Ymmärrän sinänsä hyvin, että uusi kakkosvalmentajamme herättää epäilyksiä. Minun paras muistoni Ströbasta pelaajana on marraskuisena lauantai-iltana 1995 pelattu TPS-Jokerit-ottelu, jossa Sami Mettovaara pisti häntä pataan täpötäyden Elysee-Areenan hurratessa taustalla. Ottelun jälkeen TPS:n silloinen fanikatsomo hoilasi hallin pihalla Rölli se lähti piiriin -laulua sanoilla "Rölli sai turpaan".
Ei Strömberg siis ollut minun eikä varmaan monen muunkaan ensisijainen toive uudeksi kakkosvalmentajaksi, mutta Pekka Virralle oli ja se riittää ainakin minulle. Päävalmentajan oikeus valita mieleisensä apulaiset on niin tärkeä periaate, että itse olisin valmis poikkeamaan siitä ainoastaan silloin, jos päävalmentaja esittäisi tehtävään henkilöä, joka olisi seuralle yksiselitteisesti persona non grata. Niillä seuroilla, joilla on selkeä paikallisvastustaja, tällaisia nimiä on varmaan useitakin, mutta TPS-Jokerit -vastakkainasettelu oli 1990-luvun juttuja. Otakar Janeckya en koskaan haluaisi TPS:n palveluksessa nähdä, mutta noin muuten en antaisi silloisten tapahtumien hirveästi vaikuttaa nykyhetken henkilövalintoihin.
Ströban osalta kannattaa muutenkin muistaa, että vaikka mies kiistatta jonkinasteinen jokeri-ikoni onkin, hän on kevään 1999 jälkeen edustanut pelaajana laskujeni mukaan kuutta eri seuraa, ja näistä Jokereita ainoastaan puolitoista kautta. Oma suhtautumiseni olisi huomattavasti varauksellisempi, jos hän olisi parinkymmenen vuoden yhtäjaksoisen jokeriuran jälkeen tulossa ensimmäistä kertaa töihin pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Nyt Strömberg on kuitenkin palvellut useita muita seuroja sekä Suomessa että ulkomailla, enkä usko että TPS on hänelle muuta kuin työnantaja muiden joukossa. Ja se riittää minulle.
Kuten sanottu, päävalmentaja valitsee apuvalmentajansa. Itselleni se tarkoittaa sitä, että jos apuvalmentaja osoittautuu sopimattomaksi tehtäväänsä, vastuu siitä kuuluu hänet valinneelle päävalmentajalle. Tässä vaiheessa, kun mitään näyttöjä TPS:n penkin takana ei vielä ole, minun logiikkani menee siten, että jos olen tyytyväinen Pekka Virran valintaan päävalmentajaksi, olen myös tyytyväinen hänen valitsemiinsa apuvalmentajiin. Punkt och slut.
Strömbergin haastatteluissa antamille kommenteille (joita en ole jaksanut kokonaisuudessaan lukea) en antaisi erityistä painoarvoa. Valmentajien ja pelaajien näissä yhteyksissä antamat lausunnot ovat pääsääntöisesti silkkaa sanahelinää. Silloin tosin kyllä huolestuttaisi, jos siellä olisi ollut joku meidän ex-pelaaja à la R-P Lehtonen, Antti Aalto, Mika Alatalo, Jani Kiviharju selittämässä että TPS-paidan kantaminen oli jo pelaajana kunnia-asia ja mustavalkoinen sydän sykkii penkin takanakin yhtä lujaa. Nämä on nyt nähty, seuraavat vuodet mielellään jotain muuta, vaikka sitten Jokeri-ikoneja, kiitos.