Pekingin olympialaiset 2008

  • 130 770
  • 824

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Purjehduksesta ja sen seuraamisesta sopii ehka seuraava esimerkki, pidan hemmetisti Daniel Day-Lewisin filmeista mutta ei mua sen kaverin touhut kiinnosta niina elokuvien valisina luppoaikoina, ja niita elokuvia muuten tulee todella harvoin.
Äh, antaa olla. Haleja!
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Äh, antaa olla. Haleja!
Eikä anneta eikä halata. Missiosi yleisurheilun puolesta ja muita lajeja vastaan on niin naurettava, ettei voi antaa olla. Voisitko perustella, miksi esimerkiksi Arsi Harjun mitali on millään tavalla arvokkaampi kuin mainitsemasi purjehduskulta? Ja miten pystyt perustelemaan, että taitolajeissa voi menestyä helpommin kuin yleisurheilussa?
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Eikä anneta eikä halata. Missiosi yleisurheilun puolesta ja muita lajeja vastaan on niin naurettava, ettei voi antaa olla. Voisitko perustella, miksi esimerkiksi Arsi Harjun mitali on millään tavalla arvokkaampi kuin mainitsemasi purjehduskulta? Ja miten pystyt perustelemaan, että taitolajeissa voi menestyä helpommin kuin yleisurheilussa?
???

Minä olen ollu Arsi Harju -antifaniklubin puheenjohtaja siitä lähtien, kun jotain aloin ymmärtää. (Taitaa olla joskus Edmontonin kisojen aikoihin 2001.)

Purjehduskulta on ihan yhtä arvokas kuin yleisurheilukulta, mutta monelleko suomalaiselle purjehdus muka merkitsee mitään? Ainakaan Jatkoajassa ei ole ruuhkaa purjehdusketjuista. Se kertoo siitä, että purjehdus ei kiinnosta, mutta menestys kyllä. Minusta on silloin naurettavaa kiehua ja kuohua tästä Multala-episodista. Vähän kuin IFK-fanit kiehuisivat siitä, että Jokerit hylkäisi tarjolla olleen Glen Metropolitin ja ottaisivat Justin Dubermanin.

Minä taas pidän urheilusta. Purjehdusta on tosin vähän hankala seurata muuten, kuin teksti-tv:n välityksellä, mutta sillä kurin esimerkiksi 1996 jännättiin Petri Leskisen ja Mika Aarnikan mitalin puolesta 470-luokassa. Kuinka moni harcore-Multala-fani edes muistaa kyseiset urheilijat?

Olympialaisten aikaan on mahdollisuus seurata ratapyöräilyä, jousiammuntaa, telinevoimistelua, soutua, melontaa, nykyaikaista viisiottelua, judoa, maahockeya, jopa koripalloa tulee olympialaisten aikaan katsottua... sehän on kulta-aikaa ihmiselle.

Vaikka ei tulisikaan yhtään mitalia Suomelle. Jos olympialaisten onni ja autuus on kiinni siitä, mikä on veronmkasajien rahojen tuoma hyötysuhde, niin edessä on pitkä ja iloton kisarupeama.

Urheilu > Suomen menestys.

Meinasi jäädä huomaamatta tuo taitolajikysymys. Kun kysyin alunperin sen perään, missä ne kymmenen mitalia ovat, niin ennakoin, että joku sanoo, että Kyrön lääkärilaukussa. Taitolajit ovat lajeja, joissa dopingin osuus ei ole niin suuri. Kyllä jousiampujat vetävät nappeja, mutta sen verran olen sinisilmäinen, että uskon että siinä lajissa ratkaisee enemmän taito kuin lääkäri. Mitaleja ei ole helpompi saada, mutta dopingista niiden puuttuminen ei ole kiinni.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Niin, en tiedä kuinka hc-purjehdusfani pitää olla, että saisi ottaa kantaa näihin valintoihin, mutta jos urheilua seuraa, tai noh, lukee ainakin urheilusivut, niin tuskin on voinut välttyä huomaamasta sitä, että "Hei, toi purjehtija X:hän on aika hyvä ja taaskin se voitti. Vitsit, olympialaisetkin tulossa ja kaikki hmm...Eiku mitä vittuu? Eikö purjehtijaa X valitakaan, vaan hänen tilalleen purjehtija Y." Eli mun käsityksen mukaan tässä nyt nuristaan siitä, että kovassa tikissä ollut urheilija jätetään rannalle (heh heh) ja maata edustamaan lähetetään joku toinen, joka tosin on täysin syytön sinänsä koko kalapaliikkiin.

Mitä tuohon IFK-Jokerit vertaukseen tulee, niin se ontuu siinä mielessä, että nyt edustetaan yhtä maata, Suomea lajeista riippumatta. Tuskin IFK-fanit valittaisivat yhtään sen enempää Jokerien sainauksista, kuin suomalainen urheiluväki siitä, keitä Ruotsi valitsee omaan joukkueeseensa.

Niin kova penkkiurheilija (tai sohva) mäkään en ole, että saisin yhtä suurta riemua ja henkistä tyydytystä 24/7 kaikista mahdollisista lajeista. Noh tuskin kukaan, mutta kyllä sitä draamasta on saanut ja osannut nauttia muissakin kuin pelkästään suomalaislajeissa.

Mutta on se nyt helvetin hienoa, jos sitä menestystä myös härmään tulee, tuli sitä sitten mistä lajista tahansa ja jos se on pahimmanlaatuista glory-hunttaamista, niin so be it.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Purjehduskulta on ihan yhtä arvokas kuin yleisurheilukulta, mutta monelleko suomalaiselle purjehdus muka merkitsee mitään? Ainakaan Jatkoajassa ei ole ruuhkaa purjehdusketjuista. Se kertoo siitä, että purjehdus ei kiinnosta, mutta menestys kyllä.
Olet ristiriitainen. Ei suomalaisia kiinnosta keihäänheitto. Suomalaisia kiinnostaa Suomen keihäänheittäjien pitkäaikainen menestys arvokisoissa. Ihan samalla tavalla suomalaisia kiinnostaa muidenkin lajien edustajien satunnainen menestys. Minusta tuo kaikki menee ihan samaan gloryhunttaukseen. Ja kun gloryhunttaamisesta puhutaan, koko ilmiö oksettaa minua. Ei niinkään hunttaajien takia, vaan hunttaajien dissaajien takia. Mitään lajia ei saisi seurata ilman virallista asiapaperia, joka todistaa lajin seuraamisen jatkuneen jo vähintään 25 vuotta. Muuten olet gh. Siksi minulla nousee niskavillat pystyyn aina, kun ns. marginaalilajit puhuttavat hetkellisesti. Eli ei minulla mitään henkilökohtaista ole tälläkään kertaa.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
???

Minä olen ollu Arsi Harju -antifaniklubin puheenjohtaja siitä lähtien, kun jotain aloin ymmärtää. (Taitaa olla joskus Edmontonin kisojen aikoihin 2001.)

Purjehduskulta on ihan yhtä arvokas kuin yleisurheilukulta, mutta monelleko suomalaiselle purjehdus muka merkitsee mitään? Ainakaan Jatkoajassa ei ole ruuhkaa purjehdusketjuista. Se kertoo siitä, että purjehdus ei kiinnosta, mutta menestys kyllä. Minusta on silloin naurettavaa kiehua ja kuohua tästä Multala-episodista. Vähän kuin IFK-fanit kiehuisivat siitä, että Jokerit hylkäisi tarjolla olleen Glen Metropolitin ja ottaisivat Justin Dubermanin.

Minä taas pidän urheilusta. Purjehdusta on tosin vähän hankala seurata muuten, kuin teksti-tv:n välityksellä, mutta sillä kurin esimerkiksi 1996 jännättiin Petri Leskisen ja Mika Aarnikan mitalin puolesta 470-luokassa. Kuinka moni harcore-Multala-fani edes muistaa kyseiset urheilijat?

Olympialaisten aikaan on mahdollisuus seurata ratapyöräilyä, jousiammuntaa, telinevoimistelua, soutua, melontaa, nykyaikaista viisiottelua, judoa, maahockeya, jopa koripalloa tulee olympialaisten aikaan katsottua... sehän on kulta-aikaa ihmiselle.

Vaikka ei tulisikaan yhtään mitalia Suomelle. Jos olympialaisten onni ja autuus on kiinni siitä, mikä on veronmkasajien rahojen tuoma hyötysuhde, niin edessä on pitkä ja iloton kisarupeama.

Urheilu > Suomen menestys.

Hannes, kannattasko pysya niiden Suomen eri lajien top-1000 listojen parissa, nama sun jutut alkaa oleen tosi ihmeellisia.

Jos oikein ymmarsin niin vuonna 2001 aloit jotain jostain ymmartamaan, kuitenkin muistelet -96 suomalaisia voittajia. Eli mitas muuta tuo on kuin gloryhunttausta eli just sita mista meita muita kritisoit?

Jos perustellaan jatkoajan ketjuilla muiden lukijoiden kiinnostusta urheiluun niin aika kujalla ollaan.
Kaikki ei ehka valttamatta ulkomuistista tieda sita Suomen xxx-lajin sijalla 578 olevan kolmen edelliskauden ka. tulosta mutta ei se sita tarkoita ettei laji kiinnosta.
Itse kerrot seuraavasi purjehdusta tekstiteeveen kautta, ja tuo oikeuttaa kritisoimaan muiden purjehdustietamysta?

P.S1. Tein 5 minuuttia tutkimustatyota eli kavin kattoon sun blogias ja U2:sta ja Coldplaysta siella kerrotaan, miksi et kirjoita niista tuhansista pienista bandeista jotka tekee pyytetonta duunia siella koulun kellarissa, miksi kirjoitat vain supermenestyjista?

P.S2. Muistatko muuten sina taman suomalaisen Moskovan kisoista: pahasti palaneet kasvot ja telkkarihaastattelussa jannitti taatusti enemman kuin itse kisassa. Eiku ethan sina voi tata tietaa koska sua kiinnostaa vain urheilu, ei voittajat.
 
Tämä koko Multala-episodi on kunnon silmänkääntötemppu. Kuinka moni teistä kaikista tästä asiasta vaahtoavista on uhrannut purjehdukselle ajatustakaan viimeiseen neljään vuoteen? Ja mitä iloa sellainen mitali teille toisi? Yksi purjehdusmitali sinne tai tänne ei merkitse yhtään mitään. Mitä kaikkea toikaan muassaan Järven ja Johanssonin kultamitali Sydneystä? Niin.

Itse tällaisena kovana penkkiurheilina jaksan kyllä innostua ihan jokaisesta suomalaismitalista ja olympialaisista ylipäätään. Onko minulla oikeus siihen ja saanko edes tuntea iloa siitä? En seuraa purjehdusta muna kovana joka päivä. Ensinnäkään siihen ei ole mahdollisuuksia ja toiseksi minulla on muutakin tekemistä. Tulokset kyllä bongaan aina jostain, siis näistä lajin suurkisoista. Kaikkien piirinmestaruuskisojen tulosten perään en jaksa haikailla.

Ainiin, mutta en olekaan vaahdonnut koko episodista, joten en ilmeisesti kuulukaan kohderyhmään.
 

Salama44

Jäsen
Heh, kieltämättä aika uskomaton tilanne että kisapaikka on jaettu joskus keväällä, vaikka juuri ennen nimeämisiä olisi tilaisuus katsastaa ehdokkaiden taso EM-kilpailuissa. Onko tälle olemassa joku järkevä selitys?
Mielestäni Multalan ja hänen taustajoukkojensa on turha itkeä jälkeen päin valinnoista. Multala on itse hyväksynyt näin älyttömän karsintasysteemin. Hänen on ollut tietoinen asiasta ja hänen mielipidettä karsinnoista on kysytty etukäteen. Jos urheilija on niin ylimielinen että luottaa valintaansa karsintakisoissa eikä halua jättää sitä mahdolisuutta että viime hetken EM-kisoilla on vielä merkitystä valintoihin niin syyttäköön omaa tyhmyyttään. Pitää avata suu silloin kun asia esitetään ja kysytään mielipidettä eikä valittaa vasta sitten kun kaikki menee pieleen. Missä oli kritiikki silloin keväällä?
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Jos oikein ymmarsin niin vuonna 2001 aloit jotain jostain ymmartamaan, kuitenkin muistelet -96 suomalaisia voittajia. Eli mitas muuta tuo on kuin gloryhunttausta eli just sita mista meita muita kritisoit?
Häh? Siis häh. Vuonna 1996 en voinut vielä tietää Arsi Harjusta asioita, jotka tiesin vuonna 2001. Leskinen ja Aarnikka eivät voittaneet, vaan olivat neljänsiä.

Itse kerrot seuraavasi purjehdusta tekstiteeveen kautta, ja tuo oikeuttaa kritisoimaan muiden purjehdustietamysta?
En minä seuraa purjehdusta yleensä, tosin hankala sitä vuonna 1996 oli seurata muualtakaan kuin teksti-tv:stä. Eihän purjehdusta juurikaan edes televisoida.

P.S1. Tein 5 minuuttia tutkimustatyota eli kavin kattoon sun blogias ja U2:sta ja Coldplaysta siella kerrotaan, miksi et kirjoita niista tuhansista pienista bandeista jotka tekee pyytetonta duunia siella koulun kellarissa, miksi kirjoitat vain supermenestyjista?
Enemmän siellä taidetaan kuitenkin pohtia Noitalinna Huraata ja Kuolleita intiaaneja.

P.S2. Muistatko muuten sina taman suomalaisen Moskovan kisoista: pahasti palaneet kasvot ja telkkarihaastattelussa jannitti taatusti enemman kuin itse kisassa. Eiku ethan sina voi tata tietaa koska sua kiinnostaa vain urheilu, ei voittajat.
Synnyin 1981. Jousiammunnasta puhunet. Sitä jännättiin erityisesti 1996. Tomi oli silloin yllättävän lähellä maailman kärkeä. Hieno mies.

P.S. On tää muuten hienoa. Tytöt ei ole kiinnostuneita ja kaveritkin kaikkoaa, mutta onneksi Chilangoa kiinnostaa mitä hannes puuhaa. Voimahali!
 
Viimeksi muokattu:

JLei

Jäsen
???

Minä olen ollu Arsi Harju -antifaniklubin puheenjohtaja siitä lähtien, kun jotain aloin ymmärtää. (Taitaa olla joskus Edmontonin kisojen aikoihin 2001.)

Mistä tämä viha Arsi Harjua kohtaan juontaa juurensa?

Itse kun pidän tämän sympaattisen kuulamörssärin yllättävää olympiakultaa yhtenä parhaimmista muistoistani penkkiurheilun parissa. Muistan kuin eilisen sen perjantaisen aamupäivän, jolloin minun olisi pitänyt olla lukion oppitunnilla.

"Tämä jos ei jotain ihmistä kosketa niin ihme on, ihme on", hehkutti herkistynyt Mertaranta televisiossa.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Mistä tämä viha Arsi Harjua kohtaan juontaa juurensa?

Itse kun pidän tämän sympaattisen kuulamörssärin yllättävää olympiakultaa yhtenä parhaimmista muistoistani penkkiurheilun parissa. Muistan kuin eilisen sen perjantaisen aamupäivän, jolloin minun olisi pitänyt olla lukion oppitunnilla.

"Tämä jos ei jotain ihmistä kosketa niin ihme on, ihme on", hehkutti herkistynyt Mertaranta televisiossa.
Noh, on olemassa monenlaisia mielipiteitä siitä, millaiset jauhot Arsilla pussissaan oli kun yhtäkkiä pompsahti maailman huipulle. Ja yhtä nopeasti sieltä pois.

Itse en jaksa sen kummemmin syytellä tai moralisoida, yleisurheilussa on tietyt lajit joissa ei ole tainnut puhtaita arvokisavoittajia olla kymmeniin vuosiin. Ja pirusti lahjakkuutta ja harjoittelua näillä douppaajillakin takana on.

Toki puhtaat urheilijat ovat aina helvetisti symppiksempiä, ja doping olisi hyvä kitkeä hinnalla millä hyvänsä yleisurheilusta pois, vaikka tulostaso siinä kärsisikin. Elinikäinen kilpailukielto ja puolisen vuotta linnaa ensimmäisestä kärystä vaikkapa, niin varmaan nousisi käyttökynnys jonkinverran.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Noh, on olemassa monenlaisia mielipiteitä siitä, millaiset jauhot Arsilla pussissaan oli kun yhtäkkiä pompsahti maailman huipulle. Ja yhtä nopeasti sieltä pois.
On minulla muitakin syitä olla hyppimättä suihkulähteeseen. Sääli sikäli, että kyllähän se olympiakulta aikoinaan maistui hyvältä. Samanlainen juntti pikkukylästä kuin hannes ja kaikkea.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On minulla muitakin syitä olla hyppimättä suihkulähteeseen. Sääli sikäli, että kyllähän se olympiakulta aikoinaan maistui hyvältä. Samanlainen juntti pikkukylästä kuin hannes ja kaikkea.

Itse taas olen antanut itseni ymmrtää, että Arsi olisi siviilipuolella päinvastoin ollut hyvinkin jalo ja uskollinen lähimmäisiään kohtaan vaikeinakin aikoina. Ilmeisesti olen ymmärtänyt väärin tai hannes_ko tietää jotain mitä minä en, vai tuleeko antipatiat vain urheiluasioista? Harjun mahdolliset dopingepäilyt on aika väsyneitä, ei ole mies kärynnyt ja on voittanut olympiakultaa, sillä hyvä.
 

JLei

Jäsen
Harjun mahdolliset dopingepäilyt on aika väsyneitä, ei ole mies kärynnyt ja on voittanut olympiakultaa, sillä hyvä.

Samaa mieltä. Voi olla, että kaikki kuulantyönnön olympiamitalistit jo monen vuosikymmenen ajalta ovat käyttäneet laittomia aineita. Niin tai näin, ei Harju sen suurempi huijari liene kuin esimerkiksi amerikkalaiset kilpakumppaninsa, joiden nenän edestä perholainen olympiakullan nappasi.

Muistan kyllä senkin, kun Tanskan katkera Joachim Olsen syytti Harjua dopingista, mutta tuskin sille lausunnolle kannattaa suurta arvoa antaa. Harjun siviilielämästä en sen kummemmin tiedä, eikä varsinaisesti kiinnostakaan.

Joka tapauksessa - Harjun olympiakulta on jäänyt syvästi mieleen yhtenä sykähdyttävimmistä urheiluhetkistä.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse kun pidän tämän sympaattisen kuulamörssärin yllättävää olympiakultaa yhtenä parhaimmista muistoistani penkkiurheilun parissa. Muistan kuin eilisen sen perjantaisen aamupäivän, jolloin minun olisi pitänyt olla lukion oppitunnilla.

"Tämä jos ei jotain ihmistä kosketa niin ihme on, ihme on", hehkutti herkistynyt Mertaranta televisiossa.

Tämä Mertarannan hehkutus oli silloin alkusyksystä 2000 sellainen, joka itsellekin jäi mieleen. Kun se varmaan oli ensimmäinen suomalaisen voittama olympiakulta, joka ei koskettanut oikein millään lailla. Oli jotenkin mennyt usko kuulantyöntöön, kun käryjä oli ollut jatkuvasti (varmaan ainakin Markus Koistinen, kestokäryäjä Bagatsh ja sitten legendaarinen Randy Barnes, jonka ME on yli 23-metrinen kaari). Kuulassa jos jossain on melkein mahdotonta uskoa puhtaisiin olympiavoittajiin, vaikkakaan Harjun vuonna voittotulos ei aivan mahdottoman kova ollutkaan.

Pikajuoksussa hieman toivoa antaa vuoden 2003 maailmanmestari (100m) Kim Collins, joka varmaan on lähinnä puhtainta voittajaa, mitä 2000-luvulla on nähty. Sen erottaa esimerkiksi siitä, että lihasmassaa on noin puolet siitä, mitä muilla. Yleensä mies juoksee luotettavasti ja tasaisesti hieman päälle 10 sekunnin ja se riittää, mihin milloinkin. Kerran 10,12 riitti MM-kultaan.

Valentin Konosen uskon urheilleen puhtaana ja Mikaela Ingbergin ja Johanna Mannisen. Toisaalta usko Harri Kirvesniemeen oli joskus kova ja hänestäkin on yhä raskauttavampaa asiaa paljastunut vuosien saatossa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tässä kun Kalevankisojen kuulaskaboja katselen niin ihmetyttää se, että Multala ei päässyt kisoihin ja samalla maamme kuulaskene miehissä on aivan hakusessa. Häggblom ei pääse tuollaisilla tuloksilla lähellekkään A-rajan karsinnan tulosta.
 
Olympiadin loppuessa ja kisojen lähetessä, ilmoitamme myös tässä ketjussa että kisojen aikana ja jo ennenkin kisoja, joka lajille voidaan halutessa avata lajikohtaiset ketjut sitä mukaa kun kiinnostusta riittää, yleisurheilu yhdessä ketjussa. Ketjujen avaukset ja alustukset jätämme aktiivisille ja innokkaille kirjoittajille.

Mitään live-seurantaa ja onelinerspämmiä ketjuihin ei sallita.

Moderaattorit
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Lensin eilen Pekingistä Suomeen, joten laitetaan pari pari tuoretta ja hajanaista aihetta sivuavaa silminnäkijähavaintoa. En ole seurannut suomimediaa, joten voi tulla itsestään selviä juttuja.

Ylitin rajan junalla Mongoliasta. Passi tultiin tarkastamaan eri henkilöiden toimesta kolmeen kertaan ja kamat pengottiin kahdesti. Toiminta rajalla oli aivan vaan vitun ponnetonta ja hidasta. Käyttäytyivät kuitenkin ystävällisesti, mutta oudosti. Yhdellä belgialaisella akalla oli esillä Dostojevskin Rikos ja Rangaistus. Viranomainen kyseli monta kysymystä ja kysymyksen vastakysymystä, että miksi kyseinen kirja kiinnostaa. Ihme touhua.

Vain puolet Pekingin siviliiautoista on liikenteessä, elikkä joka toinen päivä parilliset ja parittomat rekkarit. Tehtaitakin on kiinni, mutta siitä huolimatta saastesumu on käsittämätön. Ilma ei varsinaisesti haise savun katkulle, kuten monissa muissa persreijissä. Paska leijuu jossain ylemmissä kerroksissa niin paksuna, että aurinkoa voi katsoa keskellä "kirkasta päivää" suoraan paljain silmin. Se näkyy kirkkaan punaisena pallona. Itse asiassa luulin sitä ensin kuuksi :)

Kaupungista puuttuu vanhukset, rumat, köyhät ja kipeät lähes täysin. Meidänkin kaupungit voisivat pyytää tuolta konsulttiapua.

Poliiseja on aivan vaan saatanasti jo nyt. Useimmat kuitenkin vaan kököttävät määrätyssä paikassaan ja tarkkailevat ympäristöään. Kertaakaan en nähnyt poliisin toimivan, tosin eipä niillä vielä tekemistä ollut.

Hinnat ovat luonnollisesti normaalia ylempänä. Suomalaiselle silti sikahalpaa. Taksikuskeilta on lähtenyt mopo eniten käsistä. Niille on annettu määräys, että turisteja ei lypsetä tai lähtee lisenssi heti. Jokaisessa taksissa on sisällä esillä kuskin kuva ja numero, jolla mahdollinen valitus menee perille. Nyt ne paskapäät ovat keksineet hengailla autonsa ulkopuolella, eivätkä päästä kyytiin ennen kuin kiskurihinta on sovittu. Tuolla perusteella ajeltiin pahimmillaan 5 kertaisella taksalla (silti vain n. 5 euroa muutama kilsa). Taksit eivät myöskään tunne kaupunkia lainkaan. Maijoituin isossa hotellissa 2km päässä Taivaallisen rauhan aukiosta ja n. joka kolmas ymmärsi auttavasti minne mennä, vaikka minulla oli hotellin puolesta kiinaksi painettu lappu "Please drive me to...", helvetin selkeä kartta ja vielä oma gps kartalla varustettuna, josta näytin miten mennä. Matka oli useimmiten suoraa isoa katua kilometri, yksi risteys ja vielä kilometri. Tuo tuntuu niin uskomattomalta, että veikkaan ettei monet kuskit edes osaa lukea.

Kaupunki yrittää kaikkensa, mutta en usko sen riittävän, vaan joku järjestelyissä tulee tökkimään ja siitä tulee isompikin puheenaihe.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Matka oli useimmiten suoraa isoa katua kilometri, yksi risteys ja vielä kilometri. Tuo tuntuu niin uskomattomalta, että veikkaan ettei monet kuskit edes osaa lukea.

Off-topiccina kyllä jäi täysin vastaavat kokemukset Wuhanista, mutta lukutaidottomuuden ohessa epäilen että kyse on jostain täydellisestä karttaymmärryksen puutteesta. Hotellin (korkeatasoinen, kv. vieraisiin suunnattu) respassa kun yritin kysellä kaupungin kartan avulla asioita, niin koko käsite "mittakaava" tuntui olevan aivan kateissa.

Jotenkin koomista se oli, kun tällainen umpilänkkäri täysin vieraassa kaupungissa sitten sai pariinkin otteeseen ohjata 40v taksikuskia käsimerkein perustuen mutuun ja siihen että reitti oli kerran tullut ajettua toiseen suuntaan bussin kyydissä. No, ehkä ko. kuskit olivat sitten tulleet kaupunkiin juuri edellisenä päivänä jostain landekylästä, minne ensimmäinen autotie rakennettin toissakeväänä, mutta silti.

Samoin omat kokemukset kiinalaisista järjestelmässä asioita kyllä pistävät betsit sen puoleen, että jotain menee rajusti pieleen. Tai siis, jos joku asia ei menekään ihan suunnitelmien ja tiukkojen ohjeistuksien mukaan, paikalliset panikoivat päätöksenteossa (koska väärän päätöksen tekeminen tarkoittanee about reissua teloituskoppiin) ja jahkailun aikana sitten jotain menee pahemmin sekaisin. Eli joko jotain menee lopulta katastrofaalisesti pieleen, tai sitten kisat menevät about ongelmitta kun mitään yllättäviä esteitä ei tule, välimuotoihin en kauheasti panostaisi.
 
Venäjän korkeushyppääjä Andrei Silnov, joka on viime kisoissa ollut hurjassa kunnossa, pääsee sittenkin Pekingiin. Venäjän olympiakomitean hallitus äänesti 16-4 ääniin Silnovin lähettämisestä Pekingiin. Kisalipusta joutuu luopumaan joko Andrei Tereshin tai Vjatsheslav Voronin. Harjoitusleirillä ennen Pekingiin lähtöä selviää kumpi jää ilman. Tästä voisi Suomenkin päättäjät ottaa mallia. Lähde
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Venäjän korkeushyppääjä Andrei Silnov, joka on viime kisoissa ollut hurjassa kunnossa, pääsee sittenkin Pekingiin. Venäjän olympiakomitean hallitus äänesti 16-4 ääniin Silnovin lähettämisestä Pekingiin. Kisalipusta joutuu luopumaan joko Andrei Tereshin tai Vjatsheslav Voronin. Harjoitusleirillä ennen Pekingiin lähtöä selviää kumpi jää ilman. Tästä voisi Suomenkin päättäjät ottaa mallia. Lähde
.

Oikein tyypillistä venäläistä politikointia taas, ei voi muuta sanoa. Kerran jo määritellyistä valintakriteereistä poiketaan surutta ja sijaiskärsijäksi joutuu kisapaikkansa näiden kriteereiden mukaan jo kerran kisapaikkansa ansainnut urheilija.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Pikajuoksussa hieman toivoa antaa vuoden 2003 maailmanmestari (100m) Kim Collins, joka varmaan on lähinnä puhtainta voittajaa, mitä 2000-luvulla on nähty. Sen erottaa esimerkiksi siitä, että lihasmassaa on noin puolet siitä, mitä muilla. Yleensä mies juoksee luotettavasti ja tasaisesti hieman päälle 10 sekunnin ja se riittää, mihin milloinkin. Kerran 10,12 riitti MM-kultaan.

Paitsi että tämä kyseinen Collins on itse suoraan myöntänyt, että ilman kiellettyjä aineita ei ole tietä menestykseen. Lisäksi vuoden 2002 Kansainyhteisön kisoissa hän jäi kiinni kielletyn lääkeaineen käytöstä, joka todettiin sittemmin osaksi hänen astmalääkitystään. Hän selvisi varoituksella, mutta harmaalla alueella on tämäkin kaveri kuljeskellut näemmä.
 
Viimeksi muokattu:

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Tuleeko YLEllä suorilähetyksiä myös netissä olympialaisista?
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Ylestä en tiedä, mutta vähän lajin kuin lajin voi katsoa myös täältä:
http://www.eurovisionsports.tv/olympics/


Ja varaslähdön ottanutta naisten jalkapalloa jo parhaillaan suorana nähtävissä kanavilta 1-3. (#1 CHN-SWE, #2 PRK-NGR, #3 NOR-USA) Eikö tuolta mistään näe erikseen katsomatta, että miltä kanavalta tulee mitäkin? Voi olla aika sekamelskaa etsiä jotain tiettyä, kun kisat lähtevät kunnolla käyntiin. Kokoruutu-näppäintä en myöskään ainakaan itse löytänyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös