Olen joutunut jaakobin painiin parturiasioissa. Parturi, jonka käsittelyssä olen viime aikoina käynyt, on nyt mennyt vaihtamaan mestaa. Ja siitä on ollut seurauksena sellainen ongelma, että leikkauksen hinta on laskenut.
Tapahtuneesta hämmentyneenä ja epäuskoisena en nyt tiedä mitä asiasta ajattelisi. En ole ainakaan kovin tyytyväinen tapahtuneesta. Ensinnäkin ajatelkaamme sitä, että paljonko parturi voi saada itselleen per leikkaus. Ei kai kovin paljon. On kiinteät kustannukset, verot ja muut maksut. En jaksa tarkkaan miettiä, mutta jos oletettaisiin, että joku on 20 päivää kuussa töissä ja leikkaa vaikkaa 8 asiakasta päivässä niin siltikin tekisi 160 leikkausta ja se alkaa olla varmasti lähes teoreettinen maksimi. Sitten jos ajatellaan, että leikkaajalle tulisi esim. 15 euroa per leikkaus niin se olisi 2400 euron kuukausitulot maksimissaan, mikä ei ole mitään. Siis oikeasti.
Parturilla on väliä. Sen takia leikkausten hinnat eivät pitäisi olla parturiliikekohtaisia, vaan leikkaajakohtaisia. Jos otat picasson maalaamaan niin ei se hinta ole sama kuin jos joku paikallinen aloittelija tulisi. Niinpä partureissakin pitäisi olla eri hinnoittelut eri leikkaajille. Ne joilla on paljon kysyntää ja kirjat täynnä vakioasiakkaita niin voisivat veloittaa enemmän kuin ne, jotka eivät ole vielä sillä tasolla tai eivät taidollisesti edes nouse sille tasolle.
Riippumatta kustannuksista kyllä se palvelun myyntihinta pitäisi määritellä palvelun tuottajan taidon ja sen mukaan miten asiakas kokee palvelun. Ei pitäisi ajatella asioita liukuhihnatoimintaja, josta veloitetaan esim. 30 euroa, vaan pyrkiä tuottamaan todellista laatua, joka nostaa leikkaajan tuloja. Samalla pystyttäisiin luomaan imagoa. Moni tuolla alalla osaa leikata hyvin, mutteivat osaa tuotteistaa itseään.
Siis oikeasti käyn parturissa ehkä 1,5 kk välein, eikä minulle olisi sillä merkitystä loppujen lopuksi, että maksanko leikkauksesta 25, 35 vai 45 euroa, mutta se merkkaisi sille leikkaajalle ihan jumalattoman paljon. Loma ulkomailla olisi ihan eri tasoinen, jos jäisi enemmän fyrkkaa käteen. Varsinkin jos on ammattilainen siinä mitä tekee niin luulisi, että voisivat hinnoitella fiksusti niin että sillä eläisi mukavasti.