Mainos

Paljonko ansaitset bruttona/kk?

• 31 960
  • 138

Bruttotuloni €/kk

• 0 - 1500 €/kk

Ääniä: 114 24,3%
  • 1500 €/kk - 2500 €/kk

Ääniä: 156 33,2%
  • 2500 €/kk - 3500 €/kk

Ääniä: 109 23,2%
  • 3500 €/kk - 4500 €/kk

Ääniä: 48 10,2%
  • 4500 €/kk - 6000 €/kk

Ääniä: 16 3,4%
  • 6000 €/kk - x

Ääniä: 27 5,7%

• Äänestäjiä
    470
  • Poll closed .
Sen jälkeen mitataan kokemusta ja osaamista. Tämä tosin ei toteudu kunnallisella puolella. Siellä mitataan kielen ruskeutta ja puoluekantaa.

Joo! Ja yksityisellä sektorilla parhaiten etenee se, joka ajaa jokaviikkoisessa team-building-häppeningissä nopeimman ratakierroksen mikroautolla tai ottaa johtajalta poskeen.

Ja todellakin niin, että palkka voi myös pudota, jos suoritustaso laskee.

Periaatteessa ihan oikeudenmukaista, mutta ongelmaksi muodostuu suoritustason (=tuottavuuden?) mittaaminen. Ei minun pomoni näe, mitä nytkin teen. Vai näkeekö...?

Kidd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alaska Aces
Et tainut ymmärtää, älä välitä, Eerollakin menee prossat ja promilet sekaisin, monen muun asian lisäksi.

Tässähän tarkoitettiin, että KESKIPALKAN olisi oltava esim. 8€ tunnilta. Jos kauppiaalla on 10 kassaa hän joutuisi maksamaan 80€ yhteensä noille kymmenelle. Voisi sitten jakaa tuon miten lystää noiden kymmenen kesken, jolloin saattaisi ahkerampi tienata enemmän.
Onko tää Eero joku sun kaveri? No, kerro terveisiä.

Mitenkä määritellään, kuka kassoista on ahkerampi kuin toinen, tai miten määritetään kassan suoritustaso? Itse saan paikasta riippumatta melkolailla saman palvelun kassoilla, eikä suoritustaso pahemmin heittele. Millä tolalla sun lähikaupan kassojen suoritustaso on?

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
No en tarpeeksi, mutta sentään palkankorotus tuli. Meidän firmassa uskotaan palkkatutkimuksiin, niissä olevien keskiarvojen yli ei saa kukaan mennä. No mutta hyvä näinkin.

Darren 10

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko tää Eero joku sun kaveri? No, kerro terveisiä.

Mitenkä määritellään, kuka kassoista on ahkerampi kuin toinen, tai miten määritetään kassan suoritustaso? Itse saan paikasta riippumatta melkolailla saman palvelun kassoilla, eikä suoritustaso pahemmin heittele. Millä tolalla sun lähikaupan kassojen suoritustaso on?

Ainakin yhdessä suomessa toimivassa kauppaketjussa seurataan kuinka nopeasti asiakkaan ostokset liikkuvat viivakoodilukijan läpi. Näin selviää kassojen suoritusasteet.

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Tähän mennessä tänä vuonna tullut tienattua n.38k€, eli kk-ansioksi muodostuu 4200+€. Tähän tosin sisältyy hiukan bonuksia ja lomaraha.
Rakennusalalla firmasta toiseen loikkimalla pystyisi helpostikin nostamaan palkkaa, mutta en koe näkeväni niin pahasti nälkää että haluaisin vaihtaa loistavat työkaverit ja haastavat projektit muutaman sillingin tähden.

Kenties olen joidenkin mielestä pikkusieluinen, mutta hiukan vierastan ajatusta että pk-pohjainen duunari tienaa saman tai enemmän kuin korkeasti koulutettu asiantuntija- tms tehtävissä toimiva henkilö. Miten Suomi pidetään kilpailukykyisenä jos kaikki hakeutuvat haalarihommiin vaivautumatta koulutukseen? Työni puolesta arvostan korkealle esim. ammattitaitoisia timpureita, mutta miten ko. duunari talon rakentaa ilman niitä satoja koulutettujen ammattilaisten tekemiä laskelmia, suunnitelmia ja kilometrin korkuista paperipinoa? Yleensä myös puhutaan eri luokan vastuusta ja taloudellisesta riskistä/hyödystä kun tehdään miljoonan euron aliurakkasopimusta verrattuna esim väliseinän rakentamiseen.

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho

Suoritustason mittaaminenhan on työnantajan ongelma ihan puhtaasti, joskaan kieltämättä ei kovin yksinkertainen. Työnantaja tietenkin määrittää kunkin työntekijän suoritustason parhaaksi katsomallaan tavalla tai maksaa kaikille keskiarvopalkan, jos siltä tuntuu. Tärkeintä on, että on mahdollista antaa tuntuvaa etua ahkerille niiden vätysten kustannuksella.

Jos henkilö kokee, että hänen suoritustasonsa on määritetty liian alhaiseksi, hän voi hakeutua työnantajalle, joka paremmin osaa häntä arvostaa. Työnantaja sen sijaan tuskin maksaa alinta palkaa niille, jotka ensisijaisesti haluaa pitää töissä.

Kidd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alaska Aces
Suoritustason mittaaminenhan on työnantajan ongelma ihan puhtaasti, joskaan kieltämättä ei kovin yksinkertainen. Työnantaja tietenkin määrittää kunkin työntekijän suoritustason parhaaksi katsomallaan tavalla tai maksaa kaikille keskiarvopalkan, jos siltä tuntuu. Tärkeintä on, että on mahdollista antaa tuntuvaa etua ahkerille niiden vätysten kustannuksella.
Minä taas luulen ihan ihmisluonteeseen viitaten, että jos työnantajalle antaisi mahdollisuuden päättää noissa raameissa (+/-40%) työntekijän palkasta, alkaisi niitä "vätyksiä" löytymään urakalla.

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä taas luulen ihan ihmisluonteeseen viitaten, että jos työnantajalle antaisi mahdollisuuden päättää noissa raameissa (+/-40%) työntekijän palkasta, alkaisi niitä "vätyksiä" löytymään urakalla.

Siinä tilanteessa olisi pakkorako löytää niitä ahkeriakin.

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
kuussa tulee bruttona 5.500€ plus vuosibonukset jolloinka jäädään himpun alle 6.000€. Ammattini on miesprostituutio.

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
kuussa tulee bruttona 5.500€ plus vuosibonukset jolloinka jäädään himpun alle 6.000€. Ammattini on miesprostituutio.
Teetkö paljon keikkaa vai onko kertataksa iso?

crossari

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC TPS
Onpas täällä hyväpalkkaisia ihmisiä. Itselläni on koulu vielä kesken, mutta tosiasiassa olen viimeiset pari vuotta ollut kokopäivätöissä. Vakipaikan saan todennäköisesti muutaman kuukauden sisällä ja palkka tulee olemaan n. 2k/kk.

Sekin tuntuu kohtuullisen suurelta, kun vielä joku aika sitten ainoa tulonlähde oli suurensuuri opintotuki. Joku 3500-4000 euron kuukausipalkka tuntuu kyllä täysin utopistiselta. Mihin te nekin rahat laitatte?

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minkä alan konsulttina toimit?

Minäkin haluaisin tietää. Itse olen työharjoittelussa konsulttifirmassa ja olen kuullut ihan järjettömiä huhuja (plus osittain tietoakin) mahdollisesta omasta palkkatasosta. Onhan minulla sentään korkeakoulututkinto, mutta kuitenkin.

crossari kirjoitti:
Mihin te nekin rahat laitatte?

Jos minut keväällä koulutuksen ja työharjoittelun jälkeen tosiaan palkataan edes lähes noilla summilla mistä on "varmaa" tietoa, niin sitten matkustetaan ja paljon. Ja kauas. Siihen ne laitetaan. Semmoiseen työhön en lähde, missä ei ole aikaa kuluttaa sitä palkkaa. Niissä nyt ei vain ole järkeä, koska kuten olen aikaisemminkin tässä ketjussa sanonut, ei työ itsessään tärkeää ole.

Fakta on se, että ottaisin vaikka pienemmänkin palkan, kunhan nyt saisi vain varmaa tietoa ehkä tulevasta työsuhteesta. Selkeä "EI!" olisi myös paljon parempi, koska sitten voisi suunnata katseet muualle ja tämä odotus loppuisi.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Minäkin haluaisin tietää. Itse olen työharjoittelussa konsulttifirmassa ja olen kuullut ihan järjettömiä huhuja (plus osittain tietoakin) mahdollisesta omasta palkkatasosta. Onhan minulla sentään korkeakoulututkinto, mutta kuitenkin.

Itse taidat olla IT-alalla, joten pistetään siltä pohjalta. Isoille taloille hommia tekevät konsultit laskuttavat alimmillaan n. 100€ / tunti, mutta esim. korkeamman tason hommista saa helpostikin 350€ / tunti. Jossain vaiheessa oma firma pystyyn kun on kontaktiverkot kunnossa ja voit sitten tuosta laskeskella, että mitä on mahdollista tienata.

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho

Niin, et ole valitettavasti tainnut ymmärtää koko pointtia.

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Itse taidat olla IT-alalla, joten pistetään siltä pohjalta. Isoille taloille hommia tekevät konsultit laskuttavat alimmillaan n. 100€ / tunti, mutta esim. korkeamman tason hommista saa helpostikin 350€ / tunti. Jossain vaiheessa oma firma pystyyn kun on kontaktiverkot kunnossa ja voit sitten tuosta laskeskella, että mitä on mahdollista tienata.
100€/t laskutuksella ei kyllä 5000-6000 €/kk palkkaa konsultille makseta. En tiedä mitä IT-alalla tarkoitat, sillä se näkyy ainakin työpaikkailmoituksia selaamalla tarkoittavan työtä it-tukihenkilöstä aina tiedonsiirtoteknologioiden tutkimusjohtajaan.

Normaalin tietotekniikan suunnittelualan konsultin laskutus pyörii kokemuksesta riippuen välillä 70-150 €/t. Huonointa hintaa taitaa maksaa eräs N:llä alkava kiskurifirma.

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Joku 3500-4000 euron kuukausipalkka tuntuu kyllä täysin utopistiselta. Mihin te nekin rahat laitatte?

CL 500 Mersuun, kaksioon Kaivarin kupeessa, humidorin täyttämiseen kuubalaisilla sikaareilla, viineihin ja ulkona syömiseen ne tällä hetkellä menee. En vaihtaisi lapsiperheen elämään.

Edit: ja mallasviskeihin.

Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival

Toimin Jullin ja muutaman muun RMPM*:n sutenöörinä joten voi miettiä miten paljonko meikäläinen tienaa. Etenkin kun asiakkaat ovat enimmäkseen uhkeita, rikkaita kotirouvia. Olen muuten ajatellut antaa miehelle reippaan palkankorotuksen.

*=Raaka Maksullinen PanoMies™

PS. Tarjakin soitti ja kyseli mutta säästelin joukkojani.

Kidd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alaska Aces
Niin, et ole valitettavasti tainnut ymmärtää koko pointtia.
Tsot tsot, oi suoritustason guru. Ymmärsin kyllä nerokkaan ehdotuksesi, enemmän palkkaa ahkerille ja vähemmän laiskoille. Enemmän palkkaahan voi jo nyt maksaa ahkerille, tiedä sitten, kuinka monta kassaneitiä saa vaikka tuon mainitsemasi +40% lisää palkkaansa, vaikka ostokset vilahtaisivat kuinka nopeasti tahansa lukulaitten läpi, liekö kuitenkin lähempänä minimipalkkaa. Eli koko idean pointtina taitaa olla taikasanat laiskoille vähemmän. Miten taas määritellään, kuka kassoista on vätys ja kuka ahkera, sen jätit armollisesti työnantajan päätettäväksi.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
100€/t laskutuksella ei kyllä 5000-6000 €/kk palkkaa konsultille makseta.

Ei tietenkään isossa talossa, mutta omassa firmassa tuo kuitenkin olisi itsestäänselvyys.

Normaalin tietotekniikan suunnittelualan konsultin laskutus pyörii kokemuksesta riippuen välillä 70-150 €/t. Huonointa hintaa taitaa maksaa eräs N:llä alkava kiskurifirma.

Konsultti on kyllä hämärä termi, mutta omasta mielestäni konsultti ei kyllä liikahda 70€:lla mihinkään suuntaan, koodari tällä hetkellä kyllä. Sitten kun lähdetään puhumaan yli 300€ tuntilaskutuksesta, niin hommat ovat kyllä varsin kaukana toteuttavasta portaasta, mutta ihan IT-pohjalta voi sinnekin ponnistaa.

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Ymmärsin kyllä nerokkaan ehdotuksesi, enemmän palkkaa ahkerille ja vähemmän laiskoille. Enemmän palkkaahan voi jo nyt maksaa ahkerille, tiedä sitten, kuinka monta kassaneitiä saa vaikka tuon mainitsemasi +40% lisää palkkaansa,
Nythän työnantajalla ei ole varaa maksaa ahkerille, koska on pakko maksaa liikaa myös laiskoille.
Eli koko idean pointtina taitaa olla taikasanat laiskoille vähemmän.
Minusta lähtökohdiltaan loistavan idean pointtina on laiskoilta ahkerille. Ajatus on raakile, mutta se ei tee siitä kehityskelvotonta.

Kyllä minäkin näen ideassa ongelmia, mutta en sinun mainitsemiasi. Esim. kassatyössä hatusta vedetty +/- 40% olisi aika huima toleranssi. 10% haarukka (eli +/-5%) olisi simppelissä suorittavassa työssä pienellä työpaikalla jo sopiva. Se kun ei vielä houkuttele työntekijöitä puukottamaan toisiaan tai muuta epätervettä. Titenkin tällaista keppi/porkkana-palkkausta käyttävää työntantajaa edellytettäisiin käyttämään uskottavia mittareita ja pitävän kirjaa palkkaerojen perusteista. Erot pitäisi olla myös tietyiltä osin julkisia. Nyt tulee jo mieleen sata muutakin asiaa, mutta ei ne tähän kuulu. Kehityskelpoinen ajatus ilman muuta.

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Kyllä minäkin näen ideassa ongelmia, mutta en sinun mainitsemiasi. Esim. kassatyössä hatusta vedetty +/- 40% olisi aika huima toleranssi. 10% haarukka (eli +/-5%) olisi simppelissä suorittavassa työssä pienellä työpaikalla jo sopiva. Se kun ei vielä houkuttele työntekijöitä puukottamaan toisiaan tai muuta epätervettä. Titenkin tällaista keppi/porkkana-palkkausta käyttävää työntantajaa edellytettäisiin käyttämään uskottavia mittareita ja pitävän kirjaa palkkaerojen perusteista. Erot pitäisi olla myös tietyiltä osin julkisia. Nyt tulee jo mieleen sata muutakin asiaa, mutta ei ne tähän kuulu. Kehityskelpoinen ajatus ilman muuta.

Kyllähän sen toleranssin pitäisi olla sellainen, että tuntuu. Esim. 8 euron keskiarvopalkalla vaihteluväli olisi 7,60...8,40€. Ketä tuollainen vajaan euron porkkana motivoisi yhtään mihinkään?

Uskottavista mittareista sen verran, että minusta se on täysin työnantajan valinta, miten arvostelee työntekijänsä. Jos arvosteluperusteet eivät miellytä, kukaan ei pakota olemaan ko. työpaikassa. Toki ko. perusteet pitäisi olla julkisia, eikä niihin saisi sisältyä lainvastaisia (esim sukupuoleen, ikään, etniseen alkuperään, uskontoon jne liittyviä) argumentteja. Mutta ei siis niin, että joku liitto päättää ne perusteet.

Kidd kirjoitti:
Tsot tsot, oi suoritustason guru. Ymmärsin kyllä nerokkaan ehdotuksesi, enemmän palkkaa ahkerille ja vähemmän laiskoille. Enemmän palkkaahan voi jo nyt maksaa ahkerille, tiedä sitten, kuinka monta kassaneitiä saa vaikka tuon mainitsemasi +40% lisää palkkaansa, vaikka ostokset vilahtaisivat kuinka nopeasti tahansa lukulaitten läpi, liekö kuitenkin lähempänä minimipalkkaa.

Et kyllä ymmärtänyt. Ehdotukseni oli, että työpaikan (edit: samojen työtehtävien) keskiarvopalkka tulee olla määritelty (esim 8 €/h) ja yksittäisen työntekijän palkka pitää olla tietyn vaihteluvälin (esim +/- 40%) rajoissa.

Esimerkki:
Tiina, Marko ja Ritva työskentelevät Jarkon kaupan kassalla. Jokaisen palkka on 8 euroa tunti. Ritva alkaa yhtäkkiä tiuskia asiakkaille, jättää kaikki ikävimmät hommat muiden tehtäväksi, myöhästellä töistä ja muutenkin tehdä työnsä huolimattomasti. Jarkko ottaa Ritvan puhutteluun, yrittää selvittää syitä em. käytökselle turhaan. Keskustelu ei auta. Marko ja Tiinakin ovat Ritvan käytöksestä pissed off, koska hänen käytöksensä myötä he joutuvat tekemään enemmän ja epämiellyttäviä hommia.

a) Nykytilanne: Jarkko joutuu nielemään kiukkunsa ja maksamaan Ritvalle samaa palkkaa kuin muillekin. Työpaikan ilmapiiri heikkenee. Kaupan tuottavuus laskee, eikä Jarkolla ole kunnolla varaa maksaa edes nykyisiä palkkoja.

b) Edottamani tilanne: Jarkko laskee Ritvan palkkaa 6 euroon tunnilta. Samalla hän joutuu TES:in mukaan nostamaan muiden palkkoja 9 euroon tunnilta, jotta keskiarvo säilyisi 8€/h. T&M ovat innoissaan, koska saavat arvostusta tekemästään ylimääräisestä työstä. Ritvaa harmittaa, mutta hän joko parantaa tapansa, jolloin Jarkko muuttaa jälleen palkkarakennetta, tai lähtee Jarkon kaupasta kävelemään.

Myönnän, että em. systeemissä on vielä hiottavaa, mutta parempi se on jo nyt kuin demarisysteemi.

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
CL 500 Mersuun, kaksioon Kaivarin kupeessa, humidorin täyttämiseen kuubalaisilla sikaareilla, viineihin ja ulkona syömiseen ne tällä hetkellä menee. En vaihtaisi lapsiperheen elämään.

Edit: ja mallasviskeihin.

Meikäläisen kuukausipalkka on todella kaukana tuosta 5000€ tasosta, mutta mallasviski ja kuubalaiset sikarit humidorissa onnistuvat kyllä pienemmälläkin.

CL 500 Mersua en sen sijaan ostaisi vaikka bruttotulot olisivat 15000€/kk.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy