Parhaimmat / huonoimmat kitarasoolot

  • 44 158
  • 215

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Minulle eräs ikimuistoisimmista kitarasooloista on Jimi Hendrix:in hurja revitys jenkkien kansallislaulusta legendaarisesa Woodstock filmissä. Ja mitään ei oltu otettu??

Edit: typo
 
Viimeksi muokattu:

Skoda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin HN. Ihmiset jotka eivät lainkaan ole kiinnostuneet avartamaan näkemyksiään ovat hyvin tylsää keskusteluseuraa. Itse asiassa keskustelua ei synny lainkaan.
 

RB

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Mukava ketju tosiaan, ja kiva alkaa kaivella muistista helmisooloja.
Jimin All Along The Watchtowerissa aivan loistava soolo, jota kuunnellessa haluaa kuunnella sen jo uudestaan. Pidän myös Black Sabbathin Supernautin soolosta (tai riffistä) ja muutenkin Iommin setit kuulostaa hyvältä. Vanhoista vielä Zeppelinin Stairway To Heaven ja myös No Quarterin skitta.

Guns n' Rosesilta Sweet Child O'Mine ja hieno Estranged, ja Metallicalta Unforgiven. Paras soolo kuitenkin mielestäni on Iron Maidenin Afraid To Shoot Strangers- kipaleessa alkaen n. 2 min 30 s. Maidenilla on myös paljon muita hienoja sooloja.

Lisäksi pakko mainita suomalaisista Bodomin Hate Me ja Children Of Bodom- biisit sekä Popedan Kellot Lyö, jossa Costello Hautamäki kepittää makeesti.
 

Lsh

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitä helvettiä? Eikö tätä vielä ole mainittu?

Faith No More - Easy

Tuossa on sitä, mitä soolokitaran täytyy olla. Se on mehukas, se puhuu ja se leikittelee.

Mitä "nopeisiin" kitaristeihin tulee, voisi todeta seuraavaa:

Teknisesti ylivertaisia muusikoita on aina haukuttu syystä tahi toisesta. Mielikuvituksettomuus, musiikillinen epäpätevyys, tietty konemaisuus ja "hengen puuttuminen" ovat luultavasti yleisimpiä syitä. Ajat eivät tässä suhteessa ole siis muuttuneet, haukkuivathan eräät vääräleuat aikanaan Franz Lisztiäkin, tuota unkarilaisperäistä pianisti / säveltäjäihmettä, joka romanttisella aikakaudella hallitsi - tai suorastaan dominoi - teknisellä osaamisellaan. Uskomaton mies, jonka sävellystuotannosta suurin osa kuitenkin on nerokasta ja erittäin kaunista kuunneltavaa. Teknisesti tosin ovat aika myrkyllisiä... ( Samaa taktiikkaa käytettiin muistaakseni myöskin legendaarisen viulutaiteilija Paganinin mollaamiseen )

Karrikoiden voisi jopa luulla, että tullaksesi hyväksi kitaristiksi, et saa olla teknisiltä taidoiltasi "liian hyvä". Yksikin sweep voi syöstä sinut suoraan arvostelevien rakkikoirien hampaisiin. Teknisen osaamisen esitteleminen on rikos. Sitä ei saa tehdä. Hyi. Kriitikkopiireissä tekninen osaaminen - ja varsinkin sillä briljeeraaminen - käännetään äkkiä käsikassaraksi itse muusikkoa vastaan.

Tämän takia en ikinä ymmärtänyt sitä järjetöntä hypeä esimerkiksi Kurt Cobainin ympärillä. Mies teki muutaman vetävän riffin, uudisti osaltaan hiukan paikalleen jämähtänyttä tapaa tehdä rockmusiikkia - ja veti kamaa niinkuin muutkin "kunnon" rokkarit. Big deal - that's it. Kitaristina Cobain ei yltänyt edes Keijo Keskivertokepittäjän tasolle. Visionäärinä ukko kyllä onnistui.

My 2 cents...
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Viestin lähetti Lsh
Teknisesti ylivertaisia muusikoita on aina haukuttu syystä tahi toisesta.
Kyllä ne virtuoositkin arvostusta saavat ainakin soittajien itsensä keskuudessa, usko pois. Joku Paul Gilbertkin (hyi helvetti) oli vuosikausia Guitar Playerin vakikirjoittajia. Ja niin edelleen...

On hyödytöntä lähteä vertailemaan täysin erilaisia teitä kulkeneita artisteja keskenään. Jokaiselle taiteilijalle on kuitenkin paikkansa, jokainen on tehnyt hienon uran tuottamalla omanlaistaan musiikkia. Jollekin Cobainille nyt ei tietenkään (kitaristina) ihan älyttömiä sädekehiä kannata pään päälle asetella, suurin osa miehen glooriasta kitaristinakin tulee kuitenkin varmasti ihan biisintekemisen puolelta. Soittimeen tyyppi toi kuitenkin uutta eloa ja uuden tyylin, mikä ei ole aina ihan vähäpätöinen juttu, sillä ihan jokainen kitaraguru on kuitenkin oman tyylinsä joltain toiselta, aiemmalta suuruudelta oppinut. Vertailunsa muihin muusikoihin esim. jazzin, klasarin tai sanotaan hevin alalta on oikeastaan yhtä hedelmätöntä kuin vaikka vilpertin suorittamat arvottavat vertailut pianon ja kitaran välillä. Metallican Kill 'em All -levylle piano olisi varmasti sopinut huonosti joten se jätettiin suosiolla pois (vaikka olenkin havaitsevinani ihmisten joukossa tiettyä vaikeutta ymmärtää ja arvostaa "rumuudesta" tai ihmisen koneesta erottavasta virheellisyydestä kumpuavasta estetiikasta syntyvää musisointia, jätän homman tähän... kuten sanottua, erilaisia ovat, vertailu turhaa.) Tämä läppä liittyy oikeastaan vielä enemmän Hervantalaisen harrastamaan itsestäänselvään ja kyseenalaiseen "mun isi" -tyyppisen namedroppingiin, jota jatkan ja nokitan ilmoittamalla, että teikäläisen listasta puuttuu esimerkiksi Django Reinhardt. Entä missä Bo Diddley tai Pat Metheny?

Siihen mitä arvon Lsh sanoit taidoilla briljeeraamisesta: sitä ilman muuta voi - ja jos multa kysytään, pitääkin dissata ja kritisoida. Musiikki ei ole olemassa sitä muusikkoa ja sen egoa varten, vaan nimenomaan toisinpäin. Kaiken pitäisi kuitenkin palvella ensisijaisesti musiikkia, ulkomusiikilliset seikat kuten komeimmat kampaukset ja nopein plektrakäsi tulevat sitten jossain perässä - ellei genre sitten ole "briljeerauskikkelihevi" tms., jota on aika vaikea muutenkaan pitää edes musiikkina. Totta kai jostain teknisestä ylivertaisuudesta on soitossa hitosti etua, mutta se, että soittaja on teknisesti ylivertainen, ei automaattisesti ja kategorisesti tee hänen musiikistaan muita parempaa (pop-musiikin kentässä...) Ja yhtä lailla virtuoosikin tulee voida altistaa kritiikille, jos tarvetta löytyy.

Lähtökohtainen briljeeraus on siis perseestä, mutta tehdään nyt vielä kerran selväksi, että eihän siinä tietenkään mitään vikaa ole, että joku tekee hyvää musiikkia ja muusikon ilmeinen taito tulee siinä sivussa esille... muulla tavoin ajattelu on mielestäni vähän hassua, koska jos muusikko on hyvä ja musiikkinsa toimii, tulevat soittajan taidot väkisinkin esille. Vittuakos siinä enää taidoilla tarvitsee väläytellä.

...Joo, ja Easyn soolo on hyvä, vaikka kunnia soolosta menee kyllä Lionel Ritchien kitaristille - kuka olikaan - sillä nuo kaksi versiota ovat oikeastaan nuotilleen samanlaisia, säröäkin muistaakseni löytyi yllättävän reippaasti alkuperäisessä. Vaikka pakko on sanoa, että Martin suoriutuu kyllä hommasta niistä kahdesta särmikkäämmin.

...Ja Baddingin Paratiisin soolokitarointi on kyllä varmaan parasta, mitä meikäläinen suomipoppiskamassa on koskaan kuullut. Tai ainakaan just nyt ei tule muita mieleen.

Tulikohan sekava läppä? Joutunee aamulla ihmettelemään.
 

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Viestin lähetti Lsh
Karrikoiden voisi jopa luulla, että tullaksesi hyväksi kitaristiksi, et saa olla teknisiltä taidoiltasi "liian hyvä". Yksikin sweep voi syöstä sinut suoraan arvostelevien rakkikoirien hampaisiin. Teknisen osaamisen esitteleminen on rikos. Sitä ei saa tehdä. Hyi. Kriitikkopiireissä tekninen osaaminen - ja varsinkin sillä briljeeraaminen - käännetään äkkiä käsikassaraksi itse muusikkoa vastaan.
Kysehän lieneekin siitä, että jos sitä taitoaan rupeaa kappaleissa esittämään, niin kappaleista katoaa jotakin. Ja harvemmin nämä kahden markan apinat osaavat niitä taitojaan esitellä musiikin siitä kärsimättä.

Itse topicciin pari orkesteria:
Pink Floyd
Wigwam
ja ässänä hihasta (taasen) se kova, Apulanta.

Ja Apulannalta jos pitää yksi kappale nimetä niin Päivästä toiseen on valintani. Se soolo 3:50 -> on niin täynnä elämää ja tunnetta, että AAH.

Ja lopuksi vielä siteeraan Kauko-setää (muistaakseni vanhasta Rumbasta..), kun tässä kerran kitaroinnista puhutaan: "Pitää laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Silloin kun mennään ojaan on tärkeintä, että mennään ojaan isolla volyymillä ja käsi pystyssä. Vielä ojassakin pitää olla kuningas."

edit. Ja Rumba se oli: http://www.rumba.fi/jutut/apulanta01.html
 
Viimeksi muokattu:

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Viestin lähetti vilpertti
En ymmärrä miten millään näistä väittämistäsi (ottamatta kantaa niiden oikeellisuuteen puolin tai toisin) on mitään tekemistä minkään sanomani kanssa. Jos tarkoituksenasi oli saada aikaan lisää keskustelua aiheesta, selventäisitkö?
Ensinnäkin, arvostan mielipidettäsi ja kaikki ovat vapaita tulkitsemaan musiikkia miten haluavat.

Sitten asiaan. Sanoit ensin, että kitarasoolot ovat säälittäviä, mutta et selvästikään ymmärrä niistä mitään. Sekin on ihan ok, mutta ehkä ei tarvitse kutsua niitä säälittäviksi, koska jotkut tykkäävät niistä ja soittavat niitä. En minäkään tule heti haukkumaan konemusiikkia, vaikka se on mielestäni kauheinta paskaa. Se on oma mielipiteeni, enkä pidä ketään konemusiikkifania/muusikkoa ala-arvoisena.

Lisäksi, en mielestäni sanonut mitään negatiivista, kun vastasin ensimmäiseen viestiisi. Sitten kirjoitat, että kitara on rahvaan kansan kiihoitin. Eli sivistyneet ihmiset eivät tykkää kitaramusiikista ja eivät varsinkaan halua soittaa ko. instrumenttia? Se on ainoastaan köyhien ja duunareiden musiikkia? Onko duunarin musiikki muka ala-arvoista?
---------------------------------------------------------------------

Cobainista ja virtuooseista:

Kurt Cobain oli ensisijaisesti biisin tekijä, imo. Hän myös soitti kitaraa. Eli instrumentti oli hänelle ns. tulostin, jonka avulla hän toi biisejään esille. Näin voidaan myös määritellä kaikki kitaristit, mutta Cobain oli mielestäni ennemmin biisintekijä, kuin kitaristi.

Virtuoosit taas ovat muusikkoja. Heidän yleisö koostuu enimmäkseen toisista muusikoista. Esim. Dream Theater on ollut suhteellisen suosittu bändi, mutta suurin osa heidän faneista kuitenkin soittaa itse jotain instrumenttia. Sinäänsä tämä selittää sen, että bändi on ollut niin suosittu - soittajia on paljon.

Itse olen kuunnellut esim. Satriania, ja kyllä levyhyllystä löytyy yksi Malmsteenin albumikin. Tykkään Satrianista eniten, koska hänellä on suhteellisen hyviä biisejä, eikä ne ole mitään masturbointi sessioita. Olen törmännyt sellaisiinkin tapauksiin (varsinkin netissä), jotka vaan soittavat ylös ja alas kitaran kaulaa, eikä biiseissä ole mitään järkeä tai tunnetta mukana. Nopeus ei ole paha asia, kunhan mukana on tunnetta ja tiettyä särmää. Ja vaikka Malmsteen on ehkä hieman naurettava, näin persoonana, niin osaahan mies soittaa kitaraa. Hän ei vaan ole hirveesti uudistanut itseään. Vaikka eihän Satrianikaan ole tehnyt mitään mullistavia muutoksia musiikkiinsa.

Musiikista voi oppia paljon. Sen takia kuuntelen kaikenlaista musiikkia, hip-hopista black metalliin. Kaikesta voi saada hyviä ideoita tai niistä voi oppia uusia lähestymistapoja, näin omaa musiikkia ja soittamista varten.
 
Viimeksi muokattu:

sivurauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat ylipäätään tamperelaiselle jääkie
Hervannan Näkijä sen tuolla jossain vaiheessa jo mainitsikin, eli Acceptin Metal Heartin kitarasoolo on aikalailla omaa luokkaansa. Maiden on wanha suosikkini ja jotenkin Dance of Deathin soolo jäi viime keikalta soimaan pieneen? päähäni.

Hirveitä kitarasooloja... Ilman muuta tämä ns sukkahousuheavyosasto mallia Stratovarius, Sonata Arctica ja Helloween. Hirveää tilulilu- kitarointia, josta ei pysty nauttimaan kuin humalatilassa silmät puoliavoimena pöydän kannen pohjaa tuijottaen.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti clayman
Sitten asiaan. Sanoit ensin, että kitarasoolot ovat säälittäviä, mutta et selvästikään ymmärrä niistä mitään. Sekin on ihan ok, mutta ehkä ei tarvitse kutsua niitä säälittäviksi, koska jotkut tykkäävät niistä ja soittavat niitä. En minäkään tule heti haukkumaan konemusiikkia, vaikka se on mielestäni kauheinta paskaa. Se on oma mielipiteeni, enkä pidä ketään konemusiikkifania/muusikkoa ala-arvoisena.

Lisäksi, en mielestäni sanonut mitään negatiivista, kun vastasin ensimmäiseen viestiisi. Sitten kirjoitat, että kitara on rahvaan kansan kiihoitin. Eli sivistyneet ihmiset eivät tykkää kitaramusiikista ja eivät varsinkaan halua soittaa ko. instrumenttia? Se on ainoastaan köyhien ja duunareiden musiikkia? Onko duunarin musiikki muka ala-arvoista?
Mielipiteitähän täällä esitetään - edes minun mielipiteitäni ei tarvitse ottaa absoluuttisena totuutena. Annoin vain mielipiteeni kitarasooloista, kuuntelenhan toki paljon myös "kitaramusiikkia". Pahoittelen, jos mielipiteeni ansiosta menetit yöunesi.

Äläkä laita sanoja suuhuni. Kitaramusiikkia on kautta aikojen pidetty "ylemmän kansanosan" toimesta huonompana musiikkina kuin esimerkiksi klassista musiikkia. Eikä siinä mitään, onhan myös rikkailla ja muusta kansasta eristyneillä oikeus omaan mielipiteeseensä.

Mitä tulee kitarasoolojen säälittävyyteen, ne ovat edelleen sanojani toistaen ainoastaan säälittävä YRITE luoda biisiin jotain lisäsyvyyttä. Lähtökohtaisesti. Joskushan kappale voi olla onnistunut kitarasoolosta huolimatta, kuten totesin.

Ja edelleen, toistaen kirjoittamaani minkä olet erheellisesti tulkinnut tai lukenut johtuen jostain minulle tuntemattomasta syystä, sanoin kitarasoolon olevan "rahvaan kansan kiihotin". En siis kitaramusiikin yleisesti, vaan tietyn elementin joka ei korvaani istu.

Pahoittelen myös, jos edellinen viestini särähti korvaasi negatiivisena - sehän oli ainoastaan pyyntö lisäselvitykselle koska viestisi salat eivät minulle auenneet. Mutta olitkin ajautunut hieman sivuraiteelle, eikä analogia pelannut mielessäni joka on kovin yksinkertainen.
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti vilpertti
Mitä tulee kitarasoolojen säälittävyyteen, ne ovat edelleen sanojani toistaen ainoastaan säälittävä YRITE luoda biisiin jotain lisäsyvyyttä. Lähtökohtaisesti. Joskushan kappale voi olla onnistunut kitarasoolosta huolimatta, kuten totesin.

Siitä vaan, jos pidät hommaa noin yksipuolisena. Ja toki semmoisen kuvan saa, kun kuulee jonkun saksalaisen sankarimetallibändin nopeusennätysyrityksiä.

Parhaimmillaan soolo tukee loistavasti kappaletta, esim. George Harrisonin melodia Beatlesin "Let it be" -biisin sinkkuversiossa, albumiversio onkin sitten enemmän repimistä. Siinä on mietitty sävelkulkuja, eikä lähdetty esittelemään, mitä kivaa kitaristi osaa tehdä.

Mielestäni tyylitaju onkin olennaisin osa sooloja, hyvinä esimerkkeinä Brian Setzer Trion keikka viime syksynä Tavastialla tai Bo Kaspers Orkesterin soolokitaristin työ Finlandia-talon konsertissa viime viikolla. Äijät soittivat sen, minkä pitää, eivätkä sortuneet sankaruuksiin. Mm. kitarafillit toivat erinomaisesti syvyyttä biiseihin. Jos niistä ei satu pitämään, yhtä lailla voisi haukkua klassisessa musiikissa sovituksia, miten yksinkertaiset jutut on väännetty vaikeammiksi sooloilulla - onko sekin sitten brassailua?

edit: Ainiin, höpöttelit konemusiikista löytyvistä kosketinsoitinsooloista ja pianon ylevyydestä. Voisitko nyt kertoa esimerkkejä näistä sooloista?

Jotenkin ymmärrän tämän ylevyysnäkökohdan, jos verrataan Bösendorferin flyygeliä ESP:n hevikeppiin, mutta ihan verrantona kyllä Martinin akustiset kitarat kepittävät ylevyydessään minkä tahansa analogisen tai digitaalisen syntsan. Ehkä Mini-Moogilla tai Mellotronilla on jo vähän "korkeampia arvoja", mutta niin on myös Gibson Les Paulilla tai Fender Stratocasterilla.
 
Viimeksi muokattu:

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Viestin lähetti rapster
Kyllä ne virtuoositkin arvostusta saavat ainakin soittajien itsensä keskuudessa, usko pois. Joku Paul Gilbertkin (hyi helvetti) oli vuosikausia Guitar Playerin vakikirjoittajia. Ja niin edelleen...

Ooppas. Kuuntele vaikka Paulin pari uusinta soolokiekkoa ennenkuin alat syyttämään miestä. Voiko mies joka pistää levylleen Spice Girls -coverin olla läpeensä paha?

op777
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Viestin lähetti vilpertti

Äläkä laita sanoja suuhuni. Kitaramusiikkia on kautta aikojen pidetty "ylemmän kansanosan" toimesta huonompana musiikkina kuin esimerkiksi klassista musiikkia. Eikä siinä mitään, onhan myös rikkailla ja muusta kansasta eristyneillä oikeus omaan mielipiteeseensä.

Niinkö? Saattaa olla että tuo on vain vitsailua, mutta koska olet monesti osoittanut täydellisen tietämättömyytesi konemusiikin ulkopuolisesta maailmasta, niin valaisenpa hieman.

Kitaraa käytetään myös klassisessa musiikissa: http://www.theclassicalguitar.co.uk/

op777
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Viestin lähetti sivurauta
Hervannan Näkijä sen tuolla jossain vaiheessa jo mainitsikin, eli Acceptin Metal Heartin kitarasoolo on aikalailla omaa luokkaansa.

Mainittakoon kuitenkin, että ko. bändin ko. kappaleen soolo on saksalaistyyppisen sankari-, taistelu- sekä sukkahousuhevimetallin erään pioneerin, Ludwig van Beethovenin Für Elisen melko lailla yks-yhteen cover-versio. Ja hyvä sellainen, tosin originaalista nyt ei kai huonoa coveria saakaan.

Ja onhan ne Maideninkin soolot välillä melkosta tilulilua...

muaddib
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Hyviä

Jimmy Page : Stairway to heaven ' , Gustard Pie , In my time of dying mm.
George Harrison : While my guitar ....
Alvin Lee : I' m going home
Faith no more : Easy
Ritchie Blackmore : Highway Star
Jimi Hendrix : Monta
Carlos Santana : Monta
Albert Järvinen : Monta
Rekku Rechart : Monta
Eric Clapton : Monta

onhan noita miljoonia ..........
 

sivurauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat ylipäätään tamperelaiselle jääkie
Viestin lähetti muaddib

Ja onhan ne Maideninkin soolot välillä melkosta tilulilua...

muaddib

Noniin. Ilmeisesti pioneerityöni naapurini parissa on pahasti kesken. Meidän täytyisi useimmin hengailla yhdessä kaupungilla, mutta perseeni ei aina kestä maksaa sitä 200 euroa että puhut mulle. Sullon näköjään aukkoja tiedoissasi sekä jääkiekon, että musiikin alalla. Vai eikö kuulesesi sattuneesta syystä enää voi Stratovariusta arvostella? (tähän TODELLA iso hymiö) Mielestäni kuitenkin Maideniltä ei löydy mitään kauheita tilulilusooloja, jos ainakin vertaa nuihin bändeihin mitä mainitsin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tekninen osaaminen todellakaan ole aina avainasemassa hyvistä sooloista puhuttaessa. Esimerkkinä käy vaikkapa Neil Youngin rujonpuoleinen kitaransoitto esimerkiksi kipaleissa Southern Man tai Like a Hurricane. Hienot soolot on kummassakin.

Erittäin hyviä sooloja on soittanut myös The Stone Rosesin John Squire. Esimerkiksi Made of Stonen soolo tai I Am the Resurrectionin loppurevitys ovat vertaansa vailla.
 

Wesku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös Brewer siinä "While my guitar gently weeps"- biisissä solon tempaise itse Eric Clapton ekä suinkaan Mr.Harrison ?

Mulla on semmoinen muistikuva, että joku muu sankari sitä skittaa siinä huudattaa.

Harrisonilla mukava soolo mm. Octopussys Gardenissa.

Kaameinta sooloa on vaikea keksiä, koska useat nahkahousuhevistit kisaavat siitä, mutta mielestäni paras voisi olla Ritchie Blackmoren soolo Highway starissa. Myös Randy Rhoads soittaa muikean hienon soolon Ozzyn Mr. Crowley- biisissä, sen lopussa.

Jaa, ehkäpä kaamein soolo sittenkin voisi olla muuten Randyn Paranoid- kappaleen sooloilu uudella "The Essential" Ozzy- kokoelmalla(live-esitys). Tuntuu ettei sävelkulusta ole harmainta haisuakaan ja tärkeintä on vauhti ja kova ääni. Koko soolo on jotenkin aivan irrallaan ja huonoa kuultavaa.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Viestin lähetti Wesku
Eikös Brewer siinä "While my guitar gently weeps"- biisissä solon tempaise itse Eric Clapton ekä suinkaan Mr.Harrison ?

Mulla on semmoinen muistikuva, että joku muu sankari sitä skittaa siinä huudattaa.
Kyllä, kyllä. Clapton soittaa While my guitar gently weepsillä soolokitaraa. Harrison oli nimenomaan halunnut saada ystävänsä soittamaan tällä biisillä. Ja upeata kuunneltavaahan se on. Tulee ihan kylmät väreet, kun kuuntelee mestareiden soitantoa.

Täällä on parjattu Slayer-kitaristien sooloja. Kuuntelen juuri South Of Heaven albumia ja nimikkobiisin soolot tekevät kyllä gutaa. Se on kyllä totta, että turhan usein heidän sooloissa ei ole varsinaisesti mitään järkeä. Seasons In The Abyss on yksi niistä harvoista "järkevistä" kitarasooloista, mitä he ovat soittaneet. Toisaalta, etenkin Kingin soolot ovat niin hauskoja, että niissä on kuitenkin jotain viihdearvoa :-)
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
"While my guitar gently weeps" on miesten yhdessä kirjoittama alunperinkin. Ja eikös siinä niin käynyt että kiitokseksi Harrisonin avusta Clapton vei Harrisonilta muijan?
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Viestin lähetti goldenawe
"While my guitar gently weeps" on miesten yhdessä kirjoittama alunperinkin. Ja eikös siinä niin käynyt että kiitokseksi Harrisonin avusta Clapton vei Harrisonilta muijan?
Heh, noinhan se taisi mennä :-) Eikös Claptonin väsäämä Layla ole kirjoitettu juuri samaisesta naisesta, vai oliko se You Look Wonderful Tonight? Ehkä kummatkin...
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti clayman
Kyllä, kyllä. Clapton soittaa While my guitar gently weepsillä soolokitaraa. Harrison oli nimenomaan halunnut saada ystävänsä soittamaan tällä biisillä. Ja upeata kuunneltavaahan se on.

Jostain minulla on jäänyt sellainen muistikuva, että Harrison sai biisin helpommin "Valkoiselle tuplalle" pyytämällä Claptonin soittamaan, kun muutkin bändistä olivat innostuneita ideasta.

Täällä on parjattu Slayer-kitaristien sooloja.
...
Toisaalta, etenkin Kingin soolot ovat niin hauskoja, että niissä on kuitenkin jotain viihdearvoa :-)

Hyödyllisyys on silloin sivuseikka - kai se jotakin palvelee, että esim. jääkiekkoilija heittää jalkakikan sellaisessa tilanteessa, jossa siitä ei ole mitään hyötyä, mutta viihdearvo on tietenkin asia erikseen. :)
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti op777
Niinkö? Saattaa olla että tuo on vain vitsailua, mutta koska olet monesti osoittanut täydellisen tietämättömyytesi konemusiikin ulkopuolisesta maailmasta, niin valaisenpa hieman.

Kitaraa käytetään myös klassisessa musiikissa: http://www.theclassicalguitar.co.uk/

op777
Koska jotkut "kitaramusiikin" ystävät ilmeisesti ovat niin lukutaidottomia, joudun edelleen toteamaan puhuneeni kitaramusiikista, kitarasooloista enkä kitarasta instrumenttina.

Luetaan ne kirjoitukset, sen jälkeen sisäistetään teksti, mietitään mitä kirjoittaja on mahdollisesti tarkoittanut, sen jälkeen mietitään uudestaan koska ensimmäisellä kerralla ilmeisesti ette täysin ymmärrä sanojen merkityksiä, sitten vasta kommentoidaan.

Ja keskustelijalle, kuka kyseli kosketinsointinesimerkkien perään... Bach nyt on tietenkin tuotantoineen aivan ilmiselvä esimerkki urkuineen, konemusiikista ensimmäisenä esimerkkinä tulee mieleen Faithless yhtyeen God is a DJ kappaleen kosketinsoitinpimpute, yksinkertainen mutta äärimmäisen toimiva ja iskevä.

Ymmärrän kommenttieni aiheuttavan päänvaivaa ja painajaisia, joten ehkä on parasta että en musiikillisella tietämättömyydelläni enää teitä vaivaa.
 

bystander

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki, Mika Saukkosen lenkkikengät
Viestin lähetti Lsh
Mitä helvettiä? Eikö tätä vielä ole mainittu?

Faith No More - Easy

Tuossa on sitä, mitä soolokitaran täytyy olla. Se on mehukas, se puhuu ja se leikittelee.


Eroaako tämä jotenkin oleellisesti Commodoresin alkuperäisestä soolosta? Mulla kun on hämärä muistikuva että koko biisi (sooloineen, vokalistin *äyskähtelyineen ym.) on melko suoraa copy-pastea. Tämän takia en ole koskaan oikein ymmärtänyt kyseisen coveroinnin perimmäistä ideaa. Niin loistava yhtye kun FNM onkin, ei se kyllä tähän kappaleeseen mitään uutta ja mullistavaa pysty luomaan.

Se oikeasti paras soolo on Megadethin Tornado of soulsissa.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Viestin lähetti rapster
...Ja Baddingin Paratiisin soolokitarointi on kyllä varmaan parasta, mitä meikäläinen suomipoppiskamassa on koskaan kuullut. Tai ainakaan just nyt ei tule muita mieleen.


Viestin lähetti tant gredulin
Yksi kotimaan helmi: Richie Mattila Kauko Röyhkän biisissä Lauralle. Riffi ja soolo, molemmat ihania.
No niin, sieltähän se sitten tulikin, eipä vaan tullut mulle mieleen, vaikka just eilen tuli tiskatessa diggailtua tuota... Röyhkän musiikkia jotkut tuntuvat pitävän pelkkinä taustoina äijän itsensä löpinöille, mutta tällaisia juttuja pidän kyllä höpöhöpönä. Bändinsä ovat olleet hyviä ja musiikki aina hienoa - toinen lähes vastaavanlainen tapaus on tietysti "Dumari" Nurmio, sedällähän on ollut käytössään jo kitaristeja niin vakuuttava repertuaari (Walli, Jakoila, Riku Mattila...) ettei se voi olla biiseissä kuulumatta. Niin tasaista on, ettei tuolta oikein osaa nostaa mitään yksittäistä esiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös