Pakisto ja puolustuspelaaminen kaudella 2006-07

  • 14 065
  • 69

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Seesam kirjoitti:
...
...
...Kyseinen herra on tosiaan ollut positiivinen yllätys, vaikka jotkut henkilöt häntä kritisoivatkin aivan turhaan.

No sitten eivät ole odotukset olleet korkealla sinullakaan, jos pystyt Korhosesta tekemään positiivisen yllätyksen tähänastisilla esityksillään. Ei silti, kaikki on tottakai vielä mahdollista Lassen kohdalla, niinkuin monen muunkin 0+1-miehen kanssa voidaan kai sanoa olevan. Jään odottelemaan todellisia näyttöjä kyvyistään. Ottakoon mallia esim. vuotta nuoremmasta Ässien Konttisesta, joka tulokaskaudellaan esittää aivan eri tason otteita (puolustajien pistepörssin jaettu 1. sija).
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
WPK kirjoitti:
No sitten eivät ole odotukset olleet korkealla sinullakaan, jos pystyt Korhosesta tekemään positiivisen yllätyksen tähänastisilla esityksillään. Ei silti, kaikki on tottakai vielä mahdollista Lassen kohdalla, niinkuin monen muunkin 0+1-miehen kanssa voidaan kai sanoa olevan. Jään odottelemaan todellisia näyttöjä kyvyistään. Ottakoon mallia esim. vuotta nuoremmasta Ässien Konttisesta, joka tulokaskaudellaan esittää aivan eri tason otteita (puolustajien pistepörssin jaettu 1. sija).

Mitä itse odotit häneltä? Montako peliä olet hänen nähnyt pelaavan? Itse väitän, että tällä hetkellä Saarisen ja Laakson poissaollessa hän on tärkeä lenkki HIFKin ylivoimassa. Karalahti ka Murphy ovat ainoat HIFKin pelaajat, jotka ovat häntä parempia YV:n viivamiehenä. Ja hän on tosiaan ollut positiivinen yllätys, ei ehkä pisteiden valossa, mutta ollut kohtuu varma kiekollisessa pelissä.
 

#61

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville Predators
Seesam kirjoitti:
Karalahti ka Murphy ovat ainoat HIFKin pelaajat, jotka ovat häntä parempia YV:n viivamiehenä

Pasi Saarinen menee ainakin helposti edelle, tai sitten on silmissä vikaa.
 

Bedrock

Jäsen
#61 kirjoitti:
Pasi Saarinen menee ainakin helposti edelle, tai sitten on silmissä vikaa.
Luetaan niitä viestejä. Juurihan Seesam sanoi, että "tällä hetkellä Saarisen ja Laakson poissaollessa hän on tärkeä lenkki HIFKin ylivoimassa."
 

#61

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville Predators
Bedrock kirjoitti:
Luetaan niitä viestejä. Juurihan Seesam sanoi, että "tällä hetkellä Saarisen ja Laakson poissaollessa hän on tärkeä lenkki HIFKin ylivoimassa."

No taidanpa itse hankkia ne silmälasit.. Korhonen on mielestäni kumminkin aika turha hmv-jätkä. Peliaikaa voisi antaa mielummin vaikka hyvin pelanneelle kollikapteeni Aleksi Holmbergille. Toivottavasti Korhosen pelit ovat pelattu tältä kaudelta hifkissä, kun potilas Saarinen ja Laakso palaavat pelaavaan kokoonpanoon.
 

Syylä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Kisa
#61 kirjoitti:
No taidanpa itse hankkia ne silmälasit.. Korhonen on mielestäni kumminkin aika turha hmv-jätkä. Peliaikaa voisi antaa mielummin vaikka hyvin pelanneelle kollikapteeni Aleksi Holmbergille. Toivottavasti Korhosen pelit ovat pelattu tältä kaudelta hifkissä, kun potilas Saarinen ja Laakso palaavat pelaavaan kokoonpanoon.


Eiköhän tuo nimimerkkisi jo kerro asiantuntemuksesi tasosta riittävästi- antakaamme Korhosen pelata ja Eisbäreniin voisi lähettää vaikkapa nimimerkkinron haltijan- eihän nekään silti niin typeriä taida olla, että edes niille kelpaisi kyseinen jääkiekkoilijan irvikuva.
 

#61

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville Predators
Syylä kirjoitti:
Eiköhän tuo nimimerkkisi jo kerro asiantuntemuksesi tasosta riittävästi

Voipi olla(onhan se sentään vanha pelinumeroni). Toi sun nimimerkki on jo niin jäätävä, että se kertoo heti kaikille palstan lukijoille minkälainen jääkiekkon megatietäjä on kyseessä. Hyvää jatkoa sinulle Syylä ja mä taidan tänään aloittaa sulkapallon seuraamisen, kun en nimimerkkini perusteella pysty tätä lajia ikinä ymmärtämään. Anteeksi!
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Onnea Lasse "Salama" Korhoselle liigauran ekasta maalista!!
 

nikozwan

Jäsen
Kyllähän toiveissa olisi että Korhosesta saadan ihan kunnon pelimies. Ilmeisesti kuulemani perusteella mies osaa kuitenkin pitää mailaa oikein päin kädessä ja toisinaan tehdäkin sillä jotain. Eli ei nyt heti teilata kaveria vaan katsotaan. Olisihan se mukavaa jos narrikasvatista tulisi tulevaisuudessa korvaaja esim. Jerelle tai Pössykälle, koska faktahan on, että nämä jätkät ei enää nuoremmaksi tule. Ja Korhosesta mulla on jotenkin parempi fiilis, kuin esim. Seppäsestä, joka ei ole vakuuttanut lainkaan niissä peleissä, joissa olen ukon tällä kaudella nähnyt. Okei, Teemu Laaksohan taas on ihan loistava pelimies jo nyt, mutta itse uskon, että mies ei meillä enää monta vuotta pelaa, ainakin jos kehittyy entiseen malliin niin uskoisin "änärin" kutsuvan jossain vaiheessa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Korhonen sm-liigassa on kuin Petteri Nummelin NHL:ssä ennen nollatoleranssia. Hän on erittäin käyttökelpoinen pelaaja ylivoimassa, mutta oli eilenkin jatkuvissa vaikeuksissa, kun Tappara pääsi meidän alueelle pyörittämään. Kyllä meidän valmennusjohtokin huomasi asian eilisessä ottelussa. Korhonen sai jääaika erittäin 3.48-3.19-0.19=7.19. Korhonen pelasi 16 vaihtoa pelissä.

Meidän puolustajien jääajat olivat eilen:

Karalahti 35.27
Laakso 27.08
Turunen 23.51
Niskanen 20.28
Korhonen 7.19
Seppänen 3.36

Kun kaukaloon palaavat Murphy, Schnabel ja Saarinen tai ainakin kaksi heistä, niin kyllä Korhosen ja Seppäsen jääaika tulee olemaan taas aika kortilla. Itse en ole oikein mieltynyt Mika Niskasen peliin ja saattaisin yrittää vaihtokauppaa Niskasesta johonkin sentteriin, jos Saarinen oikeasti palaa peleihin sarjatauon jälkeen. Korhosta voisi pitää mukana 7. puolustajana yv-erikoismiehenä.
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Johannes kirjoitti:
Kun kaukaloon palaavat Murphy, Schnabel ja Saarinen tai ainakin kaksi heistä, niin kyllä Korhosen ja Seppäsen jääaika tulee olemaan taas aika kortilla. Itse en ole oikein mieltynyt Mika Niskasen peliin ja saattaisin yrittää vaihtokauppaa Niskasesta johonkin sentteriin, jos Saarinen oikeasti palaa peleihin sarjatauon jälkeen. Korhosta voisi pitää mukana 7. puolustajana yv-erikoismiehenä.

Mielenkiintoista olisi tosiaan nähdä, että kuinka suuri osa Korhosen peliajasta on ollut ylivoimaa. Bluesia vastaan Korhonen pelasi 8.10, ennen Schnabelin ulosajoa ja Murphyn loukkaantumista Korhonen pelasi pelkkää yv:tä. Korhonen taisi olla Murphyn parina ylivoimalla. Tasakentällisin ei juuri näkynyt paitsi pakkikadon jälkeen.

Eilenkin Korhonen oli Seppäsen jälkeen vähiten peliaikaa saanut, Jere pelasi megaminuutit, Laakso myös kovat. Turunen ja Niskanen myös reilu 20, niin ei Korhoselle varmaan tasakentällisin paljon peliaikaa siunaantunut.

Sama kai se missä on hyvä. Pääasia, että se joku vahvuus löytyy, johon uraa voidaan lähteä sitten tukemaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niskanen on saanut paljon kritiikkiä osakseen, aiheesta kylläkin. Peli on ollut todella epävarmaa ja mies on jatkuvasti myöhässä ja näin ollen tilanteista ulkona. Ainakaan minua Niskasen otteet eivät ole vakuuttaneet ja olenkin ihmetellyt miksi mies joukkueeseen on hankittu.

Mutta... Katselin hifk.fi- sivuilta Niskasen pelaajakuvausta ja mieleen osui kohta, joka menee suunnilleen seuraavasti:
- "Selkä on vaatinut leikkaushoitoa, josta paraneminen on vasta alussa. Kestää aikansa, että Niskanen pääsee omalle tasolleen. On joukkueelle erittäin tärkeä pelaaja mentaalipuolella".

Eli Niskasen epävarmuudelle on ilmeisesti syynsä, tai ainakin osasyy heikoille otteille. Pakiston ollessa muutenkin telakalla tai muuten vaan katsomon puolella, Niskanen on heitetty tiukkaan paikkaan. Epäonnistumisten jälkeen on vaikea varmasti henkisestikin nostaa tasoaan, varsinkin jos selkä haittaa oleellisesti pelin tiettyjä osa-alueita.

En puolustele millään tavalla Niskasta, mutta mikäli selkä ei edelleenkään ole 100% kunnossa, on ainakin helpompi ymmärtää, miksi otteet ovat epävarmoja. Niskasella on 2v:n diili, joten myyminen ei ole ihan yksinkertaista, varsinkaan noilla näytöillä.

Ja lopuksi on vielä kehujen paikka. Eilen Tapparaa vastaan Niskanen pelasi kauden tähän asti parhaan pelinsä. Pisteet siitä. Ei se vieläkään upeaa katsottavaa ollut, mutta paljon varmempaa kuin aikaisemmin. Virheitä syntyi aikaisempaan verrattuna paljon vähemmän. Eilisen perusteella uskallan odottaa jatkossakin parempia ja varmempia otteita. Todella paljon on vielä petrattavaa, mutta kyllä pienestäkin tason nostosta tulee antaa myönteistä palautetta. Toivo elää, että Niskanenkin nostaa vielä tasoaan ja on joukkueelle jatkossa hyödyllinen. Muutenkin kuin kopissa...
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Johannes kirjoitti:
Itse en ole oikein mieltynyt Mika Niskasen peliin ja saattaisin yrittää vaihtokauppaa Niskasesta johonkin sentteriin, jos Saarinen oikeasti palaa peleihin sarjatauon jälkeen. Korhosta voisi pitää mukana 7. puolustajana yv-erikoismiehenä.

Täsmälleen samaa mieltä ja Niskasesta saattaisi jopa tehdä joku vaihtokauppoja. Korhonen on mielestäni pelaaja tyyliä Jari Korhonen, mikäli saa riittävästi vastuuta jossain joskus, niin tulee aikaa myöten lyömään itsensä läpi. En luopuisi siis Korhosesta.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ollut eilen Hämeenlinnassa, mutta ajassa 32.44 Laakso ja Schnabel ottivat molemmat jäähyt, jälkimmäisellä syynä - yllätys, yllätys - kiekko katsomoon. Tilanne ilmeisesti mennyt niin, että Laaksolle on ollut tulossa jäähy ja Schnabel saadessaan kontaktin kiekkoon, vetäisee sen katsomoon. Yleensä en kommentoi yksittäisiä tilanteita tilastoja lukemalla, mutta kuulostaa äärimmäisen tyhmältä toiminnalta, kun pelikatkon olisi saanut aikaiseksi ottamalla kiekon haltuun. Tämä ratkaisi ainakin osittain eilisen matsin.

Varsinkin kun samanlainen tilanne on käynyt aiemminkin. Jos oikein muistan, Jokerit-matsi ja sama kaveri.

Positiivista pakiston kohdalla on Saarisen kuntoutuminen. Eilisessä matsissa minuutteja 28 (eniten) ja TPS-matsissa 25 (toiseksi eniten), eli ei mitenkään puolikuntoisena ole otettu kehiin.
 

TeeVee

Jäsen
ultrar kirjoitti:
Korhonen on mielestäni pelaaja tyyliä Jari Korhonen, mikäli saa riittävästi vastuuta jossain joskus, niin tulee aikaa myöten lyömään itsensä läpi. En luopuisi siis Korhosesta.
Heh, aika mielenkiintoisesti valitsit sanasi, ultar - Korhonen saattaa lyödä itsensä jossain lyödä itsensä läpi, niinpä HIFK:n ei kannata heittää Lassea pellolle, joka on nykyään joukkueen 7. pakki.

Korhonen pelasi erinomaisen junioriuransa päätöskauden Jokerien A:ssa, mutta liekö Jokerijohdon saamattomuutta/pelaajan halua lähteä muualle, Korhonen teki sopimuksen Ilvekseen. Salamat-kauden jälkeen (33 pts) hän olisi ollut edelleen Jokerien saatavilla, mutta kun ei niin ei.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
VT kirjoitti:
Tilanne ilmeisesti mennyt niin, että Laaksolle on ollut tulossa jäähy ja Schnabel saadessaan kontaktin kiekkoon, vetäisee sen katsomoon. Yleensä en kommentoi yksittäisiä tilanteita tilastoja lukemalla, mutta kuulostaa äärimmäisen tyhmältä toiminnalta, kun pelikatkon olisi saanut aikaiseksi ottamalla kiekon haltuun. Tämä ratkaisi ainakin osittain eilisen matsin.
Tämähän oli jo itse asiassa toinen kerta tällä kaudella, kun Schnabelille käy samanlainen möhlä. Luulisi tosiaankin, että jos on jäähy tulossa, niin sitä kiekkoa ei ole tarvis lähteä roiskimaan siinä vaiheessa, kun se on mahdollisuus ottaa haltuun ja samalla pelikatko.

Yleisesti HIFK:n pakistosta tuli hiljattain mieleen sellainen mielenkiintoinen yksityiskohta, että kun yleisesti valitetaan rightilta pelaavien pakkien puutetta, niin meillä ei ole sitä ongelmaa. Tällä hetkellä 4 kärkipuolustajaamme pelaavat kaikki oikea käsi alhaalla, eli Murphy, Laakso, Saarinen ja Karalahti. Heidän lisäkseen myös Lasse Korhonen on rightin miehiä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse kiinnitin huomiota siihen, että HIFK:n 11:sta jäähystä peräti 8 kpl tuli pakeille. Laakso, Schnabel, Murphy ja Saarinen istuivat kukin kaksi kertaa boksissa. Muut jäähyt tulivat (ylläripylläri) Hesus Laine 2x2min ja Guolla 2min.

Kun eilen vielä Jere ja Turunen pakistosta puuttuivat, oli pakkien jäähyalttius kestämätöntä. Tämä selittänee myös Jannen suuren (57kpl) torjuntamäärän.
 

Hagu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
VT kirjoitti:
En ollut eilen Hämeenlinnassa, mutta ajassa 32.44 Laakso ja Schnabel ottivat molemmat jäähyt, jälkimmäisellä syynä - yllätys, yllätys - kiekko katsomoon. Tilanne ilmeisesti mennyt niin, että Laaksolle on ollut tulossa jäähy ja Schnabel saadessaan kontaktin kiekkoon, vetäisee sen katsomoon. Yleensä en kommentoi yksittäisiä tilanteita tilastoja lukemalla, mutta kuulostaa äärimmäisen tyhmältä toiminnalta, kun pelikatkon olisi saanut aikaiseksi ottamalla kiekon haltuun. Tämä ratkaisi ainakin osittain eilisen matsin.

Itse olin H-linnassa ja Schnabel napautti kiekon katsomoon itse asiassa vihellyksen jälkeen. Täysin käsittämätön katkos päässä ja jäähyn aikan HPK tekikin häkin...näihin pitää puuttua ettei sama mies tupeksi pelejä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Kinkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kiffen
Hagu kirjoitti:
Itse olin H-linnassa ja Schnabel napautti kiekon katsomoon itse asiassa vihellyksen jälkeen. Täysin käsittämätön katkos päässä ja jäähyn aikan HPK tekikin häkin...näihin pitää puuttua ettei sama mies tupeksi pelejä.
Tässä hieman epävirallista tilastoa siitä ketkä ovat istuneet jäähyllä YV-maalin aikana:

Schnabel IIIIIIIIIII
Laakso IIIIII
Niskanen IIIII
Nielikäinen IIIII
Porthen IIIII
Karalahti IIIII
Saarinen III
Petrell III
Turunen II
Murphy II
Pikkarainen II
Hrdina II
Fagerstedt II
Laakkonen II
Kuhta II
Seppänen I
Lostedt I
Järvinen I
Guolla I
Jouhkimainen I

Sinnehän se syyttävä sormi osuu Schnabeliin. 11 maalia on aivan liikaa yhdelle pelaajalle tässä vaiheessa kautta.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kinkku kirjoitti:
Sinnehän se syyttävä sormi osuu Schnabeliin. 11 maalia on aivan liikaa yhdelle pelaajalle tässä vaiheessa kautta.

Tää oli sen verran mielenkiintoinen, että piti hieman jatkojalostaa. Schnabel on istunut jäähyllä 27 kertaa (kakkoset ja vitoset) eli jäähy on kostautunut 41%;sti.

Muutenkin tuo tilasto on aika mielenkiintoinen, kun katsotaan kenen jäähyn aikana omissa soi ja kenen ei.

Seuraavasti:

Laakkonen 2/4 50%
Schnabel 11/27 41%
Fagerstedt 2/5 40%
Porthen 5/15 33%
Saarinen 3/9 33%
Laakso 6/19 32%
Niskanen 5/18 28%
Nielikäinen 5/19 26%
Karalahti 5/21 24%

Näiden herrojen jäähyjen aikana kolisee keskimääräistä useammin ja kakkien muiden aikana keskimääräistä harvemmin. Yhteistä tuolle porukalle on se, että Laakkosta ja Niskasta lukuunottamatta ovat kaikki enemmän tai vähemmän alivoiman erikoismiehiä. Eli kun Guolla, Kuhta, Murphy jne. ovat jäähyllä ei pelkoa maaleista samalla lailla ole kuin näiden yllämainittujen kanssa.

Kääntäen, nämä miehet - Schnabel mukaan lukien - myös tappavat jäähyjä tehokkaasti. Eli kun ovat itse jäähyllä omissa soi helpommin, kuin niissä alivoimissa, joita ovat itse tappamassa.

Pakit on esimerkiksi helppo jakaa kahteen ryhmään. Murphy, Seppänen ja Turunen jäähyilköön rauhassa. Mutta Schnabel, Saarinen, Laakso ja Karalahti pysyköön kentällä. Niskanen poikkeuksena vahvistakoon säännön.

Edit: Mitä yritin sanoa oli, että kun Schnabel ei ole tappamassa jäähyjä (= itse jäähyllä) heilahtaa omissa 2 kertaa viidestä ja kun hän on tappamassa jäähyjä heilahtaa vain yhden kerran viidestä. Asioita voi katsoa monesta eri näkökulmasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös