Onko tableteistä edelleenkään mihinkään muuhun kuin leluksi ja korkeintaan asioiden katseluun? Itseäni ei kyllä kiinosta mikään tabletti ennen kuin niillä voi tehdä tarvittaessa töitäkin. Esim MS-Office pitää löytyä, muutoinhan tuo on aivan rahan tuhlausta.
Duunien tekeminen riippuu tietty siitä mitä tabletilla pitäisi pystyä tekemään. Kirjoituskoneeksi siitä ei ole eikä sillä mitään monimutkaisia taulukkolaskentahässäköitä ole järkevää rakennella mutta ainakin itsellä se on syrjäytänyt työkäytössä läppärin täysin. Sähköpostit, kalenterit, erilaisten raporttien lueskelut, tiedonhaku yms. hoituu huomattavasti läppäriä kätevämmin iPadilla.
Perusduunit hoidan pöytäkoneella mutta palavereissa ja muuten tien päällä iPad on toiminut kuin unelma. Älypuhelinkin löytyy mutta siinä näytön pienuus vaan tekee hommasta jotenkin hankalampaa.
Pädin suurin etu läppäriin verrattuna on sen käyttömukavuus mikä on ihan omaa luokkaansa. Siinä vaiheessa kun kaverit kirjautuu windowsiin, minä olen jo lukenut postit ja siinä odotellessa, kun pojat haeskelevat laturille pistorasiaa, lueskelen vaikka tätä Jatkoaikaa. Ja palaverin päätyttyä olen jo autossa kun kollegat sullovat piuhoja salkkuihinsa. iPad on heti valmiina, sen käyttöönotosta "ei tarvi tehdä numeroa". Ja akku kestää kevyesti työpäivän, ei tarvi kaapeleita mukana kannella. Erittäin kätevä muuten esim. lentokentillä ja -koneissa (niissäkin alkaa olla jo verkko talon puolesta), siis jos läppäriin vertaa.
Tuosta Officesta vielä, se se vasta rahan tuhlausta onkin. Aika harva sitä oikeasti tarvii, samat docsit hoituu melkein millä vaan. Ainoastaan Excelistä on jotain lisäarvoa. Ja jotakuinkin kaikki muu duunissa tarvittava softa on tarjolla.
Itselle ainakin iPad on jotain ihan muuta kuin kallis lelu, käytössä käytännössä koko ajan. Jopa sunnuntaihesarin luen nykyään mielummin sillä kuin perinteisenä paperiversiona.