Pieni knoppi jne
Täällä on monta kertaa haukuttu Britney Spearsin versiota Joan Jettin I Love Rock'n'Rollista. Okei versiossa on ilmeisesti kyseessä juuri Joan Jett coverointi, mutta se Joan Jettin versiokin on jo cover. Alkuperäisesittäjä on The Arrows. Sinänsä hauskaa on se, että jo kun biisi alunperin tehtiin, niin tekijät olivat soitelleet The Runawaysin managementiin ja halunneet että The Runaways levyttäisi tekeleen. Joan Jett oli The Runawaysin komppikitaristi siihen aikaan. Tekijät soittivat itse tuossa The Arrowsissa.
Sitten niitä muita onnistuneita
Nazareth: This Flight Tonight .
Jopa alkuperäisesittäjä ja kirjoittaja Joni Mitchell kuulemma esittelee kappaleen keikoilla Nazareth-biisiksi.Lisäksi versioissa on huima ero. Kuulin kerran alkuperäisen ja kesti kauan ennenkuin tunnistin alkuperäiskappaleen samaksi kuin eräs kautta aikojen suosikkibiiseistani.
Anthrax: She
Löytyy Kiss-tribuutilta Kiss My Ass. Hakkaa alkuperäisen 100-0, ja alkuperäinenkin on hyvä, ja olen lisäksi Kiss-fani. Ero Anthraxin hyväksi tulee suurelta osin soundeista. Lisäksi Anthraxilta löytyy aivan loistava versio Joe Jacksonin Got The Time'sta.
Dweezil Zappa: Stayin' Alive.
Tässä piti alunperin olla Ozzy laulamassa, mutta Ozzyn levy-yhtiö oli kieltänyt, joten levyllä sen vetää Donny Osmond, tuo 70-luvun teinityttöjen märkäuni, ja komeesti vetääkin. Velipoika oli netistä löytänyt tuon alkuperäisen Ozzyn kanssa tehdynkin. Komea oli sekin. Varsinkin alkuhuuto: "Welcome to disco-train, ja väliosassa oleva "I am a disco-man" osoittavat tervettä huumorintajua.
Dread Zeppelin: Heartbreaker Hotel
Kyseessähän on oikeastaan tupla-cover, koska siinä on yhdistettynä Led Zeppelinin Heartbreaker-riffi ja joitakin muitakin osia Elviksen Heartbreak Hotelin melodiaan. Kun vielä Elvis-imitaattori (Tortelvis) vetäsee sen tuhdin reggae-biitin päälle, niin jees. Homma on tehty niinkuin hyvä huumorimusiikki kuuluukin tehdä eli soittohommat taidolla ja ainakin osa huumorista löytyy näistä oivaltavista yhdistelmistä. Bändi oli lisäksi livenä aivan loistava.
Lemon: Nainen tummissa
Siis aivan loistava veto tuosta Heepin Lady In Black'istä.
Aivan samalla viivalla alkuperäisversion kanssa. Tää tuli tosin kuultua alunperin juuri suomalaisena versiona, ja sitten vasta alkuperäinen. Kun vielä ottaa huomioon sen että olin silloin 9-vuotias, niin nostalgia arvo nostaa sen jo huipulle.
Hopsan meinas unohtua tuo yksi eli
The Black: Mamma Mia
Ruotsinpojat soittelevat Abbaa levyllisen tuhdeilla hard-rock soundeilla. Ei pelleillä muuten, kuin että jokaseen introon on ympätty joku tunnettu heviriffi/intro sen verran pieleen soitettuna, ettei tartte masaa tuplarojalteja. Mamma Mian introon
on ympätty Smoke On The Water.
Lisätään vielä ainakin yks, eli
Van Halen: You Really Got Me
Myös toinen Kinks-laina You're No Good ja oikeastaan muutkin heitin coverit on loistavia
Ja kerta kielon päälle sano pultsari kun metsään oksensi:
Ted Nugent: Rag Doll
Löytyy Aerosmith-tribuutilta "Not The Same Old Song And Dance", Nug saa hommaan enämpi dirtiä kuin Tyler/Perry-kaksikko.
Huonoja on taas satoja, ja sitten on näitä muka-covereita, joissa ei oo muutettu mitään. Mun mielestä cover on oma versio, jossa vain kumarretaan alkuperäiselle, tai ollaan saatu "visio" että tänhän vois tehdä näinkin.
Tällä hetkellä eniten pännii toi Pimpparaudan Rafael, mutta siihen on ihan oma syynsä. Tein kotona sellasen Enter Sandman-tyyppisen sovituksen CakeWalkin avulla yksikseni ao. biisistä, ja ajattelin et sitten kun mulla taas on bändi, niin tätähän vois vetää sellasena mukavana yllärinä.
No nyt siitä hävis pointti. Nyt kun olis se bändi. Sitäpaitsi se mun yksin tehty versiokin on parempi... ja meidän isä on vahvempi kuin niiden yhteensä ....jne. I get me coat ...