Aika pitkälti samoilla linjoilla. Laine on huikea täsmäase jo nyt. Oletettavasti maailman paras maalintekijä jossain vaiheessa. Mutta maailman paras pelaaja? En pidä todennäköisenä. En itse asiassa pidä edes täysin varmana, että Laine on missään vaiheessa paras suomalainen pelaaja. Barkov kirittää sen verran vahvasti kokonaisvaltaisella dominanssillaan, että paljon saa Laine mennä eteenpäin edelleen. Pelkkä maalinteko ei riitä. En pitäisi yllätyksenä, jos Barkov ja Laine päätyvät "samaan koriin" supertähdiksi, mutta ei kuitenkaan sinne McDavid tasolle. Onhan se tietenkin mahdollista, että Laine löytää vielä uuden, hiukan jyrkemmän kehityskäyrän ja nousee sinne ihan terävimmälle huipulle. Itse laittaisin silti rahani McDavidiin tällä hetkellä, kun lunastamatonta potentiaalia lienee sielläkin jäljellä.Mä en kyllä edelleenkään näe Patessa potentiaalia maailman parhaaksi jääkiekkoilijaksi. Sen sijaan olen yllättynyt, jos ei vie maalikuninkuutta seuraavien 3 kauden aikana. Tälläkin kaudella vielä saumoja, mutta taitaa tuo Ovien kaula pitää kuitenkin.
Tuo Laineen laukaus on tosin aivan käsittämätön, joten eväitä on. Lähivuosina Laineen on kuitenkin pakko keskittyä parantamaan luisteluaan, jos haluaa edes haaveilla siitä "maailman parhaan" tittelistä. Ei se luistelun parantaminen tietenkään mahdotonta ole, kun vertaa vaikka Barkoviin ja Barkovin ottamiin kehitysaskeliin. Lainetta on usein verrattu Ovechkiniin, mikä laukauksen puolesta on ymmärrettävää. Laineen laukaus -arsenaali lienee NHL:ssä jo nyt Ovien jälkeen kovin. Siihen hyökkäyspään dynamoon, joka Ovie nuorena oli, on kuitenkin pitkä matka vielä. Suurimpana ongelmana saman dynaamisuuden tavoittamisessa on Laineen luistelu. Vertailu nuoreen Ovieen on tietenkin epäreilua. Ei keneltäkään junnulta pitäisi odottaa samaa. Se ei odotusarvona olisi missään määrin realistista. Jos kuitenkin Laineen näkee muutaman vuoden sisällä kehittyvän parhaaksi pelaajaksi maailmassa, niin nuori Ovie lienee se pelaaja, johon pitää verrata. Jos Laine kykenee sen dynaamisuuden, sen pelillisen tason ja dominanssin tavoittamaan, niin voidaan ehkä oikeasti puhua maailman parhaasta pelaajasta.