Itsekin muistelen lukeneeni täältä BOL:n analyyseja miten hän muunmuassa näki Matikaisen elekielestä että hän on alistunut tjsp.
Lainataan nyt tämä kirjoitus ja kommentoidaan muita sitten ilman lainauksia.
Kyllä, olet oikeassa. Arvostelin Matikaisen habitusta viime kaudella. Ja olen edelleenkin samaa mieltä, että hänen esiintymisensä haastatteluissa oli jotain ihan muuta kuin itseensä ja joukkueeseensa uskovan, kokeneen valmentajan esiintymisen olisi pitänyt olla. Jälkikäteen, varsinkin häipymisen jälkeen, tuskin moni on eri mieltä kanssani. Kyllä valmentajan pitää pystyä olemaan ulkoisestikin vakuuttava, jos oikeasti uskoo siihen, että oikealla tiellä ollaan ja tekeminen on oikeanlaista. Toki itsekritiikkiäkin pitää harjoittaa, mutta kun itseluottamus on kunnossa, ei se haastatteluissa paista epävarmuutena, vaikka pelissä turpaan olisi tullutkin.
Olen myös kirjoittanut, että vituttaa katsella Eero Somervuoren purkanjauhamista ja naureskelua kentällä, kun tekeminen on lähinnä näennäistä. En mä siellä itkuakaan halua nähdä, mutta toisinaan sekin kertoisi enemmän yrittämisestä ja hyvästä asenteesta kuin se, että ei olla valmiita ottamaan yhtään osumaa, vaan luovutaan kiekosta mieluummin. Ehkäpä Eero on lukenut kirjoitukseni, sillä tällä hetkellä asenteessa ei ole mitään vikaa. Käy jopa vähän sääliksi, miten paljon Eero joutuu tekemään kentällä duunia yhden onnistumisen eteen. Eeron kaltaisella pelaajalla onnistumiset mitataan nimenomaan maaleissa ja nyt niitä ei ole tullut, vaikka paikkoja onkin ollut. Ei myöskään ole joukkueen etu, että verkot ei heilu. Mutta hyvällä asenteella Eero on liikkeellä ja siitä en voi moittia. Toivon Eerolle onnistumisia, sillä niitä hänkin on ansainnut, jos työn määrää mitataan. Vaikka Eero ei mikään fyysinen pelaaja olekaan, ei se nyt sentään kontaktia pelkääkään, vaikkei toki mielellään osumaa otakaan.
Väitin, ja väitän edelleenkin, että POSin asenteessa ei ole mitään vikaa, hän on vain lähinnä keskenkuntoinen ja ollut aika pihalla. Ei näitä tällaisia intuitiivisia juttuja pysty selittämään muille. Mulla nyt vain on tällainen fiilis. Ja sori, niin monta kertaa on intuitioni ollut oikeassa, että luotan siihen enemmän kuin tämän palstan kirjoittajiin :).
POS pelasi tänään mun mielestäni taas hyvän pelin. Kyllä hän ihan selvästi on pelimies. Se on kyllä sanottava, että hänen pelinsä toimisi paremmin pienessä kaukalossa, koska pitää hyvin kiekkoa pienessä tilassa. Uskon, että kun tottuu isompaan kaukaloon ja pääsee muutenkin paremmin sinuiksi IFK:n pelisysteemien kanssa, hänen tasonsa nousee huomattavasti. POS kyllä tarvitsisi rinnalleen kunnon snaipperin, joten laidalle pitäisi heittää Eero tai Kille ja laittaa liittimet ristiin ja toivoa onnistumisia. Kolmanneksi lenkiksi sitten joku puolustussuuntaan hyvin pelaava soturi. On hyvin todennäköistä, että jos ja kun laiturit laittavat namupasseista sisään, apinat lähtee ja ketsuppipullot poksahtelee. Tämä taas tarkoittaisi sitä, että IFK:lla olisi niitä pelaajia, jotka voivat ratkaista henkilökohtaisilla onnistumisillaan yksittäisiä pelejä meidän eduksemme. Viime peleissä he ovat loistaneet poissaoloillaan vähän turhankin paljon .
Mielenkiintoinen seikka oli myös se, että POS ei paljon omia onnistumisiaan rankkareissa tuuletellut. Itse en havainnut siinä mitään asennevammaa tai ylimielisyyttä. Muiden tekemiä maalejahan hän käy iloisesti muiden joukossa halailemassa, joten tuskin hän mikään täysi persläpi on. Eikä mua vaivaa sekään, että hänen liikkumisensa kentällä ei tällä hetkellä ole järin suurta. Siellä on sitten muut äijät, jotka liikkuvat hänenkin edestään. Pääasia on, että ketjukavereiden kanssa puhutaan, miten puolustuspäässä hommat hoidetaan . Itse pidän jopa parempana sitä, että POS seilaa jossain muualla pelin ulkopuolella kuin on maalin edessä blokkaamassa omia ja soheltamassa muuten vain. Mutta kyllähän tänäänkin POSilta nähtiin puolustuspäässä oikeita ja ennen kaikkea oikea-aikaisia ratkaisuja, joten en paskaksi haukkuisi ollenkaan.
Erinomaisen viihdyttävä pelaaja.