Raumalla olin ja siellä kävi miten kävi, toinen erä oli kertakaikkisen surkea ja siitä syystä pisteet jäivät sinne. Mutta en tullut tänne puhumaan pelistä, vaan aiheesta. Bussissa matkalla kotio kävin mielenkiintoisia keskuteluja käyttäjä _____ kanssa. Hän astukoot itse esiin jos haluaa. Olen ollut Virran potkuja vastaan ja kanssakeskutelijani -- kuten moni muukin -- on niiden puolella. Mikä kuitenkin erotti hänen näkemyksensä monien muiden näkemyksestä on se, ettei hän yhtään niin vihamielinen Virtaa kohtaan kuin moni muu täällä (tai ei ainakaan tullut ilmi). Täällä Virtaa haukutaan milloin homoksi, kusipääksi ym. aivan kuin hän olisi henkilökohtaisesti sylkenyt meidän kaikkien naamalle. Todellisuudessa hän on valmentanut joukkuettamme huonolla menestyksellä.
Keskustelun jälkeen en muuttanut mielipidettäni kuin osittain -- en vieläkään ole Virran potkujen kannalta näistä syistä:
• Virralle & Strömbergille potkut -- ketkä tilalle? Halukkaita ovat vain kuten joku mainitsikin Juhani Tamminen ja Petteri Sihvonen, mutta Tamminen on täällä jo käynyt ja "floppasi" kun katsoo miten hänen seuraajansa pärjäsi ja Sihvonen taasen ei kovinkaan häikäissyt ketään Pelicansin valmentajana. Eikä TPS ole varmaankaan kovinkaan monen valmentajan unelmakohde, koska menestystä odotetaan ja seura itse on aika myllerryksessä -- mm. TJ puuttuu.
• Mistä raha uuteen valmentajaan? Uuden valmentajakaksikon palkkaus on varmasti yhtä kallista (ellei kalliimpaa) kuin uuden pelaajan hankkiminen. Tässä nousee kysymys -- hankkiakko uudet valmentajat vai apu NHL:stä? Valmentajia ei sponsorit varmaan lähde maksamaan, koska pahimmillaan (esim. nykytilanteessa) hekin saisivat vihaa niskaansa. Tietääkseni vielä TPS:n kassa on aika tyhjä eikä siellä pitäisi olla rahaa jota polttaa uuteen valmentajakaksikkoon.
• Ei ole mitään varmuutta siitä, että uusi valmentaja saisi yhtään parempaa tulosta aikaan. Pahimmillaan kaikki vain huononisi ja kaikki raha menisi täysin kankkulan kaivoon. Ja järkevin idea olisi palkata valmentaja joka jää tänne pidemmäksikin aikaa, kuin vain täksi loppukaudeksi "pelastamaan joukkueen karsinnoilta". Muuten aika ihmeellistä, että karsinnoista puhutaan lokakuussa kun ollaan hännillä 0-1 pistettä lähimpään joukkueeseen.
Tuossa muutama ydinkohta, jotka ovat tosiasioita sekä ajankohtaisia. Voitaisiin sanoa, että jääkiekko on kuin pörssikaupat -- riskejä täytyy ottaa mikäli haluaa menestystä/voittoa mutta onko riski vaivan arvoinen? Nyt annan pari kohtaa miksi potkut pitäsi tapahtua:
• Tilanne saataisiin nollattua -- ainakin hetkeksi. Enää ei valmentajalle vaadittaisi potkuja jokaisen tappion jälkeen, vaikka niitä yhtä usein tapahtuisi kuin niitä tapahtuu nyt. Miten pelaajat "nollaantuisivat" en tiedä, ehkä he eivät nollaantuisi ollenkaan. Locke voisi yhä olla tuskastunut ja Seppänen yhtä varma pelipaikastaan kuin nyt. Mutta homma voitaisiin aloittaa alusta. Pisteitä ei tietenkään voida nollata, mutta homma voi lähteä kulkemaan.
• Todistettaisiin, että TPS on tosissaan. 90-vuotis juhlakausi meneillään, kovia satsauksia... "Tavoitteena on välttää karsinnat". Omaksi tavoitteeksi annoin ennen kautta joukkueelle säälipleijareiden kotiedun (eli sijat 7-8), suora pleijaripaikka olisi ollut jo todella kova suoritus. Niin en ymmärrä, miksi tavoitteet asetettaisiin matalalle tällaiseksi kaudeksi.
• Pian kaikki oljenkorret ollaan käytetty. NHL-apuja ollaan hankittu, on ollut viikko aikaa valmistautua yhtä peliä varten... Mutta homma ei silti ala toimia kuin enintään yhden pelin tai erän verran. Jos muuan M. Koivu liittyy tähän joukkueeseen on pakko saada todellista tulosta aikaan. TPS:n rosteri on vahvin vuosikausiin ja "menestystä" (ei aivan 1990-luvun kaltaista) pitäisi saada, eli pitäisi päästä edes kahdeksan parhaan joukkoon.
Kuten sanoin jokunen viikko takaperin, ymmärrän että valmentaja kantaa joukkueensa menestyksestä vastuun aivan kuin kuka tahansa toimiston pomo. Kun homma kulkee ja menestystä tulee ovista ja ikkunoista valmentaja saa kehut, kun homma ei kulje ja ollaan jumboja valmentaja saa haukut. Vaikka todellisuudessa suurin vastuu on itse pelaajilla. Hyvä valmentaja ei saa millään Mestis-joukkuetta NHL:n mestariksi koska pelaajien taso ei vain yksinkertaisesti riitä, mutta huono valmentaja voi saada NHL tiimin Mestiksen mestariksi koska pelaajat osaavat itse tehdä ne maalit ilman että valmentaja kädestä pitäen kertoo/näyttää mitä tehdä.
Jos Virran potkut ovat tulossa (eli suunta ei muutu), ne pitäisi antaa kuitenkin hyvään hetkeen. Kesken vilkkaan peliviikon siinä ei ole mitään järkeä, koska uusi valmentaja ei millään (ainakaan omilla taidoillaan) saa peliä muutettua miksikään. Siinä tilanteessa kaikki riippuisi pelaajista. 2-3 viikon päästä on maajoukkuetauko, mikäli TPS on yhä hännillä eikä mistään tule mitään niin silloin olisi otollinen hetki vaihtaa valmentajaa (kunhan seuraaja olisi jo valmiina). Yli viikon tauko eikä kukaan nyky Tepsistä ole niin kova että kutsua maajoukkueeseen tulisi, jolloin valmentaja saisi yli viikon rauhassa tutustua pelaajiin ja päinvastoin. Mutta uuden valmentajan pitäisi olla halukas, motivoitunut, kunnianhimoinen sekä ainakin alustavasti hänet otettaisiin mukaan pitkällä aikaskaalalla. Eli ei mitään "TPS:n pelastajaa puoleksi vuodeksi", vaan joku kuka kantaisi TPS:n valmentajan viittaa ainakin kauden tai pari -- kunhan peli kulkee.
Tämä on minun tämänhetkinen kanta asiasta. Vanhat viestini voitte unohtaa. Tämän bussikeskustelun jälkeen voin sanoa, että mieleni kirkastui sekä näen asian paljon avarammin, mutta olen silti yhä sillä kannalla että Virta pysyy. Jos kaikki mainitsemani epäkohdat saadaan "korjatuiksi", niin sitten voisin sanoa että adiós amigo!
Ja tämä vielä -- miksi Virtaa vihataan niin henkilökohtaisesti? Hän on loppujen lopuksi vain valmentaja, joka tekee tätä työtä meidän -- kannattajien -- vuoksi. Meidän pitäisi olla kannustavempia Virtaa (valmentajaa) kohtaan, ja potkujen pitäisi olla ikävä asia -- ei tällainen koko kansan fiesta jota odotetaan kuin kuuta nousevaa. Miten silloin reagointiin kun H. Virta sai potkut? Hänen paita on Turkuhallin katossa ja hän on todellinen TPS-legenda.
Ja vielä off-topic lisäys -- jos ihmettelette miten helvetissä nimeni lausutaan, niin eCiuj = juiCe. Eli siis tulevaisuudessa kutsukaa Juice, koska en ole lähdössä minnekään ;).