Päivän hyvä teko

  • 15 673
  • 64

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
kaikennäköstä

päätin olla kaksipäivää syömättä salaattia - nuff said!

myöskin vihreiden liikennepolitiikkan vastustus on agendassa - tiedä vielä millä lailla. Varmaankin parit punaiset voisi kävellä yli!
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Avasin oven hihhuleille ja esitin oikeesti olevani kiinnostunut heidän missioistaan.

Hametädit lähti hymy korvissa pois, joten sain heidät onnellisiksi samalla valaen uskoa heidän työnsä toimivuudesta.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Avasin oven hihhuleille ja esitin oikeesti olevani kiinnostunut heidän missioistaan.

Hametädit lähti hymy korvissa pois, joten sain heidät onnellisiksi samalla valaen uskoa heidän työnsä toimivuudesta.

Oisit syöttänyt ja juottanut kunnolla, ja sitten kun ne on pois lähdössä, anellut jäämään vielä ainakin pariksi tunniksi. Luulisi tommoisen jälkeen jättävän rauhaan vastaisuudessa.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Krapattuani/lumiharjattuani autoni aamulla toistin saman toimenpiteen myös vaimoni autolle. Ilman eri pyyntöä tai kehoitusta.
Onkohan piparia tarjolla myöh.?
Glögiä vaan kuitenkin.
Itselläni eilisen päivän hyvä teko oli jalostuneempi malli edellä mainitusta. Pyyhkäisin lumiharjalla työkaverin auton pelkästään kuskin oven päällisen puhtaaksi. Pääsee autoon jääkrapan ja lumiharjan kimppuun ilman että tarvitsee paljain käsin/takin hihalla pyyhkiä lumia pois. Meni alle sekunti aikaa minulta siinä ohi kulkiessa.
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
Tuli ostettua Rautasormus, jonka myyntitulot menee sotaveteraaneille.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Tänään lenkillä metsätiellä näin vaskitsan ylittävän tietä. Päätin säikäyttää matelijan pois siitä tieltä, koska olisi suuri todennäköisyys ollut, että se olisi jäänyt mahdollisen auton alle. Ja pari minuuttia karkotuksen jälkeen tietä pyyhälsikin auto. Pelastin siis todennäköisesti hienon ja melko harvinaisenkin luontokappaleen hengen. Olen minä hieno jätkä!
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Eilinen hyvä teko oli ottaa pankkiautomaatilta löytynyt pankkikortti talteen. Yritin tavoitella omistajaakin mutta ei löytynyt nimellä numeroa ainakaan tästä kaupungista, kortti kuoreen ja postilla pankin hoteisiin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kuukausittain lähtee tililtä 10 euroa sekä Amnestylle että Unicefille. Verta on tullut luovutettua usein ja minäkin olen raahannut teini-iässä erään vanhan hankeen kaatuneen ja liikuntakyvyttömän densottaren, kotiinsa. Tosin minulla oli silloin ketunhäntä kainalossa. Tarvitsin tupakkirahaa, ja ajattelin, että muori hyvittää minulle avusta muutaman markan. Noh, rouva kaivoi lompakostaan minulle 42 markkaa, joka oli valtava summa siihen aikaan!

Lumipalloja olen itsekin heitellyt autoja päin, samoin räkinyt sillalta alhaalla ajavien autojen laseihin. Muutaman kerran lähti autoilija perään, mutta siitä ei jääty koskaan kiinni. Hard core -liikenteenvaarantamista harjoitimme kaverin kanssa 7-vuotiaina kun heittelimme Oulun ohitustielle monenlaista romua. Kaikki alkoi varsin viattomista oluttölkeistä.

Mutta sitten rohkeus kasvoi ja tielle alkoi lennellä tyhjiä tienposkeen dumpattuja kanistereita ja muuta isompaa sälää. Yhdestä rekasta puhkesi rengas, ja se oli meistä hauskaa. Muuan nainen tuli huutelemaan meille, että nyt loppuu se romun heittely tai hän soittaa poliisit. Huutelimme jotakin törkeyksiä naiselle. Viiden minuutin kuluttua näimme maijan vilkut päällä lähestyvän asemiamme. Luulimme että se ajaa vain ohi, mutta katso!, maija pysähtyi kohdallemme ja silloin meitä vietiin. Kytät saivat meidät kiinni 10 sekunnin juoksun jälkeen.

Poliisit pitivät meille puhuttelun, kysyivät nimet ja osoitteet ja käskivät kotipihalle leikkimään. Onneksi se nainen soitti poliisit ennen pahempia onnettomuuksia. Kylmät väreet ovat kulkeneet myöhemmin selkäpiitäni pitkin, kun olen miettinyt mitä olisi voinut sattua.

Olen soittanut poliisille itse kolme kertaa. Pari vuotta sitten kesällä kaverini häiden jälkeen ajeltiin Sodankylän raitilla aamuyöllä. Vankikarkurin näköinen äijä potki, repi ja hakkasi eukkoaan.

Vieressä olevan ravintolan patio oli täynnä ihmisiä, mutta kukaan ei tehnyt elettäkään auttaakseen naista. Kurvailin sitten siinä ympärillä ja tööttäilin. Ukko kiinnitti huomion meihin ja nainen pääsi karkuun. No, kymmenen minuuttia tämän jälkeen sama touhu jatkui taas. Silloin soitin poliisit.

Paikalle ei saatu poliisia, mutta ambulanssi kyllä. Nainen itki kaupan portailla ja ambulanssimiehistö jutteli naisen kanssa. Ajattelin, että eiköhän tilanne tuosta selviä. Pari päivää myöhemmin kuulin, että ko. nainen oli löydetty pari kolme tuntia myöhemmin pahasti hakattuna ja tajuttomana kotikerrostalonsa pyörätelineistä.

EDIT:

kesällä 2007 soitin poliisille, kun kaksi hippiä liftasi Oulun ohitustiellä juuri ennen OYS:n suunnasta laskeutuvaa ramppia. Autot joutuivat väistelemään heitä; kyseessä oli vielä pahin ruuhka-aika, ja hippien liftaaminen aiheutti selkeästi vaaratilanteen.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eilen kiristin jonkun tuntemattoman n. 6-7 -vuotiaan pojan luistimet.

Onko luistinten vieminen pikkulapselta kiristyksen avulla nyt erityisen hyvä teko?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kuukausittain lähtee tililtä 10 euroa sekä Amnestylle että Unicefille. Verta on tullut luovutettua usein ja minäkin olen raahannut teini-iässä erään vanhan hankeen kaatuneen ja liikuntakyvyttömän densottaren, kotiinsa.
Talutin minäkin kerran nuoruudessani 20 vuotta sitten yhden lievästi pultsahtavan rouvan kotiinsa. Palkkioksi täti lupasi litran jäätelöpaketin, mutta sammui sohvalle ennen kuin ennätti noukkia jätskiä pakastearkusta. Täti kerkesi kuitenkin kehottaa minua ottamaan itse sitä jäätelöä ennen kuin poistun. Eukon sammahdettua kurkkasin pakastearkkuun, mutta puolityhjästä kylmälaitteesta ei löytynyt kuin pari kylmäkallea ja jotain vanhoja pakastemansikoita. Otin sitten jääkaapista eukon korjaussarjat eli kaksi kepukaljapulloa mukaani. En tiedä oliko tekoni kokonaisuutena niin hyvä, mutta pääsipä rouva kodin lämpöön yöksi ja aamulla voi aina juoda raikasta vesijohtovettä.

Unicefille, SPR:lle ja veteraaneille pistän minäkin toisinaan pienen summan, ja vertakin tippuu pulloon joskus. Amnestylle en pistä lanttiakaan niin kauan kun jaksavat mäkättää suomalaisten sivarien ja totaalien perään. Kuolemantuomio on sitä paitsi valitettavan aliarvostettua toimintaa joissakin olosuhteissa.
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Pelastin siis todennäköisesti hienon ja melko harvinaisenkin luontokappaleen hengen. Olen minä hieno jätkä!
Kannattaa jatkaa hyvää tekoasi vielä ilmoittamalla havainnostasi Luonto-Liiton kevätsseurantaan. Vaskitsasta näyttäisi olevan neljä havaintoa viimeisen kahden ajalta, mutta lajin harvinaisuuden takia lisähavainnot ovat varmasti enemmän kuin tervetulleita. Havainnot tallentuvat Luonnontieteellisen keskusmuseon ylläpitämään havaintopäiväkirja Hatikkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Soitinpa tänään poliisille Loimaan ABC:n ja S-Marketin pihalla Citroenin peräkontista tavaraa kaupanneesta venäläisestä. Ei mennyt montaa minuuttia, kun maija oli paikalla ja ilmeisesti sai "kulkukauppiaan" kiinni, kun valot siniset välähtelivät S-Marketin nurkalla maijan kaahatessa jonkun perään. Tuli olo, että tein päivän hyvän työn.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jouduin keskeyttämään Spotify -musasession, kun ovikello soi, jolloin manasin mielessäni, että kuka saatanan kaupustelija/uskis siellä kehtaa häiritä keskellä päivää. Sielläpä olikin äärimmäisen kohtelias, n. 12-vuotias naapurin pikkutyttö, joka selitti jääneensä vahingossa lukkojen taa ja kotiavain oli tietysti eteisen pöydällä. Hänen äitinsä oli kuulemma tulossa töistä joskus tunnin päästä, mutta tytöllä ei ollut kännykkää, eikä hän muistanut äitinsä numeroa ulkoa. Niinpä tsekkasin sitten hänen äitinsä numeron netistä. Kännynumeroa ei löytynyt, mutta työpaikan puh.nro kyllä, joten tyttö soitti meikäläisen kännyllä äidilleen ja pyyteli itku kurkussa anteeksi, kun avain oli jäänyt sisään. No, äiti sanoi lähtevänsä saman tien töistä ja olisi siten n. 20 minsan päästä himassa, joten loppu hyvin, kaikki hyvin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
- - Amnestylle en pistä lanttiakaan niin kauan kun jaksavat mäkättää suomalaisten sivarien ja totaalien perään. Kuolemantuomio on sitä paitsi valitettavan aliarvostettua toimintaa joissakin olosuhteissa.

Vanha juttu jo, mutta perustelen. Amnestyllä oli murtumiseni hetkellä menossa naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntakampanja. Oulussa oli siihen aikaan paljon raiskauksia, mm. saksi-sellaisia.

Sivareille ja totaaleille minä vitut vihellän.
 

tutzba

Jäsen
Käräytin tänään rattijuopon. Ajoin farmari-Toyotan perässä vajaan kilometrin, ja tuon pikkumatkan aikana kuski onnistui kahdesti vetämään ihan uskomattomat ratkaisut liikennevaloihin. Totesin vieressä istuneelle, että kuski on varmaan ulkopaikkakuntalainen kun ei oikein ajaminen onnistunut. Noh, pysäköin auton parkkipaikalle ja tämä kaveri ajoi viereen. Hänellä oli ikkuna auki noin viisi senttiä, mutta se riitti mukavasti jakamaan helvetin vanhan viinan tuoksun. Ei muuta kuin puhelin käteen.

Hetken kuluttua poliisit tulivat paikalle. En nähnyt, mitä siellä tapahtui, mutta hetkeksi ehdin masentua kun farmarikuski lähti autolla pois. Ilmeisesti yritti pakoon kun poliisit ajoivat kiinni ja pysäyttivät vähän matkan päähän. Siitä sitten poliisiautoon ja läheiselle parkkipaikalle selvittelemään tilannetta. Toinen poliisi ajoi farmariauton poliisiauton viereen.

Parkkipaikalla he olivat noin tunnin kaiken kaikkiaan, mitäköhän siellä tapahtui? Kysyn siis ihan kokemattomuuttani, harvemmin on rattijuoppoudesta poliisit pysäyttäneet.

Lopulta farmariauto jäi siihen, mihin poliisit sen ajoivat, ja kuski lähti poliisien mukaan.

Tutzba 1, juoppo 0.
 

jtuominen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS(+Länsirannikko)
Hyvin tehty..

...sillä tuntuu, että tuo päihtyneenä(alkoholi, huumeet) ajaminen on riistäytynyt täysin käsistä. Ei silti, että siitä jotain todellista rangaistusta seuraisikaan.
 

Oiler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, HIFK
pysähdyn suojatien eteen

tämä on kyllä oikeasti vuoden kestänyt projekti. Olin vuosi sitten juhannusviikon etelänaapurissamme ja siellä opin, että he oikeasti pysähtyvät autoillaan suojatien eteen antaakseen tietä jalankulkijoille. Päätin, että kotosuomessa alan myös itse toimimaan näin. Innoissani selitin tätä muutamalle kaverille ja sain kylmää vettä niskaani, "no kato joku ajaa sitten tavaratilasi päreiksi ja tönäisee autosi siihen jalankulkijan päälle" "siinä kun jalankulkija hämmästelee kohteliasta kuskia niin vastaantulija jyrää sen" "viereiseltä kaistalta tullaan ohi ja se sitten keilaa sen onnettoman jalankulkijan"

No kertaakaan eivät ole nämä uhkakuvat toteutuneet - onneksi, ja nykyään tulee annettua tietä jalankulkijoille ihan automaattisesti. Aika monet sankarit kyllä ohittavat suojatien eteen pysähtyneen auton hiljentämättä, mutta töötillä voi vähän varoitella jos vaaratilanne on syntymässä. Jalankulkija muuten jähmettyy tööttiin aina paikalleen ja joskus on saanut heiltä ikäviä katseita, että mitä siinä tööttäilet.

Sääntöön tein yhden lievennyksen, syyspimeillä jos vastakkaisesta suunnasta lähestyvät autonvalot reipasta vauhtia, niin silloin en omalta puolelta aina tietä anna, siinä kun on potentiaalinen vaaran paikka ettei vastaantulija kävelijää näe.

Oma ajo kaupungissa rauhoittui tämän myötä muutoinkin selvästi ja enää ei ota edes ne viisi sekuntia empivät mummotkaan päähän.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kaveri laittoi juuri viestiä, että ovat ukkonsa kanssa Barcelonan kentällä liput kädessä, kone lähtee illalla, rahat on loppu eikä ole ruokaakaan ole ollut koko päivänä, ja pyysi lainaamaan 20 eukkaa. Siirsin tilille 30 euroa, saavat kaljat kanssa.

Tuli hyvä mieli itsellekin, kun mietin, kuinka paljon iloa voi kolmestakympistä olla väsyneille reissaajille, joilla on nälkä ja suurella todennäköisyydellä myös krapula.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Alakertaan oli muuttamassa ilmeisesti joku yksin asuja ja kaipasi kantoapua lipaston kanssa. Nohevana autoin kantamaan ohikulkiessani. Lipasto pääsi perille ehjänä.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Tulipas kerrankin oikein kunnolla asiaa tähän ketjuun. Sieppasin äsken kolmipyöräisellään jarruttamatta alamäkeä viilettäneen ehkä n. 4-v pikkutytön kiinni juuri ennen 5-kaistaista autotietä. Olipahan aika Holden Caulfield -henkinen movie-moment.

Pieni pettymys oli toki se, että perässä juoksi ja minua kiitti tytön isä, eikä esim. joku kuuma yyhoo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös