Miksi hän ei silloin saisi tehdäkään sääntöjen mukaista päätöstä vaan pitäisi hyväksyä maali, joka monien sääntöjä osaamattomien mielestä olisi pitänyt hyväksyä, kun ei se maila ollut olkapääkorkeuden yläpuolella.
Okei, seuraava kuulostaa
hyvin tyhmältä, tiedän sen mutta yritän nyt selittää että en tarkoita ihan kirjaimellisesti sitä mitä seuraavassa lukee. Eli en tarkoita että sääntöjä ei tarvitsi noudattaa tms. eikä nyt lukijankaan kannata hirttäytyä nimenomaisesti eiliseen hylättyyn maaliin kiinni vaan ihan yleisemmin koko tuomaritoiminnan ideaan. Ja kaikesta selittelystä huolimatta se kuulostaa edelleen tyhmältä, mutta antakaa anteeksi:
Maali olisi pitänyt hyväksyä koska se olisi ollut PELIN (ei eilisen matsin vaan jääkiekon yleensä) kannalta oikein. Vaikka sääntökirjasta voidaan osoittaa oikeat kohdat ja videoltakin vielä pystyttäisiin näyttämään se ylimääräinen sentti tai kaksi että "jee, oli oikea ratkaisu", niin se on pelkkää pilkunnussimista. Maalin tekemisessä ei loukattu (sillä henkisellä tavalla) ketään. Sillä loukattiin ehkä säännön kirjainta, mutta ei sen eikä lajin henkeä.
Mää oon tätä samaa mieltä silloinkin kun pakki ehtii juuri ennen kiekon maaliin menemistä siirtämään maalikehikon viisi senttiä paikaltaan - hyväksykää se maali. Oon sääntöjen "kiertämisen" ja pitkän viheltämättä jättämisen kannalla silloinkin kun pelaaja ei viitsi liukua sitä viimeistä viittätoista senttiä ennen kuin vippaa kiekon päätyyn. Samoin olin eilenkin sitä mieltä, että vaikka jollekin KalPa-pelaajalle olisi sääntöjen mukaan (568) kuulunut eilen pelirangaistus käytöksestä, kun hän vippasi rikkinäisen mailan yli laidan pois ylivoimapelin tieltä, niin sekään ei ehdottomasti olisi kuulunut ottelun eikä lajin henkeen.
Oon kaiken tuollaisen pienen toleranssin kannalla, koska se edistää peliä. Siinä suomalainen hitlerjugend-tuomaritoiminta menee vikaan, että osataan sääntökirja pilkulleen oikein ja osataan piiloutua sen taakse, mutta ei osata pelin henkeä. Ei olla osa sitä ottelua vaan pyritään ikään kuin olemaan sitä ottelua vastaan.
Ja edelleen, kaikki tämä ei tarkoita että kyynelehtisin erityisemmin eilisen hylkäyksen takia. Ne joita se helpottaa, voivat silti laittaa perään itkuvirsi-kommentin.
Sitten tapaus Ojanen.... Voi olla, että tilanne oli korkeamaila, mutta mielestäni tuollaiset tilanteet tälläisissä peleissä täytyisi AINA käydä tarkastamassa videolta!!
Sehän siinä on kun korkeaa mailaa ei edes SAA tarkistuttaa videolta. Videotuomarikäytäntö (mitä saa katsoa, mistä saa katsoa, mitä kuvaa saa käyttää hyväkseen jne.) on muuten yksi erinomainen osoitus suomalaisen tuomaritoiminnan jäykkyydestä, jossa ei pyritä pelille parhaaseen ratkaisuun vaan pelkästään omien käsien pesemiseen.