...Mielestäni on harhaanjohtavaa kirjoittaa tyyliin Ässien materiaali on parantunut tai valmennus on parantunut.
Jos vertaamme tilannetta vuoden takaiseen sekä materiaali että valmennus on parantunut.
Valmennus
Alpo toi Ässiin urheilullisuuden ja kiekollisen pelitavan, jossa sallittiin ja jopa kannustettiin hyvään kiekkokontrolliin (ainakin kotipeleissä). Samalla hän toi valmennukseen tiimiajattelun, jossa hän toimi päältä katsojana ja johtajana, muu valmennusryhmä vastasi taas käytännön harjoittelusta. Tässä korostui Pieniniemen asema harjoittelun käytännön suunnittelussa ja toteutuksessa. Keväällä paljastui tämän tiimin heikkous painetilassa. Toinen mikä oli Alpon heikkous oli sitoutumattomuus työntekoon Ässien puolesta eli se lopullinen intohimo puuttui.
Nyt Alpo ja Pieniniemi korvataan Rautakalliolla ja Kivellä. Rautakallio tulee varmasti olemaan enemmän itse vastuussa harjoittelun suunnittelusta ja käytännöstäkin, mutta uskoakseni kuuntelee Kiveä herkällä korvalla koska Kivi tuntee joukkueen ja on sitä harjoittanut. Vaikka kuviteltaisiin, että Rautakallio on samanlainen dinosaurus kuin Suhonenkin, niin jo pelkkä sitoutuminen joukkueeseen nostaa valmennuksen tasoa kun vertaillaan näitä kahta. Kaikki varmasti tietävät minun mielipiteeni Kivestä, joten tälläkin osa-alueella tuleva kausi näyttää paremmalta.
Pelaajisto
Maalivahti tilanne on huomattavasti viime vuotista tilannetta parempi. Kilpeläinen osoitti kevään peleissä olevansa hyvä myös tiukoissa paikoissa.
Puolustuksen voidaan katsoa hieman heikentyneen viime vuodesta eli kyllä itse arvostan Peltosen kokemusta edelleen ja hän olisi vahvistus tuohon puolustukseen. Toisaalta Määttä, Uusitalo ja Kuusisto nostivat tasoaan selvästi kauden kuluessa. Määtän tilanne on erikoinen, herra on taas kerran rapakunnossa, mutta nauttii joukkueen sisällä kovaa arvostusta, koska osaa vaan pelata jääkiekkoa.
Hyökkäys on vahvistunut viime kaudesta. Meillä on selvästi tasoaan nostanut Kuparisen kenttä, "liigan paras kolmosketju", jolta voidaan odottaa tasaista suorittamista myös ensi kaudella. Salminen osoitti olevansa, jos nyt ihan Dominaattori, niin ainakin hyvää liigatasoa. Se mitä olen kuullut hänen harjoittelustaan kesän aikana, antaa luvan odottaa kehityksen jatkuvan. Sillanpää taas tulee olemaan ensi kauden komeetta, urheilullinen ja hyvä päinen sentteri, joka tulee ottamaan paikan pelaavassa kokoonpanossa.
Viime kauden joukkueesta on pois Tähtinen, Damon ja Rasmussen, keskiverto liigajyriä. Heidän panoksensa joukkueen menestykseen oli tärkeä, mutta heidän suorituksensa ei ollut mitenkään korvaamaton. Eli kun Tähtisen tilalle nostetaan vaikka Piros, niin tämä tekee saman työn. Tällä tarkoitan, sitä ettei meillä ole korvattavana huippuosaamista vaan rutiinipelaamista. Ässien pitää antaa nuorille mahdollisuus eikä hankkia niitä rutiinipelaajia joukkueeseen. Kun joukkueen kokeneet pelaajat saavat lisää vastuuta, he nostavat tasoaan ja nuoret taas korvaavat nämä jne.