Pasila – laadukasta animaatioviihdettä Suomesta

  • 136 977
  • 344

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Keväällä 2007 YLE esitti kotimaisen TV-animaatiosarjan nimeltä Pasila. Sarja oli minun mielestäni ylivoimaisesti paras suomalainen aikuiselle yleisölle tehty animaatio koskaan. Tosin edellinen lause kuulostaa vähän samalta kuin hehkuttaisi Punkaharjun parasta härkätaistelijaa, joten todetaan samaan hengenvetoon, että sarja kuuluu omalla listallani kaikkien aikojen parhaiden suomalaisten TV-viihdesarjojen joukkoon. Ihan sinne julmahuvien ja kumppaneiden rinnalle.

Erikoista sarjassa on se, että se tuntuu välttäneen suuren osan potentiaalisesta katsojakunnastaan. Perimmäinen syy tähän lienee esitysaika, joka osui lauantai-iltaan, jolloin valtaosa nuoresta aikuisväestöstä on ollut ihan muualla kuin kotona TV:n ääressä. Olenkin onnistunut menestyksekkäästi hankkimaan sarjalle uusia faneja ihan vain kertomalla että sellainenkin on olemassa. Kaikki kaverini totesivat alkuun, etteivät olleet koskaan kuulleetkaan sarjasta, mutta kun olin näyttänyt heille pari jaksoa, he olivat koukussa. Minut saivat itse asiassa koukkuun vastaavalla tavalla vanhempani, jotka inttivät minulle että kyseessä on loistosarja ja tykkäät varmasti. Tuolloin toissa keväänä asuin Yhdysvalloissa, mutta kaikki jaksot olivat ladattavissa ohjelman nettisivuilta.

Sarja kertoo (ilmeisesti Pasilan?) poliisilaitoksen arjesta, joka saa uuden käänteen kun ensimmäisessä jaksossa taloon saapuu uusi komisario Kyösti Pöysti. Pöysti on kolmekymppinen sinkkumies, jonka persoonaan liittyvät kaikki 2000-luvun kolmekymppisen sinkkumiehen kliseet. Pöysti kelaa asioita liikaa, tuijottaa omaan napaansa turhan syvälle ja usein, ja valittaa elämänsä olevan sisällötöntä. Pöysti on kuitenkin loistava poliisi huiman psykologisen otteensa ansiosta. Lisäksi Pöystillä on tutti, seikka jolle ainakaan ensimmäisen tuotantokauden aikana ei löytynyt kunnollista selitystä. Sarjan muita päähenkilöitä ovat seniili ja muutenkin sekopäinen päällikkö Rauno Repomies, Pöystin vanha kurssikaveri konstaapeli Neponen, omissa maailmoissaan viihtyvä ja sekavia jaaritteleva Routalempi sekä porukan maskuliinisin poliisi Helga.

Sarjan huumori on tuoretta ja monin paikoin yllättävää. Itse asiassa sarjaa katsoessa tulee monesti mieleen sama kysymys kuin muita huippusarjoja katsoessa: "Miksi muut eivät tee tätä näin?"

Ajankohtaiseksi tämän topikin tekee se, että ohjelman hartaasti odotettu toinen tuotantokausi käynnistyy ohjelman nettisivujen mukaan tulevan tammikuun aikana. Ensimmäinen tuotantokausi on koostettu DVD:ksi, jolla hintaa on huimat 15 euroa. Kolmen tuopin hinnalla on siis tarjolla 12 jaksoa kotimaista laatuviihdettä.

http://ohjelmat.yle.fi/pasila/etusivu (viralliset nettisivut)


Youtube: Ensimmäisen tuotantokauden toinen jakso

Pasila S01E02 Kiinalainen työvoima 1/2

Pasila S01E02 Kiinalainen työvoima 2/2
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Seurasin Pasilaa alkuvaiheessa ja taisin sitä täällä jopa mainostaa ensimmäisten joukossa. Pari ensimmäistä jaksoa kyttäsin varta vasten television ääressä, mutta jostain syystä sarja alkoi puuduttaa, enkä lopulta jaksanut seurata sitä edes loppuun saakka. Jollain tapaa huumori toisti liikaa itseään. Alussa se oli tuoretta ja osui hyvin, mutta satunnaisia pilkahduksia lukuunottamatta jokusen jakson jälkeen touhu ei enää naurattanut, ja sitten sarjan seuraaminen jäi. Periaatteessa siis pidin, mutta ei koukuttanut.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Itse pidän Pasilasta kyllä kovasti, varsinkin Repomies on ruutuun päästessään aina hyvä ja hauska :) Innolla odotan tammikuun toista tuotantokautta, toivottavasti taso säilyy!
 
Viimeksi muokattu:

Pordinard

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buffalo Sabres
Kyllähän nuo ekan tuontantokauden jaksot on tullut katseltua ties kuinka moneen kertaan youtubesta. Iskee kyllä juuri tuonlainen huumori mun ns. nauruhermooni ihan järjettömän lujaa, jos näin kulunut kielikuva sallitaan. Pöystin hahmo on jotain sanoinkuvaamattoman hienoa.
Toista kautta odotellessa... laatuviihdettä luvassa jos pääsee edes lähelle ensimmäisen tasoa.

Tuolla tutti-hommallahan on vähän kiusattukin katsojia, parissa jaksossa on Pöystin seuralainen keskeyttänyt juuri kun Kyösti on aloittamassa tutin historian selvittämisen. Tämäkin toimii.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
On kyllä aivan loistava sarja. Kotoa löytyy DVD ja kaikki jaksot katsoin melkein putkeen. Menee vähän samaan kastiin South Parkin kanssa, mutta vain suomalainen sarja. Jos joku ei ole vielä tätä nähnyt, niin suosittelen lämpimästä kaikille, joilla on huumorintaju.
 

Sic

Jäsen
Eka tuotantokausi tuli katseltua n. vuosi sitten ja kyllähän tää ihan hyvä sarja oli. Reponen on toki suosikkihahmoni, myös tämä aamu-tv:n juontajakin on huvittava ilmestys. Tuo tulevan kauden kuvaus sivustoilla vaikuttaa kyllä lupaavalta, toivottavasti sama meno jatkuu ja pistetään edelliskauttakin paremmaksi.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Pasila...Hyvin jännä sarja. Animoituja hahmoja, odottamatonta dialogia, jännää... Päähahmolla on tutti, lapsuudesta jäänyt. Tuttia imee, aikuinen mies. Jännä tapaus. Nainen mukana, on enemmän mies kuin kukaan muista. Jännän maskuliininen, mutta kuitenkin nainen. Poliisipäällikkö on jännä. Lääkkeet unohtaa, alkaa sekoilla. Hyvin jännää.

Tahtoo siis sanoa että koukussa ollaan oltu jo pidemmän aikaa ja dvd löytyy toki hyllystä. Vaimo ei ymmärrä hyvän päälle. Sekin on niin pirun jännää.
 

M10

Jäsen
Ihan vaan kuriositeettinä, että Pasilan käsikirjoittajana toimii Atte Järvinen, joka on ollut mukana käsikirjoittamassa myös mm. Itse Valtiaita ja Uutisvuotoa. Isänsä Pentti Järvinen oli aikanaan luomassa mm. kuuluisan suomalaisen komediasarja Hukkaputken.
 

Leiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SuKiKa
On se jännä. Kerrassaan huikea sarja, täytyy myöntää. Ehkä yksi kaikkien aikojen parhaista piirrossarjoista, mitä koskaan on tullut seurattua. Dvd on pitänyt hankkia aikoja sitten, josko se tämän ketjun myötä nyt viimein tulisi hankittua.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaksi tai kolme kertaa olen katsonut kaikki jaksot Youtubesta ja voisi tämän topicin innoittamana katsoa piakkoin vielä kerran kaikki jaksot uudestaan, ennen kuin alkaa uusi tuotantokausi. Tällainen huumori uppoaa kyllä minuun. Suosikkijaksoni lienee "Laillinen bordelli".
 

Semenko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trojans, Steelers, La Liga, jääkiekko lajina
Jännä tää jatkoaika. Juuri katselin tässä su-ma kolmannen kerran dvd:ltä sarjan läpi ja kas kummaa kun samoihin aikoihin pompahtaa silmiin tämä ketju.

Suosikkijakso on "Phil Collins -darra". Ensimmäinen jakso jonka näin kun tuli ihan televishuunista.

Paras hahmo on kyllä pomo. "Ei ole Top Gun todellakaan mikään homojen leffa. Hienot lentäjät lentää, ei ole homoilua. Jumankauta!... Ei ole yhtään hyvä tämä Pöysti. Aina ollaan tukkanuottasilla, minä ja Pöysti. Koko ajan jokin vääntö päällä. Ei ole minun makuuni tämä mies. Minä ja Pöysti, ei ollenkaan tulla juttuun... Tasalta napautan vasaralla pelikoneeseen, tällä tavalla. Tällä tavalla näin tasatunnein, tällä tavalla. Joka tunti pamahtaa tällä tavalla. Tällä tavalla näin."

Ja mitä jännämieheen tulee. Elämäni pisin lentomatka tapahtui häämatkallani Monastir-Helsinki, kun taakseni nähtävästi istui kyseisen hahmon esikuva. Aivan sama puherytmi ja vieläpä samoja ilmauksia plus kahden promille humala. "Mun tytär on on töissä vuoristoradalla. Siinä Linnanmäen vanhassa. Se on jännä...puinen...tosi vanha...erilainen kuin muut...jännä. Siinähän on jarrumies, hirveen jännä..." Aika nopeesti tuli itsellekin Cointreauta tilauttua...

Paras lausahdus: "Jos puhuisit johonkin muuhun kuin siihen tuhkikseen niin voisi kuuluakin jotain".
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Kiitokset muuten Nokkikselle sigussa olevasta linkistä. Se on siis oikeasti olemassa. Kävin juuri rekisteröitymässä.
 

fewe0

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Senators
PASILAhan on mitä mahtavinta animaatiota mitä tämä roskaanimaatioteollisuus on koskaan tuottanut. Pointsin varsinkin ääninäyttelijöille.

Phil Collins -Darra on tietysti se paras jakso

Repomies -mies on mies!!
 
Onhan tämä hiano sarja. Itsekin pääsin mukaan vasta toisesta tai kolmannesta jaksosta, mutta sitten netistähän niitä jaksoja sai mukavasti katsottua, ne ensimmäisetkin.
Parhaana jaksona pidän "Laillista bordellia". "Älkää ajatelko tätä irstaana homoiluna, vaan talvisotana." Tai sinnepäin.

Välillä on tosiaan tylsempiä hetkiä, mutta ehkä sitä parasta antia sarjassa on hauskat lausahdukset ja Repomiehen aina yhtä toimiva sekoilu. "Kun lääkkeet on loppu, kalakin on lähellä." Ja yksi henkilökohtainen suosikkini on se peli, jota Pöysti pelaa, joku Rainbow Sixhän se tais olla.

"Johnson. Kill all the giant pandas. They belong to the communist requiem, you know."
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
"Tässä on Pasi "pommi" Jussilainen"! "Toi on sun vaimos alasti Kreetalla"...

Loistava sarja ja itselläni parhaana jaksona pudottelee Vanhempainyhdistys:
=> "Sun poikas on hei Homo-Petteri"! "Homo-Petteri on tyttö"...

Pojan kanssa käkätetään ja emäntä ihmettelee vieressä, notta mitä hauskaa tuossa nyt oli... Myös Phil Collins-darra on loistojakso, varsinkin tämä darra-asteikko; ...semi-paranoidi, paranoidi, mandoliini ja pahimpana kaikista...
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Onko tietoa siitä, tulevatko jaksot nettiin? En löytänyt vastausta nopealla selauksella ohjelman nettisivuilta. Toivottavasti ne eivät mene mihinkään YLE Areenaan tai vastaavaan paikkaan, jossa ne eivät ole nähtävissä Suomen ulkopuolella. Ensimmäisen tuotantokauden jaksot pystyi katsomaan maailmallakin.

Kiva kun tulee uutta materiaalia, kiihkeästi olen odottanut. Nettisivuilta voi silmäillä mitä kussakin jaksossa tapahtuu. Varsinkin kakkosjakso tuntuu melko ajankohtaiselta.
 

Theone

Jäsen
Tuli itse tarkistettua pari jaksoa jo ennakkoon, ja sama hyvä meno jatkuu. Ei siis ainakaan taso ole laskemassa.

KP on kyllä äijä... Naistenmies on aina naistenmies ja naistenmies panee kaikkia...
 

Theone

Jäsen

fewe0

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Senators
Tunnelma nousee.. Enään jokunen tunti ja saa nauttia taas Kyösti Pöystistä ja kumppaneista
 

Särki

Jäsen
Tämä sarja meinasi jäädä tyystin unholaan. Ensimmäinen tuotantokausi tuli aikoinaan teeveestä katsottua muutamaa jaksoa lukuunottamatta. Viime viikonloppu menikin sitten youtuben parissa ja kyllä on loistava sarja!

Kukas tuon Pöystin äänen takana on? Hietalahti on kaiketi ainakin Repomiehen äänenä, luultavasti jonkun toisenkin hahmon?

Ja toinen tuotantokausi startaa yhden oluen päästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös