Ihan samanlailla se tehdään NHL:ssä, et sä siellä tee sopimusta toisen seuran kanssa kun sulla on vielä sopimusta jäljellä toiseen seuraan. Toki en minä noin radikaalia muutosta tuohon vaatisi, että vasta kauden jälkeen voisi alkaa sopimuksia tekemään muiden seurojen kanssa, mutta joku raja tuohon olisi hyvä saada. Sen sopimuksen pystyy kyllä rustaa vähän myöhemminkin eikä pitäisi vaikuttaa pelaajaan tai tämän perheeseen mitenkään, et nyt oikein mitään haittaa pystynyt keksimään kuitenkaan?
En nyt ehkä lähtisi NHL:ään vertaamaan, koska siellähän seura tekee näille sopimuksille aivan mitä tahtoo. Pahimmassa tapauksessa pallottelee pelaajaa NHL:n ja AHL: välillä tai treidaa tyypin Floridan lämmöstä Winnipegin luonnonjäille.
Pidän itse enemmän ajatuksesta, jossa pelaaja voi myös itse vaikuttaa työnantajaansa eikä ole vain pelinappula.
On ehkä vaikea mainita mitään yksittäistä haittaa ehdottamastasi muutoksesta, mutta en mä siitä oikein mitään hyötyjäkään löydä. Suojellaan pikkuseuraa isompien ryöstökalastukselta? Ei mene läpi. Nykyinen seura on niin lähellä pelaajaansa kuin vain voi olla. Jos he eivät näe potentiaalia tai eivät ole valmiita neuvottelemaan tulevaisuudesta ajoissa, niin se on vain huonoa toimintaa. Jos taas toinen seura saa nimet paperiin hyvin pelatun syyskuun jälkeen, mutta loppukausi on täysi floppi, niin kuka siinä diilissä kärsii? No se ryöstökalastaja, ainakin omasta mielestäni. Entä jos myös loppukausi menee hyvin, ja pelaaja on tehnyt jo syyskuun seksihelteillä sopimuksen seuraavasta kaudesta muualle? Toinen seura ja pelaaja hyötyvät, mutta jälleen voisi olla peiliin katsomisen paikka nykyisessä seurassa. Miksei keskusteltu? Ehkä pelaaja halusi joka tapauksessa pois?
Ei, en näe mitään hyötyä siitä, että rajoitetaan pelaajien vapautta tehdä sopimuksia. Sopimusrikkomukset ovat asia erikseen, mutta tässähän ei keskustella niistä alkuunkaan.