Mr Fox, mun noin 15- vuoden kokemuksella työoikeudesta nyt tällä kertaa olet pihalla. Ei pahalla, mutta et sä voi tätä asiaa ratkoa lehdistötiedotteiden teksteillä. Tässä ketjussa jo aiemmin hyviä oikeudellisia vastauksia sinulle, joten en lähde erikseen asiasta kynäilemään.
Öh niin... en kai mä ole mitään yrittänyt "ratkaista"?
Koko hommahan lähti liikkeelle
yhdestä viestistäni, jossa mä puolustelin Österlundin näkemystä. Siinä viestissäni mä sanoin, että mä ymmärrän Österlundin näkemyksen koeajan ja try outin eroista.
Itse asiassa mä jopa (osittain) ymmärrän tätä.
- - -
Tämä siis kyllä kieltämättä puoltaisi tuota Österlundin näkemystä, että koeaika on eri kuin try out -sopimus.
(joskin henkilökohtaisena mielipiteenäni tuo on täysin älytöntä termeillä kikkailua)
Mun käsittääkseni (ja uskoisin myös Österlundin näkemyksen olevan) termiä KOEAIKA voidaan käyttää vain silloin, jos pelaajan kanssa tehdään pelaajasopimus käytännössä koko kaudesta. Pelaajasopimuksen kohdassa 2.2 lukee seuraavaa: "Koeajan kuluessa pelaajasopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Koeajan enimmäispituus on neljä (4) kuukautta. Kahdeksaa (8) kuukautta lyhyemmässä pelaajasopimuksessa koeaika voi olla enintään puolet pelaajasopimuksen kestosta. Koeaikaa ei saa sopia siten, että se on voimassa 31.12. jälkeen."
En mä mielestäni ole yrittänyt mitenkään muuten tätä juttua "ratkaista". Tämän (Österlundin) näkemyksen ovat useammatkin kirjoittajat täällä jakaneet. Sinäkin - hyvä kausi - kirjoitit jälkimmäisessä kappaleessa tasan tarkkaan sen, minkä voin allekirjoittaa.
Sekään Össe ei nyt auta, että olet keksinyt "uuden" käsitteen try-out. TSL ei sellaista tunne, joten tämä ratkeaa olemassa olevilla käsitteillä.
Eli koko termi "try out" on turhaa termeillä kikkailua. Käytetään siitä sitten vaikka nimitystä "näytön paikka" tai "training camp" tai ihan mitä tahansa.
Näytön paikka: 90-luvulla Hannes Hyvönen pakkasi pelikamansa kassiin ja ajoi Oulusta Turkuun näyttääkseen taitojaan Jursinov-Koivulle. Hyvönen tuli omalla kustannuksellaan joukkueen treeneihin näyttämään, että hän on sopimuksen arvoinen. Myös Miikka Rousu ja Terry Luukkonen tekivät samanlaiset tempaukset. Ei näistä 90-luvulla puhuttu millään termillä "try out".
Training Camp: pari vuotta sitten kesällä Juhani Tamminen järjesti TuTo:ssa training campin. Ilmoittautuiko sinne nyt muistaakseni yhdeksän ukkoa, joista pari-kolme taisi saada sopimuksen? Näiden joukossa oli myös Derek Famulare. Tässäkään yhteydessä ei käytetty nimitystä "try out", vaan nimenomaan "training camp". Millä tavalla nämä nyt sitten eroavat Tuomas Suomisen tilanteesta?
Vielä maanläheisempi esimerkki: mä olen joskus junnuna pelannut hetken futista. Tällä hetkellä mulla on ikää jo 37 mittarissa, mutta mulla on edelleen henkilökohtainen tunne, että se pallo voisi vielä jotenkin pysyä räpylässä. No, jos mä soittaisin vanhalle pelikaverilleni - joka toimii nykyisin jonkun futisjoukkueen valmentajana - ja kysyisin, että voisinko tulla teidän kanssanne treenaamaan. Totta helvetissä se onnistuisi. Harjoitteleehan esim. Lee Sweatt tällä hetkellä jonkun paikallisen lätkäporukan kanssa. Uransa jo lopettanut kaveri, joka haluaa pitää kunnostaan huolta sekä nähdä itse, että olisiko hänestä kuitenkin vielä jatkamaan uraansa.
Näissähän on käytännössä kyse myös "try out -sopimuksista". Jos mä vaikka maanantaina pakkaisin nappulatossit kassiin ja painuisin treeneihin, niin kyllähän siitä jonkinlainen paperi väännettäisiin. Ihan jo siltä pohjalta, että mulla on yleensäkin "oikeus osallistua joukkueen treeneihin" - jotain muutakin konkreettista kuin vain yksi puhelinsoitto vanhalle pelikaverilleni. Tämä sopimus (mallia "try out") voisi olla voimassa vaikkapa huhtikuulle sarjakauden alkuun. Jos sitten tämän "try outin" aikana valmentaja huomaakin, että ei saatana... Kettuherra on edelleen parempi keskikenttäpelaaja kuin yksikään vakiokokoonpanon jätkistä, niin sittenhän vasta sopimusneuvottelut alkaisivat. Tämä olisi kuitenkin vasta ensimmäinen virallinen pelaajasopimus. Tähän voitaisiin silti liittää myös koeaika, jonka pituus on maksimissaan puolet varsinaisen pelaajasopimuksen kestosta.
Samaten Lee Sweattilla on takuuvarmasti jonkinlainen paperi, että hän voi treenata paikallisen porukkansa kanssa. Siltikään tällä paperilla ei ole minkäänlaista tarkoitusta, että hänen pitää jatkaa uraansa juuri kyseisessä joukkueessa (jos siis päättää jatkaa uraansa).