joo, ite tosiaan joskus 65flexillä pelailin yhden matsin, mutta tykkään pelata pitkällä mailla, niin liian löysä tuo oli mulle, ja snapshot on kunnossa ;) anyway, se, mikä on erona 100euron ja 350euron flex 65 mailassa on mailan painon ja painopisteen lisäksi mailan kiertojäykkyys. Ja kun kiertojäykkyys on kunnossa, niin mailan tuottama energia vapautuu paremmin laukauseen, ja lisäksi on parempi pelata, kun ei kierry niin helposti, eli kovien syöttöjen vastaanotto ja kulmapelaamiset sujuvat paremmin, kun kiertojäykkyys on hyvä, vaikka mailan leveän kantin suuntainen taipuma olisikin tyyliin 65.
Mailan pituus vaikuttaa flexiin, ja usein mailoissa on asteikko, että mitä fleksiä mikäkin katkaisukohta vastaa.
Mailan taipumakohta, eli ns. "kickpoint" menee käytännössä niin, että mitä alempana suurin taipumakohta on, sitä nopeammalla ja lyhyemmällä liikkeellä laukaukseen saa tuotettua kovan voiman, ja veto lähtee nopeammin.
Itse tosiaan tykkään matalan kicpointin mailoista, ja niinkuin todettua, samalla mailalla ei välttämättä pysty ampumaan optimaalista suoranluistelun snapshottia, mutta sitten kun laukaisuasennon saa vähän tasapainoisemmaksi esim ylivoimassa, niin pieni flexin nosto lienee ihan paikallaan. Sitä en tiedä, vaihtaako laine eri jäykkyiseen, tai vaikka vähän pitempään mailaan ylivoimalla. Nyky trendihän on se, että kaikki opettelee pelailemaan pitkällä mailalla jo junnusta asti.
laukaus on tekniikka ja räjähtävyys laji, ja itselleni eniten hyötyä olen huomannut puristusvoiman kehittämisestä, kun ranteet ei anna tippaakaan periksi, vaan kaikki mailan, käsien ja kropan tuottama liikeenergia kohdistuu kiekkoon, eikä vuoda (halvan) mailan kiertojäykkyyden pettämiseen, tai ranteiden antaessa muutaman sentin löysää. :D
Joo, siinä vähän omia fiiliksiä laukomisesta, ja sen verran kova kössel-fani olen, että samanlaista releasea olen koittanut opetella, kun lapaa lähempi jalka osuu jäähän suorassa luistelussa niin kiekko irtoaa lavasta laukaukseksi. Älkää ottako liian tosissaan näitä nykyisen höntsämiehen höpnöitä ;)