Palloseuran tiedotustilaisuus 8.11.2013 klo 13:00

  • 52 878
  • 166

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Niklas maisterismies on ollut "pankkipuolella esimiehenä". Miksi tälläisiä on jääkiekossa mukana? Lukossa on omana ongelmana Rajala, joka on myös täysin ylimielinen faneja kohtaan. Pikkutakit tuntevat ylemmyyttä toppatakkeihin vai mitä lie.

Nykyään on yritysjohdossa muodissa tuo termi "kova johtaminen" sitä TPS:n puolelta on nyt osoitettu Case-Vahalahdessa ja tässä tapauksessa.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine

Jalasvaara

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS ja WSH Capitals
Aivan käsittämätöntä touhua tämä kyllä on. TJ sopii porukkaan kyllä oikein hyvin, kun on sopivan ylimielinen. Melko surullista sakkia nämä Seuran asioista päättävät ihmiset.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No tulipa kattotua lehdistötilaisuus. Vittu. Okei, on ihan jees, että Tumpille tosiaan annettiin mahdollisuus suoraan päästä takas liigaympyröihin puolentoista vuoden pelaamattomuuden jälkeen. Ja otettiin paikalle, johon ei välttämättä pelaajia olisi enää tarvinnu (3 ja 4 ketju). Sai sopimuksen ja siihen mukaan omat sponsorit, jotta toi on Tumpillekkin "kannattava" sopimus ilmeisesti pelata koko kausi sen sijaan, että tekisi muuta duunia.

Mun mielestä on kyllä tällä hetkellä rahallisesti arvokkaampi kuin muutama muu alaketjujen pörrääjä, joilla todnäk on parempi palkkakin. Toivottavasti saa ensi kaudeksi oikeasti arvoisensa sopparin.

Mut voi vitun vittu tota TJ:tä, ihan jees, että koitti alkuun ottaa vähän roolia, että hän hoitaa tiedottamiset (sen sijaan, että toteaisi ettei hän kommentoi vaan Ari Vuori, Tomi, Koivu, Ketonen, Siivooja, TPS-kissat tai jukkapalmu) mutta sitten alko tollanen vitun lässytys ja kiertely etten kommentoi tota, enkä tota, enkä tota, eikä me kommentoida tota eikä meit kiinnosta kommentoida tota eikä vittu totakaan. Ei vaan vittu soikoon toi kaveri sovi TJ:ks. Ei noilla näytöillä voi ruveta veteleen nokka pystys niinku olis joku isokin tekijä ja ruveta kukkoileen, vähän nöyryyttä saatana.

Mitä helvettiä, 300k maksava pelaaja ei ole sen arvokkaampi joukkueelle kuin 225 euroa / ottelu maksava pelaaja? Mikskä vitussa sille sitten maksetaan niin helvetisti paljon enemmän.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Ja huikeimmat poiminnat:

Pelaajayhdistyksen mukaan koeaika saa kestää korkeintaan neljä kuukautta, kun se Suomisen osalta kesti lähes viisi. Miten tämä on mahdollista?
- Meillä oli Suomisen kanssa tryout-sopimus. Se on eri asia kuin koeaika. Olen varmistanut juristilta, että sopimuksemme Suomisen kanssa on täysin laillinen. Siihen ovat sitoutuneet ja sen hyväksyneet sekä seura että Suominen. Mitä ihmeellistä siinä silloin on?

Tryout on siis suomeksi yleisesti ymmärretty koeaikana. Mikä ero näissä nyt teistä on?
- En mene yksityiskohtiin, mutta tämä on meidän tulkinta. Jos käy ilmi, että ollaan toimittu väärin, sitten korjataan.

Seuranne fanit ovat pitäneet sinua ja muuta seurajohtoa viime aikojen tapahtumien vuoksi ylimielisinä. Kysymyksiin ei olla fanien mielestä vastattu suoraan ja moni asia on jäänyt auki. Mikä on viestisi faneille?
- Toivoisin, ettei meitä nähtäisi sellaisena. Ne jotka minut tuntevat, eivät ihan ensimmäisenä tuota sanaa minuun liitä. Me haluamme olla avoin seura, kenelläkään ei ole varaa ylimielisyyteen. Olemme yhtä TPS-perhettä kaikki. Me teemme tätä faneille. Itselläni on paljon asioita hoidettavana, eikä aina ehdi vastata kaikkeen. Siksi tämä tilaisuus tänään järjestettiin, että voi kysyä.

Faninne ovat ihmetelleet, että maksatte isoja palkkoja ulkomaalaispelaajille, mutta oma kasvatti, Tuomas Suominen, pelaa tällaisella sopimuksella. Miten kommentoit?
- Haluan vain sanoa, että minä toivon sydämestäni, että Tumppi pelaa hyvän kevään ja me voitamme mestaruuden. Jos tätä laajemmin katsoo niin urheilullisessa menestyksessä olisi ollut joukkueella toivomisen varaa. Henki on kuitenkin yhtenäinen ja parempaa on tulossa, siihen uskomme. Meillä on hyviä pelaajia ja osaava valmennus.

Seuranne sisältä otettiin yhteys Lukkoon kesällä ja sanottiin, ettei Ville Vahalahti ole täysin pelikuntoinen. Asiaa on vatvottu, mutta Tepsin versiota ei olla vieläkään kuultu. Voisitko sen nyt kertoa avoimuuden nimissä?
- Minä tiedän, miten asia on mennyt, mutta sitä ei ole syytä lehtien palstoilla puhua.

Eikö sinua häiritse seurasi saama negatiivinen julkisuus tässä?
- Ei se sillä lailla häiritse. Jos on jotain ollut, asia on sisäisesti käsitelty. Me halusimme Villen ja Nummelinin, annoimme heille asialliset tarjoukset, mutta he eivät meille tulleet.

Vahalahti teki jatkopaperin perjantaina Lukkoon. Olitteko miehen perässä tällä kertaa?
- En kommentoi tällaisia asioita. Tepsillä ei ole mitään kaunoja Villeä kohtaan, kaikkea hyvää hänelle.

Mitkä ovat oman työsi suurimmat haasteet tulevan vuoden aikana?
- Kyllä ne talouteen liittyvät ja kassavirran hallintaan. TPS on mukana Eurooppa-liigassa, joka on todella mielenkiintoinen juttu.

Ässät ilmoitti Twitterissä, että voisi olla kiinnostunut mainoksen hankkimisesta Suomisen paidasta. Mitä mieltä olet tällaisesta?
- Jokainen organisaatio pitäköön huolen omistaan. Kyllä tuo oli minusta vähän... vähän väärä tapa.

TPS:n 225e per peli on siis parempi kuin hyvä läppä twitterissä.

Jäätävää settiä :D

Lähteenä IS.

Edit: Voimia TMA.
 

BigJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aivan käsittämätöntä touhua tämä kyllä on. TJ sopii porukkaan kyllä oikein hyvin, kun on sopivan ylimielinen. Melko surullista sakkia nämä Seuran asioista päättävät ihmiset.

Suomisen ilme kertoo tuossa haastattelussa paljon, ei taida vilkaistakkaan Österlundiin. Noista Sutelan aikaisista arvoista on tainnut muutama merkki haalistua kassakaapissa:

-Omahyväinen kusipäisyys

Ilmeisesti, kaikki omat juniorit, jotka haluaa tulla koittamaan, ovat tervetulleita. Pitäisiköhän 15 vuoden tauon jälkeen kokeilla miten jalka liikkuu, tuolta vissin saa pelivehkeetkin.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Österlund sanoo että HÄN on tehnyt sopimuksen pelaajien kanssa. Mikä hittu Vuoren rooli nyt sitten oikein on? Mitä tekee UTJ Ari Vuori TPS:n organisaatiossa? Jos UTJ ei kommentoi pelaaja-asioita, jos UTJ ei tee sopimuksia, jos UTJ ei tee mitään mikä UTJ:n toimintaan kuuluu, niin miksi perkeleessä tuolla sellainen sälli sitten pyörii?

#confused.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Österlund sanoo että HÄN on tehnyt sopimuksen pelaajien kanssa. Mikä hittu Vuoren rooli nyt sitten oikein on? Mitä tekee UTJ Ari Vuori TPS:n organisaatiossa? Jos UTJ ei kommentoi pelaaja-asioita, jos UTJ ei tee sopimuksia, jos UTJ ei tee mitään mikä UTJ:n toimintaan kuuluu, niin miksi perkeleessä tuolla sellainen sälli sitten pyörii?

#confused.

Tuo nyt pitää periaatteessa paikkansa. Yleisesti yrityksissä kaikki työntekijät ovat toimitusjohtajan alaisuudessa ja monessa firmassa on tapana että tj allekirjoittaa kaikki työsopimukset.
 

oliwa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Supercell
Ja huikeimmat poiminnat:

Seuranne sisältä otettiin yhteys Lukkoon kesällä ja sanottiin, ettei Ville Vahalahti ole täysin pelikuntoinen. Asiaa on vatvottu, mutta Tepsin versiota ei olla vieläkään kuultu. Voisitko sen nyt kertoa avoimuuden nimissä?
- Minä tiedän, miten asia on mennyt, mutta sitä ei ole syytä lehtien palstoilla puhua.

Eikö sinua häiritse seurasi saama negatiivinen julkisuus tässä?
- Ei se sillä lailla häiritse. Jos on jotain ollut, asia on sisäisesti käsitelty. Me halusimme Villen ja Nummelinin, annoimme heille asialliset tarjoukset, mutta he eivät meille tulleet.

Vahalahti teki jatkopaperin perjantaina Lukkoon. Olitteko miehen perässä tällä kertaa?
- En kommentoi tällaisia asioita. Tepsillä ei ole mitään kaunoja Villeä kohtaan, kaikkea hyvää hänelle.

Lähteenä IS.

Edit: Voimia TMA.

TMA totesi aikaisemmin että lehdistö sai kysyä ihan mitä halusi, mies vain unohti mainita että Österlund vastasi tai oli vastaamatta, ihan miten kulloinkin halusi.

Halusi Österlund sitä tahi ei, tämä tiedotustilaisuus oli kuitenkin hyvinkin valaiseva.

1.) HC TPS:n mielestä on ihan ok maksaa Tuomas Suomiselle 225€ / per pelattu ottelu. Aikuiselle liigapelaajalle sopiva palkka. Toki jos tuo ei riitä, niin saa itse hankkia omia yhteistyökumppaneita.

2.) HC TPS ei kiellä väitteitä, että Ari Vuori olisi varoitellut Rauman Lukkoa Ville Vahalahden "sairaalloisuudesta". Österlund on sitä mieltä, että asiaa ei ole syytä käsitellä julkisuudessa ja mitään anteeksipyydettävää ei ole?

3.) Österlund on sitä mieltä, että media tekee juttuja vääristä asioista. Pitäisi Turussakin kiinnittää huomiota mielummin Kärppien hyvään menestykseen kuin esim. HC TPS:n toimintaan kaukalossa ja sen ulkopuolella.


Täytyy sanoa, että aika surullista on nyky tepsin meno. Itse en vaan voi tukea tai kannattaa millään tavoin tällaista toimintaa.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja huikeimmat poiminnat:

Katsoin illan komedianautintona tuon Youtubesta löytyneen koosteen. Sen jälkeen luin nämä Liuzkan poiminnat. Joko nukahdin kesken koosteen tai sitten nämä oli sensuroitu tuosta pätkästä. Toisaalta ei mitenkään yllättävää tässä uudessa avoimessa tiedottamisessa.

Jumalauta tässä on hienoa hykerrellä, kun jätkät ovat lantiota myöden paskassa ja yrittävät venkoilla itseään ylös. Silti vaan matka jatkuu kohti pohjaa.

Suominen muuten näytti siltä, ettei tiedä itkisikö, nauraisiko vai vetäisikö viereistä spedeä pataan. Huikeeta tilannekomiikkaa (eikä millään pahalla Suomista kohtaan).
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Suominen muuten näytti siltä, ettei tiedä itkisikö, nauraisiko vai vetäisikö viereistä spedeä pataan.

Tuo oli kyllä koomista. Koosteen alkuhetkillä Suomisen ilme kertoi kaiken. "Tiiän et sä kusetat, mut kuseta vaan, mä en voi sanoo mitään. Vitun pelle."

Tämä päivä loi minuun suurta epäuskoa rakastamaani seuraa kohtaan. Suikkanen ja koko jengi saavat minulta estoitta tukeni. Tuon hallituksen kanssa tämä organisaatio ei vain tule enää saavuttamaan mitään. Ei mitään. Katsoin tuon koosteen tiedotustilaisuudesta. En ole uskoakseni koskaan hävennyt TPS:n puolesta näin paljon. Videossa 20 minuutin tienoilla laitoin spontaanisti kädet kasvojeni peitoksi. Luoja, että hävetti. Että Kärpistä tai Liigan uudistuksista pitäisi puhua. Teki mieli olla kuin strutsi. "Laitan pään maan alle. Kun en näe mitään, minulle ei voi tapahtua mitään."

Österlund oli tyytyväinen siihen, että TPS kiinnostaa. Miksiköhän se sitten kiinnostaa? Facepalm! Haluttiin olla entistä avoimempia. Tulos? "En kommentoi, en voi kommentoida, en halua kommentoida. Haista sinäkin vittu." Vastaus toimittajan kysymykseen Suomisen arvosta verrattuna paremmin palkattuihin pelaajiin oli myös surkuhupaisa. Oliko herra toimitusjohtaja tosissaan?

Mennään kaikki metsään. Muovipussit päähän. Juostaan ympyrää ja toivotaan parasta.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Katsoin illan komedianautintona tuon Youtubesta löytyneen koosteen. Sen jälkeen luin nämä Liuzkan poiminnat. Joko nukahdin kesken koosteen tai sitten nämä oli sensuroitu tuosta pätkästä. Toisaalta ei mitenkään yllättävää tässä uudessa avoimessa tiedottamisessa.

Pakko sanoa sen verran, että nuo olivat IS:ssä ihan mustaa valkosena, joten saattaa olla että on myös tilanteen jälkeen tentattu koska TJ tuossa totesi jäävänsä tilaisuuden jälkeen tentattavaksi. Tosin saattaa ne yhtä hyvin olla kysytty tuossa suoraan...

Mutta tosiaan ettei menisi liikaa negan puolelle, niin on se tietty parempi kuin ei mitään että seura tuli tästä asiasta julkisuuteen. Tietysti toiminnasta näki että kyseenomaiset henkilöt eivät ole ihan hirvittävästi tottuneet kameran edessä olemaan.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Pelaajayhdistyksen mukaan koeaika saa kestää korkeintaan neljä kuukautta, kun se Suomisen osalta kesti lähes viisi. Miten tämä on mahdollista?
- Meillä oli Suomisen kanssa tryout-sopimus. Se on eri asia kuin koeaika. Olen varmistanut juristilta, että sopimuksemme Suomisen kanssa on täysin laillinen. Siihen ovat sitoutuneet ja sen hyväksyneet sekä seura että Suominen. Mitä ihmeellistä siinä silloin on?

Tryout on siis suomeksi yleisesti ymmärretty koeaikana. Mikä ero näissä nyt teistä on?
- En mene yksityiskohtiin, mutta tämä on meidän tulkinta. Jos käy ilmi, että ollaan toimittu väärin, sitten korjataan.
Itse asiassa mä jopa (osittain) ymmärrän tätä.

Haastattelussa tuli esille seuraavia päivämääriä: ensimmäinen pelaajasopimus on allekirjoitettu 09.04.2013 ja se oli voimassa 05.09.2013 saakka. Sopimus oli Österlundin mukaan "try out -mallinen" - mitä helvettiä se sitten ikinä tarkoittakaan. Mä ainakin käsitin tämän siten, että pelaajasopimuksen kohtaan - 2.2 Koeaika - ei olisi merkitty mitään. Toisin sanoen pelaajasopimuksesta ollaan vain täytetty kohta 2.1 - Sopimuskauden pituus.

Tämä siis kyllä kieltämättä puoltaisi tuota Österlundin näkemystä, että koeaika on eri kuin try out -sopimus.
(joskin henkilökohtaisena mielipiteenäni tuo on täysin älytöntä termeillä kikkailua)

Mun käsittääkseni (ja uskoisin myös Österlundin näkemyksen olevan) termiä KOEAIKA voidaan käyttää vain silloin, jos pelaajan kanssa tehdään pelaajasopimus käytännössä koko kaudesta. Pelaajasopimuksen kohdassa 2.2 lukee seuraavaa: "Koeajan kuluessa pelaajasopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Koeajan enimmäispituus on neljä (4) kuukautta. Kahdeksaa (8) kuukautta lyhyemmässä pelaajasopimuksessa koeaika voi olla enintään puolet pelaajasopimuksen kestosta. Koeaikaa ei saa sopia siten, että se on voimassa 31.12. jälkeen."

Mä uskoisin näin, että Tuomas Suomisen tapauksessa termiä "try out" käytettiin siitä syystä, että tuo alkuperäinen pelaajasopimushan ei ollut voimassa SM-liigakauden aikana. Mikä järki seuralla olisi muutenkaan tehdä pelaajasopimuksia (vaikka sitten koeajalla), jos sopimuksen aikana ei pelata yhtään ainoata SM-liigamatsia? Kuten sanoin: tavallaan mä ymmärrän tätä sopimussotkua.

Joka tapauksessa tämä Tumpin ensimmäinen sopimus - kutsutaan sitä nyt sitten nimellä try out -sopimus - oli siis voimassa 150 vuorokautta eli 4 kuukautta 28 päivää. Koeaikasopimuksen maksimikestohan on korkeintaan neljä kuukautta, joten varsinaisesta koeajasta tässä tapauksessa ei voida puhua. Täytyy kuitenkin myös muistaa se, että Pelaajayhdistys määrittelee myös kesäloman. Puhutaanko siitä sitten omatoimisena harjoittelujaksona on täysin sivuseikka.

"Työnantajan on annettava liigajoukkueen pelaajille 1.6. – 31.7. välisenä aikana lomaa yhtäjaksoisesti vähintään 36 arkipäivää eli kuusi viikkoa."

Näin ollen varsinaista harjoitteluaikaa joukkueen kanssa Tumpilla oli noin kolme ja puoli kuukautta.

EDIT: lisätään vielä linkit pdf-tiedostoihin

Jääkiekon SM-liigan pelaajasopimus
Yleissopimus
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
"Työnantajan on annettava liigajoukkueen pelaajille 1.6. – 31.7. välisenä aikana lomaa yhtäjaksoisesti vähintään 36 arkipäivää eli kuusi viikkoa."

Näin ollen varsinaista harjoitteluaikaa joukkueen kanssa Tumpilla oli noin kolme ja puoli kuukautta.

Saatan olla ihan väärässä, mutta voisin veikata, että tuo kesäloma ei koske Suomista koska hänellä ei ole tiedettävästi ollut viime kaudella sopimusta mihinkään.

Itsellä on kyllä tosi sekavat tunteet nytten tästä mediajutusta. Tavallaan hienoa että seura tuli julkisuuteen ja sitten en tiedä oikein miten tuohon sisältöön pitäisi suhtautua. Voidaanko osa laittaa harjottelevan TJ:n piikkiin vai voiko tämän perusteella tuomita. Fakta on että ei se nyt ihan putkeen mennyt, mutta pelko on että tälle kun tulee kovin negatiivinen vastine niin koko TPS vetäytyy omaan poteroonsa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Saatan olla ihan väärässä, mutta voisin veikata, että tuo kesäloma ei koske Suomista koska hänellä ei ole tiedettävästi ollut viime kaudella sopimusta mihinkään.
Mä näkisin, että koskee. Tumpillahan on ollut voimassaoleva sopimus tuona aikana, jolloin Pelaajayhdistys on määritellyt, että joukkueharjoittelu on kiellettyä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Muutenkin mä näkisin asian näin, että Österlund taitaa olla melkoisen oikeassa noissa "try out" ja "koeaika" -sopimusasioissa. Tässä taitaa vain termistö olla aika hakusessa - osittain varmasti mediakin on sotkenut näitä.

Esimerkit:

Derek Famulare - TRY OUT

04.04.2013 uutisoitiin, että Derek Famulare tulee hakemaan pelipaikkaa Palloseurasta. Try out päättyi 06.10.2013 eli yli kuusi kuukautta alkuperäisen sopimuksen julkistamisen jälkeen. Tämä ei voi missään nimessä olla "koeaika", vaan hänen kanssaan ollaan yksinkertaisesti tehty pelaajasopimus aikavälille 04.04.-06.10.2013. Tämän sopimuksen päätyttyä hänen kanssaan tehtiin uusi sopimus, joka kestää 30.04.2015 saakka. Mutta sekä työnantaja että pelaaja voivat irtisanoa sopimuksen kauden 01.05.2014-30.04.2015 osalta johonkin tiettyyn päivämäärään mennessä. Toisin sanoen 06.10.2013 TPS ja Famulare ovat allekirjoittaneet sopimuksen, joka voidaan uutisoida 1+1 vuotisena.

Brian Willsie - KOEAIKA

21.08.2012 uutisoitiin, että Brian Willsie on tehnyt yksivuotisen sopimuksen TPS:n kanssa. Toisin sanoen sopimus oli voimassa 30.04.2013 saakka. Tähän sopimukseen kuitenkin liittyi yhden (1) kuukauden koeaika. Koeajan kuluessa pelaajasopimus voidaan molemmin puolin purkaa.

"34-vuotias Willsie siirtyy TPS-paitaan yksivuotisella pelaajasopimuksella, joka sisältää 22. syyskuuta asti kestävän try-out-pykälän."

Mielestäni tässä kohtaa sanaa "try out" käytetään väärin - tai sitten oikein. Jos termiä "try out" käytetään tässä kohdassa oikein, niin sitten Famularen tapauksessa sitä käytettiin väärin. Mä ymmärtäisin asian näin, että mikäli pelaaja on try outilla, hänellä on voimassaoleva sopimus tiettyyn päivämäärään saakka eikä sitä voida purkaa noin vain. Mikäli taas pelaaja on koeajalla, hänellä tarvitsee olla voimassaoleva sopimus, joka on vähintään samanpituinen kuin koeaika. Koeajan maksimipituus on kuitenkin neljä kuukautta.

Mä näkisin asian jopa näin, että jopa try out -sopimukseen voidaan liittää koeaika. KYLLÄ, niin hullulta kuin se kuulostaakin! Mun nähdäkseni pelaajan kanssa voidaan tehdä "try out" pelaajasopimus vaikkapa ajalle 01.05.-15.09. eli neljä ja puoli kuukautta. Tästä ajasta kuitenkin ensimmäiset kaksi (2) kuukautta ovat koeaikaa. Koeajan kuluessa pelaajasopimus voidaan purkaa puolin ja toisin noin vain. Mikäli tämä try out -sopimus halutaan purkaa koeajan päätyttyä, siihen pitää soveltaa normaaleita sopimuksenpurkuehtoja.

Nyt täytyy sanoa, että mitä enemmän mä tätä asiaa ja näitä termejä pohdin, niin sitä enemmän mä olen yhtä mieltä Niklas Österlundin kanssa.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
EDIT: lisätään vielä linkit pdf-tiedostoihin

Jääkiekon SM-liigan pelaajasopimus

Aika jännä tuo pelaajasopimus. Tuohan on määräaikainen sopimus, jonka kuitenkin voi irtisanoa tietyllä aikavälillä. Eli siis määräaikainen koeajalla. En ole koskaan ennen kuullutkaan ja työsopimuslaista en hakemalla löydä vastaavaa.

Kai tuo on sitten laillinen, kun lakimiehet näin ovat tulkinneet ja sen tuohon törkänneet. Vaikea kuvitella että menisi tavallisen duunarin kohdalla läpi. Helvetin heikoilla on työntekijä noilla ehdoilla.

Tietysti sitten on vielä eriasia että millä asenteella organisaatio näitä tulkitsee. Lyhyellä aikavälillä voitetaan tiukalla tulkinnalla, mutta pitkässä juoksussa saadaan mulkun maine ja työntekijöitä ei saa enää kirveelläkään.

Toivottavasti voitetaan mestaruus tällä kaudella. Muuten täällä pelaa ensi kaudella pelkkiä ulkomaalaisia ja Tuomas Suominen.
 
Viimeksi muokattu:

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Ja huikeimmat poiminnat:


Faninne ovat ihmetelleet, että maksatte isoja palkkoja ulkomaalaispelaajille, mutta oma kasvatti, Tuomas Suominen, pelaa tällaisella sopimuksella. Miten kommentoit?
- Haluan vain sanoa, että minä toivon sydämestäni, että Tumppi pelaa hyvän kevään ja me voitamme mestaruuden. Jos tätä laajemmin katsoo niin urheilullisessa menestyksessä olisi ollut joukkueella toivomisen varaa. Henki on kuitenkin yhtenäinen ja parempaa on tulossa, siihen uskomme. Meillä on hyviä pelaajia ja osaava valmennus.

Eihän toi jumalauti vastannut tohon kysymykseen millään tavalla, kysytään palkoista ja vastaa, että toivottavasti voitetaan mestaruus. Ei jumalauta, lähtis ihan oikeesti jo meneen.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt täytyy sanoa, että mitä enemmän mä tätä asiaa ja näitä termejä pohdin, niin sitä enemmän mä olen yhtä mieltä Niklas Österlundin kanssa.

Tässä olet mielestäni täysin oikeassa. Östermalm puhuu tuossa selkeästi määräaikaisesta pelaajasopimuksesta vaikka on käytetty termiä try-out.

MUTTA. Mielestäni tämä on selkeää maksavan yleisön kusettamista termikikkailulla enkä voi lainkaan käsittää miksi TPS haluaa harhaanjohtaa kannattajiaan. 99% ymmärtää termillä try-out tarkoitettavan koeaikaa.

Toiseksi on mainittu myös että ensin on luvattu 24000 e/kausi, jota alennettu ja taas alennettu. Lopulta maksetaan reilu kybätonni. Siinä kusetettiin pelaajaa.

Oikeassa oleminen ei tässä tapauksessa vastaa oikeudenmukaisuutta tai edes minkääntasoista selkärankaisen moraalikäsitystä.

Suuresti ihmettelen, jos joku täällä vielä kykenee löytämään oikeutuksia tuon paskan puolesta puhumiseen. Tai toisaalta ihan sama mitä kukakin ajattelee saati kannattaa. Loppupeleissä todella vaikea nähdä että tuolla poppoolla noustaan tästä suosta.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Jee, lisää julkisuutta palloseuralle ja pelaajayhdistyksen näkökulmaa asiaan:

http://www.mtv.fi/sport/jaakiekko/smliiga/uutiset.shtml/2013/11/1830141/pelaajayhdistyksen-saarela-suomisen-tapauksesta-taysin-selva-asia

"TPS:n seurajohdon selitykset ontuvat"
Mä en nyt edelleenkään ymmärrä mitä tässä haetaan.

Eihän tuota Tuomas Suomisen ensimmäistä sopimusta voida millään tulkita "koeajaksi". Mikäli se olisi koeaikaa, niin hänen ensimmäinen sopimuksensa (09.04.2013) pitäisi olla vähintään 09.12.2013 saakka voimassaoleva. Tällöin siihen voitaisiin sisällyttää koeaika, joka saa olla maksimissaan neljä (4) kuukautta sekä korkeintaan puolet koko sopimuksen kestosta. Tällöin siis koko sopimuksen pituuden olisi pitänyt olla vähintään kahdeksan (8) kuukautta.

Tässä tapauksessa mä ymmärtäisin hemmetin hyvin, että koeaika on ollut liian pitkä. Mutta missäänhän ei ole tullut ilmi, että kuinka pitkä tuo Suomisen alkuperäinen sopimus on ollut. Pelaajasopimuksessahan lukee selkeästi kohdassa 2.1 - Sopimuskauden pituus:

"Tämän sopimuksen voimassaolo alkaa ____.___.20__ ja päättyy ilman irtisanomista ____.____.20__, ellei toisin ole sovittu."

Mä näkisin näin, että Suomisen kohdalla sopimuksen voimassaolo on alkanut 09.04.2013 ja se päättyy ilman irtisanomista 05.09.2013. Tai sitten ollaan sovittu toisin eli esimerkiksi sopimus on ollut voimassa toistaiseksi (vaikkapa European Trophyn päättymiseen saakka). En mä ainakaan näe mitään juridista estettä etteikö tuollaista sopimusta voitaisi sopia. Edelleen mä olen sitä mieltä, että Tumpin pelaajasopimuksen kohdalla kohtaan 2.2 - Koeaika ei olla täytetty yhtään mitään. En mä nyt usko Österlundinkaan olevan niin tyhmä, että hän olisi täyttänyt kohtaan 2.2 - Koeaika - koeajan pituudeksi viisi (5) kuukautta, kun selkeästi siinä lukee maksimipituudeksi neljä (4) kuukautta.

Tällaisista "toisin sovituista" sopimuksistahan on esimerkkikin. Eihän tuon pelaajasopimuksen aina tarvitse olla määräaikainen. Aikoinaan Steve McCarthy tuli TPS:n riveihin toistaiseksi voimassaolevalla sopimuksella.

06.10.2011 - Steve McCarthy Turun Palloseuraan
20.10.2011 - McCarthy jatkaa TPS:ssä kauden loppuun
 

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
Aika jännä tuo pelaajasopimus. Tuohan on määräaikainen sopimus, jonka kuitenkin voi irtisanoa tietyllä aikavälillä. Eli siis määräaikainen koeajalla. En ole koskaan ennen kuullutkaan ja työaikalaista en hakemalla löydä vastaavaa.

Määräaikaisessa työsopimuksessa on voinut olla koeaika jo vuodesta 2001 asti... Ei mitään tekemistä työaikalain kanssa. Wanhassa 1978 työsopimuslaissa taisi olla toisin, eli määräaikaisessa ei ollut koeaikaa.

Itse työoikeudesta tutkinnon omaavana voin todeta, että aika paksua on Tepsin touhu. Tryout on täysin rinnastettavissa koeaikaan. Työsopimuksen ehdot tulee sopia jo koeajan alkaessa - mikäli näin ei ole tehty, tulee työnantajan kuukauden sisään toimittaa työsopimuksen sisältö työntekijän tietoon.

Koeaika ja sen täyttymisen jälkeen "vahvistettu" työsuhde ovat yhtämittaista sopimuskautta. Työnantajalla ei ole yksipuolista oikeutta tarkistaa työsuhteen ehtoja työntekijän kannalta huonompaan suuntaan koeajan jälkeen kuten ei pääsääntöisesti muutenkaan työsopimuskauden aikana.

Uuden, työntekijän kannalta heikomman sopimuksen tarjoaminen koeajan jälkeen on lainvastaista toimintaa. Tepsi yrittää perustella tätä sillä, että koeaika ei ole johtanut alkuperäisen työsopimuksen jatkamiseen ja on syntynyt sopimukseton tila. Tämän jälkeen on tehty uusi työsopimus heikommilla ehdoilla. Tähän voisi myös todeta, että missään ei ole toistaiseksi todettu, että Tepsi olisi tehnyt koeaikapurun Suomisen kanssa. Tämähän olisi välttämätöntä työsuhteen päättymiseen koeaikana.

Mielenkiintoista on myös koeajan pituus. 4kk koeajan saa ylittää vain, mikäli työntekijälle järjestetään erityinen työhön liittyvä koulutus. Tällaisesta ei voi missään nimessä olla kysymys ko. tapauksessa. Huomiotavaa on, että 4kk koeaikaa ei voida ylittää edes työntekijän suostumuksella.

Koeajan tarkoitus on tarkistaa työntekijän soveltuvuus tarjottuun työhön ja tänä aikana irtisanomisperusteet ovat löyhemmät, mutteivat epäasialliset tai selkeästi perusteettomat. Tepsin ajatus siitä, että "Suominen on soveltuva työhön, muttei ihan siinä roolissa mihin hänet alunperin ajateltiin, joten tarjosimme toisen tyyppistä sopimusta" ei ole lain hengen ja tavoitteen mukainen. Tepsi on osoittanut viime kädessä halun saada Suomisen palkkalistoilleen, jolloin tulee noudattaa alkuperäistä työsopimusta. Piste.

-------

Mr. Fox - sori, mut olet nyt aika kujalla tässä asiassa. Vaikka tehdään tryout, sen taustalla on määräaikaiseksi tarkoitettu työsopimus. Eli lähtökohdaksi tehdään esim 1.5. -30.4. kestävä määräaikainen sopimus. Jos sovitaan tryout, soppariin laaditaan koeaikapykälä. Muussa tapauksessa soppari on määräaikainen, eli sopparia ei voida irtisanoa sopimuskauden aikana.

McCarthy ei tiedotteen sanamuodosta huolimatta ole koskaan ollut Tepsissä työsopimuslain tarkoittamassa toistaiseksi voimassaolevassa työsuhteessa. Kyse on ollut lyhyistä määräaikaisista sopimuksista, jonka jatkumista tarkistetaan määräajoin. Sanamuoto lienee valittu lähinnä tiedottamista varten.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
MUTTA. Mielestäni tämä on selkeää maksavan yleisön kusettamista termikikkailulla enkä voi lainkaan käsittää miksi TPS haluaa harhaanjohtaa kannattajiaan. 99% ymmärtää termillä try-out tarkoitettavan koeaikaa.
Tässä taas vastaavasti sinä olet täysin oikeassa. 99% käsittää nuo termit väärin ja mediakin lietsoo tuota väärinymmärrystä. Heitän taas pari esimerkkiä...

01.08.2011 - Tuominen ja Viitanen tuovat kokemusta TPS:n takalinjoille
"Joni Tuominen ja Mikko Viitanen vahvistavat TPS:n ohueksi käynyttä puolustusosastoa. Molempien sopimus on yksivuotinen. Viitasen sopimukseen kuuluu lisäksi tryout-pykälä elokuun osalta."

Tässä try out -termiä käytetään väärin. Kyseessä on koeaika. Mikko Viitasella on TPS:n kanssa pelaajasopimus aikavälille 01.08.2011-30.04.2012. Pelaajasopimukseen tosin kuuluu yhden (1) kuukauden koeaika, jonka aikana molemmat osapuolet voivat irtisanoa sopimuksen.

07.09.2011 - Viinanen ja Mäkiaho vahvistavat TPS-hyökkäystä
"Turun Palloseuran hyökkäys saa rutkasti lisäkokemusta, kun Mika Viinanen ja Toni Mäkiaho liittyvät joukkueeseen. Viinasen sopimus ulottuu kevääseen saakka, kun taas Mäkiaho on toistaiseksi koeajalla."

Tässä taas vastaavasti käytetään termiä koeaika väärin. Jos pelaaja on koeajalla, niin hänen varsinaisen sopimuksensa pituuden tulee olla vähintään kaksinkertainen koeaikaan nähden. Näinhän ei Mäkiahon tapauksessa ollut, vaan hän oli TPS:ssa toistaiseksi voimassaolevalla try out -sopimuksella.

10.10.2011 - TPS testaa Mäkiahoa vielä kuukauden
"Turun Palloseura on jatkanut hyökkääjä Toni Mäkiahon koeaikaa.

TPS:n paitaa alkukauden kantaneen laitahyökkääjä Toni Mäkiahon try-out-sopimusta on jatkettu kuukaudella. Jo yhden kuukauden verran näyttöjä turkulaisseuralle antanut Mäkiaho jatkaa siten TPS-paidassa ainakin marraskuuhun asti.
"

Tässä taas vastaavasti termejä käytetään sekä oikein että väärin. Mäkiahon tapauksessahan oli kyse nimenomaan try outista - ei koeajasta. Kannattaa aina muistaa se, että koeaikaan kuuluu pidempi sopimus. Jos koeajan pituus on yksi kuukausi, koko sopimuksen mitan tulee olla vähintään kaksi kuukautta. Jos koeajan pituus on neljä kuukautta (maksimiaika), pelaajasopimuksen tulee olla vähintään kahdeksan kuukauden mittainen.
Toiseksi on mainittu myös että ensin on luvattu 24000 e/kausi, jota alennettu ja taas alennettu. Lopulta maksetaan reilu kybätonni. Siinä kusetettiin pelaajaa.

Oikeassa oleminen ei tässä tapauksessa vastaa oikeudenmukaisuutta tai edes minkääntasoista selkärankaisen moraalikäsitystä.

Suuresti ihmettelen, jos joku täällä vielä kykenee löytämään oikeutuksia tuon paskan puolesta puhumiseen. Tai toisaalta ihan sama mitä kukakin ajattelee saati kannattaa. Loppupeleissä todella vaikea nähdä että tuolla poppoolla noustaan tästä suosta.
Tästä kaikesta kusetuksesta olen täysin samaa mieltä, mutta siinä olen Österlundin kanssa samoilla linjoilla, että juridisesti uskoisin noiden sopimusten olevan vedenpitäviä. Mä en nimittäin edelleenkään usko siihen, että Tuomas Suomisen alkuperäisessä sopimuksessa olisi kirjoitettu mitään kohtaan 2.2 - Koeaika. JOS näin on, niin sitten vedän kaikki sanani takaisin ja Pelaajayhdistyksen Jarmo Saarela on oikeassa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mr. Fox - sori, mut olet nyt aika kujalla tässä asiassa. Vaikka tehdään tryout, sen taustalla on määräaikaiseksi tarkoitettu työsopimus. Eli lähtökohdaksi tehdään esim 1.5. -30.4. kestävä määräaikainen sopimus. Jos sovitaan tryout, soppariin laaditaan koeaikapykälä. Muussa tapauksessa soppari on määräaikainen, eli sopparia ei voida irtisanoa sopimuskauden aikana.
Ei, ei, ei... kyllä me käytännössä puhutaan aivan samasta asiasta.

Mä vain näkisin asian näin, että Tuomas Suomisen kohdalla ollaan tehty ensimmäinen määräaikainen sopimus ajanjaksolle 09.04.2013-05.09.2013. Hänen kanssaanhan tehtiin sopimus loppukaudeksi vasta 07.10.2013. Mun nähdäkseni tämä sopimus kattaa ajanjakson 07.10.2013-30.04.2014. Tämä sopimus on myös ensimmäinen, joka on voimassa vuoden 2014 puolelle.

Mun mielestäni tässä koko hommassa käytetään jopa täysin turhaan tuota try out -termiä. TPS on tehnyt Tumpin kanssa määräaikaisen pelaajasopimuksen kesän ajaksi täysin ilman mitään koeaikoja. Tästä määräaikaisesta työsopimuksesta vain käytetään Matti Virmasen keksimää termiä "try out".

Niinhän se Österlundkin sanoi tuossa lehdistötilaisuudessa, että tässä on ollut useita sopimuksia. Mun käsitykseni näistä sopimuksista...

1. sopimus: 09.04.2013-05.09.2013 - määräaikainen työsopimus, josta vain käytetään nimeä "try out"
2. sopimus: 05.09.2013-07.10.2013 - määräaikainen työsopimus, josta käytetään nimeä "try out -jatko"
3. sopimus: 07.10.2013-30.04.2014 - määräaikainen työsopimus kauden loppuun saakka

Lisäksi kaikki nämä sopimukset ollaan solmittu tilanteessa, jossa Tuomas Suominen on ollut sopimuksettomassa tilassa. Sopimusten sisältöjä näkemättä on vaikeata sanoa mitään noiden määräaikaisten sopimusten päättymispäivämääristä. Mielestäni jos jotain laitonta tai epäselvää näissä sopimuksissa on ollut, niin se on ainoastaan kulloisenkin sopimuksen puruissa. Mikäli nuo edellä mainitsemani (päättymis-) päivämäärät löytyvät myös sopimuksista, niin asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös