Sinulle taas tuntuu olevan täysin mahdotonta käsittää sitä, millaisia vaikutuksia maaleilla voi olla pelitapahtumiin. Olet ilmeisesti sitä mieltä, että maalit eivät vaikuta mitenkään siihen, miten joukkueet pelaavat. Eli joukkueiden pelaamiseen ei vaikuta mitenkään, vaikka toinen joukkue tekisi ottelun ensimmäiseen minuuttiin pari maalia, jos verrataan siihen ettei kumpikaan tee maaleja koko pelin aikana. Tai jos vaikkapa toinen joukkue johtaa kahden erän jälkeen 8-0, niin kolmas erä pelataan täysin samalla tapaa, kuin se pelattaisiin mikäli tilanne olisi kahden erän jälkeen 4-4.
Hyvä Nelfor, minulla ei ole pienintäkään vaikeutta käsittää, että maalit vaikuttavat pelin kulkuun, ei siis pienintäkään. Kiitoksia kuitenkin erittäin selkeästä havainnollistamisesta. Tuosta havainnollistamisesta varmaan vaimonikin, joka ei seuraa urheilua lainkaan, olisi kanssamme samaa mieltä.
Olen pikkaisen pettynyt itseeni, että sinulle on jäänyt kirjoituksistani kuva, jotteivät maalit mielestäni vaikuta pelin kulkuun. Nyt pyrin oikaisemaan tämän väärinkäsityksen. Tottakai tappiolle jäävä joukkue joutuu avaamaan peliään päästäkseen rinnalle. Mitä pidemmälle ottelu etenee, riskiä sen kuin lisätään. Rohkeimmat ottavat jopa maalivahdin pois saadakseen aikaan tasoituksen. Johdolla oleva joukkue puolestaan pyrkii välttämään turhia riskejä ja puolustamaan tunnollisesti. Haa, olemme tästä yksinkertaisesta jääkiekon ydinasiasta ilmeisen samaa mieltä.
Sitä minä vain ihmettelen, jotta sinä taidat pitää ilmeisen selvänä, että tappiolla olevan joukkueen panostus hyökkäykseen johtaa todennäköisimmin uuteen takaiskuun kuin tasoitukseen. Vaikuttaa siltä, ettet hirveästi anna arvoa johtoa lisääviin maaleihin. Minusta ne ovat erittäin tärkeitä. Voi olla, että tänään saat huomata, miten jompikumpi joukkueista tulee takaa rinnalle ja ohi. Onhan sellaista tässäkin sarjassa jo nähty. Minusta JYPillä olisi ollut 1-0 tilanteessa sauma tulla tasoihin, kun ylivoimaakin tarjottiin. Kärpät vain pelasi todella hyvin. Kärpät tappoi alivoiman ja teki sen jälkeen kaksi hienoa maalia. Näiden maalien arvoa ei saa vähentää se, että JYP avasi peliään hakiessaan tasoitusta. Jääkiekossa tilanteet vaihtelevat kovin. Joskus hävitään 1-0, joskus 8-3 ja joskus noustaan tappioasemasta voittoon. Tämä on pelinhenki. Jossittelemalla kuten sinä kovin tässä teet, ei tehdä oikeutta lajille, ei vastustajalle, eikä itse asiassa edes omalle joukkueelle.
Kärpät on ollut parempi molemmissa Oulun peleissä, siitä ei ole mitään epäselvyyttä. Argumenttini eivät kuitenkaan liity suoranaisesti tähän.
Tämä on kyllä erittäin mukava lukea.