Iso asia on kuitenkin se, että tuomari on se, joka määrää ottelutapahtumassa kokoajan rajat mitä tehdään ja milloin.
Väärin. Rajat määrittelee ottelun sääntökirja. Tuomarin tehtävä on valvoa, että sääntökirjaa noudatetaan. Tuomari ei voi keksiä sääntöjä
Mutta naurettavaahan se on yksittäisiä tuomarin toimia täällä näin tarkasti purkaa osiin. Ne on hetken inhimillisiä päätöksiä. Tuomarit rules!
Sinusta on siis naurettavaa hakea vastausta kysymykseen, että mihin pykälään Wallinheimon ulosajo perustui? Jos joku minulle antaa tarkan sananmukaisen pykälän, joka kieltää Wallinheimon toiminnan niin myönnän olevani väärässä ja pyydän anteeksi kaikilta, että olen hukannut heidän aikaansa.
Täällä on kuitenkin ilmaantunut laskujeni mukaan kolme (3) tuomaria, jotka lähinnä ovat vakuutelleet minulle IIHF:n sääntökirja ei päde SM-liigassa ja on olemassa salaisia sääntöjä. Esimerkeiksi minulle on kerrottu pelaajan hanskan heittoa, mutta jostain kumman syystä ei juuri sitä pykälää joka olisi oikeuttanut Wallinheimon ulosajon.
Tuomarit tekevät virheitä ja se on täysin hyväksyttävää ja inhimillistä, mutta en hyväksy sitä että virheitä ei myönnetä vaan vedotaan salaisiin sääntöihin ja siihen että tuomarin vastaamisia mediassa pitäisi lukea päinvastoin mitä he sanovat.
Tästä tulemmekin tähän tuomareiden julkisuudenhallintaan. Se, että kaikenmaailman Luukkoset vastaavat refleksinomaisesti
"tuomari-toimi-oikein", niin parasta olisi rehellisesti joko myöntää että tapahtui tuomarivirhe tai sitten selittää kysyville toimittajille mihin tuomarin päätös perustui. Jos toimittaja sitten rohkaistuu ja käy kysymässä itse tuomarilta että mihin tuomio perustui, niin hänen ei tule vastata "että teki samat jutut" jos tarkoittaa että rangaistu pelaaja/maalivahti tekikin eri jutut. Tai sitten pitää alkaa julkaisemaan tuomarien vastausten selvittämiseksi omaa case-bookiaan.