Paras elokuvaohjaaja?

  • 6 768
  • 82

Paras elokuvaohjaaja?


  • Äänestäjiä
    245

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Uleåborgir kirjoitti:
Mielestäni nuo mainitsemasi simppelit käsikirjoitukset ja eleetön näytteleminen toimivat loistavasti. Pitkiä kuvia ja helvetin laajoja yleiskuvia käytettiin myös tehokeinona. Näitä on mukava katsella kun niitä vertaa nykyisiin kuusi leikkausta sekunnissa -toimintaleffoihin, kun ei oikein tiedä kuka pärjää ja kuka ei.

Tuo on kaikki 100% totta, mutta silti toimintaleffat/toimintaseikkailut, mitä Leonen dollaritrilogia sisällön puolesta kaikessa komeudessaan kuitenkin edustaa, eivät vaadi niin paljon paneutumista kuin monimutkaisemmat kässärit, minkä parissa Kubrick hääräsi. Voi myös kysyä olisiko Leonen teho läheskäään samaa luokkaa näissä ilman Ennio Morriconea. Varmasti yksi onnekkaimpia ohjaajia hovisäveltäjän suhteen. Morricone oli vielä luovimmillaan juuri Leonen aikaan. Sama säveltäjä sai joistakin lähes katselukelvottomista leonekopioista ihan OK tuotoksia spagugenreen.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Olisin äänestänyt Visa Mäkistä, mutta kun ei ole suorissa vaihtoehdoissa, niin taidan tyytyä Lynchiin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ai vittu kun on paha paikka valita yksi, melkein mahdoton.

Valitsin Coppolan, Kummisedät on vaan niin vitun kova juttu.

Mutta Tarantino on todella lähellä, Pulp Fiction on ehkä paras leffa mikä on tullut nähtyä. Tosin tässä ehkä korostuu Tarantinon loistavat kirjoittajan kyvyt myöskin, yksinkertaisesti nerokas kässäri.

Michael Mann on myös kova sana, Miami Vice iskee edelleen kuin tuhat volttia. Manninkin kovin osaaminen lienee tuottamisen/kirjoittamisen puolella mutta uskon että vaikutus ohjaukseenkin on ollut suuri.

Leone taas nousee listalla korkealle kiitos Clint-trilogiansa ja Huuliharppukostajan vuoksi (olikohan tuo oikea nimi Once Upon A Time In The Westille?)

Coppola
Tarantino
Mann/Leone
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Daespoo kirjoitti:
Michael Mann on myös kova sana, Miami Vice iskee edelleen kuin tuhat volttia. Manninkin kovin osaaminen lienee tuottamisen/kirjoittamisen puolella mutta uskon että vaikutus ohjaukseenkin on ollut suuri.

Miami Vicen osalta Mann oli tosiaan enempi taustahahmo(ellei tarkoita tätä uusinta kyttäleffaa mikä lähinnä nyt nimettiin Miami Viceksi markkinointisyistä), mutta kyllä häntä nimenomaan huippuohjaajana voi pitää. 80-luvulla vielä haparointia, poikkeuksena debyytiksi aivan loistava Thief ja kohtuullinen Manhunter. Uudemmat, varsinkin Heat, Collateral ja Insider, ovat kuitenkin laatuleffoja.
 

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Paras ohjaaja on joku muu, Tim Burton.

Hänen leffansa ovat upeita, mahtavia, synkkiä mutta silti niin kauniita. Ed Wood, Edward Scissorhands, Big Fish, Corpse Bride, Sleepy Hollow, Batmanit... the list goes on and on...
 

Cube

Jäsen
David Lynchiahan tässä tekisi mieli äänestää, mutta koska en voi edes esittää ymmärtäväni hänen elokuviaan kunnolla, menisi moinen mielestäni vähän tekotaiteelliseksi "on se nero" -huuteluksi. Sen sijaan Tarantinon meiningin kykenen tavoittamaan edes jollain tasolla, joten hänelle ääni, vaikkei paras ohjaaja sinällään olekaan. Oma suosikkini tällä erää kuitenkin ehkä.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Hitchcockia tässä on tullut fanitettua jo vuosikausia ja hänelle ääni meni. Toki miehen uralle useampikin isompi tai pienempi huti ehti sattua, mutta mestariteoksia taas riittää ja jokin erikoinen juttu miehen leffoissa on että meikäläinen niistä lähes poikkeuksetta innostuu. Kubrick toisena suosikkina taas eroaa Hitchistä siinä, ettei miehen ansioluettelossa olekaan juuri muita kuin mestariteoksia (ne muutamat ensimmäiset leffat ennen loistavaa The Killingiä ovat näkemättä). Vastaavalla ja vielä suvereenimmalla tavalla on tässä ketjussa vielä nähdäkseni mainitsematon Terrence Malick ohjannut ajallisesti pitkällä urallaan vain neljä elokuvaa, kaikki sanoinkuvaamattoman upeita viiden tähden teoksia.

Näiden kolmen lisäksi kun mainitsee Charlie Chaplinin, Billy Wilderin ja nykyohjaajista Curtis Hansonin, brittiläisen Mike Leigh'n sekä David Lynchin, jolta itselleni kolahtaa parhaiten miehen ns. normaalimmat elokuvat eli The Straight Story ja varsinkin Elefanttimies, niin alkaa suosikit olla koossa.
 

Miguel

Jäsen
Pitkää opintiellä ollaan ja täysin epäpätevänä arvioimaan ketään ylitse muiden. En kyllä usko, että vielä kymmenen vuodenkaan kuluttua osaisin antaa vastausta tähän kysymykseen.

Tarantino olisi tässä vaiheessa uraansa liian helppo valinta. Jos hän tekisi elokuvia ripeämmällä tahdilla, eväät saattaisivat loppua yllättävän nopeasti. Ketään muuta taas en tunne niin läpikotaisin, että uskaltaisin varauksetta ylistää enemmän kuin toisia suosikkejani.

Kunniamaininta vielä Tim Burtonille. Jos tämän mielen saa täysin uppoutuneeksi fantasiamaailmaan, tuohon itselleni suht outoon genreen, ei miehen taitoja voi olla ihaielmatta.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ääni meni muulle vaihtoehdolle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Pierre_Melville

Ehdoton suosikkini on Jean-Pierre Melville. Kaveri oli todellinen nero ja aito auteur, eli ohjaaja joka käsikirjoittaa, ohjaa ja leikkaa elokuvansa itse. Lisäksi hänellä oli oma studio ja tuotantoyhtiö, joka oli jopa 50-70-luvuilla Ranskassa todella harvinaista. Kiteytetysti sanottuna hän ei ollut yhdenkään studion tai käsikirjoittjan huora, vaan todella teki mitä halusi.

Huikeaa kuvausta ja huikean vähän dialogia. Tähän kiteytyy koko Melvillen elokuvien hypnoottinen ote. Nämä eivät kuitenkaan ole mitään todellisia taide-elokuvia, sillä massia oli JP:nkin saatava riittävästi joka elokuvasta. Leffoissa esiintyvät tuon ajan kaikki ranskalaiset tähdet kuten Montand, J-P Belmondo, Delon yms.

JP:n leffat voi jakaa kahteen aihealueeseen. Sota- ja rikosleffat. Melville oli WW2:ssa vastarintamies joten sitä kautta tietämystä molemmista aihealueista oli riittävästi.

Äijä oli todella omituinen ja vaikea ihminen, mutta kukapa nero ei olisi.

John Woo ja Tarantino ovat maininneet JP:n leffat ehdottomiksi suosikeiksiin ja inspiraation läihteiksi. Myös Aki Kaurismäki ja Jim Jarmusch ovat maininneet
JP:n vaikutuksen omiin toihinsä.

Katsomisen arvoisia leffoja.:

Le Doulos 1962 J-P Belmondo->Rikosleffa aitoon noir-tyyliin. Juoni paljon vaikeampi kuin 30-luvun jenkkinoirissa. Julkaistu ainakin UK:ssa hyvänä versiona. Saanee alan erikoiskaupoista Suomessakin

Le Samourai 1967->Alain Delonin mestarisuoritus palkkamurhaajana. Julkaistu Jenkeissä Criterionin toimesta.

L'Armee des ombres 1969->Vastarintaliikeleffa. Ainoa Suomessa julkaistu.

Le Cercle rouge 1970-> Loistava ryöstöleffa. Uran huippu Le Samourain ohella. Taas Delon pääosassa. Todella ubercool leffa. Julkaistu UK:ssa ja Jenkeissä laadukkaina versioina.
 
Viimeksi muokattu:
Mr. Penguin kirjoitti:
Paras ohjaaja on joku muu, Tim Burton.

Hänen leffansa ovat upeita, mahtavia, synkkiä mutta silti niin kauniita. Ed Wood, Edward Scissorhands, Big Fish, Corpse Bride, Sleepy Hollow, Batmanit... the list goes on and on...

Tämä mies kyllä nousee itselläkin aika korkealle. Hänellä on tyyli johon ei kyllästy.. varmaan sen takia, että muut eivät pääse lähellekään. Makuasia sitten pitääkö näistä vai ei, mutta itselle kolahtaa.

Nyrkkisääntönä, mitkä kolahtavat itselleni.. Elokuvan pitää olla realistinen, mutta shokeeraava (Peckinpah, Olmos, Eastwood) tai sitten sarjakuvamaisen kaunis tyyliin Burton. Tietysti löytyy sellaisia joukosta, että pitää olla science fictionia, joka ampuu niin yli ettei tarvitse arvailla onko se sitä vai ei (starwars, alien). Kauhuleffat tosin voivat olla tyyliä Rob Zombie, mutta ainakin ovat shokeeraavia :D Äh vitut.. tätä kirjoittaessa löytyy koko ajan lisää ja lisää tyylejä sekä alatyylejä, jotka parhaimmillaan kolahtaa ja mieleen tulvii enemmän ja enemmän ohjaajia, jotka ovat ainakin kerran tehneet jotain ainut kertaista. Senpä takia Peckinpahilla on ääneni. Hän teki jotain mikä vaikutti minuun.
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Vintsukka kirjoitti:
Missä on Alan Smithee, mies joka on ohjannut mm. Dyynin, jota virheellisesti usein luullaan David Lynchin leffaksi?

Alan Smitheen lukuisi elokuvia pidetään yleensä floppeina. Ei ole herra itsekkään koskaan kehdannut antaa haastatteluja elokuvistaan.

Mies taisi masentua niin pahasti hänestä tehdystä dokumentista An Alan Smithee Film: Burn Hollywood Burn ettei tee enää elokuvia.

Thomas Lee on kai jonkinlainen manttelin perijä.
 

Dynamo#79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Huuhkajat, KD
Vaikea valinta...

Tarantino - Pulp Fiction, Reservoir dogs

Mendes - American Beauty

Forman - Yksi lensi yli käenpesän, Man on the Moon

Burton - Batman, Batman Returns, Edward Scissorhands

Scorsese - Mafiaveljet, Casino, Taxi Driver

F.F.Coppola - Kummisedät

Eli Roth - Cabin Fever, Hostel

Louhimies - Paha maa, Valkoinen kaupunki

Piirainen - RAID

Valitsen Quentinin.
 
Viimeksi muokattu:
Sergio Leone ennen Scorserea ja Coppolaa.

Leonen olisi voinut korottaa jumalaksi jo pelkän Hyvät, Pahat ja Rumat -elokuvan perusteella, joka on mielestäni kaikkien aikojen paras elokuva. Lännenfilmien suurena ystävänä saatan toki olla hiukan puolueellinen, mutta minkäs teet. Kyseinen elokuva sisältää kaiken, mitä elokuvalta voi vaatia - tai no ehkä romantiikka jäi puuttumaan. Yhtään väheksymättä Leonen muita laatulänkkäreitä, niin HPR on se jalokivi joukossa.

Leonen toinen mestariteos, Once upon a time in America pitäisi nähdä niin alkuperäisenä leikkauksena (miltei 4h) kuin mahdollista, mutta lyhemmätkin versiot ovat mahtavia.
 
Tämä nyt on lähes mahdoton valinta, mutta yritetään perustella.

Sergio Leone: The Good, The Bad and The Ugly on kaikkien aikojen suosikkielokuvani. Kuvauksellisesti, tarinallisesti, hahmollisest upea teos. Ja se musiikki! Once opon a time in the West on toinen huikea teos, täysin omassa kastissaan ja siihen päälle Once opon a time in America, joka häviää omassa genressään ainoastaan Godfathereille ja niillekkin hädin tuskin.

Akira Kurosawa: Tehnyt huikean määrän loistavia elokuvia, henkilökohtaisena suosikki elokuvanani kuitenkin ehkä koskettavin elokuva ikinä, Ikiru - Tuomittu, joka on äärettömän laadukas elokuva. Huippuohjaajista tasaisin ja eniten elokuvia tehnyt ohjaaja, joka eli elokuvalle.

Andrei Tarkovsky: Solaris, Mirror ja Andrei Rublev ovat kaikki lähes täysin omassa kastissaan. Ehdottomasti tien näyttäjä, Kubrickin 2001:stä ylistävien tulisi nähdä Solaris.

Terrence Malick: Kuvauksellisesti täysin omassa kastissaan. Upeat ja vangitsevat Badlands ja Days of Heaven yhdistettynä kaikkien aikojen parhaaseen sotaelokuvaan Thin Red Linen.

Darren Arnovsky: "Uuden sukupolven" kuningas. Pii sekä Requim for a Dream ovat loistavia teoksia. Myös Suomessa lähes julkaisematon The Fountain on tulevaisuuden kulttiteos.

Alejandro Amenabar: The Others oli mielenkiintoinen ja erilainen kauhu elokuva, mutta miehen käsittämättömän upea ohjaus elokuvasta Mar Adentro - Meri Sisälläni teki miehestä minun silmissäni legendan.

Gasper Noe: Irreverble ja Jeus Contre Tous ovat järkyttäviä, mutta samalla vangitsevia teoksia. Oman tiensä kulkija.

Clint Eastwood: Unforgiven on vain niin upea elokuva.

Stanley Kubrick: Miehen ansio luettelo elokuvan parissa on peloittavan laadukas. Paneutui elokuviinsa enemmän kuin kukaan muu koskaan. Dr Strangelove on teos, joka jokaisen on nähtävä, samoin Paths of Glory.

FF Coppola: Ensimmäiset kaksi Godfatheria ovat huikeudessaan täysin omassa kastissaan.

Alejandro Gonzalez Inarritu: Viimeisen vuosikymmenen paras ohjaaja. Amores Perros, uskomattoman hieno 21 Grams ja Babel.

Mä en äänestä ketään, listaamista voisin jatkaa koko yön.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Paras elokuvamusiikkihan toki oli aina Leonella (Morricone on Jumala ja silleen), mutta Kubrickia ei kukaan hänen omimmalla alallaan lyö. Mieshän on, perkele, taiteilija!
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Terry Gilliam on oma suosikkini. En tiedä onko hän maailman paras ohjaaja mutta on tehnyt suuren osan suosikki elokuvistani

Fear and loathing in Las Vegas, Tideland ja Holy Grail ovat loistavia pätkiä

Kakkosena tulee ehkä Mr Quentin
 

Mwandishi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Terry Gilliam on oma suosikkini. En tiedä onko hän maailman paras ohjaaja mutta on tehnyt suuren osan suosikki elokuvistani

Fear and loathing in Las Vegas, Tideland ja Holy Grail ovat loistavia pätkiä

Kakkosena tulee ehkä Mr Quentin

Holy Grail on Gilliamin ohjaus vain osittain, Terry Jonesin piikkiin menee vähintäänkin puolet.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Äänestin vaihtoehtoa "Joku muu, mikä?". Ihmettelen suuresti miksei Ere Kokkosta oltu mainittu erikseen nimeltä.
 

nikozwan

Jäsen
Oma ääneni menee David Lynchille. Miehen töitä on tullut ihailtua jo vuosikausia, ainoa ohjaaja jonka koko tuotanto (pitkät elokuvat) löytyy omasta DVD-hyllystä.

Jos joku ei ole tutustunut niin suosittelen. Ei mitään valmiiksi pureskeltua vaan elokuvia jotka pistävät ajattelemaan. Lost Highway lienee kaikista paras helmi vahvasta tuotannosta.
 

Makopide

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo FOREVER, Liverpool
Alfred Hitchcockille lähti minun ääni. Hitchcock oli taiturimainen ohjaaja, suoranainen nero.

PS: Äänestyksen avaaja on myös ottanut asiakseen yrittää muuttaa ohjaajagurun etunimenkin jostain kumman syystä, ehkä Hitchcockin häikäisevät elokuvat ovat vieneet kaverilta näön.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös