Toronto olisi valinnut Matthewsin vaikka olisi tiennyt tämän hetkisen tilanteen ennakolta. Tämä kokonaisvaltaisen pelin korostaminen on tylsää ja noussut ihan tarpeeksi esille. Matthews tuo Torontolle niin paljon enemmän kuin pelkät pisteet, ettei vertailu pelkkien pisteiden perusteella ole ihan tasapuolinen. Matthews tekee ison osan pisteistä tällä hetkellä maalin läheltä, koska mies pitää kiekkoa paljon kulmissa ja maalin lähellä. Matthews pääosin voittaa päätypaininsa ja pystyy pitämään kiekkoa hyökkäysalueella. Viime viikolla nähtiin ensimmäisen kerran, kun Matthews veti viivan tuntumasta rannelaukauksen maaliin ja laukauksissa ei ole kovin isoa eroa. Matthewsin paikka ei ole kuitenkaan edes yv:llä laukojana, joten noita tilanteita tulee väistämättä vähemmän. Torontolla ei ole Matthewsin ketjukaveriksi Scheifelen tasoista laituria. Scheifele on ollut koko vuoden ajan yksi NHL:n parhaimmista pelaajista. Matthews pelaa kahden rookien kanssa, joista toinen on tällä hetkellä maksimissaan kolmoskentän laituri, mutta jota Babcock peluuttaa Matthewsin laidalla. Jatkossa Leafs pystyy Matthewsin takia heittämään liigan huippujoukkueita vastaan Kadrin kentän ykköskenttää vastaan ja luomaan peluutusongelman Matthewsin ykköskentän muodossa. Aika paljon Matthewsin tasosta kertoo se, että Matthews on kokemattomien laiturienkin kanssa käytännössä Toronton ykkössentteri 30 pelin jälkeen ja Torontolla on kuitenkin kaksi hyvää NHL tason kakkosketjun keskushyökkääjää. Advanced statsien mukaan Matthews näyttää todella hyvältä ja jos Auston pystyy tehoissa vastaamaan Laineella, jolla on paremmat ketjukaverit niin en näe mitään syytä olla kateellinen Jetsille Laineesta.
Itse en ole Laineelta tarpeeksi monta peliä nähnyt, että voisin lähteä purkamaan Laineen peliä, eikä minun tarvitsekaan. Olen iloinen siitä miten hyvin Laine pelaa. Eikä siitä tarvitse ottaa mitään pois. En näe tämän vertailukeskustelun jatkamisessa täällä mitään järkeä, mutta jos täällä aletaan sitä vertailua tekemään niin tuodaan tänne nyt vähän kuitenkin faktoja.