Hyvästä häviäjästä tulee hyvä voittaja, mutta huonosta häviäjästä ei koskaan tule hyvää voittajaa. Miksei voi sanoa haastattelussa, että se vastustaja oli minua helvetisti parempi? Ei minulla riitä taitotaso sen kukistamiseen ym. Miksi pitää aina selittää jotain nuhaa tai huonoa arpaonnea? Huippuna tietysti Ateenan kisat, jossa Anu Nieminen sanoi, että hallin ilmastointi oli huono. Eikö huono ilmastointi ollut sama molemmille kilpailijoille? Minun mielestäni sellainen urheilija ei kuulu mikäänlaisiin kisoihin.
Minusta noista haastatteluista aika usein irrotetaan yksittäisiä lauseita ja nostetaan ne koko haastattelujen pääpointeiksi. En nyt muista tuota Anu Niemisen "ilmastointihaastattelua", mutta aivan hyvin tilanne on voinut olla se, että haastattelija on kysynyt, mikä meni pieleen, tms. Ja siihen sitten Nieminen on vastannut, että ilmastointi aiheutti osaltaan ongelmia. Tuskinpa tuollaisessa tilanteessa kukaan urheilija väittäisi, että vastustaja ei olisi ollut parempi, senhän näkee jo tulostaulultakin. Enemmänkin kai kyse on siitä, että kun vastus on muutenkin pirun kova ja sitten kokee vielä olosuhteet hankaliksi, oma esitys jäi siksi vaisuksi.
Anu Niemistä koskevaan vittuiluusi vielä yksi toinenkin huomio. En muista, millaisia ovat olleet Anun aiemmat ekan kierroksen vastustajat, mutta faktahan on se, että sulkapallossa aivan kärkinaiset (ja -miehetkin) ovat valovuoden edellä niitä pelaajia, jotka ovat esim. sijoilla 30-50. Toki erot ovat jossain määrin yksilökohtaisia, mutta yleisesti ottaen erot ovat kuitenkin valtavan suuret. Sitä ei asenteella ja taistelulla kurota umpeen vaan tehtävä on käytännössä lähestulkoon mahdoton. Anu Niemisen pelitaidot eivät yksinkertaisesti riitä noita kärkinaisia vastaan. Jokseenkin itsensä tasoisia hänen sen sijaan pitäisi kyetä voittamaan, myös olympialaisissa.
Ai niin, myös Ville Lång muuten mainitsi kisojen avausottelunsa jälkeen, että toisessa erässä ilmastointi aiheutti ongelmia hänen peliinsä, koska ei voinut lyödä täysipainoisesti pitkää palloa takakentälle vaan joutui pelaamaan jatkuvasti palloa etukentälle.