Reilusti?
Reilusti tehoja en odota, mutta top-9-hyökkääjän pitäisi täydellä kaudella tehdä vähintään 20 tehopistettä...
Mä olen sitä mieltä, että tuo vähintään 20, tai 20+, paunaa on aika reilusti 18-19v jätkälle, joka vetää ensimmäistä kokonaista kauttaan miesten sarjassa. Olkoonkin ekan kiekan varaus Änäriin ja iso kokoinen.
U18 skaboissa pärjäsi, kun tuntui olevan siihen sakkiin vähän enemmän kehittyneempi kuin moni muu ja peli on vielä junnujen peliä. U20 skaboissa oli jo vaikeampaa, vaikka koko kisat meni kyllä koko jengiltä vihkoon. Viime kaudella SHL:ssä oli parempi piste/peli -tahti kuin Liigassa. Sillä tahdilla voisi joku 13 pistettä olla vähimmäistavoite täksi kaudeksi Liigaan.
Tuota "reilusti" pisteitä tuli käytettyä sen takia, että mielestäni täällä palstalla jengi odottaa Vesalaiselta niitä pisteitä ja nyt hämmästellään, kun treenipeleistä niitä ei olekaan tullut. Eli onko odotukset realistisia, kun ottaa huomioon kaverin taustan? Minusta ei, koska ei ole ollut junnuissakaan mikään älytön pistelinko ja toisaalta tuntuu omaavan vähän liian suuret luulot omista kyvyistä, jotain tyyliin pystyy tekemään pisteitä ja ratkomaan pelejä yksin ja siksi kuskaa liikaa. Liekö pystynyt junnuissa näin tekemään ja tottunut siihen?
Tuolla pelityylillä Vesalaisesta tulee mielestäni ennemmin sellainen sekatyömies, eikä kantava pisteiden tekijä. U18 kisoissa halusi mielestäni näyttää paljon omaa kyvykkyyttään ja taas monta syöttöä jäi antamatta, kun piti itse kuskata. Laukauksesta en ole vielä varma, miten toimii miehissä, vaikka suht kova tuntuu olevan. Syöttely ei tunnu juuri nyt vahvuudelta. Eli jotain mielestäni Vesalaisen pitäisi muuttaa pelaamisessaan, jotta potentiaali muuttuisi näkyväksi pisteiden muodossa. Ja tehdä itselleen selväksi, mitä haluaa kiekkoilijana olla. Nyt se hänen erikoisosaaminen tuntuu olevan yksin kuskaaminen aina menetykseen asti.
En dumaa Vesalaista suohon, vaan odotan tiettyä kypsymistä ja kasvamista, mikä mahdollistaisi kaiken potentiaalin paremman hyödyntämisen. Nyt täytyy siirtyä junnumoodista miesten pelejä pelaavaksi ammattilaiseksi. Pelkällä potentiaalin omaamisella ei lopulta pötkitä pitkälle, se pitää myös osata käyttää.