Ei taida olla ennenkuulumatonta että tuomari korjaa virheensä toisella virheellä. Näin ei tietenkään saisi käydä, mutta sattuuhan tätä jatkuvasti, nyt ne vaan tavallaan sattuivat pelikellon mukaan vajaan sekunnin sisään, vaikka toinen vasta tuomarikaaren sisällä tehtiinkin (käsittääkseni ei ollut yhteyttä videotuomariin vaan neljä raitapaitaa tekivät keskenään päätöksen).
Jos sääntökirjaa tiukasti luetaan, (en ole hidastuksia hieronut kun olin Hakametsässä) niin eihän vihellyksen jälkeisiä maaleja pidä hyväksyä. En siis ole nähnyt kuin hallin näytöiltä esitetut erätauko"hidastukset" ja niissä ääni on ehkä vähän hiljainen ellei jopa olematon, joten vaikea ottaa kantaa sen perusteella oliko vihelletty. Mutta olen jopa lähes varma että oli vihelletty poikki, kun seurasi Henrik Haapalan reaktion akuutissa tilanteessa, kun maalin takaa kaarsi.
Mutta, jos sitä maalia ei olisi hyväksytty, sillä perusteela että tuomari vihelsi pelin poikki ennenaikaisesti (tästä kai ei ole erimielisyyksiä?), se viheltänyt tuomari olis taas saanut paskat niskaansa ja ehkä siksi käänsi tuomionsa. Nämä on vaikeita asioita tuomareillekin (en ole itse ollut koskaan tuomari, mutta juniorina aikanaan kovasti niitä olen haukkunut).
Onneksi ei ollut mitään playoff-sarjan ratkaisua päättämässä tämä tuomaripäätös. Nythän se ei ollut oikeastaan edes päättäämässä tämän pelin voittajaa. Tietysti 3-1 on helpopimi Tapparalle kuin 3-0, mutta ... toisen erän alkupuolikkaalla. Myönnän, tämä on helpompi käsitellä Tapparalaisena.