Tosin esim. laukominen, oikeat ratkaisut, syöttäminen ovat asioita jotka kyllä pitäisi olla a-juniori ikäisellä pelaajalla kunnossa jo liigamiehistöön tultaessa. Joten itse kyllä näistä vierittäisin vastuuta junnuvalmentajille ja pelaajille itselleen.
Tästä olen eri mieltä, näitä pystyy kehittämään joka päivä jos halua on. Kyse on enemmän siitä, että haluaako esim. otteluvideoista ottaa pelaajakohtaisia pomintoja ja alkaa perkaamaan niitä yksilötasolla. Pelaajisto ei ehdi joka tilannetta miettimään ja muistamaan jälkeenpäin, mutta valmentajat pystyvät, kun kaikki on videolla. Lähinnä haen sellaisia pelitilanteisiin liittyviä ratkaisuja, milloin kannattaa laukoa, milloin harhauttaa, mihin kannattaa laukoa... Peliä voi opiskella vanhemmallakin iällä, kyllä mulla ainakin tulee ensimmäisenä mieleen laiskuus, kun aletaan syyksi kaivamaan "onnistumisten puutetta". Jos niitä onnistumisa aletaan odottelemaan, niin kausi on äkkiä ohi. Mun mielestä sen onnen voi myös ansaita tekemällä enemmän töitä esim. näiden maalintekoa heikentävien asioiden parissa ja alkaa selvittelemään miksi se ja se paikka "kuivui kokoon", olivatko ne ratkaisut pelaajan huonoutta vai onko meidän valmentajien ohjeistuksissa jotain vikaa jne... Nämä maalinteon ongelmat eivät ole nyt mikään kausiluonteinen ongelma, ne on ollu tämän seuran ongelma jo syksystä 2010 yksittäisiä ilonpilkahduksia lukuunottamatta. Tai sitten tässä käy aina huonoa tuuria, ja se nyt vain on kestänyt sellaisen 2 kautta ja risat...
Suomessa tämä yleensä aina mielletään niin, että jos tungetaan väkisin maalille ilman järjen häivää, niin se on avain onneen. "Otetaan mustelmia, miestä maalille"... Joo joo, mutta aika usein nämä menevät juuri sinne yliyrittämisen puolelle ja peli on vieläkin tukkoisempaa.
Koulutetaanhan noita valmentajiakin ihan erikseen, jotta he oppisivat katsomaan asioita laaja-alaisemmin kuin pelaajat, ja sitä kautta opettamaan pelaajille asioita. Laukaustekniikka, sen kovuus jne, niihin ei valmentaja kauheasti pysty ottamaan kantaa muuten kuin että näyttää omat tulkintansa asiasta, että pistää kaverin omatoimiselle treenille.
Kaikki on kiinni siitä, miten valmentaja kokonaisuuden näkee ja kokee, mikä on se riittävä taso jolla asioita halutaan käydä läpi ja paljonko sitten laitetaan pelaajien kannettavaksi ja ratkaistavaksi. Vaikea sanoa missä ne rajat menee tuolla TPS:n kopissa, kun ei touhussa mukana ole... Maalintekoon ei toistaiseksi ole kuitenkaan löydetty parempaa reseptiä, kuin "onnistumisten odottelu"... Jos se kerran näin on, että kaikki on muuten valmista, niin sitten on, ja odotellaan niitä onnistumisia...