Mainos

Pakkasongelmia?

  • 126 847
  • 559

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jos puhdas vitutus tähän siperia-ilmastoon lasketaan ongelmaksi, niin kyllä... on pakkasongelm(i)a!
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos puhdas vitutus tähän siperia-ilmastoon lasketaan ongelmaksi, niin kyllä... on pakkasongelm(i)a!

Sama. Ja yhtä lailla vituttaa sekin, että jotkut väittävät muka tykkäävänsä pakkasesta. Ja paskat, ei siitä kukaan tykkää vai miksi nämä "pakkasfanaatikot" pyrkivät sitten suojaamaan itsensä pakkaselta? Eihän siinä ole mitään logiikkaa, että väittää tykkäävänsä pakkasesta, mutta kuitenkin änkee päällensä monta toppakerrosta, ettei sitä pakkasta tuntisi.
 

Pub_Winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä täällä valitetaan, tämähän on normaalia talvea näillä leveysasteilla, hei helmikuu hei.

V*tuttaa silti muakin ankarasti.
 

InfernalDark

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra, Pile #49
Aamu viideltä mittari näytti -25 täällä Hellsingin Meilahdessa. Nyt on sellaiset sopivat -17, eikä toi niin pahalta tuntunut kun kävellen ruokakaupassa kävin, vaikka en edes omista toppatakkia.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Sama. Ja yhtä lailla vituttaa sekin, että jotkut väittävät muka tykkäävänsä pakkasesta. Ja paskat, ei siitä kukaan tykkää vai miksi nämä "pakkasfanaatikot" pyrkivät sitten suojaamaan itsensä pakkaselta? Eihän siinä ole mitään logiikkaa, että väittää tykkäävänsä pakkasesta, mutta kuitenkin änkee päällensä monta toppakerrosta, ettei sitä pakkasta tuntisi.

Voi olla, että ihmisen fysiikka luo pieniä rajoituksia. Kyllä pakkanen kuuluu helmikuuhun, mutta nyt jännittää, käynnistyykö auto.
 
Kyllä pakkanen kuuluu helmikuuhun, mutta nyt jännittää, käynnistyykö auto.

Tietenkin kuuluu, mutta en tykkää että se menee liiallisuuksiin asti. Noin kovat pakkaset eivät houkuta liikkumaan ulkona. -10 astetta olisi sopiva ulkoilu- ja luistelusää. Nyt vaan vituttaa mennä lukemaan ennustuksia Forecan sivuilta...
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Hermoille alkaa talvi käydä, mutta muistutetaan kuitenkin, että Helsingissäkin ollaan kaikesta pakkasesta ja lumesta huolimatta ihan vuosisadan mediaanissa. Selvä piikki kylmyydessä sen sijaan koettiin talvisodan aikoihin 1940-luvun alkuvuosina. Jännä huomata, miten tässä vuosikymmenen aikana lauhoihin talviin tottuneena alkaa heti ihmetellä, kun sitten sattuu pari NORMI Suomi-talvea niin iskee heti lähinnä apokalyptiset tunnelmat. Tosiasiassa tammi-helmikuun kuuluukin olla kylmää aikaa, jos perinteisistä talvisäistä puhutaan. Ilmastomuutos on toki todellinen ilmiö, ja nyt lähinnä mietityttää se, että puhaltaako meille jatkossakin ilmavirtaukset talvisin Atlantin sijasta Siperiasta?

EDIT: Lumimäärät aiheuttavat myös nykyisin paljon suurempia ongelmia liikenteelle ja kaupungin infrastruktuurille, koska liikennemäärät ovat kasvaneet merkittävästi 20 vuodessa, 50 vuodesta puhumattakaan. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kaaoshan on vain kermaperseisten citymaasturikuljettajien yleistymisen vika ;)
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Juuri kuulin radiosta tutkimusta että pakkanen tappaa noin 3 kertaa enemmän ihmisiä Suomessa kuumuuteen verrattuna. Ei siis suoraan paleltumiin/lämpöhalvaukseen vaan välillisesti. Ilmeisesti kylmä sitten kuitenkin aiheuttaa enemmän häikkää ruumiissa kuin kuuma.

Siinä se tuli. Kesä tänne ja äkkiä.
Ei lämmin luita katko, sanoi vanha kansa ja oli oikeassa.
Eli vittuaa tämä kylmä ja astmakin vaivaa kun ilmassa ei ole kosteutta ollenkaan.
 
Ei tuo vielä suuremmin vituta. Tänä aamuna oli -20, eli ei mitenkään älyttömän kylmä. Tosin sitten vituttaakin jos töissä sattuu kohdalle kylmä ajokki. Kotona pärjää kun lämmittää uunia tarpeeksi usein. Uusi (tai no, käytetty se on) autokin tulee testattua, miten kestää pakkasia. Lämmin se ainakin on ja käynnistynytkin tähän asti ihan hyvin. Vaikka työmaan pihalla ei lämmityksessä olekaan. Kissatkaan ei oikein arvosta pakkasta, ei viihdy kovin pitkään ulkona tällä kelillä. Toisella on kyllä kova hinku ulos, mutta ei kuitenkaan mene sinne tai sitten käy vaan pikaisesti.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Ei ainakaan vielä ole ongelmia. Ulkona ei tarvitse olla yhtään sen pidempään kuin on pakko.
Taivaspaikka piti aamulla sellaista ääntä käynnistäessä, mitä en ole ikinä siitä vehkeestä kuullut. Ykkösellä lähti kuitenkin käyntiin.
Jänskättää ihan huominen aamu, mitä silloin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei tässä muuten olisi mitään hätää, mutta auto ei tahdo käynnistyä kunnolla. Piti ostamani uusi akku, mutta en ehdi vaihdattaa enkä halua itse vaihtaa sitä, joten hommasin jonkun ruotsalaisen pistokkeesta lataavan laturin. Saa nähdä, miten aamulla käy. Lohkaria mulla ei ole, kun kesällä tuon vaihdoin, enkä tällaista perusasiaa huumassani tarkastanut.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Meillä viivästyi aamutoimet ja erityisesti mainitakseni kahvinkeitto kun putket oli jäätynyt eikää siis tullut vettä. Lähtiessäni naapurista hakemaan kahvivettä pakitin uuden (vanhan) dieselautoni piuhan kanssa tielle ja luultavasti jostainpäin jotain sähköjohtoa tai pistoketta hajosikin. Auton vaihteet toimivat aika kehnosti ja muutenkin meno oli kuin jääkaapilla ajelisi.
Töihin lähdin toalettipussukka, kylpypyyhe ja vaihtovaatteet mukanani mutta aamupesulle ja ihmisten vaatteisiin pääsin vasta puolelta päivin. Työpaikkani suihkutilaan oli sijoitettu ulkona kylmyyttään naukuva ja hytisevä kissa jonka mirrin isäntäväki haki vasta klo:12 kotiin.
Loppupäivä menikin ihan hyvin mutta ihan varmana huomenna tapahtuu taas jotain ylläriä pakkasen toimesta. En tykkää.

Terveisin koo
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Ainut pakkasongelma taitaa tällä hetkellä olla se, että hengästymiseen johtavaa liikuntaa ei paljoa viitsi ottaa ulkona. On tuossa vieressä onneksi palloiluhalli, josta saa suliskentän pariksi tunniksi muutamalla kolikolla. Auto lähtee käyntiin ja kaikki toimii niinkuin pitääkin, vaikka kyseessä onkin ikivanha japaninruoska. Töissä on mukavan lämmintä, että normaaleissa sisävaatteissa tarkenee. Ja 2000-luvulla rakennetussa kerrostalossa ei juurikaan vedä ja lämpö pysyy sisällä. Joten tarkemmin ajatellen otsikkon kysymykseen ei ole pakkasongelmia, kiitos kysymästä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Su-ma -yön yli 30 asteen pakkanen vei forssit auton akusta nollaan. Oli tänä talvena jo toinen kerta tälle akulle. Viimeksi vaivauduin lataamaan tuon vanhan paskan, mutta en enää. Voisi siis sanoa että jo oli aikakin vaihtaa, saattoi olla jopa alkuperäinen akku +10 vuotiaassa arkijapskissani. Muuten ihmeen luotettava pirssi, eikä pääoman järkyttävä aleneminenkaan vituta.

Marssin sitten illalla juuri ennen sulkemisaikaa Tarjoustaloon. Sieltä tarttui mukaan valmiiksi ladattu Banner-merkkinen akku 60 eurolla. Joku akku piti saada tilalle, ja mielellään ladattuna, koska starttaan auton taas aamulla 6:30.

Ekaksi ajattelin, että olisi pitänyt kumminkin ostaa jostain esim. Bosch tai muu hyväksi tunnettu akku. Googletin vähäsen, ja kas, jengillä tuntuu olevan yleisesti aika positiivisia kokemuksia tästä itselleni oudosta merkistä.

Onko täällä kenties joku sekaantunut Bannereihin? Ovatko Bannerit kestäneet iskussa useammankin talven yli?
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voisi siis sanoa että jo oli aikakin vaihtaa, saattoi olla jopa alkuperäinen akku +10 vuotiaassa arkijapskissani. Muuten ihmeen luotettava pirssi, eikä pääoman järkyttävä aleneminenkaan vituta.
Itselläni on myös kauppakassin virkaa toimittava 10v ikäinen Yaris, joka pärjäsi loppusyksyn ensimmäisiin koviin pakkasiin asti alkuperäisellä akulla. Silloinkin lähti vielä käyntiin, mutta sen verran hitaasti jo pyöritti, että päätin vaihdattaa akun. Eilen käytin taas autoa pitkästä aikaa ja hyvinhän tuo hörähti käyntiin kertalaakista, vaikka oli seissyt kadun varressa lähemmäs 2 viikkoa.

Ulkoliikunnan hankaluus on itselleni ainut selvä pakkasongelma. Täytyy tosin viikonloppuna kokeilla miltä tuntuu päiväsaikaan, kun auringonpaisteessa lämpötila parhaimmillaan nousee kuitenkin johonkin -15 pintaan, mikä on itselläni ulkourheilun pakkasraja.

Lisäksi jatkuva paksusti pukeutuminen alkaa jo pikkuhiljaa tympiä. Jotenkin tuossa leudomman jakson aikana ehti asennoitua siihen, että pahin talvi on nyt taittunut ja kevättä kohti mennään, mutta vielä tuo arktinen ilmavirtaus "pääsi yllättämään".
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Toistaiseksi on oma diesel lähtenyt käyntiin ilman mitään lämmittimiä. Viime talvena oli pakko hankkia uusi akku, ja samalla tuli hankittua myös pikkuinen laturi jota olen kovempina pakkaspäivinä/öinä pitänyt koko ajan käytössä. Toistaiseksi tuo on auttanut tarpeeksi, jotta auto sentään lähtee käyntiin - kunhan aikansa yrittää. Savupilvi on kyllä melkoinen...
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Savupilvi on kyllä melkoinen...

Sattui viime talvelle tosin, mutta pakkasta auton mittarin mukaan -32.5. Jouduin pakottavasta syystä lähtemään autolla heti liikenteeseen, ilman sekunninkaan lämmitystä. Auto 2005 Opel Astra 1.7 Cdti. Käynnistyksessä ei mitään ongelmia, mutta tosiaan savua tuppasi putkesta ihan huolella.
 

CaptainSlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, LeKi, Tappara
Mulla auto ollut kolme tuntia lämmityksessä, mutta eipä liiku mihinkään. Pari kertaa yskäisee ja jää siihen. Saatana, en ois halunnutkaan lähtä mihinkään...
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Ei helvetti, pamahti hermo tähään umpijäähän ja varasin suoraan matkat lämpimään koko perheelle. Vittu, tajusin että nyt kyllä jää pleijareiden ekat kierrokset väliin. Noh, ei voi mitään.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Sattui viime talvelle tosin, mutta pakkasta auton mittarin mukaan -32.5. Jouduin pakottavasta syystä lähtemään autolla heti liikenteeseen, ilman sekunninkaan lämmitystä. Auto 2005 Opel Astra 1.7 Cdti. Käynnistyksessä ei mitään ongelmia, mutta tosiaan savua tuppasi putkesta ihan huolella.
Mä täräytin myös VW Golf 2,0 TDI:n sunnuntaiaamulla käymään ilman esilämmityksiä, seisoskellut pari päivää ja pakkasta oli -30. Lähti vasta kolmannella ja e-rit-täin nihkeästi. Klonkswagen. Onneksi hommasin viime vuoden puolella noi pakkas/viimasuojat ettei tarvitse ajaa koko ajan Webasto päällä valtatiellä jos on yli kymmenen astetta pakkasta.

Ihmettelen muuten sitä, että vasta nyt on muutamassa automallissa saatavana ne automaattisesti säätyvät etusäleiköt. Kai nämä kovien pakkasten alueet vaan ovat markkina-alueena aika pienet sit.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Mä täräytin myös VW Golf 2,0 TDI:n sunnuntaiaamulla käymään ilman esilämmityksiä, seisoskellut pari päivää ja pakkasta oli -30. Lähti vasta kolmannella ja e-rit-täin nihkeästi. Klonkswagen.
Itselläni on saman konsernin 1,9 TDI, ja tuo käynnistyminen on tosiaan aika nihkeää. Lähtee kuitenkin kun aikansa sahaa, mutta on todellakin syytä pitää tuo akkulaturi käytössä.
 

Kaivanto

Jäsen
Marssin sitten illalla juuri ennen sulkemisaikaa Tarjoustaloon. Sieltä tarttui mukaan valmiiksi ladattu Banner-merkkinen akku 60 eurolla. Joku akku piti saada tilalle, ja mielellään ladattuna, koska starttaan auton taas aamulla 6:30.

Ekaksi ajattelin, että olisi pitänyt kumminkin ostaa jostain esim. Bosch tai muu hyväksi tunnettu akku. Googletin vähäsen, ja kas, jengillä tuntuu olevan yleisesti aika positiivisia kokemuksia tästä itselleni oudosta merkistä.

Tekniikan maailman viimeisimmässä akkutestissä (nro 21/2009; 74–77 ampeeritunnin akut) paras oli Trane arvonsanalla 8,8. Bannerin arvosana oli 8,3, Boschin 7,5. Peränpitäjä oli Bilteman akku arvosanalla 5,8.
 

Vasen Pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itselläni on saman konsernin 1,9 TDI, ja tuo käynnistyminen on tosiaan aika nihkeää. Lähtee kuitenkin kun aikansa sahaa, mutta on todellakin syytä pitää tuo akkulaturi käytössä.

Oletteko tarkistaneet millä hapella hehkutulpat on? Ne voivat olla loppu jo 100000km ajetussa autossa. Itsellä parani käynnistyvyys pakkasilla, kun vaihtoi uudet tulpat. Noihin volkkarin dieseleihin maksaa tulpat Motonetissä 15,90 kappale ja ovat samat Boschin tulpat kuin merkkiosat, jotka maksavat 60 egee kappale.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Passat 2010 1.6 diesel. Napista käyntiin muutamana aamuna, ilman lämppärissä oloa. Mittari näytti -29 ja -31,5 toisena aamuna joten ei sillä suunnalla ongelmia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös