Passi, se asiakirja – missä se on?

  • 3 482
  • 33

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Poliisi pelasti helsinkiläismiehen MM-kisamatkan: palautti passin päivää ennen lähtöä - mies ei edes tiennyt passinsa kadonneen

Lewandowski autograph could mean passport trouble for fan - Radio Poland :: News from Poland

Kyllä on taas ihmiselämä tehty hankalaksi. Tämä koko viranomaistouhu on aivan järjetöntä, vaikka paperilla varmaan meidän kaikkien hyväksi.

Olen kahden passin mies, toinen on tuossa repussa ja toinen kotona makuuhuoneen pöytälaatikossa. Vajaa kuukausi virtaa tuossa eikä se tietenkään kelpaisi lentokentän piippauslaitteessa, mutta muuten sitä kelpaa esitellä ja on voimassa, vaikka ei ole.

Missä sinun passisi on ja mihin käytät sitä, jos käytät.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Missä sinun passisi on ja mihin käytät sitä, jos käytät.
Minulla ei ole voimassa olevaa passia. Viimeinen passi vanheni vuonna 2011 enkä ole hankkinut uutta. Jos välillä piipahdan Virossa tai Ruotsissa laivalla riittää kun on henkilökortti voimissaan. Viimeisin passi on lipaston ylälaatikossa. En tiedä miksi kun en sillä mitään tee.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pääasiassa pöytälaatikossa se lojuu... Täällä schengen alueella reissatessa kun riittää id kortti, joka on jokatapauksessa aina mukana. Syksyllä on tiedossa taas käyttöä passillekin, ettei se ole ihan turha hankinta ollut.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vilnassa lojun hotellihuoneessa. Muuta ei ole tarvittu toistaiseksi boarding passin lisäksi. Multipass!
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Olen kahden passin mies, toinen on tuossa repussa ja toinen kotona makuuhuoneen pöytälaatikossa. Vajaa kuukausi virtaa tuossa eikä se tietenkään kelpaisi lentokentän piippauslaitteessa, mutta muuten sitä kelpaa esitellä ja on voimassa, vaikka ei ole.

Passi on jossain komerossa tallessa, käytän sitä käytännössä vain matkustaessa. Enkä aina silloinkaan, koska minulla sattuu olemaan myös henkilökortti, joka kelpaa matkustamiseen EU:ssa.

Aiempi henkilökortti meni vanhaksi ja sillähän ei muka jostain syystä voinut todistaa henkilöllisyyttään esim. pankissa. Korttiin on liitetty myös Kela-kortti ja sen toimintaan vanheneminen ei vaikuttanut mitenkään. Onneksi.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Vanhentunut passini on varastossa laatikossa. Ei oo tullut pariin vuoteen matkusteltua.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
. Korttiin on liitetty myös Kela-kortti ja sen toimintaan vanheneminen ei vaikuttanut mitenkään. Onneksi.
Oikeuden Kela-korvauksiin näkee apteekissa farmaseutti omalta päätteeltään syöttämällä sinne henkilötunnuksen. Korvausten voimasaolo perustuu Kelan päätöksiin eikä passin tai henlilökortin voimasssaoloon.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Henkilökortin hyödyt ovat jääneet mulle täysin mysteeriksi. Ajokortti kelpaa henkkarina useimmissa tapauksissa eikä henkilökortilla saa matkustaa ulkomaille (Schengenin ulkopuolelle)
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Henkilökortin hyödyt ovat jääneet mulle täysin mysteeriksi
Se on sopivan kokoinen kuljetettavaksi aina mukana. Reissaankin aika paljon, joten on kätevä että ei tarvitse erikseen muistaa ottaa passia, joka on ärsyttävän kokoinen kapine, mukaan.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Diggaan Suomen passista. Sen kun lyö pöytään niin matka etenee pikaisesti ja voi sano so long jonoon jääville tyypeille.

Passi on kaapissa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kait se siellä laatikossa on. Noin kerran vuoteen sitä tarvitsee kun menee itään tai tarpeeksi länteen. Muuten mennään hlökortilla, se on lompakossa messissä aina. Täytyykin tarkistaa miten tuo passi on voimassa, joulukuussa näillä näkymin sitä tarvitsen.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Oikeuden Kela-korvauksiin näkee apteekissa farmaseutti omalta päätteeltään syöttämällä sinne henkilötunnuksen. Korvausten voimasaolo perustuu Kelan päätöksiin eikä passin tai henlilökortin voimasssaoloon.
Juu, nykyisin apteekeilla on suora yhteys Kelaan, mutta esim. hoitolaitoksilla ei ole. Ja myös apteekeissa voivat lukea jo vanhaksikin menneestä henkilökortista se viivakoodin ja saavat hetun selville, eikä kortin happaneminen tuota ongelmaa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Henkilökortin hyödyt ovat jääneet mulle täysin mysteeriksi. Ajokortti kelpaa henkkarina useimmissa tapauksissa eikä henkilökortilla saa matkustaa ulkomaille (Schengenin ulkopuolelle)

Pohjoismaiden ulkopuolella matkustaessa pitää periaatteessa olla matkustusasiakirja mukana (ajokortti ei kelpaa). Käytännössä sitä ei juuri kysellä, mutta en silti ilman sellaista matkustelisi. Henkilökortin ainut hyöty on sen koko kun sitä sirua ei missään käytetä kun netissäkin käytetään vaan pankkien tunnistautumista.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Pitääkin uusia passi. Naama on vähän muuttunut edellisestä ja vanhaksikin meni perkele. Parempi olla olemassa, kuin olla ilman.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Kaapissa on. Esille otan reissatessa tai yhteyksissä, joissa en ole täysin varma ajokortin riittävän todistukseksi. Henkilökorttia en ole jaksanut hankkia, nykyisellään en näe saavani tuosta sellaista etua, että kannattaisi pistää siihen(kin) pesetaa pöytään. Ei huvita maksaa yhtään extraa siitä, että vähän kompaktimman dokumentin saan yksittäistapauksia varten. Joo voisin käyttää vaikka Viroon reissatessa, mutta saman asian ajaa passikin. Sen sijaan tuolla en pääse ihan kaikkiin paikkoihin mihin pelkällä passilla (ja tietty matkalipulla ja muilla vastaavilla) pääsee, niin koen passin koostaan huolimatta perustellummaksi omalta kannaltani. Jos useammin vaikka nyt Ruotsissa tai Virossa ravaisin, niin ehkä silloin.

Sinänsä en pidä nykykäytäntöä millään tapaa pahana. Ajokortista ei ilmene kansalaisuus, joten sinänsä ihan hyvä, ettei jokainen pääse Venäjän passin sijaan virolaisella juhiluballa Suomeen. Samoin mielummin otan vuosikymmeniä voimassaolevan ajoluvan kuin säännöllisemmin uusittavan henkilötodistuksen jos ajolupa yhdistettäisiin varsinaiseen henkilötodistukseen. Ja ymmärrän ihan hyvin sen, jos vuonna 2028 mun viime vuosikymmenellä myönnettyä ajokorttia ei hyväksytä henkilöllisyyden varmistamiseksi.

Noita "passin oltava voimassa X kuukautta maahan tultaessa" kannatan sen sijaan tilannesidonnaisesti. EU/ETA-maan kansalaisen liikkuessa EU/ETA-alueen sisällä pitäisi noissa mun mielessä olla linjana se, että rajaa ylittäessä pitäisi olla tarvittava dokumentaatio henkilöllisyyden ja kansalaisuuden selvittämiseksi, that's it. Ja jos tullaan vaikka Yhdysvalloista, niin mulle riittäisi hyvin joku kuukauden voimassaoleva dokkari. Yhdysvalloilla on suurlähetystö käytännössä jokaisessa EU-maassa, eli dokkarit saisi matkustaja uusittua vaikka lähtisi esimerkiksi Saksaan viikonloppureissulle ja passi varastettaisiin. Jonkun kehitysmaan passilla ja viisumilla reissaavan kohdalla taas en pistäisi pahakseni, vaikka vaadittaisiin vuosi EU-alueelle tulon jälkeen voimassaoleva passi. Pidennyksiä tai lyhennyksiä aikamääreeseen maakohtaisesti sitten sen mukaan, miten hyvin homma toimii. Jos ongelmatilanteissa ottavat kansalaisensa takaisin vastaan ja homma toimii, niin menköt selkeästi pienemmillä aikamääreillä. Jos taas homma ei toimi, niin vaatimuksesi vaikka 11 vuotta alueelle tulon jälkeen voimassaoleva dokkari ja linjaus, ettei yli 10 vuoden passeja hyväksytä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minulla ei ole voimassa olevaa passia. Viimeinen passi vanheni vuonna 2011 enkä ole hankkinut uutta. Jos välillä piipahdan Virossa tai Ruotsissa laivalla riittää kun on henkilökortti voimissaan. Viimeisin passi on lipaston ylälaatikossa. En tiedä miksi kun en sillä mitään tee.

Vanhalla passilla voit ainakin edesauttaa henkilöllisyytesi todistamistasi jos henkilökorttisi vanhentuu tai vaikka varastetaan ja tarvitset uuden passin/henkilökortin. Ilman mitään paperia, edes vanhaa, voi olla edessä pidemmän kaavan mukainen henkilöllisyyden selvittäminen viranomaisille ja kaikenlaisten asioiden kysely.

Minulla on vain passi, ei henkilökorttia. En kuitenkaan lähde spontaanisti ulkomaille tuosta vain, joten voin yhtä hyvin ottaa passinkin mukaan ja passilla pääsee tarvittaessa mihin maahan tahansa, henkilökortilla ei. Toki passi on kookkaampi kuin henkilökortti mutta sittenpähän tulee sitä pidettyä vähän eri paikassa kuin lompakkoa, mikä on hyvä asia jos lompakko katoaa/viedään.

Voisihan sitä henkilökorttikin olla, mutta en periaatteessa pidä viranomaisten rahastuksesta passilla ja henkilökortilla enkä halua maksaa kummastakin. Toisesta maksan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ilman mitään paperia, edes vanhaa, voi olla edessä pidemmän kaavan mukainen henkilöllisyyden selvittäminen viranomaisille ja kaikenlaisten asioiden kysely.

Jouduin kerran tuollaiseen kyselyyn ja ne ei kyselly yhtään mitään. Pari jotain todella helppoa ja sitä luuli olevansa jossain ala-asteen vanhempainillassa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Jouduin kerran tuollaiseen kyselyyn ja ne ei kyselly yhtään mitään. Pari jotain todella helppoa ja sitä luuli olevansa jossain ala-asteen vanhempainillassa.

Minä tiedän ihmisen, jolta on kyselty pitkän kaavan mukaan ties mitä asioita, joita ei kenenkään luulisi edes voivan muistaa. Harva sitä latelee mitään vanhempiensa hetuja yms. ulkoa tai muutenkaan muistaa valtavaa määrää triviaalia dataa menneisyydestään. En minä ainakaan muista menneisyydestä asioita kuin rajatusti ja hyvä kun muistan nippa nappa vanhempieni ja läheisteni syntymäajat. Jos joku kysyy minä vuonna pääsin vaikkapa peruskoulusta niin minun täytyy sitä oikein laskea. Koulun sentään muistan.

Uskoisin, että kyselyn tarkkuus ja laajuus riippuu pitkälti siitä, kuinka kauan on edellisestä passista/henkilökortista ja sen umpeutumisesta sekä siitä, onko mukana esimerkiksi muita papereita joilla todistaa henkilöllisyys suht luotettavasti. Esimerkiksi ajokorttia ei kaikilla ole, mutta jos on, niin siitä ainakin näkee suurin piirtein onko näköinen kuva ja onko Matti Meikäläiselle passia hakemassa Matti Meikäläinen vai Ahmed Ibn-bin-Muhammad.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ei passia, mutta hyödyn henkilökortista. Olen ajokortiton ja siksi käydän henkilökorttia. Viime vuosina olen matkustanut lähinnä Euroopassa, noilla reissuilla on henkilökortti riittänyt. Toinen bonus kortissa on, että kela-korvattavat lääkkeet saan apteekista tuolla, en tarvitse erikseen kela-korttia (ja minullahan niitä lääkkeitä riittää).
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minä tiedän ihmisen, jolta on kyselty pitkän kaavan mukaan ties mitä asioita, joita ei kenenkään luulisi edes voivan muistaa. Harva sitä latelee mitään vanhempiensa hetuja yms. ulkoa tai muutenkaan muistaa valtavaa määrää triviaalia dataa menneisyydestään.

Sisarusten, isän/äidin nimet ja iät ja omat entiset osoitteet (kaupungin ja kadun tarkkuudella) ovat aika normaaleja kysymyksiä. Ei niitä kaikkia tarvitse muistaa, mutta jos ei mitään, niin aika outoa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sisarusten, isän/äidin nimet ja iät ja omat entiset osoitteet (kaupungin ja kadun tarkkuudella) ovat aika normaaleja kysymyksiä. Ei niitä kaikkia tarvitse muistaa, mutta jos ei mitään, niin aika outoa.

Se menee juurikin noin. Kyllähän nyt jokainen tietää asuuko mutsi Joensuussa vai Lahes.

Jos ei tiedä, niin sitten on jokin todella huonosti. Joko rikollisuutta tai sitten sairaalahoidon tarvetta. Vaikka olisi välit täysin poikki, niin silti nuo tietää.

Välit on ihan lämpimät, mutta en tiedä tai muista varmuudella mutsin syntymävuotta. Parin vuoden tarkkuus riittää. Tässä on vuosi aikaa miettiä olikohan se juuri ensi vuonna pyöreitä. Pitää selvittää.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Itseltäni kysyttiin seuraavia mukavia kysymyksiä.

- Koska sait ajokortin?

- Koska passisi olisi vanhentunut?

Ja vissiin muita helpompia, joita en enää muista. Kamat pöllittiin siis.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Rintataskussa boarding passin kanssa kun tunnin päästä lähtee lento. Kuitenkin kysyvät koneeseen noustessa. Ei kyllä Helsingissä tai Oslossa kiinnostanut ketään kun Schengen alueella liikutaan, mutta jo Budapestissä passia kyselivät tänne Ateenaan tullessa. Oletan että täälläkin kysyvät. Henkilökortin hankkimiselle en ole nähnyt mitään syytä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Sisarusten, isän/äidin nimet ja iät ja omat entiset osoitteet (kaupungin ja kadun tarkkuudella) ovat aika normaaleja kysymyksiä. Ei niitä kaikkia tarvitse muistaa, mutta jos ei mitään, niin aika outoa.

Toki minä perheen iät, nimet ja osoitteet noin suurin piirtein muistan. Kaikkia omia osoitteitani en tarkkaan, vaikka ei niitä niin paljon lopulta edes ole. Sen sijaan esimerkiksi veljelläni on kertynyt tolkuton määrä eri osoitteita hänen elämänsä aikana, jossain elämänvaiheessa oli aina muutto menossa. En usko hänenkään niitä kaikkia muistavan. Tai ehkä muistaakin, en tiedä. En minä vain muista.

En muista myöskään koska sain ajokortin ellen katso ajokortista asiaa. Passin pitäisi vanhentua 2023 koska uusin sen tänä vuonna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös