Ei olekaan, mutta haluan vain huomiota ja hiukan päteä.Puscutractori kirjoitti:Raamatun kielessä "pakana" todella tarkoitti ei-juutalaista, mutta yleiskielessä sillä ei kai tuota merkitystä ole koskaan ollut.
Ei olekaan, mutta haluan vain huomiota ja hiukan päteä.Puscutractori kirjoitti:Raamatun kielessä "pakana" todella tarkoitti ei-juutalaista, mutta yleiskielessä sillä ei kai tuota merkitystä ole koskaan ollut.
sampio kirjoitti:Ei olekaan, mutta haluan vain huomiota ja hiukan päteä.
Miljonääri kirjoitti:Ilman Jumalaa, ei meillä olisi puita, puroja, aurinkoa, tuoleja, televisioita, internettiä, dikiboxeja, kasveja, tai jääkiekkoa.
Ehkäpä. Selittäisitkö silti, miten olemme hyötyneet ennen kaikkea konkistadorien toiminnasta?hannes_ko kirjoitti:Jokainen suomalainen on hyötynyt konkvistadorien ja ristiretkeläisten julmuuksista. Se on realismia.
Orman Mollis kirjoitti:Niinhän sitä luulisi, vaan mistäpä tuota kukaan tietää.. Itseäni eniten uskonnossa tökkii ehkä tämä pakko syöttö, mihin on saanut jo koulusta asti tottua, sekä joidenkin uskovaisten uskon tyrkytys.
Itse kirkkoon vielä kuulun, mutta itseni miltei ateistiksi katson.. Olisihan se hienoa jos olisi jokin tuolla jossain mihin uskoisi, ja mikä kaiken anteeksi antaa jne. mutta itse en tuohon pysty täysin uskomaan.
Golden AWe kirjoitti:Taas yksi surkeasti alustettu ketju. Onko täällä tarkoitus vain huutaa "hep" tai "nope" vai oikeasti tarkoitus keskustellakin jostain?
Olisit edes kertonut vähän mitä käsityksellä "pakana" tarkoitetaan ja kertonut mitä muuta haluat tietää. Nyt tulemme lehti-ilmoituksen perusteella odottamaan luentoa suureen juhlasaliin ja siellä ei olekaan mitään luentoa, pelkästään ihmisiä palloilemassa ympäriinsä kun tuoliakaan ei ole. Hermostuneimmat lähtivät jo, koska edes kahvitarjoilua ei ole. Yksi jäi koska täällä on lämpimämpi nukkua. Muutama muu hyväuskoinen uskoo vielä että jotain tapahtuu.
Kysymykseen vastaisin tällä hetkellä että jotain sinnepäin, hiukan.
Minkäsvärisiä sieniä minä söin iltapalaksi, eikun aamupalaksi?Miljonääri kirjoitti:Juu en minäkään mitään pakko syöttöjä kannata, tosin en sellaista ole koskaan missään nähnytkään, ei kun olenpas, mutta varsinkaan itse en ole kokenut moista. En myöskään muista koska olisin viimeksi käynyt kirkossa, eikun muistanpas, ne olivat hautajaiset reilu vuosi sitten.
Eurooppa on niin mitätön paikka maailmassa, että sen on pystyttävä tehokkaasti hankkimaan luonnonvaroja, tilaa ja työvoimaa sekä oltava edelläkävijä innovaatioissa, muuten on turha toivoa merkittävää asemaa pallolla. Ilman Uuden Maailman valloitusta hetkellisesti hankittu ylivalta olisi saattanut romahtaa. Nyt läntinen maailma hankki pankikseen kokonaisen kaksoismantereen, joka osin onnellakin lamaannutettiin varsin vaivattomasti meidän kaikkien ryöstettäväksi ja raiskattavaksi. Ennen kaikkea läntinen Eurooppa hyötyi ja vahvistui. Siinähän sitä on hyötyä. Olisihan tuo Amerikka voinut päätyä Kiinalle tai slaaveille tai muslimeille, mutta kalpeanaamoille meni.Ted Raikas kirjoitti:Ehkäpä. Selittäisitkö silti, miten olemme hyötyneet ennen kaikkea konkistadorien toiminnasta?
macnevis kirjoitti:No keksin parempaakin tekemistä, annan vaikka ennemmin unicefille sen lahjoituksena, meneepähän rahat johonkin hyödyllisempään kuin näiden urpojen tukemiseen jotka saavat kohtauksen jos joku menee siunaamaan homoparin.
Ehkä tuossa haetiin vastinetta vain sille, että uskonnon sanottiin tehneen enemmän haittaa kuin hyötyä kautta historian, vaikka asia ei näin välttämmättä ole. Varsinaan meidän kannaltamme.Vekurinen kirjoitti:Myöskään sitä minä en ymmärrä, että minulla pitäisi olla hannesko:n mielestä jotain hankaluuksia huudella Paavin rikoksista, koska suomalaiset ovat hyötyneet kristinuskosta. Päinvastoin, eikö ole ihan hyväksyttävää kiinnittää huomiota katolisen kirkon rooliin esim. liikakansoituksessa ja sukupuolitautien leviämisessä, vaikkei asia meitä suomalaisia suoraan kosketakaan? Jos hannes tarkoitti joitain satojen vuosien takaisia kähinöitä, niin niiden osalta minulla ei ole selkeää kantaa, eivätkä ne minua kiinnostakaan. Jotenkin vaikea rinnastaa nykykristittyjä niihin raakalaisiin, jotka lähes tuhat vuotta sitten rellestivät maailman turuilla. Siinä mielessä vaikkapa konkistadorien kauhistelu ei tunnu kovinkaan tehokkaalta argumentilta, kun halutaan perustella kristinuskon kamaluutta nykypäivänä.
Eddie kirjoitti:Minun puolestani ihmiset saavat uskoa vaikka saatanaan, mutta se ei saisi vaikuttaa muiden elämään. Tulee väkisinkin mieleen tällä seudulla 2-3 vuoden takainen case Routasydän, jossa eräs uskonnollinen piiri nappasi pari sanaa irti lauseesta ja alkoi väittämään aivan perättömiä juttuja. Tälläinen kiihkouskovaisuus pistää joskus vihaksi.
Säälimistä on siinä jos heidän usko osoittautuisi oikeaksi.sampio kirjoitti:Mitä säälimistä siinä on? Jos kuolema on loppu, ei yksikään haikailija tiedosta erehtymistään.
macnevis kirjoitti:Jaa miksi en halua maksaa veroja kirkolle? No keksin parempaakin tekemistä, annan vaikka ennemmin unicefille sen lahjoituksena, meneepähän rahat johonkin hyödyllisempään kuin näiden urpojen tukemiseen jotka saavat kohtauksen jos joku menee siunaamaan homoparin.
Raúl kirjoitti:Kerropa, miten kirkolla ei instituutiona ole oikeutta "saada kohtausta" kun joku toimii sen sääntöjä vastaan? Kirkollista vihkimistä ei ole pakko ottaa, mutta niin kauan kuin kirkossa ei homoparien siunausta hyväksytä, niin kauan on tästä oikeus ja velvollisuus älähtää.
Tähän kun lisää naispappeuden jne. niin siinähän niitä on syitä erota moisesta yhdistyksestä. Kirkosta erosin joitakin vuosia sitten, muutoin suhtautuminen uskontoihin on vapaamielinen. Jokainen tehkööt kuten parhaaksi näkee.Orman Mollis kirjoitti:Itseäni myös ärsyttää kirkon vanhoollisuus, juuri näissä homo- ja aborttiasioissa..