Pakkasongelmia?

  • 126 002
  • 560

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Tuhkikseen laitettu vesi jäätyy, ainoo vitutus mikä on pakkasista tullut
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oma autoni (Mondeo) teki sellaisen tempun tänä aamuna, että lähti laakista käyntiin, mutta sammui seuraavaan risteykseen. Akku hyytyi jo parin uudelleenstarttausyrityksen jälkeen, joten seuraavaksi tarvittiinkin käynnistyskaapeleita...

Se tässä vaan mietityttää, että auto oli määräaikaishuollossa juuri maanantaina, joten eikä ne tsekannut akkua ollenkaan, vai onko akku kenties itse kunnossa, mutta on vain jotenkin "purkautunut" itsestään kylmän vaikutuksesta?
 
Eipä tässä tarvitse paljon pakkasista kärsiä kun ei tarvitse ulos juuri mennä. Eikä ole autoa. Saattaa jollain naapurilla olla pieniä ongelmia saada autonsa käyntiin. Lähikaupassa käydessä huomasin että on jossain volvossa valot päällä. En vaan tiedä kenen, mutta tuskin ihan heti käyntiin lähtee. Ilmatieteen laitoksen sivuilta löytyy tuo mukava kaavio mistä näkee pakkasen ja tuulen yhteisvaikutuksen. Esim. Mikkelissä nyt on -20 ja 2m/s. Eli sama kuin olisi -26. Pitäis ehkä pikkuhiljaa laittaa ikkuna kiinni. Ja loppuviikoksi vielä kylmempää. No ei se mitään. Katotaan kestääkö kiinalainen lämpömittari.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Niin no, talvi ei sinänsä tietystikään ole autolleni (pakko aina päästä kehumaan Audi80 vm.-94:ni!!!!!) mikään ongelma, mutta kylmä hieman kangistaa (mikä sinänsä voisi miehen ollessa kyseessä olla ihan hiano piirre), ja hieman on auton akulla tekemistä saadakseen auto hyrähtämään - ja myöskin koneelle on se koettelemus.
No, tämä tietysti tarkoittaa sitä, että tänään mauri-tyttönen tilasi ajan lohkolämmitinasennukseen (sattuu tuo rahanmeno, mutt vielä enemmän sattuu kylmäkäynnistys!!!!!!!). No, jos olen kerran valinnut pitäväni auton, on myös valittava se, että siihen menee euro poikineen. Joten 250-350 eken lovi ompi tulossa tuotapikaa.
Vaan minkäs teet? Täytyy sitten vähentää syömäpuolesta tms, jotta autolla on hyvä olla! :))
Talvi on kivaa aikaa!!
 
Viimeksi muokattu:

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Sitä tunsi olevansa taas mies tänään. Niin, tunsi. Kun istahti yliopiston ulkopuolella viitisen tuntia parkissa olleen maastopyörän satulaan, niin on ihme, jos ei jotain kaunista kadonnut lopullisesti. Mutta muuten oli sellainen fiilinki, että sellainen 15 asteen pakkanen tuntui vielä pahemmalta kuin tämä reilu 20 astetta. Ehkäpä se johtuu siitä, että tässä on jo ehtinyt totutella muutaman päivän kylmempiin keleihin, niin tämä muutaman asteen nousu ei tuntunut niin pahalta.

Jos on valittavana Etelä-Saksan +30:n asteen kesähelteen ja Keski-Suomen -30 asteen pakkasen välillä, niin valitsen jälkimmäisen. Kaikesta huolimatta...
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viiden kilsan kävelylenkin tein just, vastatuulessa tuppasi vähän lärvi jäätymään, mutta muuten tuli ihan lämmin. Ainoo mikä vituttaa on parvekkeella tupakalla käynti. Nyt sitten kannattaa sulattaa pakastin. Just tyhjensin pakastimen ja kiikutin tavarat parvekkeelle. Oli jo aikakin sulattaa, kun ylimmän tason korista ei oo enää muutamaan kuukauteen saanut pakasteita ulos.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei pakkasongelmia

Perkeles että on kylmä tuolla pihalla, nyt paljon vettä kentälle niin kohta on taas jääbaanat loistokunnossa. Tosin en sinne aio mennä ennenkuin lämpötila on korkeampi kuin -10C.

Autoilussa ei tule ongelmia kun pirssi jököttää tuossa kotipihalla ja töissä jatkuvasti piuhan päässä, yhteensä 2kW ydinvoimasähköä riittää pitämään sekä moottorin että kabiinin mukavan lämpöisenä. Eipä se ole kyllä ilman lämmitystäkään lakkoillut, yli 30 asteen pakkasella ulkolämpötilan näyttö menee tosin pimeäksi mutta muuten käy kuin kello. En kyllä usko että alle kolmenkympin täälläpäin mennään.
 

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Oman Galanttini lukkomekanismi oli erityisesti viime talvena viheliäinen, ja sisäänmeno apukuskin puolelta tai takaluukusta tuli muutaman kerran tutuksi. Tänä talvena ei ole jostain syystä ollut mitään ongelmia. Koputan puuta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Pakkasta 15 astetta ja duunissa kaikki jäätyy. Zambonissa jääty kuljettimet, kabiini on aivan huurussa/jäässä, eikä kippi aukene ollenkaan vaan jää täyteen lunta. Traktorit ei tahdo käyntiin lähteä ja jos käyntiin saat niin sitten on aivan huurussa. On se kumma ettei edes talvikäyttöön suunniteltuja vehkeitä voi kunnolla ajaa jos pakkasta on yli 10 astetta.
 

MusanMake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Suomi
Peugeot 405 sri vm. -90

Mua vähän kanssa pelottaa tuon oman kulkupelin puolesta. Keskuslukko on temputellut jo syksystä lähtien ja välillä tuossa vehkeessä ovet ei menny kiinni lainkaan, ennen kuin auto oli tarpeeksi lämmennyt. Siinähän sitä paineltiin vasurilla ovesta kiinni ja oikealla ohjaten & vaihteita vaihdellen jos oli kiire, eikä ehtinyt sen perkeleen lämpeämistä odotella. Iso määrä lukkoöljyä taisi hoitaa sen, tai sitten se alkoi toimia ihan vaan kiltteyttään. Mutta tämähän on pientä, verrattuna siihen mikä oikeasti kalvaa mieltä...

Eli kuulin tuossa justiin, että näissä pököteissä on joku "huohotin"-systeemi (en tajua autoista mitään), joka pitäis aina syksyisin kuulemma puhdistaa perin pohjin. Kun ilmeisesti kovalla pakkasella sinne putkiin kertynyt neste jämähtää ja aiheuttaa sen, että kone räkäisee öljyt pellolle. Kertokaa nyt joku pösömies että onko asia näin ja onko mitään tehtävissä tulevalle tuhoisalle kohtalolle? Tolppapaikka löytyy kotoa kyllä, mutta ei koulusta eikä työmaalta. Eli pari käynnistystä päivässä tulee koneen ollessa siinä -20:ssä.

Ostin ton kaunottaren syksyllä, joten ekaa talvea mennään. Kun sen pitäisi vielä pari vuotta kestää, jos vaikka silloin pääsisi kunnon hommiin...

Apua pyydän. Kiitos jo etukäteen!
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kohtuullisen raitista alkaa olemaan, 36 astetta on mittarissa tällähetkellä. Ei ole toistaiseksi ollut ongelmia, katsotaan nyt sitten miten esim. kiisseli alkaa tönköttymään, tänään toimi vielä ihan ok.
 

FlaPa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers

scholl

Jäsen
Etelä-Suomessa ei vielä pakkanen ole ongelma, vaan myrskyä hipovat tuulet. Moskaa tulee vaakasuorassa ja auton sekä talojen ovet lentävät selälleen. Jos pidempään joutuu tuolla tarpomaan niin tottakai naamakin tykkää hyvää. Pakkanen sinänsä ei haittaa. Tuuli vain pois niin menisin hiihtämään.

Aikalailla auki oleva meri taitaa vaikuttaa vielä tuohon viimaan ja vastaavaan, sillä täällä rannikolla on aina sellainen kostea meininki ja se tekee ilmasta kylmemmän tuntuisen kuin mitä se mittarin mukaan olisikaan. Jossain Vantaalla tilanne on jo täysin toinen.

Ja pitkien kalsareiden käyttöä ei edes harkita. Pärjäsin levilläkin jossain -30C:ssä kevyesti ilman.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
scholl kirjoitti:
Ja pitkien kalsareiden käyttöä ei edes harkita. Pärjäsin levilläkin jossain -30C:ssä kevyesti ilman.

Olen yöpynyt käytännössä lumihangessa miltei 30 pakkasasteessa ja palellut kaikenlaisissa ääriolosuhteissa, mutta en minä silti tyhmä ole ja mamikset menevät jalkaan automaationa kun pakkasta tulee yli 10 astetta.

Ei voi ymmärtää epämukavuuden maksimointia vain jonkin oudon päähänpinttymän takia. Ei pitkien kalsarien pitämisessä mitään ihmeellistä ole ja en oikein ymmärrä miksei niitä voisi pitää.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei ole vielä munamankelia näille pakkasille tullut testattua. Viime talvikin oli niin lauha, että ei tainnut laakerit jäätyä kertaakaan. Sen sijaan toissa talvelta ja sitä aikaisemmilta talvilta on huonoja kokemuksia, kun ei polkupyörällä meinannut päästä mihinkään, jos pakkanen ylitti 20 astetta. Mukavahan se oli vielä aamulla polkea koululle ja sitten huomata pois lähtiessä, että tyhjää siinä saa polkea vaikka kuinka paljon pyörän liikahtamatta mihinkään...

Pitäisi kait se tuo 20 vuotta vanha maastopyörä jo vaihtaa uudempaan tai ainakin huollattaa. Tosin eihän näitä kunnon pakkasia ole kuin muutama päivä talvessa (ei edes täällä Oulussa). Ja se uusi pyörä kumminkin varastettaisiin.

Eilen muuten kävin lenkillä, pakkasta -23 ja melko kylmähkö tuuli. Alkumatkasta vielä tuntui jäätävältä, mutta pikkuhiljaa juostessa alkoi hikeä puskemaan. Silloin ajattelin, että helppoa kuin heinänteko. Siinä sitten aloin availemaan kaulusta, mikä kostautuikin loppumatkasta vastatuulessa... Ei nimittäin ole kivaa, kun tuntuu kuin joku kuristaisi kurkusta :)
 
Viimeksi muokattu:

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
varjo kirjoitti:
Ei voi ymmärtää epämukavuuden maksimointia vain jonkin oudon päähänpinttymän takia. Ei pitkien kalsarien pitämisessä mitään ihmeellistä ole ja en oikein ymmärrä miksei niitä voisi pitää.

Sama olla pitämättä jos ei koe tarpeelliseksi. Itsekään en jaksa noita jalkaan tunkea, kun harvemmin on mitään 35 asteen pakkasia. Höntsylätkää on tullut pelailtua tänä talvena 25 asteen pakkasessa, eikä tietenkään mitään pitkiä kalsareita ja hyvin tarkenee. Jotain ihme hössötystä tuo koko pitkäkalsari-juttu. Niitä ei tarvi mihinkään Suomen ilmastossa.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
varjo kirjoitti:
Olen yöpynyt käytännössä lumihangessa miltei 30 pakkasasteessa ja palellut kaikenlaisissa ääriolosuhteissa, mutta en minä silti tyhmä ole ja mamikset menevät jalkaan automaationa kun pakkasta tulee yli 10 astetta.

Ei voi ymmärtää epämukavuuden maksimointia vain jonkin oudon päähänpinttymän takia.

En minäkään. Siksi minä olen aina yöpynyt sisätiloissa.
 

scholl

Jäsen
varjo kirjoitti:
Olen yöpynyt käytännössä lumihangessa miltei 30 pakkasasteessa ja palellut kaikenlaisissa ääriolosuhteissa, mutta en minä silti tyhmä ole ja mamikset menevät jalkaan automaationa kun pakkasta tulee yli 10 astetta.

Ei voi ymmärtää epämukavuuden maksimointia vain jonkin oudon päähänpinttymän takia. Ei pitkien kalsarien pitämisessä mitään ihmeellistä ole ja en oikein ymmärrä miksei niitä voisi pitää.

toi on ihan bullshittiä. Ihmisvartalo pystyy mukautumaan eri lämpötiloihin. Ei sitä sellaista varsinaista kylmyyttä koe ainakaan farkut jalassa. Jos ylipukeutuu niin hikoilee ja tulee kipeäksi. Ja mitä käy siinä tapauksessa, jos olet saman päivän aikana sisätiloissakin. Siellähän tulee tukahduttava olo vai meneekö sellainen otus aina joka välissä vaihtamaan tykit pois jalastaan ja uudestaan jalkaan ennen ulosmenoa. Jotenkin säälittävää, kun pahimmat fägärit laittavat jo jossain nollan tienoilla ainakin kuntosalien pukuhuoneissa tykkejä jalkaan.

Sitä paitsi Stadissa ei käytetä tykkejä. Siihen ei päähänpinttymiä tarvita, vaan se on vaan faktaa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Senior kirjoitti:
En minäkään. Siksi minä olen aina yöpynyt sisätiloissa.

Väärin osittain, koska ulkona nukkuminen ei ole lähelläkään epämukavuuden maksimointia, koska muut asiat nostavat kokemuksen, yleensä, plussan puolelle.

Mutta ei minua kiinnosta palella odotellessa bussia matkalla koululle tai vast, en minä koululle pääsemisestä saa sellaisia kicksejä, minkä takia huvittaisi palella yhtään sen enempää.

ja schollille:
Vaikka provona tuon stadilaisuuden heititkin, niin ainakaan Krunikassa kasvaneet ikistadilaiset eivät tuota sääntöä tunnu tuntevan. Tiedä sitten miten jossain varsinaisen kivikaupungin ulkopuolella asuvilla asiat ovat.

Turha sitä muutenkin yrittää provota pukeutumiskäyttäytymisellä, ei se toimi.

Ja 24 vuotta pitkien kalsarien pitämistä ovat aiheuttaneet n. viimeisten 15 vuoden aikana 0 sairaspäivää, joten ehkä kukin voi kysyä itseltään, mikä kannattaa ja mikä ei. Ja ainakin niissä sisätiloissa, missä itse työskentelen, on tarpeeksi hyvä ilmastointi ja kosteudensäätely, että en ole mitään hikoamista havainnut.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
varjo kirjoitti:
Ja 24 vuotta pitkien kalsarien pitämistä ovat aiheuttaneet n. viimeisten 15 vuoden aikana 0 sairaspäivää, joten ehkä kukin voi kysyä itseltään, mikä kannattaa ja mikä ei. Ja ainakin niissä sisätiloissa, missä itse työskentelen, on tarpeeksi hyvä ilmastointi ja kosteudensäätely, että en ole mitään hikoamista havainnut.
Ihmiset ovat erilaisia. Itse en palele jaloistani - lukuunottamatta sukkiin ja kenkiin kätkettyjä osia - yhtään kovillakaan pakkasilla. Yläruumiini tosin tarvitsee huikeasti lämpöeristystä kun tulee "kylmä". Työskentelyolosuhteista sen verran, että kaikilla ei ole kaltaistasi onnea.

Cougar.

PS. Pidän talvesta ja kylmästä, mutta rajansa tietysti kaikella.
 

Veijari

Jäsen
Hitto, olen kadottanut hansikkaani jonnekin ja tietenkin juuri nyt kun nämä kunnon pakkaset alkoivat. Aamulla hieman kipristeli sormissa kun bensa-asemalla yritin taiteilla sen pistoolin kanssa paljain sormin. Mahtoi olla näky. Pitkät kalsarit heitin jalkaan vaikka toimistossa istunkin koko päivän. Ei ne ole kuin muutaman kerran vuodessa jalassani ja varmasti tänäänkin olisi hyvän pärjännyt lyhkäsilläkin malleilla vielä, mutta tämä hanskaepisodi sekoitti ajatukseni.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tuosta kalsariväittelystä voisi tulla oikeinkin hupaisa ja sitä olisi sääli pilata. Todetaan kuitenkin se, mistä Cougar jo vihjali, eli eri ihmiset kestävät kylmää eri tavalla. Yksi palelee jo nollassa vaikka olisi toppatakki ja monta kerrosta housuja päällä, toinen tukahtuu kuumuuteen pitkät kalsarit jalassa. Asiasta saa hassun väittelyn jos kuvittelee sen oman tavan tai tarpeen olevan sen ainoan oikean.

Itse käytän puolipitkiä kalsareita lyhyiden lisäksi, kun pakkanen hujahtaa jonnekin -10 asteen paikkeille tai kylmemmäksi. Lämmittävät tärkeimmät paikat, mutteivät hiosta sisälläkään.

Auto piti hassua ääntä aamulla. Ikäänkuin unista kissaa olisi rääkätty. Hyvin se silti käynnistyi ja liikku ja jopa lämpesi. Vaihdelaatikon öljy tuntuu hyytyvän vähäsen näillä keleillä, sen verran tahmeasti se tikku liikkuu.
 

Paskinaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, FC Bottom, Arsenal
Pakkasongelma on ,ei lahteny auto aamulla kayntiin, liekko ollu vaikutusta silla etta webastolla lammitin niin ei riittanyt akussa potku.
Tulin bussilla toihin ja tuntu etta posket tippuu paasta oli niin kylma, saakelin tuuli.

Kesa, missa pelaa?
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Hienosti lähti kylmä vuokra-auto Citroen käyntiin aamulla, ei sitten mitään ongelmaa.

Tommy 1, pakkanen 0.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On kyllä ilkeetä, kun etelärannikollakin on lähes -20. Täällä kun on tapana luokitella sellainen -7 jo paukkupakkaseksi. Mutta kiva, että vielä on näinkin kylmä. Vuosi vuodelta lämpenee..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös