Annoin aikoinani ammattilaisille tämän tarkistustehtävän. Kilpailukauden alla alkoi tehotreeneissä sakkaamaan, ja siitä sitten työpaikkalääkärin pakeille. "Laitetaas tästä sulle tällaista lääkettä. Öö, mahtaakos se olla kiellettyjen aineiden listalla? No, jos sulla kerran on tällainen vaiva, niin täytyyhän se hoitaa." Reseptin kanssa siitä apteekkiin esittämään saman kysymyksen. Kahden naisen kanssa asiasta keskusteltuani olin edelleen vailla varmaa tietoa, vaikka siinä alan opustakin selailivat. Lääke maksoi ihan vitusti, mutta ostin sen kuitenkin, koska tunsin kaverin, jolla lupa sitä käyttää. Soitin kaverin kehoituksesta maajoukkueen lääkärille, ja sieltä tuli ehdoton kielto. "Et missään nimessä saa käyttää!" Kiitti vielä kovasti kun varmistin. Laittoi sitten puhelin-reseptillä korvaavia tuotteita, joista ei ollut vitunkaan hyötyä. Kyllä näiden kanssa saa olla todella tarkkana.
Lääkeaineiden käytöstä urheilussa noin yleisesti. Minä olen vähän sitä mieltä, että jos sinun elimistösi ei joltain osin sovi valitsemaasi lajiin, niin sitten katselet sellaisen lajin, johon se sopii. Lajeja kyllä riittää valittavaksi. Astmalääkettä otetaan kun pakkasessa vähän ahistaa, mitä helvettiä? Se on voi voi. Sitten siirrytään vaikka kesälajeihin. Kaikenlaiset epämääräiset poikkeusluvat on ihan perseestä.