Päivän doping-käry

  • 1 043 074
  • 4 704

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei nouse Suomi yhtään mihinkään. Aineiden yksi suurimmista vaikutusalueista taitaa olla luottamus omiin kykyihin, kestävyyteen ja voimaan..

Mutta kyllä se loppujen lopuksi selitykset on jossain muualla kuin itseluottamuksessa. Rahan ja treeniolosuhteilla selitän kyllä itse ainakin tuota heikkoa menestystä monessa lajissa ja koska rahaa ei liiku taustalla niin jäädään myös aineissa jälkeen tai niitä ei käytetä ollenkaan ja jos käytetään niin turhan usein urheilijat ovat joutuneet yksinään noita käyttään ja sitten jäädään kiini kun ei ole niin ammattitaitoisesti noita käytetty.

Omat eväät Suomen saamiseen mitalitaistoon monessa lajissa olisi se että urheiluun aletaan pumppaamaan rahaa ja doopinkia nykyistä enemmän. Kunnon järjestäytyneet järjestelmät mitä muillakin mailla, tehdään salaiset laboratooriot joissa kehitellään parempia aineita, järjestelmällisempaa työtä tuon kanssa ja olisihan se varmaan hyvä muutenkin urheilijoita rahallisesti auttaa jos on semmoinen laji kyseessä jossa ei palkintorahoja ole saatavilla tai jos urheilija on ollut loukkaantunut. Treeniolosuhteita kuntoon toki myös olisi hyvä saada, mutta tärkeintä saada tuo doopinsysteemi kunnolla toimimaan sen sijaan että yritetään jopa vähentää sen käyttöä...
 

Pekkis

Jäsen
Karjalaisen kymmenestä parhaasta tuloksesta viisi on tehty vuonna 2004 ja kolme vuonna 2002. Vuonna 2004 on onnistunut kaikki. Tekniikka ja fysiikka on ollut kunnossa ja on vältytty loukkaantumisilta. Niin tehdään huipputuloksia. Vuoden 2004 jälkeen O-P:lla on yksi yli 80m tulos.

Viimeinen pitkä kaari (vajaa 81m) rykäisty 12.8.2006 Göteburgissa. Sen jälkeen ollutkin hiljaisempaa.

Tiisanojan käry ajoittuu ikävästi samalle kuulle. SUL langetti Villelle 50 000 euron sopimussakon, ja sen seurauksena monen lajin urheilijoiden tekniikka alkoi mystisesti seota.

Olen Karjalaisen puolesta todella iloinen, että huijarit jäivät kiinni ja mitalit menevät uusjakoon.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Viimeinen pitkä kaari (vajaa 81m) rykäisty 12.8.2006 Göteburgissa. Sen jälkeen ollutkin hiljaisempaa.

Moukarinheitossa alettiin Suomessa päästä yli 70 metrin tuloksiin 1970-luvulla alavieskalaisen Heikki Kankaan toimesta. Sen jälkeen yli 70 metrin kaarien heittäjiä on ollut Suomessa useita. Juha Tiainen vei moukarin lukemat yli 80 metrisiksi ja O-P Karjalainen ylsi toistaiseksi parhaimmallaan heitolla yli 83 metrin tulokseen. Nyt, kun valmennusopit ovat kehittyneet, tulokset ovat pudonneet Suomessa alle 75 metrin. O-P Karjalainen lähestyy parasta moukarinheittäjän ikää, mutta tulokset ovat heikentyneet radikaalisesti. Täällä on virheellisesti kirjoitettu, että O-P Karjalainen olisi jäähdytellyt viime vuosina, mutta se ei pidä paikkaansa. Hän on päättänyt jatkaa huippu-urheilijan uraansa samalla, kun on valittu kokoomuksen ehdokkaana Seinäjoen kaupungin valtuustoon. O-P Karjalaiselle ei ole tulossa vakavaa kilpailijaa lähivuosina, joten 75 metrin kaarilla hän tulee dominoimaan moukarinheittoa Suomen yhtenä kärkipään yleisurheilijana. Heittääkseen moukaria 75 metriä, on oltava ominaisuuksiltaan huippulahjakas sekä sen lisäksi omattava harjoituslahjakkuuden maksimaalinen ominaisuus.

Tiisanojan käry ajoittuu ikävästi samalle kuulle. SUL langetti Villelle 50 000 euron sopimussakon, ja sen seurauksena monen lajin urheilijoiden tekniikka alkoi mystisesti seota.

Kuulantyönnössä tulokset tippuivat Tiisanojan käryn jälkeen Suomessa parhaimmilla työntäjillä 19 metrin pintaan. Matti Yrjölä työnsi ikämiehenä 20,84 metriä 1970-luvulla. Reijo Ståhlbergin työntämään noin 21.60 metrin lukemaan ei nykymenetelmillä ylletä lähellekään. Kuulantyönnössä on ollut sama kehitys kuin moukarinheitossa, vaikka kaikki entinen valmennustaito on tallessa. Jotain varsin ratkaisevaa on tapahtunut tulosten suhteen. Humu-projektit ovat yhtä tyhjän kanssa, mikäli ei voida kilpailla kilpailijamaiden kanssa täysin tasaveroisesti kaikilla tuloksiin vaikuttavilla tekijöillä.

Hiihtoliiton Matti Sundbergin esitys julkistaa 1990- ja 2000-luvun hiihtäjien hemoglobiinimittausten tulokset saa täältä varauksettoman kannatuksen. Silloin selviää, mitä epo-hormonilla saatiin veriarvoissa aikaan ja ketkä hiihtäjät ja hiihtäjättäret olivat matkassa luonnottoman korkeilla hemoglobiiniarvoilla. Ongelmana on se, että veritestien tuloksia eivät viralliset hiihto-organisaatiot saa julkistaa ilman hiihtäjien lupaa.
 

Tekno-Kekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedote
Ferrarihan väitti, että EPOn ja/tai veritankkaukset voisi täysin korvata pelkällä korkealla harjoittelemisella, mikä toki pitäneekin paikkansa periaatteessa. Käytännössä vaan tuota vuoristoharjoittelua vaaditaan ajallisesti aivan pirusti, kun EPOlla ja veritankkauksilla vaikutus on nopeampi.

Ruotsalaisen hiihtodokkarin kiinnostavin uusi anti minulle oli tieto, että nykyisen tietämyksen mukaan korkeanpaikan leirin aikaansaama hemoglobiinin nousu katoaisi kehosta vaivaisessa kahdessa päivässä: "Men idag vet forskarna att blodvärdet sjunker till normala nivåer igen redan 48 timmar efter att du kommit ner från hög höjd."

Lähde: Ruotsin TV Unika listor avslöjar stjärnornas höga blodvärden - Uppdrag Granskning | SVT.se
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Viimeinen pitkä kaari (vajaa 81m) rykäisty 12.8.2006 Göteburgissa. Sen jälkeen ollutkin hiljaisempaa.

Tiisanojan käry ajoittuu ikävästi samalle kuulle. SUL langetti Villelle 50 000 euron sopimussakon, ja sen seurauksena monen lajin urheilijoiden tekniikka alkoi mystisesti seota.

Jännä homma, niin ne lyheni Pitkämäen keihäskaaretkin 5 metriä vuosi tuon jälkeen. Sen jälkeen 91 metrin mies on ollut hyvin tasaisesti 86 metrin mies.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Itse olen ainakin pelko persiissä, että millon suomalaisilta ruvetaan viemään niitä vähiäkin mitaleita, kun ruvetaan 7 vuotta kisan jälkeen tutkimaan näytteitä.
 
Voi herranjumala mitä idiootteja täällä tekstimassaa oksentaa..

Montas treeniä Siffa on O-P Karjalaiselta nähnyt viimeisen kymmenen vuoden aikana? Millä tavalla olet perehtynyt hänen harjoitteluun ja kuinka läheisesti tunnet hänet ihmisenä? Ilmeisesti aika hyvin olet perillä, kun tiedät, ettei urheiluun panostaminen ole vähentynyt viime vuosina. Minä olen ollut kymmenillä leireillä O-P:n kanssa samaan aikaan viime vuosina ja tiedän tasan tarkkaan, että urheiluun ja harjoitteluun panostaminen on aivan jotain muuta kuin ammattimaista omistautumista. Harjoittelu kesää varten on aloitettu tammi-helmikuussa jne. Mies on kahden lapsen isä ja viime vuosina opinnot ja nykyisin kunnanvaltuuston tehtävät ovat vieneet paljon huomiota ja aikaa. Kuulin yhdeltä moukarinheittäjältä, että tänä vuona O-P olisi panostanut taas selkeästi enemmän harjoitteluun ja se näkyy mm. pudonneena kehonpainona ja parantuneina ominaisuuksina. Veikkaan, että O-P tekee pitkään aikaan parhaan kesänsä, jos vain ehjänä pysyy.

Ja Henkaltakin "hieno" oivallus, että Pitkämäen tulokset olisivat tippuneet Tiisanojan käryn jälkeen. Mies heitti kuitenkin vuonna 2007 MM-finaalissa, stadionolosuhteissa yli 90 metriä ja voitti maailmanmestaruuden. Tuota finaalin viimeistä heittoa pidän henkilökohtaisesti Teron kovimpana heittona. Tuulettomissa keleissä se on yksinkertaisesti paljon kovempi pommi kuin Kuortaneen myrskyssä heitetty ennätys. Myös fyysisesti Tero oli uransa kovimmassa kunnossa vuonna 2007. Sen jälkeen on ollut Teronkin tekemisissä havaittavissa selvää intohimon laskua, kun maailmanmestaruus oli jo taskussa. Se myös näkyy. Puhumattakaan kaikennäköisistä sekoiluista tekniikkamuutosten ja valmentajakuvioiden kanssa (pidän tosin edelleen hyvänä ratkaisuna hakeutua Zeleznyn oppiin, vaikka se ei vielä toivottua tulosta tuonutkaan).

Noista testeistä vielä: Niitä säilytetään sen takia kahdeksan vuotta, eikä päivääkään enempää, kun siihen ei ole juridista oikeutta. Kun urheilija testataan, hän allekirjoittaa suostumuksen, jossa kerrotaan mihin kaikkeen tuota näytettä voidaan käyttää. Noissa testeissä suostumus on pyydetty tuohon kahdeksan vuoden säilyttämiseen. Eikä tuo näytteiden säilyttäminen ikuisuuksien ajan ole mitään ilmaista touhua. Maksimiaika niitä säilytetään sen vuoksi, että tällöin testausmenetelmät ovat kehittyneet niin paljon kuin mahdollista. Esimerkiksi Armstrongin tapauksessa tätä urheilijan juridista oikeutta on pidetty täysin pilkkanaan, kun Armstrongin vanhoja näytteitä on tutkittu uudelleen ilman urheilijan suostumusta ja käytetty todistusaineistona. Löydöksiä tehtiin "sattumalta" tieteellisen tutkimuksen yhteydessä. Lupa käyttää näytteitä tutkimukseen on varmasti annettu testauksen yhteydessä, mutta ei noissa tutkimuksissa ole tutkijoilla mitään oikeutta yhdistää näytteitä oikeisiin henkilöihin, vaikka niistä lähtisi ydinreaktoria vastaava määrä radioaktiivista säteilyä.

Ensi vuonna taidetaan uudelleenanalysoida myös O-P:n ja Teron näytteet vuoden 2006 EM-kisoista. Käryjä siis luvassa, vai mitä? Voin lähteä esim. tuhannen euron vetoon, että myös nuo näytteen on puhtaita. Ketkä on mukana?
 
Viimeksi muokattu:

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Silloin selviää, mitä epo-hormonilla saatiin veriarvoissa aikaan ja ketkä hiihtäjät ja hiihtäjättäret olivat matkassa luonnottoman korkeilla hemoglobiiniarvoilla.

SVT:n dokumentissahan kerrottiin vuoden 1997 Lahden kisojen veriarvoista, no ok näyte ei ole iso mutta kyllä tämä tietoa on jo ihan jukisuudessakin olemassa. Ongelma osittain on siitä että norskeilla on selitykset takataskussa, dokkarin lopussahan oli joku Norjan hiihtoliiton dirikka vastailemassa kysymyksiin. Ensin kerrotaan että ollaan käytä korkealla ja toinen selitys on että testi on virheellinen (tosin ei mitään sen kummenpaa todistetta virheellisyydestä tarjottu kuin että veriarvot ovat niin korkeita että täytyy olla väärä testi). Tämä taktiikkahan on suoraan arstronglaisesta pelikirjasta.

En sitten tiedä auttaisiko veriarvojen kertominen jos norjalaisilla aina selitys on se että testi on väärä. Omerta pitäisi hiidossa pystyä murtamaan, kuten pyöräilyssä on osittain tapahtunut, mutta miten sen saa murrettua on vaikeampi homma? Pitäisi olla joku kriminaalitutkimus käynnissä jolloin voitaisin vanhoja hiihtäjiä valan alla kuulustella.
 
Suosikkijoukkue
Kalpa
Voi herranjumala mitä idiootteja täällä tekstimassaa oksentaa..

Ensi vuonna taidetaan uudelleenanalysoida myös O-P:n ja Teron näytteet vuoden 2006 EM-kisoista. Käryjä siis luvassa, vai mitä? Voin lähteä esim. tuhannen euron vetoon, että myös nuo näytteen on puhtaita. Ketkä on mukana?

On kyllä käsittämätöntä vihjailua joiltakin nimimerkeiltä. Varsinkin kun väitteiden tueksi ei ole esitää muuta kuin itse keksittyjä faktoja O-P:n harjoittelusta. Näemmä sitä saa kirjoitella mitä haluaa kenestä vaan. Suoraan ei kuitenkaan uskalleta sanoa, että henkilö x on doupannut. Vai uskallatko Siffa?

Lähden mukaan tuohon vetoon sen puolesta, että näytteet on puhtaat.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Tänään näköjään YLE näyttää dokumentin Sinivalkoinen Valhe, teatterissahan tuo pyöri mutta itse en ole sitä nähnyt. No todennäköisesti SVT:n dokumentissa oli konkreettisempaa tietoa kun siinä kuitenkin veriarvoja ilmoitettiin (vaikka norskien mukaan testi olikin väärin tehty) mutta pitää tuo katsoa.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Tänään näköjään YLE näyttää dokumentin Sinivalkoinen Valhe, teatterissahan tuo pyöri mutta itse en ole sitä nähnyt. No todennäköisesti SVT:n dokumentissa oli konkreettisempaa tietoa kun siinä kuitenkin veriarvoja ilmoitettiin (vaikka norskien mukaan testi olikin väärin tehty) mutta pitää tuo katsoa.

Itse katsoin tuon teatterissa. Kannattaa katsoa.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Tänään näköjään YLE näyttää dokumentin Sinivalkoinen Valhe, teatterissahan tuo pyöri mutta itse en ole sitä nähnyt. No todennäköisesti SVT:n dokumentissa oli konkreettisempaa tietoa kun siinä kuitenkin veriarvoja ilmoitettiin (vaikka norskien mukaan testi olikin väärin tehty) mutta pitää tuo katsoa.

Itselleni ei tullut varsinaisesti mitään yllättäviä tietoja. Dopingin historia huippu-urheilussa on "Väly" Väisästä mukaellen karmea. Ohjelman lopussa esiintynyt Kaija Härkin tulee saamaan tulevina vuosina seurakseen dopingista kertovia todellisia maailman huippuja. Mm. Kaarlo Maaninka, Martti Vainio, Pauli Nevala, Arto Koivisto ja nyt Kaija Härkin ovat Mika Myllylän tavoin kertoneet dopingin käytöstään ja jatkoa seuraa, siitä olen varma.

Täällä on vihjailtu minun kirjoittaneen virheellisiä tietoja esim. O-P Karjalaisen tuloskehityksestä tai harjoittelusta. Yksi nimimerkki kertoo olleensa O-P:n kanssa samoilla urheiluleireillä. Sitten kerrotaan O-P:n jäähdytelleen viime vuosina. Nämä ovat kovia väitteitä, koska esim. viime kauteen O-P valmistui huolellisesti mm. olemalla 15 viikkoa ulkomaan leireillä kolmessa eri kohteessa. Moukari ei lennä jäähdyttelijältä lähelle 75 metriä. Joka niin väittää, ei tunne lajin vaatimuksia ollenkaan. O-P jatkaa edelleen täysillä huippu-urheilijan uraansa. Ei ihme, onhan hän jatkuvasti niitä harvoja yleisurheilijoitamme, joilla on mahdollisuus selvitä isoissa kisoissa loppukilpailuun myös tulevina vuosina.
 
Täällä on vihjailtu minun kirjoittaneen virheellisiä tietoja esim. O-P Karjalaisen tuloskehityksestä tai harjoittelusta. Yksi nimimerkki kertoo olleensa O-P:n kanssa samoilla urheiluleireillä. Sitten kerrotaan O-P:n jäähdytelleen viime vuosina. Nämä ovat kovia väitteitä, koska esim. viime kauteen O-P valmistui huolellisesti mm. olemalla 15 viikkoa ulkomaan leireillä kolmessa eri kohteessa. Moukari ei lennä jäähdyttelijältä lähelle 75 metriä. Joka niin väittää, ei tunne lajin vaatimuksia ollenkaan. O-P jatkaa edelleen täysillä huippu-urheilijan uraansa. Ei ihme, onhan hän jatkuvasti niitä harvoja yleisurheilijoitamme, joilla on mahdollisuus selvitä isoissa kisoissa loppukilpailuun myös tulevina vuosina.
Siffan kanssa tästä asiasta on "keskusteltu" aiemminkin ja ei tähän voi muuta todeta kuin, että jos ainoa tietolähde on Urheilulehti ja iltapäivälehdet, niin onnea vaan valitsemallasi tiellä. Olet monesti osoittanut teksteilläsi, että sinulla ei ole pienintäkään kosketuspintaa niihin urheilijoihin, joiden asioista täällä kerrot "faktoja".
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Siffan kanssa tästä asiasta on "keskusteltu" aiemminkin ja ei tähän voi muuta todeta kuin, että jos ainoa tietolähde on Urheilulehti ja iltapäivälehdet, niin onnea vaan valitsemallasi tiellä. Olet monesti osoittanut teksteilläsi, että sinulla ei ole pienintäkään kosketuspintaa niihin urheilijoihin, joiden asioista täällä kerrot "faktoja".

Kerro sinä sitten, mikä on O-P Karjalaisen tuloskehitys, jos et usko minun kirjoituksiini. Tiedän, että minun tietoni O-P:n tuloskehityksestä pitävät paikkansa. Asun O-P:n kanssa samalla paikkakunnalla ja olen lukenut hänen treenaamisestaan paikallisista lehdistä. Poliittisesti kuulumme samaan puolueeseen ja O-P:lla on täällä liikuntalautakunnan puheenjohtajuus hoidettavanaan. Siitä olen varma, että sinä et ole ollut mukana yhdelläkään O-P:n ulkomaanleirillä, kunhan kerrot täällä omiasi. O-P satsaa edelleen täysillä huippu-urheilijan uraansa, niinkuin hän on tehnyt jo toistakymmentä vuotta. Hän lähestyy moukarinheittäjän ihanneikää, joten ura jatkuu varmuudella vielä vuosia. Moukarinheitossa 75 metrin tulokset tulevat olemaan jatkossa kansainvälisestikin kovia, kun dopingin käyttöä on ollut pakko vähentää ennen kisoja testauksen kehittyessä.
 
Kerro sinä sitten, mikä on O-P Karjalaisen tuloskehitys, jos et usko minun kirjoituksiini. Tiedän, että minun tietoni O-P:n tuloskehityksestä pitävät paikkansa. Asun O-P:n kanssa samalla paikkakunnalla ja olen lukenut hänen treenaamisestaan paikallisista lehdistä. Poliittisesti kuulumme samaan puolueeseen ja O-P:lla on täällä liikuntalautakunnan puheenjohtajuus hoidettavanaan. Siitä olen varma, että sinä et ole ollut mukana yhdelläkään O-P:n ulkomaanleirillä, kunhan kerrot täällä omiasi. O-P satsaa edelleen täysillä huippu-urheilijan uraansa, niinkuin hän on tehnyt jo toistakymmentä vuotta. Hän lähestyy moukarinheittäjän ihanneikää, joten ura jatkuu varmuudella vielä vuosia. Moukarinheitossa 75 metrin tulokset tulevat olemaan jatkossa kansainvälisestikin kovia, kun dopingin käyttöä on ollut pakko vähentää ennen kisoja testauksen kehittyessä.
Tuloskehitys? Voisitko kertoa, missä vaiheessa minä olen puhunut tuloskehityksestä? Eihän siinä ole mitään kiistettävää, sen voi jokainen käydä lukeamassa vaikka täältä: Tilastopaja OY - urheilijatietokanta. Sen sijaan fyysisistä ominaisuuksista tuolta ei löydy mitään tietoa ja ei näytä löytyvän sinultakaan. Eikä se, että asut samalla paikkakunnalla ja olet joskus jopa O-P:n nähnytkin, ei kerro mitään siitä, mitä tiedät O-P:n harjoittelusta. Hän saa vuosittain viisinumeroisen summan sponsorituloja ja on pystynyt näin nauttimaan urheilusta, rahoittamaan opintonsa ja samalla perhe-elämänsä. Miksi joku vaarantaisi tämän kertomalla julkisesti, ettei harjoittele enää täysillä? On myös hienoa, että sinä varmasti tiedät, missä minä olen ollut ja missä en. Varma tietosi on kuitenkin virheellinen.

Lukutaidottoman narsistin kanssa vääntäminen ei innosta, joten tämä oli taas tällä erää viimeinen viesti sinulle.
 

kovalev

Jäsen
Laatutyötä tuo Sinivalkoinen valhe dokkari. Erityisesti Marjo Matikainen-Carlsbergin ja Juha Miedon räpiköinti oli surkuhupaisaa seurattavaa. Harmi, että Esko Ahon viime tai toissakesäisiä kilareita ei ollut otettu mukaan videon muodossa.

Seuraavaksi laaja selvitys 70-luvun yleisurheilusta?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Laatutyötä tuo Sinivalkoinen valhe dokkari. Erityisesti Marjo Matikainen-Carlsbergin ja Juha Miedon räpiköinti oli surkuhupaisaa seurattavaa. Harmi, että Esko Ahon viime tai toissakesäisiä kilareita ei ollut otettu mukaan videon muodossa.
Marjo ei puhu, Mietaa ei puhu, Marja-Liisa ei puhu, Harri ei puhu, Virpi ei puhu... Ihan mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä oli se lopputekstien "haastattelusta kieltäytyivät" -lista.

Manuela Di Centa oli ihan hauska kanssa. Ensin ollaan oikein Italian sigourneyweaveria, maailmannaista. Sitten kun isketään paperia eteen, niin yks kaks senaattorska ei tajua, miksi paperille laitetaan numeroita...
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Olipa mielenkiintoinen dokkari. Näkemisen arvoisia olivat Matikaisen, Di Centan ja monen muun haastattelut. Reaktiot olivat vähintäänkin mielenkiintoisia, kun mentiin asiaan. Vähäsöyringin pakoon juoksu oli veret seisauttava. On se vaan kornia muistella noita ysärin hiihdon mm-kisoja ja olympialaisia, kun ne itsellekin olivat mielettömän suuria asioita. Sinisilmäisesti uskoi ainakin suomalaisten puhtauteen.. Vaikka tässä dokkarissa ei enään mikään yllättänyt niin on se silti pysäyttävää katsottavaa.
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Aika tehokkaasti näillä uusintatesteillä on saatu juuri näitä itäeurooppalaisia mörssäreitä kiinni. Ihmettelen vain vähän, että miksi näitä testejä tehdään aina viime tingassa juuri ennen tuota kahdeksan vuoden säilytysajan päättymistä. Ja miksei ylipäätään voida säilyttää kuin juuri tuo kahdeksan vuotta. Jää jotenkin puolivillainen "katotaan nyt jos joku pölvästi jäisi kiinni ja jätetään asia siihen"-meininki.

Jotta saadaan seulottua näytteet mahdollisimman kattavilla testeillä? Testimenetelmät kun tuppaavat kehittymään ajan kuluessa ja viime tingassa testaamalla varmistetaan se, että saadaan näytteet testattua mahdollisimman tuoreella testillä.
 

Tekno-Kekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedote
Jahhas. Norjan hiihtoliitto on omissa tutkimuksissaan todennut, että norjalaisten hiihtäjien veriarvot olivat 1990-luvulla täysin normaalit. Björn Dählien lukemiksi vuosilta 1996-1998 esitettiin 157, 156, 153, 160, 153, 149, ja 151.
Lähde: Ruotsin TV Fis: Dählie hade inte 175 - Sport | SVT.se

Okei sitten. Minulle jäi vielä pikkuisen epäselväksi, onko nämä nyt alimpia arvoja vai korkeimpia arvoja vai keskiarvoja, sillä norjalaisissa lehdissä maaliskuussa 2001 esitettiin sekä alin, ylin, että keskiarvo. Linkki Dagbladetin uutiseen, jossa on niitä numeroita, jollaisia di Centan mielestä on typerää katsoa:
- Her er våre blodverdier - Ski - Dagbladet.no

Alsgaardinkin hemoglobiiniarvoksi saadaan tällä tavalla 159, jos annetaan korkeimman ja alimman lukeman kumota toisensa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jahhas. Norjan hiihtoliitto on omissa tutkimuksissaan todennut, että norjalaisten hiihtäjien veriarvot olivat 1990-luvulla täysin normaalit...

Ja "yllättäen" tässäkin asiassa on epäselvyyksiä:

linkki maikkarin uutiseen Norjan veriarvoraportissa iso aukko menestysvuodet puuttuvat - MTV3.fi - Urheilu - Hiihtolajit - Maastohiihto

Voin muuten omasta puolestani rehellisesti myöntää, että hieman kaunaisesti&katkerasti seuraan tätä nykyä norjalaisten hurskastelua ja mietin, miten hauskaa heidän massakärynsä olisi.

Kuitenkin Myllylän - omia idoleita pikkuskidinä - elämä meni 2001 --> alkaen alamäkeä ja muut tuon ajan mitalistit nauttivat suurta arvostusta "puhtaina" mestareina.

Toki ymmärrän, että Mikalla oli omat näppinsä pelissä tämän romahduksen syissä, mutta eivätköhän kaikki palstalaiset tajua, mitä ajan takaa.

Onneksi katkeruuteni ei kuitenkaan ole saavuttanut Jari Porttilan vastaavan suuruusluokkaa. :)
 

Balrog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erilliset saarekkeet
Laatutyötä tuo Sinivalkoinen valhe dokkari. Erityisesti Marjo Matikainen-Carlsbergin ja Juha Miedon räpiköinti oli surkuhupaisaa seurattavaa. Harmi, että Esko Ahon viime tai toissakesäisiä kilareita ei ollut otettu mukaan videon muodossa.

Seuraavaksi laaja selvitys 70-luvun yleisurheilusta?

Vähäsöyringin pakoon juoksu oikeustalosta oli kuin jostain sketsisarjasta, 70-luvun lisäksi olisi mielenkiintoista nähdä selvitys esimerkiksi parista kiinalaisesta kisasta 90-luvulla:

Junioreiden kaikkien aikojen tilastosta naisten 1500 metriä:

1.3:51.34 WJR WYB19,18 Lang Yinglai CHN 2 NG Shanghai 18 Oct 1997
2 3:53.91 WYB17 Yin Lili CHN 11 Nov 79 3 NG Shanghai 18 Oct 1997
3 3:53.97 Lan Lixin CHN 14 Feb 79 4 NG Shanghai 18 Oct 1997
4 3:54.52 WYR Zhang Ling CHN 13 Apr 80 5 NG Shanghai 18 Oct 1997

Junioreiden 5000 metriä, naiset

3 14:39.96 WYB19,18,17 Yin Lili CHN 11 Nov 79 4 NG Shanghai 23 Oct 1997
5 14:45.33 Lan Lixin CHN 14 Feb 79 2h2 NG Shanghai 21 Oct 1997
6 14:45.71 WYR Song Liqing CHN 20 Jan 80 3h2 NG Shanghai 21 Oct 1997

Naisten kaikkien aikojen kolmellatonnilla sama tilanne, kiinalaiset juosseet kotimaassaan ihan ihmellisiä aikoja 90-luvulla.
 

Tekno-Kekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedote
kiinalaiset juosseet kotimaassaan ihan ihmellisiä aikoja 90-luvulla.

Ma:n armeija. Tunnettu juttu.

"Dong Yanmei, the former 5,000m world record holder, and Lan Lixin, the 1998 world junior 1500m champion, both dropped from the Olympics last September after a blood test by the Chinese authorities indicated they might have taken the banned blood-boosting drug erythropoietin (EPO)."
Lähde: Ma's army on the march again | Sport | The Guardian

Ja poronmaito-sarjassa tämä on aina ollut hauska detalji: "Ma denied allegations that his runners were fuelled by banned drugs and attributed the times to daily marathons at altitude and traditional tonics of turtle's blood and caterpillar fungus."
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Tuo norjalaisten usko hiihtäjiensä rehellisyyteen on suorastaan uskonto. Jos Joulupukki olisi norjalainen, niin norjalaiset varmasti uskoisivat kuolemaansa saakka senkin hahmon aitouteen.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
kiinalaiset juosseet kotimaassaan ihan ihmellisiä aikoja 90-luvulla.

Kyllähän sokerina pohjalla on tuo 10,000m ME. Siinä ei riitä enää dopingit selitykseksi vaan siellä on juostu varmaan kierros vähemmän tai sitten rata ollut lyhyempi tai kello pysähdyksissä. Siis tuo:

29:31.78 Junxia Wang, mitenkään muuten tuollaista yhtä muita kausia 1,5-2minuuttia nopeampaa kymppiä selitellä. Vaikka mitkä mömmöt olisi vedetty(ja varmaan niitä on vedetty muutenkin). Varsinkin kun se on noin valtavasti vielä nykyisiä juoksijoita edellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös