Paras elokuvaohjaaja?

  • 6 764
  • 82

Paras elokuvaohjaaja?


  • Äänestäjiä
    245

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Olen lapsesta saakka ollut kova katsomaan elokuvia ja aikuisiän myötä harrastus on vain voimistunut. DVD:n valtakaudella ja uuden elokuvalainsäädännön myötä elokuvien saanti on parantunut ja hyvä niin.

Itse aika paljon seuraan elokuvien tulemista ohjaajien nimien kautta joskin toki jotkut tuottajatkin ovat jo niminä painuneet mieleen, mutta kuitenkin ohjaaja on se, mikä aina ensimmäisenä tsekataan kun uutta rainaa saan käsiini.

Oma nykypäivän suosikkini on kyllä Steven Soderbergh, mutta hyviä ohjaajia on niin paljon. Siksipä tavallaan onkin tietysti mahdotonta sanoa, että joku olisi paras, mutta jos nyt kuitenkin kysytään.

Tein listan, missä on melko paljon ohjaajia ja pahoitteluni jos joku hyvä ohjaaja on listalta pois jäänyt, joten pistetään myöskin vaihtoehto, että joku muu, mikä?

Ja nyt sanon heti alkuun, että listalla on varmuudella ohjaajia, jotka joidenkin mielestä eivät edes ansaitsisi oikeutta listalla oloon, mutta halusin kuitenkin tuoda kohtuu paljon nimiä ja vähän erilaistenkin elokuvagenrejen tekijöitä ja ei kait se ketään haittaa jos nimiä on enemmänkin. Kyllähän sen näkee sitten kuitenkin, että mikä niitä nimiä saa. Ihan mielenkiinnosta halusin tämän tehdä, että mikä on jatkoajan suosituin ohjaaja. Ja näinköhän jää joku nimi pois, mikä saa huomattavan paljon kannatusta. Sekin on ihan mahdollista.

edit: Jätin sitten sen Soderberghin pois kokonaan listalta :D
 
Viimeksi muokattu:

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Itse äänestin sitten John Woota. Ymmärrän hyvin, että joku katsoo kieroon, mutta minä nyt vain pidän miehen tuotannosta ihan järjettömän paljon joskin toki Hollywoodissa tehdyt pätkät ovat olleet niin paljon tuotannon rajoittamia, että en niitä itsekään kovin paljon arvosta, mutta kaukoidässä tehdyt rainat ovat jotain aivan järjettömän hienoa menoa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
No listalla on monta nimeä joiden lähes kaikkiin elokuviin olen tykästynyt ja katselen kyseisten ohjaajien teoksia uudestaan ja uudestaan. Kubrick, Almodovar, Leone, Coppola, Scorsese...

Pari oivallista tytärtäkin on Sofia Coppola, Asia Argento...HEI, Dario Argento! Pari mestariteosta kauhuelokuvan saralla, tosin epätasaisuutta.

Koska Markus Selin ei ollut listalla äänestän Renny Harlinia. Erityisesti Gladiaattorien tuomisesta Suomeen.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Prkl, Almodovar jäi listalta kokonaan. No, eiköhän näitä ala vielä tippumaan, mutta halusin osittain siksikin tämän ketjun avata, että ehkä on jotain sellaista, mitä en itsekään ole niin paljon seurannut.
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Clint Eastwood, Krzysztof Kieslowski ja Jane Campion voisivat olla potentiaalisia nimiä ainakin minun listalleni. Äänestän joku muu mikä, Clint Eastwood.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
No johan niitä nyt löytyy. Minä kun vielä käytin jopa muutaman minuutin tuon listan miettimiseen. :D

Joo, Itäpuun poissaolo on kyllä paha kolaus ja myöskin tuo Puolan lahja elokuvalle. Totta.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
avatar kirjoitti:
Prkl, Almodovar jäi listalta kokonaan. No, eiköhän näitä ala vielä tippumaan, mutta halusin osittain siksikin tämän ketjun avata, että ehkä on jotain sellaista, mitä en itsekään ole niin paljon seurannut.

Äänestyslistathan ovatkin sitä varten että porukka pääsee kitisemään keitä kaikkia listalla ei ole, ha ha...mutta sitä vartenhan on "joku muu"-vaihtoehto. Ennen kuin joku kerkeää niin Ingmar Bergman taitaa puuttua myös listasta. Ihan kattava mainstream-listahan tuo kuitenkin on, olisikin hyvä kun joku valottaa täällä muita, etenkin eurooppalaisia nimiä listan ulkopuolelta.

Kuka muuten ohjasi Bud Spencerin ja Terence Hillin lapsille huikeanhauskat tappeluelokuvat?

Ai niin ja Aku Louhimiehelle plussaa Levottomista. Edelleen hauskimpia ja kuumimpia leffoja koskaan.

"Malja mestarille, joka on nussinut
morsiamen kanssa, viimeksi eilen!"
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Golden AWe kirjoitti:
Ai niin ja Aku Louhimiehelle plussaa Levottomista. Edelleen hauskimpia ja kuumimpia leffoja koskaan.

Sä oot kyllä vitsikäs :D

Aku Louhimies, tämä meidän Suomen QT. Ei jeesus :D

"Lumihanki, kirves ja perhe."

Joo, Levottomissa oli tissejä, että ihan hyvä leffa.

edit: Joo Bergman puuttuu myös joka kuuluisi ehdottomasti tuonne. Lopulta hyviä elokuvaohjaajia on maailmassa kuitenkin melkoinen määrä.

Mut Louhimies. Naurattaa vieläkin :)
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
avatar kirjoitti:
Joo, Levottomissa oli tissejä, että ihan hyvä leffa.

Ihmettelen, että AWe ei ole ollut oma itsensä ja kertonut, että Russ Meyerin ja ruotsalaislegenda Mike Beckin puuttuminen listalta harmittaa. Molemmat tyylilajinsa ehdotonta eliittiä
 

Claudius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Albert Hitchcock :D

No juu asiaan, itse äänestin David Fincheria. Häneltä löytyy uraltaan pari-kolme elokuvaa, jotka ovat allekirjoittaneeseen iskeneet todella kovaa. Parhaina esimerkkeinä Se7en ja Fight Club. Fincher tuntuu osaavan luoda todella hyvin sellaisen kaoottisen ja mielipuolisen tunnelman elokuviinsa, minkä ainakin itse koen pelkästään positiivisena asiana.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Äänestin kansallistunteen puuskassa Harjolan Lauria. Tarantino vie tämän joka tapauksessa.
 

TML

Jäsen
Hitchcockin älykkyys on vertaansa vailla ja ehdottomasti häntä äänestin.

John McTiernan oli myös mielessä samoin Kubrick.
Ja älkää unohtako Kokkosen Ereä!
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Rafael kirjoitti:
Ihmettelen, että AWe ei ole ollut oma itsensä ja kertonut, että Russ Meyerin ja ruotsalaislegenda Mike Beckin puuttuminen listalta harmittaa. Molemmat tyylilajinsa ehdotonta eliittiä

~HA! Suomen kesä, Nelosen uusima "Irtiottoja" ja taannoinen kohtaamiseni Laura Malmivaaran kanssa baarissa ovat tällä hetkellä pyörryttäneet päätäni niin että suomalaiset naiset ovat tällä hetkellä taas kovassa huudossa. Paikallaan olisikin kysyä sopiiko Matleena Kuusniemelle paremmin pieni pyöreys ja kiharat (Levottomat) vai kiree tsempattu kroppa ja suorat hiukset (Irtiottoja, Kaikki kunnossa)? Mutta hyvä huomio, tosin Mike Beckin teoksia en edes kovin tarkasti tunne. Kuulostaa tutulta. Ehkä olen skipannut aina alkutekstit tai jotain.

PS. Avatar, ai Levottomissa pelkästään "tissejä". Siellähän oli läpyskätkin tapetilla!

"Mä olen Turun paskin jätkä.

Mites lomat? Hirveä loma. Mä olen ollut
kännissä aamusta iltaan.

Miksi? -Pia on ollut pahalla päällä.

Mistä syystä? - Kun mä olen ollut kännissä"


*****

Sivuhuomiona muuten sellainen että tälle ketjullekin Yle Teema on melko tärkeä kanava. Tasaiseen tahtiin tulee upeita klassikoita.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minua miellyttää suunnattomasti M. Night Shyamalanin tyyli kertoa asioita. Hänen elokuviensa käsikirjoituksista voidaan olla montaa mieltä mutta nimenomaan ohjaus, ja kerronnan tyyli on minun mieleeni.

En nyt sitten tiedä onko hän paras mutta tuli vaan mieleen noin tuon listan ulkopuolelta. Onhan noita loistavia ohjaajia paljon eikä niitä oikein osaa järjestykseen laittaa.
 

Rocco

Jäsen
Monta kovaa nimeä, vaikea valinta. Moni on tehnyt klassikoita, mutta myös huteja. Silti löysin seasta Luc Bessonin.

Tarantino on käsikirjoittajana kyllä aivan velho.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Yhtä en pysty valitsemaan, mutta top kolmoseen menee seuraavat herrat:

Stone: Platoon silloin kun muut tekivät Ramboja, Wall Street, Natural Born Killers ja yksi parhaista ikinä: JFK.

Tarantino: Reservoir Dogs, Jackie Brown ja Pulp Fiction. Kill Billeistä en niin hirveästi välittänyt.

Lucas: Tähtien sodat ja Indiana Jonesit toimivat aina.


Lähellä:
Coppola olisi pelkillä Kummisedillään voittaja, mutta pudotan listalta maailman ylihypetetyimmän leffan, Ilmestyskirja nyt:n takia pois.

Sergio Leone: Dollaritrilogia, Huuliharppukostaja ja Suuri gangsterisota.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Te kaikki ootte tuuliajolla
niin kuin peräsimetön jolla
eikä teitä ohjaa Hitchcock

- Moog Konttinen: Enok
 

Kaivanto

Jäsen
Billy Wilderia olisin äänestänyt, mutta koska muun äänestäminen on käytännössä hukkaan heitetty ääni, annoin protestiäänen mystiselle Albert Hitchcockille. Klassinen Hollywood ei näy olevan oikein muodissa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Listalla on monia loistavia ohjaajia ja sitten myös niitä vähemmän loistavia.

Näistä kuitenkin minun mielestäni muiden yläpuolelle nousee maestro Stanley Kubrick. Vaikka kaikki hänen elokuvansa eivät ihan nerokkaita tai loistavia olisikaan olleet, niin niissä oli jokaisessa jotain sellaista koukkua, mikä nostaa ne tavanomaisuuden yläpuolelle.

Bubbling under: Martin Scorsese, Ridley Scott, Milos Forman...

tuuski kirjoitti:
Lucas: Tähtien sodat ja Indiana Jonesit toimivat aina.
George Lucas ei ole Indiana Jones -leffoja ohjannut yhtäkään. Käsikirjoituksissa on toki kyllä ollut mukana, mutta leffat on ohjannut Spielberg. Star Warseistakaan hänen ohjaamiaan ei ole kuin Uusi Toivo ja tämä viimeisin trilogia. Hieman "yllättäen" minun mielestäni parhaat kaksi SW-elokuvaa on juuri Empire Strikes Back ja Return of the Jedi, jotka eivät Lucasin ohjaamia ole. Lucas on todella köpelö ohjaaja, vaikka visionäärinä onkin huippuluokkaa.
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen, Colorado
Michael Mann olisi muuten selvä ykkönen muttei kyennyt jatkamaan Heatin ja Viimeisen mohikaanin laatua seuraavissa leffoissa (Collateral ja Miami Vice).

Mutta työkiireiden vuoksi en ehdi muita nyt miettimään joten jätetään Mann piikkipaikalle.

Edit: R Scott on myös aika vahvoilla kahden hyvin erilaisen mutta hyvän action leffan ohjaajana.
- Gladiator
- Black Hawk Down

Näiden lisäksi tietty tusina tusina actionia.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Kyllähän se puhtaan elokuvallisesta lähtökohdasta katsottuna taitaisi olla Martin Scorsese, mutta asenteensa vuoksi äänestän Michael Mannia. Hitchcock vähän liian historiaa tässä tapauksessa, vaikka kykyjä ei kukaan voi kieltää.

edit. Pedro Almodóvar on myös hyvä. Hienoa, että pitää eurooppalaista elokuvaa esillä ja onhan hän nyt ainakin osittain tehnyt kaksi tähteäkin Hollywoodiin eli andalucialaisen Antonio Banderasin ja madridilaisen Penélope Cruzin.
 
Viimeksi muokattu:

Ruma lapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC
Matti Ijäs. Ihan vaan Katsastuksen takia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös