Ei Jokerit ollut eilen mitenkään erikoinen. Meidän viisikkopelaaminen kiekottomana oli vain sellaista, että kummoinenkaan mestisjoukkue ei tarvinnut olla, että sieltä tultiin läpi. Pakit olivat pujottelukeppejä, väärässä paikassa ja hävittiin rutkasti kaksinkamppailuja. Hyvin oli toki scoutattu meidän mies vs mies pelaaminen, mutta se ei ollut edes suurin ongelma. Ovatko viisikkopelaaminen, ohjauspelin onnistuminen, oman alueen puolustaminen valmentajan vastuualueen ongelmia?
Nämä asiat tässä palapelissä itseä jäivät eniten kaivelemaan.
Sitten jos jotain materiaalieroja haluaa hakea, niin katsokaa sitä Jokereiden rosteria. Katsokaa poissaololistaa. Katsokaa eilisen ratkaisijoita. Sieltä puuttui vielä valmennustakin.
Fakta on se, että Jokeritkin oli ajoittain melkoisen purjeessa omassa päässä kenttää. Mutta esim. ensimmäisessä erässä TPS tajusi, että peli alkoi, kun oli pelattu 18min ja peli oli 4-0. Siinä vaiheessa saatiin peliä painettua sinne, missä Jokerit oli heikoimmillaan (jokeripääty). Vähän ennen sitä päätettiin reagoida vaihtamalla molari. Kenen vastuu? Olisiko pitänyt reagoida aiemmin?
Sanotaan nyt vielä sen verran, että kun täällä painotetaan pelaajien oman valmistautumisen merkitystä, niin kyllä se silti on päävalmentaja, joka kantaa vastuun siitä, että joukkue tulee peleihin valmistautuneena. Jos ei itse pysty pelaajia auttamaan, niin varmaan siihen voidaan palkata joku. Jos taas joku pelaaja löysäilee/ei osaa tulla latautuneena, niin hankkiudutaan eroon? Onko joukkue enää päävalmentajan näpeissä, jos pelaajien pitää jo itse kantaa täysi vastuu siitä, että joukkue on kentällä hereillä heti pelin alusta.
Kyllä tässä pikkuhiljaa kärsivällisyys Pekka Virtaan alkaa olla koetuksella. Tulosta ei tule ja joukkue pelaa säännöllisen epäsäännöllisesti todella ala-arvoisia peliesityksiä. Kyllä mulle riittäisi yksi tuollainen Jokerit-pelin kaltainen mahalasku, jossa kaikki menee pieleen ja lähes hävettää kannattaa TPS-joukkuetta. Mutta katsotaan saako Peksi sisuunnettua tuon joukkueen, että kotiyleisön edessä peli kulkisi edes vähää alusta. Ihan turha selittää, että SaiPa on sarjan kärkijoukkue. Ei ole. Voitosta pitää pystyä taistelemaan.