Palstalla toimitetut naamapalmut?

  • 17 062
  • 96

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eli sinäkään et tajunnut? Mikä teitä ihmisiä vaivaa?
Nyt en tajunnut, että mitä en tajunnut. Siis ihan oikeasti en tajunnut. Voitko selittää? Olen kyllä expertti myös mukahauskoissa suomennoksissa, että sitä sinun ei tarvitse minulle enää selittää. Mutta siis vielä kerran, mitä minä en tajunnut?
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Nyt en tajunnut, että mitä en tajunnut. Siis ihan oikeasti en tajunnut. Voitko selittää? Olen kyllä expertti myös mukahauskoissa suomennoksissa, että sitä sinun ei tarvitse minulle enää selittää. Mutta siis vielä kerran, mitä minä en tajunnut?

Tajusitko väärin edellisviestini perusteella, kuten ukkometso, vai et?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Siis perustelu on se, että jos et pelaa ylikertoimia, saat palautusprosentiksi maksimissaan vedonlyöntitoimiston palautusprosentin, eli esim: veikkauksen tapauksessa 88%.

Nyt pahoittelen jos olet kokenut vedonlyöjä, mutta oletko kenties sekoittanut termit? Ylikerroin ei siis tarkoita altavastaajan kerrointa, vaan kerrointa, joka on (pelaajan mielestä) liian korkea suhteessa voimasuhteisiin. Eli tuo mainitsemasi 1,05 olisi hurja ylikerroin, mikäli todellisuudessa pelattavan kertoimen raja menisi 1,03:ssa.

Tuota, en ole todellakaan kokenut vedonlyöjä, siksi kysyinkin, mutta mielestäni tuossa tekstissäni tuon yli- ja alikertoimisuuden kuvasin kuten sinäkin - eli että kysymys ei ole kertoimesta itsestään, sen suuruudesta tai pienuudesta, vaan sen suhteesta oikeellisuuteensa.

Jatkan jankkausta - koska siis en todellakaan ole perillä näistä asioista - mutta olen luullut, että vedonlyöntitoimistot jäävät voitolle sen takia, että vedonlyöjät eivät pelaa rationaalisesti vaan esimerkiksi suhteettomasti korkea-kertoimisia kohteita. Emmehän voi ajatella, että vedonlyöntitoimistolla olisi mitään objektiivisesti oikeata kerrointa, tai että olisi olemassa, niin että kukaan sen tietäisi, objektiivisesti oikeata kerrointa. Kyselen näitä koska todennäköisyys on aina kiinnostanut käsitteenä, ymmärrän todennäköisyyden perusteet ihan ok, mutta matemaattisen ja epätäydelliseen informaatioon perustuvan todennäköisyyksien ero on minusta erittäin kiinnostava. No, ehkä pitäisi vain myöntää itselleen, kuten empiirinen kokemuskin on osoittanut, ettei vedonlyönti vain ole vahvimpia alueitani!
 

Nick Neim

Jäsen
Tää ketju. Tää on sitä face palmu kamaa. Ainakin tuo muiden ymmärtämättömyyden syyttely ollessaan itse kassalla vaikuttaa sellaiselta. Naamapalm -kamalta.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
En. Vittuilin vaan ukkometsolle. Ymmärsitkö?

Hyvä. Tuosta kun olisi voinut ymmärtää vittuilun mille tahansa osapuolelle sanavalintojen puolesta.

Älä kiusaa pientä poikaa, ei se ymmärrä kuitenkaan. Sitä ahistaa jo muutenkin, kun täällä vaan vittuillaan kaikille, eikä olla kunnolla.

Kiitti hei. Mutta kaipa itsekin olet huomannut, että palstalle useimmiten lähdetään negatiivisen kautta.

Tää ketju. Tää on sitä face palmu kamaa. Ainakin tuo muiden ymmärtämättömyyden syyttely ollessaan itse kassalla vaikuttaa sellaiselta. Naamapalm -kamalta.

Toivottavasti tällä tarkoitit ukkometsoa, tai muuten minun pitänee oikeasti selventää koko juttu alusta alkaen.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Huomattu, ettet ymmärrä. Olet muuten totaalisen kassalla, mutta et todellakaan nostamassa voittoja. Itse sanot, ettet tajua, muttä vänkäät silti. Ei tainnut matematiikka kiinnostaa koulussa.
Kyllä se kiinnosti, järkevässä määrin. Vedonlyöntiä meille ei Kekkosen ja Koiviston aikana opetettu. Enkä ole kassalla vaan keittiön pöydän ääressä, terveisin Juhani Naamapalmu.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine

Liitteet

  • palstalla toimitetut naamapalmut.gif
    palstalla toimitetut naamapalmut.gif
    91,6 KB · kertaa luettu: 841

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
Jatkan jankkausta - koska siis en todellakaan ole perillä näistä asioista - mutta olen luullut, että vedonlyöntitoimistot jäävät voitolle sen takia, että vedonlyöjät eivät pelaa rationaalisesti vaan esimerkiksi suhteettomasti korkea-kertoimisia kohteita. Emmehän voi ajatella, että vedonlyöntitoimistolla olisi mitään objektiivisesti oikeata kerrointa, tai että olisi olemassa, niin että kukaan sen tietäisi, objektiivisesti oikeata kerrointa.

Eiköhän suurin syy ole se, että vedonlyöntitoimistot tarjoavat matemaattiseksi palautusprosentiksi 85-90% luokkaa. Yritä siitä sitten löytää yli 100% antavan kertoimen, kun kertoimet siis keskimäärin antavat 85%-90%. Ja väitteesi on sikälikin väärä, että vedonlyöntitoimistot pyrkivät aina siihen, että jokaista kerrointa (1 X 2) pelataan saman verran suhteessa niiden kertoimen suuruuteen. Siis kertoimen käänteisluvun verran. Esim jos kerroin on 6, sitä pelattaisiin vedonlyöntitoimiston optimitilanteessa 1/6=17%. Jos joku/jotkut käy lyömässä ykköseen paljon rahaa, vedonlyöntitoimisto pienentää sen kerrointa ja suurentaa ristiä ja kakkosta. Vedonlyöntitoimistoilla ei siis ole mitään tiettyä rahahanaa (esim: altavastaajien ylipelaaminen) vaan käärivät rahaa tasaisesti joka ikisesta pelatusta kohteesta.

Eli jos matemaattinen palautusprosentti on alunperin kertoimissa 88% ja ihmiset pelaavat merkkejä niiden käänteisluvun verran (vedonlyöntitoimiston tavoite), firma kerää 12% pelatuista rahoista voittoa, päättyi peli miten tahansa. Koska ihmiset eivät pelaa tasaisesti merkkejä vaan huomaavat ylikertoimia, kertoimien muuttelulla saadaan tasoitettua tilannetta, mutta matemaattinen palautusprosentti kasvaa esimerkiksi 94%:iin. Tällöinkin firma kerää 6% voittoja.

Nyt tulikin helvetinmoinen kiire, eli ajatusvirheitä ja muita sekoiluja saattoi jäädä tekstiini. Edit: vituiks meni se. Jatkoaika on tärkeempi. :)
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eli jos matemaattinen palautusprosentti on alunperin kertoimissa 88% ja ihmiset pelaavat merkkejä niiden käänteisluvun verran (vedonlyöntitoimiston tavoite), firma kerää 12% pelatuista rahoista voittoa, päättyi peli miten tahansa. Koska ihmiset eivät pelaa tasaisesti merkkejä vaan huomaavat ylikertoimia, kertoimien muuttelulla saadaan tasoitettua tilannetta, mutta matemaattinen palautusprosentti kasvaa esimerkiksi 94%:iin. Tällöinkin firma kerää 6% voittoja.

Juuri tälläistä vastausta hainkin, kiitokset rautalangasta ja vaivasta! Sen verran vielä yritän vääntää, että tuohan kuitenkin tarkoittaa kokonaisuutta, kaikkien vedonlyöjien massaa - vaikka firma saisikin voiton maksimaalisesti niin siltikin sen oikeaan osuneita kertoimia valikoiden lyövät voivat päätyä voitolle. Se mikä tässä eniten sekoitti harvoja aivosolujani oli, että ajattelin, ettei palautusprosenttia voi määritellä eksaktisti, koska kenelläkään ei ole absoluuttista tietoa todellisista voimasuhteista eikä absoluuttista tietoa vedonlyöjien käyttäytymisestä (mutta näköjään tämä jälkimmäinen onkin pitkälle ennakoitavissa, eli prosessi onkin melkoisen eksakti vaikka ei siis täydellisen eksakti).

Pointin voinee siis tiivistää siihen, että ylikertoimissa vedonlyöntitoimiston voitot ovat keskimäärin pienemmät ja pelaajien puolestaan suuremmat eli siksi niitä kannattaa pelata. Ihmiskunnalle pieni, mutta minulle suuri askel ymmärryksessä...
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juuri tälläistä vastausta hainkin, kiitokset rautalangasta ja vaivasta ...

Edellistä voi vielä sen verran täydentää, että kun pelaa kiinteäkertoimisia pelejä, pelaa silloin ikään kuin ammattilaista vastaan, jolla on lisäksi tuo mainittu marginaali etunaan. Sokerina pohjalla, peliyhtiö tarkkailee koko ajan pelien jakautumisia ja pitävät itsellään oikeuden sulkea kohteen, mikäli pelaaminen on "vääristynyttä" toisin sanoen, ovat pistäneet ylikertoimen mitä jengi tajuaa pelata reilummin.

Sen sijaan, vaihtuvakertoimisissa peleissä vastustajasi on toinen amatööri. Ei ole vaikea kuvitella miten esim. tulosvedon rahat jakautuvat päin persettä tulosten odotusarvoihin nähden. Toki paljon vähemmän nykyään kuin 10v sitten, mutta väärin silti. Käytännössä esim. jääkiekon tulosvedossa kun kotijoukkueen isomaalisia voittoja pelataan ihan perkeleesti liikaa, mistä seuraa, että oikeasti todennäköisempien tulosten kertoimet on liian isoja. Harvoin tosin tarpeeksi isoja.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Ei ehken mennyt tämän ketjun osalta, kuten piti. Toisaalta, onhan tässä ketjussa ihan itse tehden ollut riittämiin pelkästään otsikon mukaista toimintaa.

Nostan tassuni kohden Allahia.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen verran vielä yritän vääntää, että tuohan kuitenkin tarkoittaa kokonaisuutta, kaikkien vedonlyöjien massaa - vaikka firma saisikin voiton maksimaalisesti niin siltikin sen oikeaan osuneita kertoimia valikoiden lyövät voivat päätyä voitolle.

Itse asiassa niin sanottu voittava vedonlyönti ei niin kauhean harvinaista ole, mutta ns. kannattava vedonlyönti sitävastoin on. Niin sanottuun arbitrage huntingiin pystyy kuka tahansa, jolla on google ja sillä pystyy nopeasti tekemään itselleen lähes varmasti pienen pesämunan (muutamia satasia). Arbitraasilla siis tarkoitetaan tilannetta jossa esim. tennisottelussa Danal-Refeder vedonlyöntisaitti A tarjoaa kertoimia 2,10-1,80 ja vedonlyöntisaitti B kertoimia 1,90-2,05, jolloin molempia pelaamalla saa "varman" pienen voiton.

Arbitraasivoitotkaan eivät ole todellisuudessa täysin varmoja vaan niissäkin on riskinsä. Esimerkiksi kertoimien äkillinen muuttuminen, selkeästi virheelliset kertoimet, internet-yhteyden ongelmat ym ovat mahdollisia vaikkakin epätodennäköisiä.


Ammattimaisen vedonlyönnin esteenä on usein maksimipanos. Vedonlyöntisaitit harvemmin suoraan bannaavat voittavia pelaaja, mutta useimmiten iskevät heille tavallista pelaajaa huomattavasti matalamman panoskaton. Tällöin vedonlyöntiammattilaiset joutuvat pelaamaan bulvaanin kautta, "huoraamaan" eri vedonlyöntisivustoja tai tyytymään muihin rahanhankintakeinoihin esim. konsultointiin ja vihjepalveluihin.
 
Itse asiassa niin sanottu voittava vedonlyönti ei niin kauhean harvinaista ole, mutta ns. kannattava vedonlyönti sitävastoin on. Niin sanottuun arbitrage huntingiin pystyy kuka tahansa, jolla on google ja sillä pystyy nopeasti tekemään itselleen lähes varmasti pienen pesämunan (muutamia satasia).

Riippuu tietysti, mitä "nopeasti" tarkoittaa, mutta melkein riippumatta siitä tuo muutamia satasia kuulostaa aika vähältä.

Arbitraasivoitotkaan eivät ole todellisuudessa täysin varmoja vaan niissäkin on riskinsä. Esimerkiksi kertoimien äkillinen muuttuminen, selkeästi virheelliset kertoimet, internet-yhteyden ongelmat ym ovat mahdollisia vaikkakin epätodennäköisiä.

En sanoisi, että kertoimien äkillinen muuttuminen on epätodennäköistä (toki määrittelykysymys tämäkin).

Ammattimaisen vedonlyönnin esteenä on usein maksimipanos. Vedonlyöntisaitit harvemmin suoraan bannaavat voittavia pelaaja, mutta useimmiten iskevät heille tavallista pelaajaa huomattavasti matalamman panoskaton. Tällöin vedonlyöntiammattilaiset joutuvat pelaamaan bulvaanin kautta, "huoraamaan" eri vedonlyöntisivustoja tai tyytymään muihin rahanhankintakeinoihin esim. konsultointiin ja vihjepalveluihin.

Tai sitten pelaavat paikkoihin, joissa ei rajoituksia ole tai jos on, pystyy silti lyömään kohtuullisilla panoksilla.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En sanoisi, että kertoimien äkillinen muuttuminen on epätodennäköistä (toki määrittelykysymys tämäkin).

Arbitraasien jahtaamisessa kyse on sekunneista. Se, että kerroin muuttuu arbitraasivoitollisesta arbitraasitappiolliseksi siinä välissä kun lyöt eri saittien vedot kiinni on hyvin epätodennäköistä. Mutta mahdollista kuitenkin.
 
Arbitraasien jahtaamisessa kyse on sekunneista. Se, että kerroin muuttuu arbitraasivoitollisesta arbitraasitappiolliseksi siinä välissä kun lyöt eri saittien vedot kiinni on hyvin epätodennäköistä. Mutta mahdollista kuitenkin.

Se on kohteesta riippuen jopa hyvinkin todennäköistä tai ainakin erittäin mahdollista ja se muutos voi olla voittollisesta tappiolliseksi tai voitollisesta todella reilusti voitolliseksi tai jotain siltä väliltä. Arbitraaseja voi pelata myös livevedonlyönnissä tai juuri ennen tapahtuman alkua, jolloin kertoimien muodostuminen lähestyy livevedonlyöntitilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös