Matikaisesta olen eri mieltä BOL:n kanssa. Tiedän, että PS:llä oli asennetta ja halua aivan sairaasti. Mutta tulosta hän ei saanut aikaiseksi.
En ole missään väittänyt tai kyseenalaistanut Matikaisen halua menestyä tai asennetta ylipäänsä. Olen väittänyt, että hänen ulkoisesta habituksestaan paistoi jonkinlainen alistuminen ja epävarmuus. Ja tähän viittaavat vahvasti myös tulokset ja valinnat, jotka johtivat tuloksiin. Totaalijäätymisiä ja mm. käsittämättömiä valintoja peluutuksessa.
Uskon kuitenkin, että Matikainen itse uskoi valintojensa olleen oikeita ja johtavan parhaaseen lopputulokseen. Mikään muuhan ei selitä esim. Miken järjettömiä minuutteja ja vaikkapa MG-Pesonen- parivaljakon peluuttamista jääräpäisesti yhdessä, vaikka lähes kaikki muut näkivät, että heidän potentiaalinsa ei realisoidu kentällä alkuunkaan ja suurella todennäköisyydellä peli toimisi paremmin joidenkin toisten kanssa. Tai sen, että istuttamalla muita kuin Miken kenttää paljon penkillä, se vaikeuttaa muiden pelaajien pelirytmissä pysymistä. Sellaisten pelaajien, joilla oli kyky ja halu ratkoa pelejä ja jotka olivat aiemmin sellaiseen myös tottuneet. Dorkaa. Mutta se Matikaisesta.
O´Sullivanista näkee kyllä selvästi keskenkuntoisuuden. Eilenkin jalat olivat selvästi hapoilla nopeammin kuin muilla. Diggaan myös siitä, että POS uskaltaa tehdä todella nopeita ratkaisuja. Hän ei myöskään ole pelaajatyypiltään sellainen, että tykkäisi pitää kiekkoa. Pikemminkin päinvastoin. Hänen oivalluksensa tulevat todella nopeasti ja laidoille pitäisi kyllä löytää pelikäsitykseltään riittävän älykkäät pelaajat, jotta kyseinen kenttä voisi dominoida illasta toiseen. Voi kyllä myös riittää sekin, että joku menee asenteella maalille, eikä lähde sieltä minnekään ja pitää lavan jäässä ja hakkaa ribarit sisään.