Ja mitä tulee täällä ketjussa olleisiin spekulointihin että Wengin, ja Jacobsenin mahdollinen, poisjäänti Norjan leiriltä jotenkin estäisi dopingtestausta testaamasta kyseisiä leidejä, niin eihän se niin mene vaan urheilijoita voidaan halutessa testata myös harjoittelun ja kilpailujen ulkopuolella ja urheilijan olinpaikka pitää olla testaajilla tiedossa käytännössä jatkuvasti.
Norjalainen TV2 on tavoittanut italialaisen lääkärin Peter Ploner Castelrotton haastatteluunsa. Italienske leger og farmasøyter skjønner ikke hvorfor Johaug brukte dopkremen på leppene
Ydinpointit:
– En ole koskaan aiemmin kuullut kenestäkään, joka olisi hoitanut kyseisellä voiteella rohtuneita huulia. Klostebolia ei pitäisi voidella ohuelle iholle, jota on esimerkiksi huulissa
– Minun on oltava rehellinen ja myönnettävä, etten usko, että Johaug olisi käyttänyt Trofoderminiä huuliin
Mutta kuinkas testaus hoidetaan, testaako Norjassa oma ADT ja ulkomaan leireillä mahdollisesti joku muu instanssi?Juuri näin. Aika kaukaa haettu skenaario, että jäisivät pois leiriltä dopingtestin pelossa, kun se testi voidaan ihan yhtä hyvin tehdä heidän kotikulmilla, kun joka päivä kuitenkin joutuvat olemaan yhden tunnin ennalta ilmoitetussa paikassa.
Eipä tuo Norjan oman ADT kovin aktiivisesti tuntunut Johaugiakaan testaavan.Juuri näin. Aika kaukaa haettu skenaario, että jäisivät pois leiriltä dopingtestin pelossa, kun se testi voidaan ihan yhtä hyvin tehdä heidän kotikulmilla, kun joka päivä kuitenkin joutuvat olemaan yhden tunnin ennalta ilmoitetussa paikassa.
Mutta kuinkas testaus hoidetaan, testaako Norjassa oma ADT ja ulkomaan leireillä mahdollisesti joku muu instanssi?
Eipä tuo Norjan oman ADT kovin aktiivisesti tuntunut Johaugiakaan testaavan.
Onko viime aikoina ollut mitään vakavasti otettavia ulostuloja, jos vain sallisi douppauksen? Huumeiden vastaista sotaa ei olla vielä lopettamassa, mutta monet tuntuvat ymmärtävän sen järjettömyyden ja esimerkiksi kannabista aletaan pikku hiljaa laillistaa monessa paikassa.
Tietystihän siinä sitten alkaisi kuolla nuoria junnuja mitkä koittavat hinnalla millä hyvänsä, mutta miksi ihmisten pitäisi elää satavuotiaiksi. Kuolisivat sitten ainakin onnellisina olympiavoittajina.
Onko tämän tarkoitus olla joku huono muka hauskuttelu vai oletko ihan tosissasi?
Edit. Tarkemmin silmäiltynä ADT ei testannut Aikku Saarista ollenkaan koko kesän/syksyn 2012 harjoituskauden aikana. Mielenkiintoista.
Aino-Kaisa Saarinen
No et tosiaan tajunnut. Siinä lukee aina jokaisen päivämäärän kohdalla joko FIS tai ADT, joka kertoo kumpi on testin suorittanut. Kaikki tuon harjoituskauden 2012 testit ovat FIS:in tekemiä eli ADT ei todellakaan testannut tuon mukaan Saarista kertaakaan harjoituskaudella 2012.Mitäh?
3.3.2012 - 10.7.2012 on testiväli. Sitten 25.7.2012 ja 4.10.2012. Keväällä ei ole testattu. Keskellä harjoituskautta kaksi testiä. Ehkä mä en vaan tajunnut.
Lisäksi mua ihmetyttää tämä moraalinen puoli, miten nuo urheilijat saadaan aivopestyä tuohon järjestelmään, eli voittamaan huijaamalla. Mä en pystyisi katsomaan itseäni peilistä kilpailujen tai uran jälkeen kun tietäisin että olin saavuttanut voitot huijaamalla. Lahden tapauksessa hiihtoliitto kertoi urheilijoille että kaikki muutkin käyttää tätä ja ettette te pärjää ilman näitä, liekkö samat selitykset Norjassa. 2001 Lahdessa koko Suomi vaipui sinivalkoiseen häpeään josta kaikki eivät ole toipuneet vieläkään, Norja ansaitsee aivan saman, vain siten se homma voi muuttua.
Ilmeisesti karsintaa tehdään. Tehdään hienovaraisia tiedusteluja, että miten on moraalin laita. Ja mitä tulee Johaugiin, hän on häikäilemätön luonne.
Onko viime aikoina ollut mitään vakavasti otettavia ulostuloja, jos vain sallisi douppauksen? Huumeiden vastaista sotaa ei olla vielä lopettamassa, mutta monet tuntuvat ymmärtävän sen järjettömyyden ja esimerkiksi kannabista aletaan pikku hiljaa laillistaa monessa paikassa.
Luultavasti näin, joku suomalainen naishiihtäjä sanoi että suomen hiihtoliitosta oli kysytty 90-luvulla ''oletko valmis käyttämään vippaskonsteja'', hän ei ollut valmis siihen ja sen jälkeen koko asiasta ei oltu puhuttu, moni muu suomalainen oli ikävä kyllä valmis käyttämään niitä vippaskonsteja ja kaikki huipentui Lahdessa.
Ihmettelin ihan samaa. Varmaan pyörtyi onnesta.Voisiko joku lopultakin selittää mulle tyhmälle, miksi Seppälän Timppa on hiljaa, vaikka yleensä ehtii viimeistään kolmanteen uutisointiin aiheesta?Syväsalmen roolia ihmettelin jo aikaisemmin. Mitenkäs Timppa?
Joku suomalainen hiihtäjä siinä dokumentissa oli muistaakseni ollut juniorina aina kärkiporukoissa, mutta varsinaisen uran alkaessa muut menivät ohi. Sitten rupesi valmennusjohto pikkuhiljaa vihjailemaan, että muitakin keinoja kehityksen vauhdittamiseksi kyllä löytyy, jos haluat vielä aikuisiälläkin pärjätä kisoissa.
Sillä lailla kai se homma etenee. Käy selväksi, että pitää joko päästä ns. samalle lähtöviivalle muiden kanssa, tai tyytyä lykkimään koko uransa ajan jälkijoukoissa. Tai lopettaa nuorena, entisenä lupauksena.
Onko viime aikoina ollut mitään vakavasti otettavia ulostuloja, jos vain sallisi douppauksen?
Voisiko joku lopultakin selittää mulle tyhmälle, miksi Seppälän Timppa on hiljaa, vaikka yleensä ehtii viimeistään kolmanteen uutisointiin aiheesta?Syväsalmen roolia ihmettelin jo aikaisemmin. Mitenkäs Timppa?