kertyviin jäsenmaksuihin. Esimerkiksi Zinzinon myyjien aloituspaketti maksaa muistaakseni 900 euroa (sis. Zinzinon oman kapselikahvinkeittimen yms.) ja tämä itsessään tuottaa yritykselle aika mukavasti "myyntiä", jolloin on helpompi väittää, ettei kyseessä ole pyramidihuijaus. Kuten edeltä käy ilmi, on Zinzino paraikaa poliisitutkinnan kohteena, jossa selvitetään, täyttyykö rikollisen toiminnan tunnusmerkistö. Vaikka se ei laissa olevan sanamuodon vuoksi täyttyisikään, ei se silti tarkoita, että ko. yrityksen toiminta olisi "ihan ok".
2) Virheelliset terveysväitteet. Nämä yritykset eivät yleensä virallisesti esitä vääriä tai valheellisia väitteitä tuotteidensa terveysvaikutuksista. Tästä huolimatta erilaiset valheelliset terveysväitteet liikkuvat jälleenmyyjien keskuudessa "totuuksina". Toisin sanoen uusille jälleenmyyjille kerrotaan suullisesti ja epävirallisesti "tietoa" ("Tämä öljy muuten sitten auttaa myös Alzheimerin tautiin."), joka ei todellisuudessa pidä paikkansa. Koska jälleenmyyjä on itsenäinen yrittäjä, lankeaa vastuu mahdollisista virheellisistä väittämistä viime kädessä hänelle itselleen. Kuitenkin myös avointa kusetusta on esimerkiksi kuivaveritestien muodossa, joilla ei Long Play:n haastatteleman THL:n asiantuntijan mukaan ole mitään lääketieteellistä relevanssia. Myös puhuminen Zinzinosta pörssiyhtiönä on harhaanjohtavaa. Forever Living Productsin osalta viime aikoina julkisuudessa ovat olleet esillä mm. tapaukset, joissa ruotsalainen toimittaja joutui sairaalaan
kokeiltuaan yrityksen puhdituskuuria (Expressen 10.7.2016) ja suomalainen nainen jolla oli aiemmin ollut hyväkuntoiset hampaat, oli nyt saanut ne
täyteen reikiä (IL 17.7.2016) käytettyään yrityksen aloe vera -hammastahnaa.
Huvittavaa kyllä samalla saatetaan mainostaa terveyshyötyjen perustuvan "useisiin tutkimuksiin" eli vedotaan vaikkapa tutkimukseen, jonka mukaan Omega 3 on hyödyllinen aine ihmiselle. No, näinhän se tietysti on, mutta miksi ihmeessä kenenkään pitäisi ostaa kyseistä tuotetta ko. yritykseltä räikeään ylihintaan ja johonkin muuhun aineeseen sekoitettuna? Toki tuotteen kaikki ainesosat erikseen voivat olla tutkitusti hyväksi ihmiselle, mutta jos kyseinen kokonaisuus olisi jotenkin ylivertainen, niin silloinhan sitä suositeltaisiin jo ihan virallisten tahojenkin toimesta. Itse en ainakaan ole nähnyt yhtään tutkimusta, jonka mukaan juuri tuote X olisi parempi kuin muut. Tässä kuvaan astuu se valheellisesti luotu mielikuva juuri kyseisen tuotteen ylivertaisuudesta, joka on täysin paikkansa pitämätön. Kuka tahansa kun voi sekoittaa esimerkiksi kalanmaksaöljyä ja oliiviöljyä keskenään.
3) Lupaus nopeasta ja helposta rikastumisesta sekä salamyhkäisyys rekrytointitilanteessa. Olen itse ollut näiden kahden edellä mainitun yrityksen rekrytointiyrityksen kohteena ja voin todeta, että molemmissa luvattiin helppoa rahaa ja vieläpä pääosin kotisohvalta käsin! Meinasin nauraa Zinzinon rekrytoijille päin naamaa, kun he järjestivät kömpelön teatteriesityksen, jossa yksi kävi muka nostamassa firman kortilla käteistä automaatista, koska rahaahan löytyy. Kummassakaan rekrytointitilanteessa minulle ei kerrottu suoraan, mistä on kyse, vaan minut kutsuttiin kahville puhumaan "tuottoisasta bisnesmahdollisuudesta" jne. Todellisuudessa verotiedoista käy ilmi, että vain ketjujen korkein porras (jos hekään) rikastuu ja alempien tasojen myyjille jää pelkkiä hiluja. Samalla he paahtavat myyntipaineissa itsensä uuvuksiin ja menettävät kaikki ystävänsä yrittäessään pakkomyydä tuotteita heille.
4) Ylihintaiset tuotteet. Näitä "supertuotteita" myydään usein moninkertaiseen hintaan verrattuna siihen, mitä vastaavat kombonentit maksaisivat kaupasta erikseen ostettuina. Esimerkiksi Zinzinon kautta sama kapselikeitin maksaa melkein 300 euroa, mikä netissä maksaa kolme kymppiä (linkki löytyy edeltä, muron keskustelupalsta).
5) Maksulliset koulutustilaisuudet. Normaalitilanteessahan yritys kouluttaa omat työntekijänsä ilmaiseksi. Nämä kyseiset yritykset kuitenkin järjestävät jälleenmyyjilleen maksullisia "koulutuksia", joissa joku "diamond-levelin" tyyppi käytännössä aivopesee porukan yhä vahvemmin yrityksen toimintaan mukaan pitäen yllä hurmoksellista illuusiota äkkirikastumisesta ja leveästä elämäntavasta. Samoissa tilaisuuksissa voi esiintyä myös "tohtoreita" tai "asiantuntijoita" kertomassa tuotteiden terveyshyödyistä. Itse tutkisin aika tarkkaan, millaisessa laitoksessa tällainen henkilö on tutkintonsa suorittanut ja mikä pätevyys hänellä todellisuudessa on minkäänlaisten väitteiden esittämiseen. Mieleeni tulee ihan jotkin uskonnolliset tilaisuudet, jossa samanmieliset hymistelevät tahdissa. Nyt vain ihastellaan jeesuksen sijaan jotain diamond-heppua, jolla rahaa muka on kuin roskaa, vaikka verotiedot kertovat usein toista.
6) Yrityksen oma "valuutta", jossa palkkiot maksetaan. Monilla näistä yrityksistä on käytössään oma valuuttansa, jolla jälleenmyyjien myynti- ja rekrytointipalkkiot maksetaan. Tällainen järjestely on omiaan hämärtämään sen, kuinka paljon tuottoa todellisuudessa tulee. Itse en ainakaan keksi tälle muuta tarkoitusta.
7) Monimutkaiset yritysrakenteet. Yritysrakenteet ja säännöt ovat näissä yhtiöissä poikkeuksellisen monimutkaisia.
Summa summarum, itse pysyisin kaukana näiden firmojen toiminnasta. On harmillista, että Pelicans erehtyi lähtemään ainakin jollain tavalla tähän mukaan. Myös tiedotus aiheesta sen jälkeen on ollut melko paniikinomaista, kun virhe on tajuttu.
Lähteet: mm. Long Playn
artikkeli (maksullinen), Daily Mailin
artikkeli koskien Forever Living Productsia, The Guardianin
artikkeli FLP:stä, Muropaketin Zinzino
FAQ