Paras suomalainen kirosana?

  • 21 308
  • 148

Paras kirosana?

  • Helvetti

    Ääniä: 3 0,5%
  • Hitto

    Ääniä: 3 0,5%
  • Jumalauta

    Ääniä: 21 3,6%
  • Kyrpä

    Ääniä: 7 1,2%
  • Paska

    Ääniä: 2 0,3%
  • Perkele

    Ääniä: 361 61,5%
  • Perse

    Ääniä: 9 1,5%
  • Saatana

    Ääniä: 32 5,5%
  • Vittu

    Ääniä: 133 22,7%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 16 2,7%

  • Äänestäjiä
    587
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Toki kyllähän "perseen suti" on myös varsin vahva ilmaus. Se tulee puheeksi silloin, kun on oikein vakava paikka. Ja perskarvakeskustelussa.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Kyllä se perkele kun kunnolla pärähtää, niin silloin siinä on tosi kyseessä. Siinä on voimaa takana kun se ärrä pärähtää.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Perkele on voimakkain sekä ilmaistuna että luonteeltaan muutenkin. Vittu on tätä nykyä lähinnä välimerkkiin verrattava sana. Myös ulkomaalaiset kunnioittavat Perkelettä. Mutta että kirkonmenot eivät olisi muuttuneet liian väkeviksi niin etelän vetelät laittoivat Saatanan tilalle. PERKELE!
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Joskus olen näköjään perkelettä mennyt äänestämään, mutta kyllähän nuo kaikkinensa aika turhia sanoja ovat. Interjektioina käytettyinä ihan meneviä, mutta normaalissa keskustelussa käytettyinä tehosteisina ja joskus myös retorisina keinoina antavat yleensä käyttäjästään huonon kuvan.

Siksipä en kiroilekaan.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Perkele ja vittu tulee melki vuorotellen, vittu varmaan enemmän, mutta toisaalta perkele on voimakkaampi ilmaisu, kun joku asia menee vituiksi.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Perkele. Ihan omaa luokkaansa, kenties jopa koko maailman mittakaavassa.
 

Snagari

Jäsen
Joskus olen näköjään perkelettä mennyt äänestämään, mutta kyllähän nuo kaikkinensa aika turhia sanoja ovat. Interjektioina käytettyinä ihan meneviä, mutta normaalissa keskustelussa käytettyinä tehosteisina ja joskus myös retorisina keinoina antavat yleensä käyttäjästään huonon kuvan.

Siksipä en kiroilekaan.

Jos ei ihminen kiroile, niin kyllä mulle siitä aika outo kuva tulee. Jos siis on niin "kiroilematon", että sen jo huomaa ja kyllä sen aika nopeasti huomaakin. Itse menen varmaan sellaisen vittusaatanateinin ja jumalautaherrasmiehen välimaastoon. Lasten kuullen ja epäsopivisissa paikoissa en kiroile, mutta normaalissa kavereiden kanssa jutustelussa tulee väritettyä tarinoita ihan huomaamattomasti kirosanoilla. Muutenhan se olisi aika kirjalliskokous jos kaikki puhuvat monotonisella äänellä kirjakieltä. Ei mulle.

Paras "kirosana" on mielestäni kyrpä. Harvoin käytetty ja samanlainen jylhyys kuin perkeleessä, mutta perkeleen kuulee liian usein.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Se on muuten jännä homma, että mä en porukoiden kuullen ole kiroillut kuin korkeintaan pari-kolme kertaa. Muissa oloissa sitten lipsahtelee vähän liikaakin.
 

Aberystwyth

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Perkele. Siinä on munaa. Kolme tavua, tärisevä r, kova k.

Eräs asia, mikä minua on hieman suomalaisessa kirosanakulttuurissa mietityttänyt on henkilöön kohdistuvien kirosanojen puute. Noista listalla olevista sanoista "kyrpä" on ainoa mainio loukkaus, paska toimii jotenkuten (yleensä etuliitteellä "vitun") ja (ihmis)perse on myös ihan hauska. Mutta kaikista puuttuu vähän sellainen potku mitä on englannin kielen sanoissa "cocksucker" ja "motherfucker". Jälkimmäisen suomenkieliseksi käännökseksi olen nähnyt ehdotettavan "mutsinnussijaa". Ei se edes kuulosta kirosanalta. Ensin mainitulle on tosin olemassa valitettavan harvoin nähty suomennos, jota aion ehdottomasti ajaa yleisempään käyttöön.

Kullinlutkuttaja.

Sana kuulostaa siltä, mitä se esittääkin. Lisäksi myös näyttää, sillä u-vokaali saa suun hieman pyöreään asentoon. Ja tätähän voi tehostaa tarvittaessa asianmukaisilla käsiliikkeillä.

Kyllä siinä jäisi kaiken maailman samuelljacksonit ja brucewillisit kakkosiksi, kun tulisi suomalainen toimintaelokuva jossa suomalainen äijä tulee, pelastaa maailman ja laukoo väliin one-linereita tyyliin: "Sä kerjäsit tätä, kullinlutkuttaja."
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Kyllä siinä jäisi kaiken maailman samuelljacksonit ja brucewillisit kakkosiksi, kun tulisi suomalainen toimintaelokuva jossa suomalainen äijä tulee, pelastaa maailman ja laukoo väliin one-linereita tyyliin: "Sä kerjäsit tätä, kullinlutkuttaja."

Jumalauta (aloitetaan kevyellä voimasanalla) tässä olisi aikamoista testosteronimyrskyä, kun joku juhaveijonen tai kailehtinen vetäisi tuollaisia reploja. Sankari olisi periaatteessa vastaava kuin John McLane, mutta pukeutuisi virttyneeseen flaneliin ja paskaisiin farkkuihin, aseena olisi kotimainen Valmetin tuplapiippuinen haulikko.
Vastaavilla reploilla pystyisi tekemään aika messevän action pläjäyksen, mutta eipä tällaiseen ole nikosaaristen ja jaskasaariluomien kulta-aikana juurikaan tilausta.

Vastasin kuitenkin parhaaksi kirosanaksi perkeleen. Tuo alkukantainen ja kovalta kuulostava sana toimii varmasti kielellä kuin kielellä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Omassa katalogiassa saatana, tarkemmin, shaatana, on selkeässä nosteessa kuin Teuvo Hakkaraisen parlamentaarikon ura. Olen vittu perkeleen melko ehdoton ja vankkumaton kannattaja sen monikäyttöisyyden, historian, maskuliinisuuden ja tarkoitusperän vuoksi, mutta kyllähän sellaisessa kipakassa "Shäätänä" - lausahduksessa on asianmukaista tilannetajua, uniikkia alkukantaista karjuvaa voimaa ja huomion saamista. Kannatan Hannu Jortikkamaista ilmaisua, sillä kukaan muu ei osannut tätä 2000-luvun alussa kuin Jore huutaessaan tuomareille Shäätänää 5 sentin päässä tuomarin naamasta. Toimi myös Vladivostokissa. Mutta siis jopa hieman ä:tä korostaen.

Shäätänän pahviperse vittu hei!!
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Perkele.

Äänestys lukkoon, no contest ja kaikki muut on väärässä.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joku muu, mikä?

Michael Jackson
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Ehkä itse näkisin sen et miten kirosanan painottaa.

Oma ääni sille kun tulee oikein tunteikas ja sydänjuurista saakka murahteleva PERKELE.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Kyllä se on perkele.

Sen verran ahkerasti se on itselläkin käytössä, että lienee omien muksujen ensimmäinen itse lausuttu kirosana.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Saatana tai vittu tulee jotenkin luonnollisimmin. Saatana ehkä useammin. Aika usein pääsee suustakin myös vokaaliton versio prkl, koitan tuolloin ilmeisesti peitellä kiroiluani. Tai sitten some-suomi on paremmin hallussa. Vtu tai stn vaikeampi sanoa kuin prkl.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Perkeleenvittusaatana... Minulle tuo nyt on yksi sana joka purkautuu suustani kun jokin menee pieleen. Tuon parempaa kirosanaa en tunne...
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Voihan jemmersta on kova. Voi lausua vaikka kirkossa eikä pappikaan punastu.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Miksi tuolla vaihtoehdoissa on kyrpä? Ei se ole kirosana.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Perkele on kyllä se voimallisin ja samalla ehdoton klassikko. Yhdistelmistä tulee käytettyä sopivissa tilanteissa synteesiä "perkeleen verikyrpä", mutta ei ole sopiva lasten kuulla sitä, ellen sitten ole täysin tosissani. Pelkkä perkele vaatii sekin kyllä totisen tilanteen, koska niin hienoa sanaa ei saa vitun tavoin altistaa inflaatiolle. Jos vain pikkuisen kismittää, käy hyvin "perseiden perse" tai "perseensuti" yms arkipuheet, kuten "saatanan helvetin paskaperse, voi jumalauta".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös