Kahdesta en luovu: aurajuusto ja tuore tomaatti. Toiset kaksi ainesta menevät sitten vähän fiiliksen mukaan pääasiassa kolmen vaihtoehdon mukaan.
1. broileri, tonnikala, aurajuusto, tuore tomaatti
2. kebab, jalopeno, aurajuusto, tuore tomaatti
3. pepperoni, paprika, aurajuusto, tuore tomaatti
ja sitten tietysti Krapulapäivän Ystävä #1 a.k.a. Äijä-pizza mieluiten perhekokoisena:
4. kebab, pekoni, pepperoni, aurajuusto lisätäytteeksi tuore tomaatti ja tuplajuusto sekä reilusti valkosipulia...
(nautitaan pitkin päivää yksin 2x 1,5l:n colapullon ja 7 leffan leffapaketin kanssa, kyytipojaksi varataan suklaata, pussillinen irtokarkkia ja pop corneja)
Yksi suosikkini on myös nk. vege-ystävällinen neljän juuston pizza Quattro Formaggi. Turussa en ole vielä missään nähnyt ko. lättyä, mutta esim. eräässä Tukholman pizzeriassa siihen sisältyy:
5. mozzarella, fårost, gorgonzola, riddarost, färska tomater
Fårost on käytännössä tavallista fetaa ja riddarost... noh... Valiollakin taitaa olla tuotemerkkinä Ritarijuusto, mutta suoranaista vastinetta en Suomesta/suomeksi tiedä. Kermajuusto?
Pikaisella haulla ainakin Tampereen Pizzeria Napolin listoilta löytyy:
6. mozzarella, parmesan, feta, aurajuusto
Yhtä nopealla haulla ensimmäinen italialainen ohje Quattro Formaggista kuuluu seuraavasti:
7. mozzarella (250g), parmigiano (100g), provolone (100g), gorgonzola (100g)
Suosittelen testaamaan! Lisäksi kuten sanottua, menee vaikka puoliksi jonkun kasvissyöjän kanssa... Bonuksena pikku vinkki syömiseen; ÄLÄ aloita välittömästi pizzan saavuttua pöytään. Salaattilautanen kannattaa hakea vasta pizzan saavuttua pöytään ja antaa pizzan reilusti jäähtyä. Juustot ovat suoraan uunista tullessaan erittäin kuumia ja jotenkin eri mautkin tulevat paremmin esille viileämmissä palasissa.
EDIT:
Joo...elikkäs mun übersuperpizzaan kuuluu:
Kebab, pepperoni, broileri ja tuplajuusto. Joskus broileri korvataan tonnikalalla.
Ei näemmä hirvittävästi eroa mun Äijä-pizzastani...
Häätyy näin Suomen känkkypääkaupunkilaisena kertoa pieni anekdootti:
- Tahtooko sina tahan pizza valkosibali?
- En.
- Meilla ei ole valkosibali.
Mitä vitun järkeä tuossa jutussa on?
Eikä tämäkään kauas jää tarinasta, jonka olen joskus aiemminkin tänne kirjoittanut:
Mohammed Abdullah: laittaako oregano?
Ms.Foxie: ei kiitos
Mohammed Abdullah: ja ma laitta oregano!!!