Kuukausittain lähtee tililtä 10 euroa sekä Amnestylle että Unicefille. Verta on tullut luovutettua usein ja minäkin olen raahannut teini-iässä erään vanhan hankeen kaatuneen ja liikuntakyvyttömän densottaren, kotiinsa. Tosin minulla oli silloin ketunhäntä kainalossa. Tarvitsin tupakkirahaa, ja ajattelin, että muori hyvittää minulle avusta muutaman markan. Noh, rouva kaivoi lompakostaan minulle 42 markkaa, joka oli valtava summa siihen aikaan!
Lumipalloja olen itsekin heitellyt autoja päin, samoin räkinyt sillalta alhaalla ajavien autojen laseihin. Muutaman kerran lähti autoilija perään, mutta siitä ei jääty koskaan kiinni. Hard core -liikenteenvaarantamista harjoitimme kaverin kanssa 7-vuotiaina kun heittelimme Oulun ohitustielle monenlaista romua. Kaikki alkoi varsin viattomista oluttölkeistä.
Mutta sitten rohkeus kasvoi ja tielle alkoi lennellä tyhjiä tienposkeen dumpattuja kanistereita ja muuta isompaa sälää. Yhdestä rekasta puhkesi rengas, ja se oli meistä hauskaa. Muuan nainen tuli huutelemaan meille, että nyt loppuu se romun heittely tai hän soittaa poliisit. Huutelimme jotakin törkeyksiä naiselle. Viiden minuutin kuluttua näimme maijan vilkut päällä lähestyvän asemiamme. Luulimme että se ajaa vain ohi, mutta katso!, maija pysähtyi kohdallemme ja silloin meitä vietiin. Kytät saivat meidät kiinni 10 sekunnin juoksun jälkeen.
Poliisit pitivät meille puhuttelun, kysyivät nimet ja osoitteet ja käskivät kotipihalle leikkimään. Onneksi se nainen soitti poliisit ennen pahempia onnettomuuksia. Kylmät väreet ovat kulkeneet myöhemmin selkäpiitäni pitkin, kun olen miettinyt mitä olisi voinut sattua.
Olen soittanut poliisille itse kolme kertaa. Pari vuotta sitten kesällä kaverini häiden jälkeen ajeltiin Sodankylän raitilla aamuyöllä. Vankikarkurin näköinen äijä potki, repi ja hakkasi eukkoaan.
Vieressä olevan ravintolan patio oli täynnä ihmisiä, mutta kukaan ei tehnyt elettäkään auttaakseen naista. Kurvailin sitten siinä ympärillä ja tööttäilin. Ukko kiinnitti huomion meihin ja nainen pääsi karkuun. No, kymmenen minuuttia tämän jälkeen sama touhu jatkui taas. Silloin soitin poliisit.
Paikalle ei saatu poliisia, mutta ambulanssi kyllä. Nainen itki kaupan portailla ja ambulanssimiehistö jutteli naisen kanssa. Ajattelin, että eiköhän tilanne tuosta selviä. Pari päivää myöhemmin kuulin, että ko. nainen oli löydetty pari kolme tuntia myöhemmin pahasti hakattuna ja tajuttomana kotikerrostalonsa pyörätelineistä.
EDIT:
kesällä 2007 soitin poliisille, kun kaksi hippiä liftasi Oulun ohitustiellä juuri ennen OYS:n suunnasta laskeutuvaa ramppia. Autot joutuivat väistelemään heitä; kyseessä oli vielä pahin ruuhka-aika, ja hippien liftaaminen aiheutti selkeästi vaaratilanteen.