Nykytiedon(kin) valossa varmasti aiheellinen epäily, ei siinä mitään, mutta mitä tuolloin olisi mielestäsi pitänyt tehdä?
Erinomainen kysymys! Suoraan sanottuna: en tiedä! Tässä vaiheessahan on tietysti helppoa sanoa, että jättää koko Pekka Virta Strömbergeineen palkkaamatta. Mitä tuolloin talvella/keväällä 2011, kun Virran kanssa neuvoteltiin, olisi pitänyt tehdä? En tiedä!
Ilmoittaa Peksille että tervetuloa vaan valmentamaan, mutta apuvalmentajaasi et saa valita itse vaan se tulee talon puolesta?
E-ei! Tämä olisi ollut vielä pahempi vaihtoehto. Tämä vaihtoehto tuli kokeiltua jo kesällä 2011.
Itse olen edelleenkin sitä mieltä, että jos ei sen vertaa luoteta tulevan päävalmentajan ammattitaitoon, että annettaisiin hänen valita itse lähin apulaisensa, niin parempi jättää koko ukko valitsematta. Ei sikäli, etteikö nykytiedon valossa näin olisi kannattanut tehdäkin.
Noh, Pekka Virta teki lähimmän apulaisensa valinnan jo Kalpa:n aikoina. Lähin apulainen on kuitenkin E-R-I-T-T-Ä-I-N leimautunut tietyn seuran mieheksi. Olen sitä mieltä, että tällä valinnalla Pexi sulki ovensa esimerkiksi HIFK:n valmentajaksi. Mun on vaikea - lähes mahdotonta - nähdä, että HIFK:ssa olisi edes kakkosvalmentajana joku niin vahvasti Jokerit-taustainen henkilö kuin Strömberg on. Mika Strömberg, Waltteri Immonen, Antti Törmänen jne. - en usko, että tulen ikinä näkemään sitä päivää, kun joku noista nimistä (tai muistakin yhtä vahvasti Jokerit-taustaisista) seisoisi HIFK:n penkin takana.
Mielestäni tämä sama olisi pitänyt nähdä TPS:ssakin. Jos TPS:n tulevan päävalmentajan lähimmällä apulaisella on niin vahva vihollisleiritausta kuin Ströballa on/oli ja se on yksi tulevan päävalmentajan ehdoista (tuoda kyseinen kaveri Turkuun), niin kyllä mun mielestäni jossain pitäisi hälytyskellojen soida. Ehkä jopa Virran olisi itse pitänyt tajuta asia, eikä edes pyytää/vaatia saada tuoda Jokerit-ikonia lähellekään Turkuhallin kotijoukkueen tiloja? Toisaalta myös TPS:n hallituksen (?) olisi kenties pitänyt sanoa "Kiitos, mutta ei kiitos!" jopa Pekka Virralle, jos/kun hänellä oli tuollaisia vaatimuksia suostuakseen TPS:n päävalmentajaksi.
Mulla ei ole mitään tietoa Strömbergin suoriutumisesta kakkosvalmentajan tehtävässään, mutta aika vaikeaa kuvitella, että tämä pelillinen epäonnistuminen voitaisiin pistää enemmän hänen kuin päävalmentajan piikkiin.
Eipä ole mullakaan mitään tarkempaa käsitystä, mutta eikö tuosta puolustuspelin toimimattomuudesta puhuttu jo Virran päävalmentajakauden alusta lähtien. Kenen vastuulla puolustajien peluuttaminen kuitenkin oli? Enkä mä ole missään vaiheessa tuohon ammatilliseen puoleen puuttunutkaan - mulle on yksinkertaisesti riittänyt jo ajatuskin siitä, että 90-luvun verivihollisen ruumiillistuma seisoi oman joukkueeni penkin takana. PTHYI!!!
Ja oli Ströba Hjalliksen kätyri tai ei, niin ei hänen apuvalmennuspestinsä tainnut mennä tuloksellisesti sen huonommin kuin aika monella TPS:n penkin takana viime vuosina seisoskelleella mustavalkoisella seuraikonilla.
Tässä (-kin) olet aivan oikeassa! Mutta kuten sanottua, en tuohon ammatilliseen puoleen niin kovasti puuttunutkaan. Joskus se vain menee niin, että valmentajalla ei vain yksinkertaisesti taidot riitä, vaikka sydän on hommassa 100% mukana. Mulle tämä on vielä täysin sulatettavissa ja anteeksiannettavissa oleva asia. Strömbergin valmennustaidoista mulla ei ole minkäänlaista käsitystä (muuta kuin tuloksellinen), mutta yhdestä asiasta olen varma: Mika Strömberg ei koskaan tehnyt hommia TPS:lle siten, että hänen sydämensä olisi ollut 100% mustavalkoinen!
Tämä ei toki tarkoita, että olisin Ströbasta erityisemmin koskaan pitänyt tai että surisin hänen poistumistaan TPS:n aitiosta sekuntiakaan.
Amen