Paljonko tulee veronpalautuksia tai mätkyjä?

  • 41 948
  • 288

Palautuksien tai mätkyjen määrä?

  • Lisäveroja yli 1000€

    Ääniä: 25 3,4%
  • Lisäveroja 700-1000€

    Ääniä: 7 0,9%
  • Lisäveroja 400-700€

    Ääniä: 13 1,8%
  • Lisäveroja 200-400€

    Ääniä: 14 1,9%
  • Lisäveroja 50-200€

    Ääniä: 29 3,9%
  • En juurikaan saa enkä juurikaan joudu maksamaan

    Ääniä: 100 13,6%
  • Palautuksia saan 50-200€

    Ääniä: 132 17,9%
  • Palautuksia saan 200-400€

    Ääniä: 121 16,4%
  • Palautuksia saan 400-700€

    Ääniä: 102 13,8%
  • Palautuksia saan 700-1000€

    Ääniä: 65 8,8%
  • Palautuksia saan yli 1000€

    Ääniä: 130 17,6%

  • Äänestäjiä
    738

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ennen kuin olen lisännyt edes saataviani tulee rapiat 900 €. Jotain lyhennyksiä kun on lisättävä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joku kymppi muistaakseni takaisin, tuli vuoden lopuksi säädettyä veroprosentti kohdilleen. Myönnetään, onhan se vähän spedeilyä, ideaali tilanne olisi maksaa se n. 1000 euroa jäännösveroa, eli niin, ettei joudu kuitenkaan korkoja makselemaan.

Itsekään en malta olla toistamatta vuosittaista ihmettelyn aihetta, eli minkä takia tuulipukujengi kilpailee siitä, kuka on tällä kertaa lainannut eniten rahaa valtiolle nollakorolla? No, en ymmärrä myöskään minkä takia jengi ajaa Toyota Corollalla tai Nissan Almeralla, joten turha vaivata päätään liikaa suurten massojen aivoituksilla.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Itsekään en malta olla toistamatta vuosittaista ihmettelyn aihetta, eli minkä takia tuulipukujengi kilpailee siitä, kuka on tällä kertaa lainannut eniten rahaa valtiolle nollakorolla?

Pidätkö sinä itseäsi jotenkin muita parempana, kun pyrit ideaaliin (max laina valtiolta ilman korkoa)/nollatulokseen?
Henk.kohtasesti mulle on yks veen hailee, mitä kukin tekee rahoillaan. Enkä todellakaan jaksa kantaa huolta siitä, mitenkä joku suunnittelee verotuksensa.
Henk.kohtaisesti otan kuitenkin mielummin palautuksia, koska ei ne "ylimääräiset" rahat minnekkään säästöön menisi kuitenkaan, jos suunnittelisi veroprosenttinsa ideaaliksi (valtiolta max määrä lainaa ilman korkoa). Ja onpa tuo himpun verran liian iso veroprossa helpoin tapa säästää ainakin minulle. Mutta näinhän se taitaa olla isolla osalla persaukisista.

P.S. En omista tuulipukua.
 

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Miten laskit matkakuluista tuon 1100€. Matkavähennyshän vähennetään verotettavasta tulosta, ei siis suoraan verosta niin kuin kotitalosvähennys. Eli matkakulut - omavastuu on summa, jonka saa tienata verottomana.

Itselle mätkyjä veroehdotuksessa 1800€, matkakuluja kuitenkin n. 4300€, meikäläisen marginaaliprosentilla mennee kokolailla nollille, laskekoon verottajan tietokone tarkan summan.

t. hanu
Minä muistelen viimeksi saaneeni koko matkavähennyksen puhtaana käteen. Tosin verottaja maksaa melko niukasti per kilometri, mutta kuitenkin. Onko tässä tapahtunut jokin muutos viime vuosina?

Tuli nyt ajankohtaiseksi, kun on taas matkavähennyksiä tiedossa melko reilusti.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kuinka moni muuten on tehnyt ns. kotiduuni vähennyksen eli jos tekee duunia kotoaan niin käsittääkseni saa vähentää jotain verotuksessa?
 

Birchman

Jäsen
Paljonkohan mahtaa tulla meikälle palautuksia nyt jouluna ja sitten vuoden päästä jouluna? Palkat on mennyt kutakuinkin yks yhteen veroprosentin kanssa, mutta olin aikavälillä 1.9.2007 - 29.2.2008 duunissa jossa ajokilometrejä tuli viikossa ~750km elikkä n. 18 000 km tuli ajeltua. Tiedän, että noi km:t on korvattavia, mutta onko noissa jotain rajoja? Osaako joku valottaa
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Paljonkohan mahtaa tulla meikälle palautuksia nyt jouluna ja sitten vuoden päästä jouluna? Palkat on mennyt kutakuinkin yks yhteen veroprosentin kanssa, mutta olin aikavälillä 1.9.2007 - 29.2.2008 duunissa jossa ajokilometrejä tuli viikossa ~750km elikkä n. 18 000 km tuli ajeltua. Tiedän, että noi km:t on korvattavia, mutta onko noissa jotain rajoja? Osaako joku valottaa

Vero.fi kertoo vuoden 2008 osalta seuraavaa: "matkakuluvähennys enintään 7 000 euroa 500 euron omavastuuosuuden ylittävältä osalta"
Tuskin on muuttunut juurikaan viime vuodesta juurikaan.

2007 vero-opas
2008 vero-opas
 
Viimeksi muokattu:

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Kuinka moni muuten on tehnyt ns. kotiduuni vähennyksen eli jos tekee duunia kotoaan niin käsittääkseni saa vähentää jotain verotuksessa?

Tänä vuonna tein työhuonevähennyksen, jota varmaankin tarkoitat. Saapa nähdä meneekö läpi. Muutaman satasen se taisi olla, joten ei tuosta nyt niin järin paljon hyödy. Lisäksi oli aika korkea omavastuu, mutta mulla oli muita tulonhankkimiskuluja, niin nyt se kannatti laittaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tänä vuonna tein työhuonevähennyksen, jota varmaankin tarkoitat. Saapa nähdä meneekö läpi. Muutaman satasen se taisi olla, joten ei tuosta nyt niin järin paljon hyödy. Lisäksi oli aika korkea omavastuu, mutta mulla oli muita tulonhankkimiskuluja, niin nyt se kannatti laittaa.

Juuri tuo työhuonevähennys, mulla ei pahemmin tule muita tulohankkimiskuluja joten mietin juuri kannattaa alkaa vääntämään verottajan kanssa.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Juuri tuo työhuonevähennys, mulla ei pahemmin tule muita tulohankkimiskuluja joten mietin juuri kannattaa alkaa vääntämään verottajan kanssa.

Olikohan se nyt niin, että tuo työhuonevähennys on noin 350 euroa, jos käyttää sitä osapäiväisesti pääansiotulojensa hankkimiseen. Tulonhankkimiskuluja vähennetään kuitenkin oletuksena joku yli 600 e, joten käytännössä tulonhankkimiskulujen pitää mennä tuon yli, jos ajattelee siitä jotain hyötyä olevan. Itse pystyin tuohon ymppäämään matkoja sivutyötulon hankkimispaikalle, ja ammattikirjallisuuttahan voi kans vähentää, jos on sellaista tullut ostettua.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Reilu 300 euroa tulee palautusta. Olin etukäteen arvioinut, että mätkyjä tulisi pikkuisen, mutta olin kai arvioinut sitten jotenkin väärin. Hyvä näinkin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Muutaman euron vaille 600 takaisin. Viime vuonna taisin saada takaisin about saman verran. Teenköhän jotain väärin tai oikein..
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Minä muistelen viimeksi saaneeni koko matkavähennyksen puhtaana käteen. Tosin verottaja maksaa melko niukasti per kilometri, mutta kuitenkin. Onko tässä tapahtunut jokin muutos viime vuosina?

Tuli nyt ajankohtaiseksi, kun on taas matkavähennyksiä tiedossa melko reilusti.


Vastataan tähän nyt vähän myöhässä. Eli matkavähennys on vähennys verotettavasta tulosta. Eli matkakulut - 500€ on summa, jonka saa tienata verottomana. Yläräja on 7000€ eli maksimivähennys on 6500€. Paljonko veron määrä sitten pienenee riippuu marginaaliveroprosentista, eli nyrkkisääntönä mitä isommat tulot sitä suurempi vähennys. En nyt jaksa kaivaa niitä portaikkoja, mutta verottajan sivulta ne löytyvät. Normaalituloisilla se kuitenkin on n. puolet vähennyksen määrästä.

Näin se on ollut niin kauan kuin muistan, ainakin yli 20v. Omavastuu ja yläraja ovat tokikin nousseet vuosien saatossa.

Omalla autolla saa viime vuoden verotuksessa vähentää 22c/km.

Verottajalla on lehtien mukaan nyt menossa teemavuosi ja matkavähennyksiä syynätään normaalia tarkemmin. Aivan kuin viime vuonna kotitalousvähennyksiä. Varsinkin vähennystä oman auton käytöstä vaativille voipi olla tulossa lisäselvityspyyntöjä tai oikeasti punakynää.

Jos vähennys ei mene läpi kannattaa muistutus ja tarvittaessa valitus tehdä aina. Se ei maksa mitään ja verovirkailijoiden ahtaat tulkinnat eivät läheskään aina kestä verolautakunnissa ja lääneissä.

t. hanu
 

Rocco

Jäsen
Takas tuli 630€. Ihan jees. Koskaan en ole joutunut mätkyjä maksamaan.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tänään tipahti lappu postiluukusta ja lupaili vähän reilua 930 euroa takaisin. Matkakorvaukset tuota tulee nostamaan vielä, joten lopullinen summa tullee olemaan yli 2000 euron.
Ja palautuksia tulee nyt noin paljon, kun ei jaksanut aikanaan ilmoitella asuntolainankorkoja verottajalle.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Takas tulee sellaiset 800e. Ihan hyvin ja odotin kyllä paljon vähemmän joten pakko hymyillä ja ottaa rahat vastaan joulukuussa :-)
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mätkyjä tuli pari sataa. Onkin ensimmäinen kerta, yleensä on tullut palautuksia noin satkun luokkaa. No, Kelalta ja verottajalta saa tunnetusti halvinta lainaa, joten ei ole paha homma maksaa pois.
 

Glove

Jäsen
Taisipa olla ensimmäinen kerta kun ehdotuksessa mätkyjä ehdottelivat. 970 erkkiä pitäisi muka maksaa, mutta laitoinpa kodin ja työpaikan väliset matkakustannukset vähennyksiiin ja ehdotuksen takaisin viranomaisille. Eiköhän tuo mene aika lailla nollille, sen verran tarkkaan nuo tuli laskettua aikanaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vaimolle sain laskettua aika hyvin tuon prosentin, 25 euroa tulee hälle takaisin, mutta omani taas lipsahti hiukan. 230 tulee takaisin, mikä on tietysti miellyttävämpää kuin maksaminen, vuorotöiden kanssa tuli vähän vaikeaa. No, tänä vuonna vedän kesään saakka pienellä prosentilla ja nostan sitten loppuvuoden puolella, kun palkka nousee.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Hieman pomppasi juu, 299,52 € napsahtaa takaisin. Toki miellyttävämpää kuin maksaminen, mutta silti, onko rahan lainaaminen valtiolle sittenkään niin fiksua.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Hieman pomppasi juu, 299,52 € napsahtaa takaisin. Toki miellyttävämpää kuin maksaminen, mutta silti, onko rahan lainaaminen valtiolle sittenkään niin fiksua.

No saahan tuosta lainasta sentään 2,5% koron. Enemmän se ainakin on kuin jos rahoja makuuttaisi tilillä.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Noin 340€ tulee takaisin, mikä oli yllätys, sen verta pienellä prosentilla nakutin koko viime vuoden, että odotin kovia mätkyjä.

No on ainakin kinkkuraha jouluksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olin laskeskellut että pitäisi mennä suurin piirtein plus-miinus-nolla joten lähes kuuden sadan euron palautus oli enemmän kuin mukava yllätys.
 

d2uce

Jäsen
Plusmiinusnollan mukaan lähdettiin liikenteeseen, mutta n. 130€ tulee palautuksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös