Luuleeko joku teistä, että Juuso Riksman on terve, vaikka pelaakin? Juuso on juuri ja juuri pelikuntoinen ja pelaa vain ja ainoastaan siksi, että Janne ja koko muu joukkue ei ole pystynyt pelaamaan sillä tasolla kuin mitä toivoa sopii. On ihan itsensä kusettamista luulla, että Juuso on terve. Ei se ole, eikä valitettavasti koskaan sellaiseksi enää ammattilaistasolla muutu. Ikävää, mutta totta. Juusonkin liike on aivan eri tasolla kuin viime kaudella. Se nähtiin taas eilen, vaikka ihan mallikkaasti pelasikin. Mutta mun silmäni eivät valehtele. Eikä se ole mikään ihme, kun ottaa hänen sairashistoriansa huomioon. Valitettavaa, mutta sellaisten realiteettien kanssa on nyt vain elettävä.
Jos tänne olisi joku Koskisen tasoinen maalivahti mahdollista saada, ihan sama millä pykälillä, ottaisin kiljuen vastaan. Juuso kakkoseksi siltä seisomalta. Jos hän ei itse ymmärrä tai hyväksy, että miksi, se on voi, voi. Ei IFK voi olla mikään sosiaalitoimisto. Joo, joo Janne sitä ja Janne tätä. Tämä on ammattilaisurheilua, missä IFK:n tasoisella jengillä pitää olla kovan luokan tulostavoite. Siihen ei kuulu, että toivotaan oikein kovasti, että ykkösmaalivahti ei kosahda paskaksi, vaikka todennäköisyys sille on häviävän pieni, kun katsotaan lähimenneisyyttä.
Maalivahtipelleilyn pitää IFK:n loppua. Sen voi aloittaa vaikka sillä, että hankitaan sen Koskinen tänne hinnalla millä hyvänsä. Juuso saa peliaikaa kyllä, koska Koskisen tavoitteet on jossain muualla kuin kotiliigassa. Ne saavuttaakseen hänen pitää ajoittain treenata kovaa. Janne laittaa Koskisen kanssa haalarit päälle ja alkaa tosissaan tehdä duunia sen tavoitteen saavuttamiseksi. Juuso hyväksyy tosiasian, että hän on IFK:n tasoisen organisaation näkökulmasta liian riskialtis ykkösmaalivahdiksi. Valitettavasti.
Mitä vitun hyötyä on siitä, että Juuso on saatanan hyvä ykkönen, kun on terveenä, jos ja kun saa koko ajan olla pelko perseessä, että kohta sattuu taas? Ja ollakseen joukkueen ykkösveska ja jonka varaan lasketaan paljon, näitä poissaoloja on sattunut aivan liian paljon. Mua ei paskaakaan kiinnosta, vaikka IFK:n maalivahdin nimi olisi Teijo Töppönen, jos on sen tasoinen äijä, että koppi tarttuu illasta toiseen.
Kyllä muakin vituttaa, että Juuso on rikki. Mutta ei se siitä itkemällä paremmaksi muutu. Jotain tarttis tehrä.